Tämä on täällä jo kolmas samantapainen viesti lyhyen ajan sisällä, mutta kerronpa minäkin vinksahtaneesta kissastani.
Kissani on vajaa kaksivuotias (vuosi ja 9kk tarkasti sanottuna), leikattu uros.
Kissan täytyy olla jollain tavoin mielisairas, en muuten pysty selittämään sen käytöstä.
Se on aina ollut sisäkissana, ja aina omituisen villi luonteeltaan. Tässäpä joitakin sen outoja ja raivostuttavia piirteitä:
- Joudun valehtelematta 30 kertaa päivässä kieltämään kissaa väkisin rynkyttämästä roskiksen ovea auki (olen joutunut sitomaan ovet kiinni, muuten roskat on yön aikana levitetty pitkin lattiaa) kissa jaksaa yrittää ovia väkisin auki vaikka kuinka kauan, ja vaikka kuinka kieltää niin tulee samantien uudestaan.
- Vessan lattiakaivon ritilän joudun monta kertaa päivässä laittamaan takaisin paikoilleen, kun kissan mielestä mitä ilmeisemmin sen paikka on aivan väärä.
- Kissalla on pakkomielle kaapin oviin, kaikki mahdolliset ovet pitää avata tai ainakin yrittää avata.
- Kissa hyökkii ihmisten päälle täysin ilman ennakkovaroitusta. Vaikka seisoo paikallaan niin se saattaa yhtäkkiä hypätä olkapäähän kiinni, tai jos kävelee ohi niin se hyökkää raivon vallassa jalkaan kiinni. Jos se pääsee makuuhuoneeseen minun vielä nukkuessani, se saattaa yhtäkkiä hyökätä päälle.
- Kissa huutaa perääni kuin hullu, ihan sama menenkö pihalle vai vessaan, se huutaa niin kauan että tulen takaisin. Se myös raapii hermoja raastavasti oven takana niin kauan että se jotenkin huomioidaan, kun joutuu olemaan eri huoneessa kuin minä. Mutta se ei tarkoita sitä että se pitäisi minusta, syliinottamiseen se reagoi juoksemalla karkuun ja silittämiseen käymällä käteen kiinni.
- Kissa saa omituisia sekopää-kohtauksia, varsinkin syömisen jälkeen, se juoksee matot viuhuen ympäri taloa edestakaisin täysin sekopäisenä niin että koirakin pelkää sitä.
- Kissa saattaa huutaa minuuttikaupalla ilman mitään järkevää syytä.
Tuossa vain joitakin. Kissa raastaa hermoni riekaleiksi päivittäin noilla tempauksillaan. En tule ikinä hankkimaan lapsia jos yhden luontokappaleen kanssa on noin vaikeaa. Tuntuu että koko elämä pyörii yhden kissan ympärillä. Kun olin lapsi, kissat söivät ja nukkuivat, mutta tuo tapaus tuntuu täräyttäneen päänsä ja pahasti.
Omituinen kissa...
22
5205
Vastaukset
- 9+9
Meillä ongelma poistui kun katti pääsi ulkokissaksi, eli muutettiin maalle.
nyt kun ilmat ovat viilenneet sitä ottaa joskus päähän, mouruaa kamalalla äänellä ja katsoo syyttävästi kuin olisin syyllinen huonoon keliin.
Epäilen että kissa on luonnevikainen, onhan se mahdollista.
Kun on noin pahaksi päässyt ei tapoihinsa piintynyt katti juuri muutu. - kiusatut kollit
Kerrostaloon, sellainen on täysin vastoin kissan luontoa.
Sama kun ihminen suljettaisiin sisätiloihin, siinä on virikkeet vähissä jos omistaja on lisäksi päivät töissä.
Viime aikoina on tullut paljon palautetta häirikkö kissoista, juteltiin asiasta eläinlääkärin kanssa, hän oli samaa mieltä että tapaukset ovat lisääntyneet.
Varsinkin maatiaiskissa, joka sukupolvesta toiseen on saanut toteuttaa vaistojaan joutuu suljetuksi kerrostalo bunkkeriin, ei hevin sopeudu.
Poikkeuksia on, mutta uskoisin kaikkien kärsivän, joku jalostettu rotukissa voi viihtyäkin sisätiloissa. - mielipide....
"Kun olin lapsi, kissat söivät ja nukkuivat."...
Voi herranjestas!? Eihän mikään elävä olento pelkästään syö ja nuku, kyllä elämässä täytyy olla jotakin muutakin "aktiviteettia". Ota pehmolelu sohvan nurkalle...Ei häiritse, on vaan koristeena.- rauhallinen kissa
Eli kaikki on kestettävä eikä saa valittaa vaikka kissa kynsisi silmät päästä?
- vott
kait se lemmikin tarkoitus on tuoda iloa elämään, teillä ei taida synkata?
- 15+20
Sellaiseen paikkaan missä saa olla vapaasti. Jos ei sittenkään rauhoitu niin on luonnevikainen.
Ei tuollaista jaksa kukaan ajan mittaan.
- sekopään om.
..tyttökissani saa välillä hepuleita. Onneksi ne ovat lyhytaikaisia. Eikä se onneksi tee muutakuin availee kaikkien kaappien ovet mitkä vain auki saa, välillä on vaatteet levitetty ympäriinsä vaatekaapista yms. Sisäkissa vain tarvitsee aivan hirveästi virikkeitä jos on sattunut saamaan aktiivisen yksilön.
Tämä kissani on mökillä sellainen että se hyppää olkapäälle yhtäkkiä varoittamatta jne, mutta tämä kertoo siitä että se tahtoo ulos. Kun sen päästää mökillä juoksemaan, juoksee niin kuin heikkopäinen kunnes on niin poikki ettei jaksa liikauttaa enää tassuaankaan - tämä kertoo siitä että tämä minunkin kissani kaipaisi enemmän vapautta.
Mutta jos sinun kissasi riehuu noin älyttömästi, kannattaisi sinun tosiaan harkita antaa se maaseudulle, missä se saisi juosta vapaana. Kissan elämä voi ulkona olla lyhyt mutta olisipa onnellisempi kuin sisätiloissa, eivätkä sinunkaan hermosi loputtomiin kestä tuollaista menoa. - Fazerin Sininen
Kissa ilmaisee turhauteisuuttaan tuolla käytöksellä. Ei välttämättä "mielisairas" vaan luonteeltaan hieman AD/HD. Itselläni on ollut kohta 30 vuotta kissoja, tunnistan piirteet myös omissa kissoissani. Tuo huutaminen kuulostaa ehkä hiemn erikoiselta tai sitten on vaan kovin äänekäs ja kova juttelemaan. Oletko kysynyt jonkun kissaguru-eläinlääkärin mielipidettä asiaan. Esim. Oulussa on Eläinlääkäri Riitta-Liisa Rajaniemi, työskentelee Eläinlääkäriasema Lemmikissä.
- Kerrostalokisu
Nuo matot viuhuen -hepulit on kyllä meillä ihan tavallisia ja vain kissan tapa välillä purkaa liikaa energiaansa. On ihan hyväkin jos kissa välillä liikkuu. Muista kohdista tulee mieleen että leikitätkö kissaasi päivittäin, koska ainakin meillä nuo jalkoihin tarttumiset ovat ihan tavallisia jos kissa kutsuu leikkimään.
Oikeastaan jokaiseen kohtaan voisin antaa esimerkin, mutta pääasia että kissaa leikittää päivittäin kunnolla ja antaa välillä riehaantua. Se on kissalle ihan normaalia. Myös ruoka-aikoja, meillä :), kannattaa katsoa, koska kissa hämmästyttävän nopeasti todella tottuu aikoihin jolloin saa ruokaa (on sitä ihmetelty) ja tarttuu jalkoihin ja mouruaa jos ei ruokaa saa ajallaan. Tärkeimpänä ehkä vielä se, että ei kuitenkaan saa antaa kissalle periksi kaikessa.
Missä asutte, oletko lapsena asunut maalla? Kuuluuko perheeseen muita kuin kissa ja sinä? Seuraaminen ja oven raapiminen voi viitata yksinäiseen ja seuralliseen kissaan, joka vain kaipaa seuraa. Meillä kissa isosta perheestä huolimatta seuraa vuorollaan jokaista mm. vessaan sisälle ja sinne se myös otetaan. Ja muista, kissa on aina luonnoltaan peto, saalistaja ja kissaeläin, joten vaikkei se koskaan olisi kokenut ulkokissan elämää, voi sillä silti olla luontainen villiys sisällä. Ole iloinen että kissasi on touhukas (hanki leluja), eikä vietä aikaansa makoillen. Ainakaan itse en vaihtaisi tätä hömelöä mihinkän vaikka se välillä rasittava onkin eikä mikään sylikissa.- Kt.kisu2
Ja siis kissa pääsee välillä ulkoilemaan ja viihtyy paremmin sisällä. Ja tosiaan, jos se on maatiaiskissa niin käytös vieläkin normaalimpaa. Kovin usein nämä koriste-hiljaa-istuvat-kissat ovat jalostettuja rotukissoja, joilla on karsiutunut pois luontainen, maatiaiselle ominainen, vapaus.
- Riepulaiset
Kt.kisu2 kirjoitti:
Ja siis kissa pääsee välillä ulkoilemaan ja viihtyy paremmin sisällä. Ja tosiaan, jos se on maatiaiskissa niin käytös vieläkin normaalimpaa. Kovin usein nämä koriste-hiljaa-istuvat-kissat ovat jalostettuja rotukissoja, joilla on karsiutunut pois luontainen, maatiaiselle ominainen, vapaus.
Kyllä minä olen sitä mieltä että koriste-hiljaa-istuvia-kissoja ei ole olemassakaan.
Minunkin rotukissani möykkäävät ja hyppäävät aivan samalla tavalla kuin kotona aikanaan maatiaisetkin.
En ole koskaan vielä tavannut kissaa joka ei välillä riehuisi, en maatiaisissa enkä rotukissoissa.
Kissan vapaana pitämistä en hyväksy vaikka meillä lapsuudenkodissakin niin tehdään.
Minä järjestän omille kissoilleni sen verran paljon aktiviteetteja ja esim. laserpointterin perässä juoksemista että aivan varmasti saavat toteuttaa vaistojaan, lisäksi pääsevät verkotetulle parvekkeelle ulkoilemaan ja valjaissa pihalle :)
Elämä on valintoja täynnä ja minä pidän mieluummin rakkaat kissani turvassa taudeilta, autoilta, petoeläimiltä ja mikä pahinta kissanvihaajilta ja annan niille hyvän elämän sisätiloissa kuin päästän ne ulos vapaaksi vain siksi että ne ovat kehittyneet villieläimistä. - nope nope
Riepulaiset kirjoitti:
Kyllä minä olen sitä mieltä että koriste-hiljaa-istuvia-kissoja ei ole olemassakaan.
Minunkin rotukissani möykkäävät ja hyppäävät aivan samalla tavalla kuin kotona aikanaan maatiaisetkin.
En ole koskaan vielä tavannut kissaa joka ei välillä riehuisi, en maatiaisissa enkä rotukissoissa.
Kissan vapaana pitämistä en hyväksy vaikka meillä lapsuudenkodissakin niin tehdään.
Minä järjestän omille kissoilleni sen verran paljon aktiviteetteja ja esim. laserpointterin perässä juoksemista että aivan varmasti saavat toteuttaa vaistojaan, lisäksi pääsevät verkotetulle parvekkeelle ulkoilemaan ja valjaissa pihalle :)
Elämä on valintoja täynnä ja minä pidän mieluummin rakkaat kissani turvassa taudeilta, autoilta, petoeläimiltä ja mikä pahinta kissanvihaajilta ja annan niille hyvän elämän sisätiloissa kuin päästän ne ulos vapaaksi vain siksi että ne ovat kehittyneet villieläimistä.Paitsi ettei kissalle voi tarjota hyvää elämää tuolla tavoin. Parvekkeella kököttäminen on kaukana ulkoilusta.
siinä olet oikeassa, että elämä on valintoja täynnä. Valitettavasti sinä olet valinnut kissallesi ikävän tavan elää. Se ei ole rakkautta, vaan itsekkyyttä. - sitä
nope nope kirjoitti:
Paitsi ettei kissalle voi tarjota hyvää elämää tuolla tavoin. Parvekkeella kököttäminen on kaukana ulkoilusta.
siinä olet oikeassa, että elämä on valintoja täynnä. Valitettavasti sinä olet valinnut kissallesi ikävän tavan elää. Se ei ole rakkautta, vaan itsekkyyttä.omista kissoista näkee ja tuntee, että ovatko onnellisia...ja eihän tuo leikkisyys ja jatkuva kehräys vaikuta siltä, että olisi elämä kauhean surkeaa kissoillani;) Sisällä voi järjestää jos jonkinmoista aktiviteettia ja verkotetulla parvekkeellakin on meillä monenlaisia tasoja ja pölkkyjä, joissa tiirailla lintuja ja muuta elämää. Ei vapaana ulkoilu ole ainoa kissan onnelliseksi tekevä asia, se on vain helppo laiskan ihmisen tapa järjestää kissalle tekemistä, avata ulko-ovi....
- nope nope
sitä kirjoitti:
omista kissoista näkee ja tuntee, että ovatko onnellisia...ja eihän tuo leikkisyys ja jatkuva kehräys vaikuta siltä, että olisi elämä kauhean surkeaa kissoillani;) Sisällä voi järjestää jos jonkinmoista aktiviteettia ja verkotetulla parvekkeellakin on meillä monenlaisia tasoja ja pölkkyjä, joissa tiirailla lintuja ja muuta elämää. Ei vapaana ulkoilu ole ainoa kissan onnelliseksi tekevä asia, se on vain helppo laiskan ihmisen tapa järjestää kissalle tekemistä, avata ulko-ovi....
Se on vastuullisen ihmisen tapa suoda kissalleen mahdollisuus oikeaan kissanelämään. Parvekkeellä kököttämisen ja lintujen katselun sijasta kissa saa vapaana ollessaan pyydystää niitä. Ei tarvitse muutenkaan elää elämäänsä nautintoja "tiiraillen", vaan saa olla osallisena kaikessa hauskassa.
- Vastuullisenko?!
nope nope kirjoitti:
Se on vastuullisen ihmisen tapa suoda kissalleen mahdollisuus oikeaan kissanelämään. Parvekkeellä kököttämisen ja lintujen katselun sijasta kissa saa vapaana ollessaan pyydystää niitä. Ei tarvitse muutenkaan elää elämäänsä nautintoja "tiiraillen", vaan saa olla osallisena kaikessa hauskassa.
Siitä voidaan olla montaa mieltä, mikä on vastuullista...
Meillä metsästetään kotona leluhiiriä, muroja tai lihaherkkuja ja onkilelun höyhentupsua;)
Eikai kaikkia peto-lemmikkejä kuulu päästää vapaaksi luontoon että saavat "pitää hauskaa"!? - Kt.kisu
Vastuullisenko?! kirjoitti:
Siitä voidaan olla montaa mieltä, mikä on vastuullista...
Meillä metsästetään kotona leluhiiriä, muroja tai lihaherkkuja ja onkilelun höyhentupsua;)
Eikai kaikkia peto-lemmikkejä kuulu päästää vapaaksi luontoon että saavat "pitää hauskaa"!?Nykyaikana löytyy niin mahdottoman paljon tapoja järjestää kissoille sisätiloihin vaikka minkälainen unelmakoti, että ulkoilua ilman valjaissa (oven aukaisua) ei edes tarvitse. Meillä kissasta kyllä näkee miten onnellinen se on kun ei tarvitse ulkona olla. Jo valjaissa mentäessä se maukuu sisään eikä ole koskaan yrittänytkään karata. Ja se kuitenkin nauttii ikkunoista ja parvekkelta tiirailusta kuten edellisen kirjoittajan kissa. On laput silmillä kulkemista jos ei tajua, että kissan vapaaksi ulos lykkäys olisi ainoaa onnellisuutta. Eikö se ole onnellisuutta, että kehräävä onnellinen kissa käpertyy viereen sohvalle illalla pitkän leikin, possunsydämen (leikki)saalistuksen jälkeen onnellisesti haukotellen sekä jäseniään oikoen?
Kirjoittajalle Riepulaiset: Minä olen nähnyt kaksi, kylää kaunista ja sievää, kissaa, jotka vain istuvat tai makaavat ja näyttävät sieviltä. Sama kokemus on kahdella ystävälläni, kissan omistajia molemmat. Tietysti riippuu varmasti ihan rodusta ja siitä mistä kissa on lähtöisin. Käytin näitä tietämiäni selvästi onnettomia kissoja ääriesimerkkinä. Anteeksipyyntö vilkkaille ja onnellisille rotukissoille :) - Riepulaiset
nope nope kirjoitti:
Paitsi ettei kissalle voi tarjota hyvää elämää tuolla tavoin. Parvekkeella kököttäminen on kaukana ulkoilusta.
siinä olet oikeassa, että elämä on valintoja täynnä. Valitettavasti sinä olet valinnut kissallesi ikävän tavan elää. Se ei ole rakkautta, vaan itsekkyyttä.nope nope: Minun mielestäni itsekkyyttä on ennemminkin juuri se että pitää kissaa ulkona vapaana, helpompihan se on sinne päästää, ei tarvi paljon sitten ruokkiakkaan tai siivoilla jälkiä.. kuin että järjestäisi sille päivittäin aktiviteetteja, käyttäisi ulkona valjaissa ja päästäisi parvekkeelle kiipeilemään ja säksättämään linnuille. En tajua miten voit olla niin kylmä ihminen että tuomitset toisen siitä että hän haluaa pitää lemmikistään huolen ja tarjota sille hyvän, turvallisen elämän?
En ikinä voisi elää itseni kanssa jos rakas ystäväni kuolisi sen takia että mielestäni sen kuuluu elää ulkona. Varsinkin kaupunkialueella kissa on jatkuvassa vaarassa. Omani ovat ragdolleja, eikä tätä rotua voi missään tapauksessa IKINÄ päästää mihinkään vapaaksi, ovat KAIKKIEN kavereita ja menevät tuosta vain tekemään tuttavuutta vaikkapa liikkuvien autojen ja isompien eläimien kanssa.
Voisit miettiä vähän mitä päästät suustasi, se mihin on tottunut ei aina ole se ainoa tapa.
- 13+1
Jos kissasi etsii ruokaa roskiksista ja vettä lattiakaivosta niin tulee mieleen että onko teillä ruokahommat kunnossa. Pääseekö koira syömään kissan eväät? Onko puhdasta vettä aina tarjolla?
Leikitätkö ikinä kissaasi?
Taitaa olla erittäin hyvä päätös että et ikinä aio tehdä lapsia. Pidä se. - Epätoivonentyty
Meillä leikattu uroskissa käyttäytyy samanlailla.. Jos olet saanut jonkun selityksen siihen, niin kerrothan minulleki.. :)
- joopajoopajoojoo
Luuletko valopää tosiaan että aloittaja tsekkaisi vielä yli kolme vuotta sitten tekemäänsä aloitusta?
Sulla se ei ole sit vieläkään viikonloppuisin muuta tekemistä kuin kaivaa vanhoja ketjuja esiin.
Yritä tehdä itse joku niin hyvä aloitus että saisit keskustelua kehiin. - Eikö saisi lukea?
joopajoopajoojoo kirjoitti:
Luuletko valopää tosiaan että aloittaja tsekkaisi vielä yli kolme vuotta sitten tekemäänsä aloitusta?
Sulla se ei ole sit vieläkään viikonloppuisin muuta tekemistä kuin kaivaa vanhoja ketjuja esiin.
Yritä tehdä itse joku niin hyvä aloitus että saisit keskustelua kehiin.Kyllä aloittaja saattaa lukea vielä yli kolme vuotta sitten tekemään aloitusta.Ihan kuinka vaan,mikä mielekkäältä juuri silloin tuntuu.
- Kehrääjä2
Kissasi voi olla jotenkin sairas ja sillä saattaa olla myös kipuja ja siksi oireilee noin.
Kehoittaisin sinua viemään sen tutkimuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219