vanhat firmat ?

6+17

Mistä oli kotoisin Lumiaho vai oliko se Lumijoki. Aika iso firma aikoinaan. Vai oliko niin, että kotipaikka oli nokka scanian ovessa tuo Lumijoki. Aika iso firma se kumminkin oli. Toinen mitä mietin oli S alkuinen, jolla oli aina mersuja. Ihan vaan tuli mieleen ilman sen kummempaa tarkoitusta....

32

7607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi voi voi

      " vapaa liikennelupa aikaa " Se vapaa liikennelupa tarkoittaa sitä että kuskit jotka luuli että isäntä oli miljonääri aloitti omalla autolla ammattiliikennettä ja huomasi vuoden kahden päästä että konkka on edessä!

      Viimeiksi tänään näin Kirkkonummella Lindalintiellä 16 joku yrittäjä Lahdesta joka jakaa ja asentaa jääkaappeja helloja Gigantin toimesta. Auto oli joku 30v vanha Volvo 10 tonninen ja perälata oli läpi ruosteinen.
      Tähän ollaan menty kun "isot" firmat joutui lopettamaan ja "rengit" tuli yrittäjäksi!
      Vaan Suomi on vapaa maa, saa yrittää jos on kantti!

    • 7+14

      Tuo Mersu firma tais olla Stenwall.

      • nilkkukustaa

        P. Lumiahosta( erikoistunut pakettikuljetuksiin...) tais tulla jossain vaiheessa Cargo Express....
        Nyttemmin on sitten Saksan Rautatiet( DB Schenker).

        Tämmönen Lumiaho tuli ainakin mieleen.
        Ei tainnu kylläkään olla sama Lumiaho...


    • jjddgh

      takavuosina kuin E.Lumiaho, pääkallonpaikka Jalasjärvi.Autot olivat vihreä-valkoisia. Myös busseja oli jokusia.

      • 16+3

        Tuo se tais olla. Valkeet kopit ja niissä joitain vihreetä. Tais olla joskus 80 luvun alkua, kun oli voimissaan. Jäi vaan mieleen, kun niillä oli nokkamallit aika pitkään käytössä.


      • Jalasjärveltä tervei
        16+3 kirjoitti:

        Tuo se tais olla. Valkeet kopit ja niissä joitain vihreetä. Tais olla joskus 80 luvun alkua, kun oli voimissaan. Jäi vaan mieleen, kun niillä oli nokkamallit aika pitkään käytössä.

        Ei ollut nokkamalleja Lumiaholla. Pääasiassa Volvoja, sitten muutamana vuonna Scanioita ja lopuksi Sisuja.


      • 9+14
        Jalasjärveltä tervei kirjoitti:

        Ei ollut nokkamalleja Lumiaholla. Pääasiassa Volvoja, sitten muutamana vuonna Scanioita ja lopuksi Sisuja.

        Tais vielä Lumiaholla olla kasipari volvoja. Niitä oli kyllä Kouhialla ja monella muulla sen aikaisella. Sitten myöhemmin tais Kouhia ajella Mersuilla. Huittisten kuljetus tais ajella enimmäkseen Sisulla. Pietikäisen kuljetus taas oli vannoutunut Volvo firma. Prosilla oli nakkikoppi sisuja ja Sini Trans hommas kai ensimmäisinä Ford Transcontinentalin. Stenwall oli Mersu mies ja samoin oli Viktor Ek, silloin kun niillä oli ne sinapin väriset. Kiitolinjan Scaniat oli taas oranssin väriset. Sitten myöhemmin kai joka firma alkoi luopua merkki uskollisuudesta.


      • LBS
        9+14 kirjoitti:

        Tais vielä Lumiaholla olla kasipari volvoja. Niitä oli kyllä Kouhialla ja monella muulla sen aikaisella. Sitten myöhemmin tais Kouhia ajella Mersuilla. Huittisten kuljetus tais ajella enimmäkseen Sisulla. Pietikäisen kuljetus taas oli vannoutunut Volvo firma. Prosilla oli nakkikoppi sisuja ja Sini Trans hommas kai ensimmäisinä Ford Transcontinentalin. Stenwall oli Mersu mies ja samoin oli Viktor Ek, silloin kun niillä oli ne sinapin väriset. Kiitolinjan Scaniat oli taas oranssin väriset. Sitten myöhemmin kai joka firma alkoi luopua merkki uskollisuudesta.

        Etupäässä oli Lumiahon volvot tyypiltään.


      • kiikari
        LBS kirjoitti:

        Etupäässä oli Lumiahon volvot tyypiltään.

        Kyllä E Lumiaho oli aikansa teho kuljettaja. Etupäässä pakastevehkeitä ajoi lihakuljetuksia ainakin
        Italiaan ja muuallekin Keski-Euroopaan.Pieni muistelo.Kaksi kuljettajaa per auto ja nokkamalli
        Volvo tai Scania,päivähyteillä.Matkan pääteeksi kuljettajat laskivat omia menojaan matkasta,niin
        toinen sanoi että kalliiksi meni kun joudun ostamaan Saksasta juomia meni 20 Dmk markkaa,tämä
        kahden viikon menetys, joka poikia harmitti. Silloin otettiin eväät kotoa mukaan ja asuttiin päivä-
        hyteissä.Myöhemmät Lumiahot olivat Eeron poikia,jota yrittivät kuljetusalalla.


      • ex-nyholm....

        lumiahohan siirtyi nyholmille 80luvun lopussa ja Brandihan tappoi Nyholmin 90luvun alussa,josta tehtiin aluksi Österbotten transport ja pari viikkoa sen jälkeen Waski-Trans.


      • Ylä-mononen
        9+14 kirjoitti:

        Tais vielä Lumiaholla olla kasipari volvoja. Niitä oli kyllä Kouhialla ja monella muulla sen aikaisella. Sitten myöhemmin tais Kouhia ajella Mersuilla. Huittisten kuljetus tais ajella enimmäkseen Sisulla. Pietikäisen kuljetus taas oli vannoutunut Volvo firma. Prosilla oli nakkikoppi sisuja ja Sini Trans hommas kai ensimmäisinä Ford Transcontinentalin. Stenwall oli Mersu mies ja samoin oli Viktor Ek, silloin kun niillä oli ne sinapin väriset. Kiitolinjan Scaniat oli taas oranssin väriset. Sitten myöhemmin kai joka firma alkoi luopua merkki uskollisuudesta.

        Huittisten kuljetus ?? VAANO, punaisia vanajia, sittemmin sisuja. Keltaisine lokasuojineen ja myrkky pytseineen.


      • ent.semukuski
        Ylä-mononen kirjoitti:

        Huittisten kuljetus ?? VAANO, punaisia vanajia, sittemmin sisuja. Keltaisine lokasuojineen ja myrkky pytseineen.

        Vaanolla oli myös muutama Scania 110 superia ja 140 lbs.Osti Ojansivun painesäiliö autot ja ajoi sementtiä niillä.Ojansivu oli Vammalasta.


      • 3 koria kossua
        ent.semukuski kirjoitti:

        Vaanolla oli myös muutama Scania 110 superia ja 140 lbs.Osti Ojansivun painesäiliö autot ja ajoi sementtiä niillä.Ojansivu oli Vammalasta.

        KA-lervo ajo betonia sementtitehtaalle ja paluuna kuitua sahalle, kasettijunalla, joka oli lbs 111. Eli kolmitolppanen.


      • mane
        Ylä-mononen kirjoitti:

        Huittisten kuljetus ?? VAANO, punaisia vanajia, sittemmin sisuja. Keltaisine lokasuojineen ja myrkky pytseineen.

        V....u Vaanon autokoulu.


      • Anonyymi

        Juu,se se oli. Pakastevehkeitä ym


      • 3 koria kossua kirjoitti:

        KA-lervo ajo betonia sementtitehtaalle ja paluuna kuitua sahalle, kasettijunalla, joka oli lbs 111. Eli kolmitolppanen.

        Metsäliitto-Kaania


      • Anonyymi
        Jalasjärveltä tervei kirjoitti:

        Ei ollut nokkamalleja Lumiaholla. Pääasiassa Volvoja, sitten muutamana vuonna Scanioita ja lopuksi Sisuja.

        Lumiaholla oli alku aikoina nokka mallin Volvoja ja sisuja kahtele historiaa niin on kuvia


    • Jammo

      Muisteloja 60- ja 70-luvulta:

      Lihakuormien ajo Italiaan Lumiahon rekoilla alkoi 60-luvun loppupuolella. Vieraita kuljettajia oli yleensä matkassa kaksi, mutta Eeron omat pojat ajoivat reissun usein yksin. Minäkin olin kerran isän matkassa viemässä Frascatiin (1 Rooman 7 kukkulasta) Itikan sikakuorman. Illalla saavuimme Frascatiin ja heti aamuvarhaisella ajettiin teurastamolle. Katu oli niin kapea, että liikenne piti pysäyttää siksi aikaa, kun perävaunu vexlattiin peruuttamalla teurastamon lastauslaiturille suht' kapeasta portista tien vastakkaisella puolella olleen puiston aluetta apuna käyttäen.

      Kun lasti oli saatu purettua, ajettiin kaikessa rauhassa (=tuossa vaiheessa vielä ilman aikataulupaineita) Kufsteiniin Itävallan ja Saksan rajalle, jossa ruokailtiin ja soitettiin kotiin - ja saatiin tieto, että aamulla odotti Hampurissa mansikkakuorma! Enää ei voitukaan ajaa 'kaikessa rauhassa', mutta jäihän isälle mahdollisuus ruhtinaallisiin 1,5 tunnin uniin jossain Hannoverin ja Hampurin välilla motarilta muutaman km:n sivussa olevalla Rastatilla, kun loppumatkaan kuluva ajoaika oli riittävällä tarkkuudella selvillä.

      Joten aika tehokasta meininkiä se oli - ja aika kaukana olivat ainakin nuo kuorma-autoreissut turismista!

    • Jammo

      Tuosta Kufsteinin raja-aseman kuppilasta jäi mieleen vanhempi rouvashenkilö, joka kuppilaa hoiti: hän poltteli sikaria ja hänellä oli tummat viikset kuin miehellä! Tämä oli vuoden 1970 kesällä.

    • Vanha Rahtimies

      Hyviä muisteloita, ajelin itse Scania wabiksen täysperällä keskieurooppaan ja pohjoismaihin Polar Expressin väreissä,sitten sain upouuden mahtavan Scanian puoliperän 140 super 350 hv oli sen ajan kunkku.
      Lämpimät muistot noista ajoista, autossa asuin kaksi viikkoa, viikko kotona ja taas kahden viikon reissu. Tuli kilometrejä kierrettyä ja vieläkin mieli palaa maantielle ja terminaaleihin se oli sitä rekkaromantiikkaa.

      • Kulotie

        Kuljetusliike P.Lumiaho

        Nykyään kaikenmaailman kauppojen myötä

        Schenker Express


      • oppipoika,

        Vieläköhän Senttulan Anto on hengissä?


      • Lumiaholainen
        oppipoika, kirjoitti:

        Vieläköhän Senttulan Anto on hengissä?

        Kyllä Senttulan Anto elelee yhä hyvissä voimissa jalasjärvellä


      • mane

        Ajoin Kans polarilla ulkomaanpäiviä 250.-300v. Vaimoni tapasin -73,silloin vain 304 ulkomaan päivää.. Elämä on.


      • Anonyymi
        Kulotie kirjoitti:

        Kuljetusliike P.Lumiaho

        Nykyään kaikenmaailman kauppojen myötä

        Schenker Express

        E ja P Lumiaho oli kaks täysin eri yritystä. Toinen toimi Jalasjärvellä ja toinen Helsingissä.


      • Anonyymi
        Kulotie kirjoitti:

        Kuljetusliike P.Lumiaho

        Nykyään kaikenmaailman kauppojen myötä

        Schenker Express

        Kuljetusliike P. Lumiaho Oy (aputoiminimenä Data Transport, 1980-luvun lopulta Cargo Express Oy) oli Pentti Lumiahon 1970-luvun alussa perustama ympäri Suomen toiminut pikarahtiyritys, joka erikoistui pankkien tietoaineistojen sekä lääkkeiden ja kemikaalien auto- ja lentokuljetuksiin. Pentti Lumiahon isä oli Suomen siihen aikaan suurimman yksityisen kuljetusyrityksen E. Lumiahon Liikenne Oy:n perustaja, jalasjärveläinen liikenneneuvos Eero Lumiaho (1912–1972).[1] Kuljetusliike P. Lumiahon kotipaikka oli aluksi Espoo, sitten Helsinki.[2]


    • V67 yes

      Hienoa lukea tarinoita mailmalta , ennen kuin "urani" alkoi n, 1990.....
      lisää näitä.

    • Oppipoika,

      Kaikkea hyvää Antolle.

    • Anonyymi

      Mikä land-transport on nykyään?
      Semmosia oransseja muistaakseni?
      Ja kovia ottimiehiä

    • Anonyymi

      Sini Trans ajoi Kuopiooon tukkumanille tutuistuin kaveriin joka ajoi sinne, missähän hän nykyään pyörii. Olin kiitoautoilla ja sen jälkeen Pietikäisellä 80/90 luvulla

    • Anonyymi

      H jaK transportilla ajoin ruotsiin ja norjaan ja tanskaan ja saksaan töysperävaunu ja Volvo F 88 mahtava auto.
      Ajoin ulkomaille vuosina 80-89,myöskin Pynnösen scaniaa ajoin sitä legendaarista 111 scaaniaa.
      Ulkomaan reissuilla ei ollut kiire tuohon aikaan antverpenissä oltiin viikko seisokissa ja kaljaa juotiin,paluukuormia kyseltiin puhelinkioskistasoittamalla,joskus tultiin tyhjänä takaisin suomeen.
      Oli mahtavia aikoja 90-2019 ajoin kotimaan liikenteessä elementtejä kaasua ja kappaletavaraa läpi suomen.
      Nyt ollut pari vuotta eläkkeellä mutta ulkomaan keikoille voisi vielä lähteä.

    • Anonyymi

      Lumiaho Jalasjärvi p suomi oli Mersu ja Joutseno oli koti paikka

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe