Vinyylit digimuotoon

Vanhuuden höperö

Varustaudun vinyylien siirtoon digimuotoon. Vanha levarini on BSR P-128.

Levarista ulostulo DIN 5(6) pinninen, RIAA-korjain Aurora Stereo Phono Pre-Amplifier. Siitä eteenpäin tiedonhallintavälineeseen välipiuha puuttuu. Riittääkö sille välille puna-valko lähdöllä oleva RCA, joka yhdistyy äänikortiin mustalla 3,5 mm plugilla? RIAA:n tulo on DIN:llä, tai RCA:lla, lähtö myös samoin plugein. Yksinkertaisin välijohto olisi RCA puna-valko uros lähtö, jonka toisessa päässä on USB, mutta onkohan sitä vielä tehtykään? En löydä netistä.

Entäpä vielä yksi askarruttava asia---löytääkö Vista Home Edition vanhaa levariani? Oletan, että Audacity toimisi nauhoitusohjelmana, enkä sitten muuta tarvitsisikaan. Joku tosin väitti, että minun tarvitsee "ostaa" vielä ohjelma, esim. Easy Rec, mutta mihin sitä Audacityn lisäksi tarvitaan???
Audacity toimii mainiosti digiäänitteiden muokkailussa, eikä maksa mitään.

Olenko oikealla tiellä?

14

1290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jormas.

      Kyllä sillä audacityllä pärjää. Jos sinulla on tietokoneessa line input niin tarvitset vain sen välijohdon riaa boksista tietokoneeseen, mutta jos tietokoneessa on vain mikrofoni input niin on viisainta käyttää usb interfacea niin ei mene sovitukset poskelleen. Tässä yksi vaihtoehto http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx jota myy ainakin ah records helsingissä.

      • Vanhuuden höperö

        Miten tuo line input/mic input olemassa- olemattomissa-olo saadaan selville?


      • jormas.
        Vanhuuden höperö kirjoitti:

        Miten tuo line input/mic input olemassa- olemattomissa-olo saadaan selville?

        Jos niitä äänikortin liitäntöjä on vain kaksi (usein läppäreissä on näin) niin ne ovat mikrofoni in ja line out, jos liitäntöjä on useampi niin silloin se on todennäköisesti väriltään sininen.


      • Hieman nuorekkaampi
        jormas. kirjoitti:

        Jos niitä äänikortin liitäntöjä on vain kaksi (usein läppäreissä on näin) niin ne ovat mikrofoni in ja line out, jos liitäntöjä on useampi niin silloin se on todennäköisesti väriltään sininen.

        Kiitos jormakselle.

        Palaan asiaan ja kerron julkisesti, miten onnistuin, kunhan ensin saan äänirasian soittimeeni. Sitten piuhasykerön selville. Sitten ei tarvitse muuta, kuin löytää itse kone äänikortteineen tuolta pöydän alta, pölyn ja sekalaisen osa- ja muruvuoren seasta. Joulun jälkeen olen kenties saanut pelit soimaan...


      • jormas.
        Hieman nuorekkaampi kirjoitti:

        Kiitos jormakselle.

        Palaan asiaan ja kerron julkisesti, miten onnistuin, kunhan ensin saan äänirasian soittimeeni. Sitten piuhasykerön selville. Sitten ei tarvitse muuta, kuin löytää itse kone äänikortteineen tuolta pöydän alta, pölyn ja sekalaisen osa- ja muruvuoren seasta. Joulun jälkeen olen kenties saanut pelit soimaan...

        Ole hyvä, mukavaahan se on olla avuksi. Äänirasian saat sieltä samasta paikasta mitä mainostin (mainostamisesta minua usein syytetään) tai neulan jos se onkin se mikä uupuu.


      • Vanha nuorentunut
        jormas. kirjoitti:

        Ole hyvä, mukavaahan se on olla avuksi. Äänirasian saat sieltä samasta paikasta mitä mainostin (mainostamisesta minua usein syytetään) tai neulan jos se onkin se mikä uupuu.

        Eihän se pelity, mutta toivoa en menetä. Minä tämän jo arvasinkin.
        Nyt pitäis saada varma tieto Realtek High Definition Audio äänikortin takana olevien pistokkeiden merkityksestä. Takaa katsoen: Ylä-oikalta aloittaen:
        oranssi, musta, harmaa ja ala-oikealta: sininen,vihreä ja pinkki.
        Olen kokeillut RIIA:lta tulevan line out piuhan RCA:n urosta kaikkiin reikiin, mutta mistään ei tapahdu mitään??

        Nyt minulla on kajarit kiinni kolmella tulolla, oranssi,musta ja vihreä pistokkeissa värit u/n toisiaan vastaten.

        Lisäongelmankin pukkasi:
        Minulla oli vielä muutama päivä sitten alapalkissa ruskea nappi, josta avautui äänenhallinta. Sain säädettyä Creativen 5.1. kajarien pelitystä miten vain, mutta nyt se on jossakin kuurottamassa, eikä tule edes hetkeksi etsimään oikeaa paikkaansa, jotta saisin sen kaapattua takaisin karsinaansa.
        Mikki toimii, mutta sitäkään ei saa säädeltyä. Onko se ohjelma, jonka suljin?

        Auttakaa miestä mäessä, niin kiitän taas kauniisti!

        PS. DR. Feelgoodin virheetön mono-vinyyli v. 1975, DOWN BY THE JETTY pyöri jo lautasella. Neula soitti kutsuvasti, mutta vielä salaperäisen hiljaa Wilkon kynsikomppia. Pakko saada ääntäkin!


      • jormas.
        Vanha nuorentunut kirjoitti:

        Eihän se pelity, mutta toivoa en menetä. Minä tämän jo arvasinkin.
        Nyt pitäis saada varma tieto Realtek High Definition Audio äänikortin takana olevien pistokkeiden merkityksestä. Takaa katsoen: Ylä-oikalta aloittaen:
        oranssi, musta, harmaa ja ala-oikealta: sininen,vihreä ja pinkki.
        Olen kokeillut RIIA:lta tulevan line out piuhan RCA:n urosta kaikkiin reikiin, mutta mistään ei tapahdu mitään??

        Nyt minulla on kajarit kiinni kolmella tulolla, oranssi,musta ja vihreä pistokkeissa värit u/n toisiaan vastaten.

        Lisäongelmankin pukkasi:
        Minulla oli vielä muutama päivä sitten alapalkissa ruskea nappi, josta avautui äänenhallinta. Sain säädettyä Creativen 5.1. kajarien pelitystä miten vain, mutta nyt se on jossakin kuurottamassa, eikä tule edes hetkeksi etsimään oikeaa paikkaansa, jotta saisin sen kaapattua takaisin karsinaansa.
        Mikki toimii, mutta sitäkään ei saa säädeltyä. Onko se ohjelma, jonka suljin?

        Auttakaa miestä mäessä, niin kiitän taas kauniisti!

        PS. DR. Feelgoodin virheetön mono-vinyyli v. 1975, DOWN BY THE JETTY pyöri jo lautasella. Neula soitti kutsuvasti, mutta vielä salaperäisen hiljaa Wilkon kynsikomppia. Pakko saada ääntäkin!

        Et sunkaan ole rca liitintä yrittänyt sinne tunkea kun se on miniplugiliitäntä. Katos onko linkin ohjeesta hyötyä.
        http://blog.andrewbeacock.com/2008/07/how-to-enable-line-in-pass-through-with.html

        Mene ohjauspaneeliin, siellä ääni ja puhelaitteet ja katso että on ruksi kohdassa "näytä äänenvoimakkuus tehtäväpalkissa"

        Feelgoodin monoversio, harvinaista herkkua.


      • Soon feelgood
        jormas. kirjoitti:

        Et sunkaan ole rca liitintä yrittänyt sinne tunkea kun se on miniplugiliitäntä. Katos onko linkin ohjeesta hyötyä.
        http://blog.andrewbeacock.com/2008/07/how-to-enable-line-in-pass-through-with.html

        Mene ohjauspaneeliin, siellä ääni ja puhelaitteet ja katso että on ruksi kohdassa "näytä äänenvoimakkuus tehtäväpalkissa"

        Feelgoodin monoversio, harvinaista herkkua.

        En ihmeessä ole RCA:ta työntänyt miniplugireikiin...ei sentään. Siinähän tarvitaan habaa ;(

        Kysymyksessä on tehdasvalmisteinen RCA/minipligi- kaapeli, jossa on lähtö RIIA:sta puna valko (O ja V) kaksoisjohdolla, jotka muuttuvat toisessa päässä yhdeksi mustaksi 3,5 mm miniplugiksi, tässä tapauksessa oletan--line in pistokkeeksi.

        Kyllä selvisi nyt, mitkä reikien värit Realtekissa mitäkin vastaavat. Line in on sininen.

        Ohjauspaneeliohje toimi, kiitos! Sieltä löytyi oikea kuvake Realtekin hallintaa varten, jonka palautin kuurottamasta oikeaan karsinaansa.

        Tsekkasin RIIA:n sisälle, että soittimesta tulevan DINin O/V-pinnit ja maa-pinni vastaavat RIIAn sisällä toisiaan. Kyllä nekin oikein menivät, tosin kanavat voivat olla myös käänteiset, mutta se ei estä Feelgoodin sointia. Varsinkaan Feelgoodin, koska se on mono.

        Antakaa vain lisävinkkejä, jos arvuuttelette, missä kytkentää pitää muuttaa. Tai mitä tietokonepäässä pitäisi kenties tehdä.

        Feelgood-olo antaa vielä odottaa!


      • Nuortunut
        Soon feelgood kirjoitti:

        En ihmeessä ole RCA:ta työntänyt miniplugireikiin...ei sentään. Siinähän tarvitaan habaa ;(

        Kysymyksessä on tehdasvalmisteinen RCA/minipligi- kaapeli, jossa on lähtö RIIA:sta puna valko (O ja V) kaksoisjohdolla, jotka muuttuvat toisessa päässä yhdeksi mustaksi 3,5 mm miniplugiksi, tässä tapauksessa oletan--line in pistokkeeksi.

        Kyllä selvisi nyt, mitkä reikien värit Realtekissa mitäkin vastaavat. Line in on sininen.

        Ohjauspaneeliohje toimi, kiitos! Sieltä löytyi oikea kuvake Realtekin hallintaa varten, jonka palautin kuurottamasta oikeaan karsinaansa.

        Tsekkasin RIIA:n sisälle, että soittimesta tulevan DINin O/V-pinnit ja maa-pinni vastaavat RIIAn sisällä toisiaan. Kyllä nekin oikein menivät, tosin kanavat voivat olla myös käänteiset, mutta se ei estä Feelgoodin sointia. Varsinkaan Feelgoodin, koska se on mono.

        Antakaa vain lisävinkkejä, jos arvuuttelette, missä kytkentää pitää muuttaa. Tai mitä tietokonepäässä pitäisi kenties tehdä.

        Feelgood-olo antaa vielä odottaa!

        Kas, nyt kuuluu. Feelgood The More I Give yköspuolelta menossa...yesssss!

        Vika löytyi BSR:n pohjan poistettuani. Keltainen äänivarren maapiuha oli tinauksesta irti pääsoin irti.

        Nyt mennnään jo That Ain´t The Way To Behave-kipaleessa...ja alamma harjottelemaan äänen tallennusta ja äänen säätöjä. Sitten kaivetaan koko arkisto pölyistä esiin ja digitalisoimaan. Suap nuorisoki kuunnella uunnavuonna kunnon 70-luvun jytinää! Vaikka koko vuojen.

        Kiitos kaikille ja Oikein Hyvää Uutta Vuotta!


    • Nichya

      ketjua. Elikkä kaikki muu on selvää, mutta se, että millä laadulla ne levyt kannattaa digitaalisoida? Flac.iksi on tarkoitus, mutta 16 bit vai korkeampi, 44100Hz vai korkeampi? Äänikortti kykenee 24-bit / 96kHz.
      CD-levyille en ole polttelemassa mitään, vaan WD TV HD soitin toimii Flac soittimena.

      • hermanni.

        eikös tuota voi ihan omalla korvalla kuunnellla, mikä riittää. Suomi24 ´asijantuntiat' saattavat kertoilla mitä sattuu.

        laadussa ei kannata säästellä, jos se mahdollisesti harmittaa myöhemmin. tämän olen omakohtaisesti oppinut.


      • Nichya
        hermanni. kirjoitti:

        eikös tuota voi ihan omalla korvalla kuunnellla, mikä riittää. Suomi24 ´asijantuntiat' saattavat kertoilla mitä sattuu.

        laadussa ei kannata säästellä, jos se mahdollisesti harmittaa myöhemmin. tämän olen omakohtaisesti oppinut.

        Tuolla netissä on noita LP-->FLAC muunnoksia ja ne ovat jotain 24bit/96kHz laatusia. Yltääkö LP-levyt tuollaisiin lukemiin oikeasti.

        "laadussa ei kannata säästellä, jos se mahdollisesti harmittaa myöhemmin. tämän olen omakohtaisesti oppinut."

        Tuo on kyllä niin totta, kuin vaan voi olla. Itellä kanssa suoraan sanoen vituttanut, kun on pitänyt jotain levyjä puskea johonkin häviölliseen sontaan ja kaiken kukkuraksi sitten vielä myynyt alkuperäiset.


      • Nichya
        Nichya kirjoitti:

        Tuolla netissä on noita LP-->FLAC muunnoksia ja ne ovat jotain 24bit/96kHz laatusia. Yltääkö LP-levyt tuollaisiin lukemiin oikeasti.

        "laadussa ei kannata säästellä, jos se mahdollisesti harmittaa myöhemmin. tämän olen omakohtaisesti oppinut."

        Tuo on kyllä niin totta, kuin vaan voi olla. Itellä kanssa suoraan sanoen vituttanut, kun on pitänyt jotain levyjä puskea johonkin häviölliseen sontaan ja kaiken kukkuraksi sitten vielä myynyt alkuperäiset.

        Hydrogenaudio foorumia ja tulin siihen tulokseen, että 16-bit/44100kHz on LP tallennukseenkin ihan sopiva.


      • Halpaa kauraa!
        Nichya kirjoitti:

        Hydrogenaudio foorumia ja tulin siihen tulokseen, että 16-bit/44100kHz on LP tallennukseenkin ihan sopiva.

        Tuo on juurikin oikea bitrate! Se on yleismaailmallinen standardi (esim. CD-levyt) ja lisäksi ylittää todellisuudessa huimasti LP-levyn kyvyt mm. kohinaetäisyyden suhteen.

        Itse ajattelin säilöä LP-levyt kovalevylle juuri tuossa formaatissa ilman muunnoksia. Silloin editointi on tarvittaessa helppoa ja mutkatonta, ja FLAC tai mp3 syntyy tarvittaessa nopeasti. Kovalevytila on miltei ilmaista. Esim. 50 älppärin digitointiprojekti, á 40 minsaa. 1 minuutti vastaa 10,584 MB. Eli koko kasa 21.2GB.

        Verkkiksestä tilasin 45 eurolla 320GB USB-kovalevyn. Noiden 50 älppärin vaatima tila pakkaamattomana kustantaa siis peräti 3 euroa ;-) Tietenkin varmuuskopiot säilytetään isomman koneen kovalevyllä, jonka tallennustila on vielä halvempaa ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe