Tässä pieni gallup jälleen. Kiitos kaikille vastaajille.
1. Mistä maasta sinä ja puolisosi olette kotoisin?
2. Mikä on oma uskontosi?
3. Entä puolison uskonto?
4. Jos sinulla ja puolisollasi on eri uskonnot, niin oletko kertaakaan harkinnut uskonnon vaihtamista?
5. Jos on lapsia, niin mikä on lasten uskonto?
6. Millä perustein valitsitte lapsille juuri kyseisen uskonnon?
Uskonto-gallup
13
2118
Vastaukset
- sissi
1. Minä Suomesta, mies Nigeriasta
2. En kuulu kirkkoon, minua ei ole edes kastettu.
3. Mieheni on katolinen, vaikkakaan ei kovin fanaattinen sellainen :)
4. En ole harkinnut liittymistä kirkkoon
5. Lapsestamme tulee katolinen, jos nyt saamme ristiäiset joskus järjestettyä...
6.Mies pitää tärkeänä, että lapsi kastetaan eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Tietenkin lapsesta tulee sitten katolinen, koska ev.lut.-kirkkoon ei ole kummallakaan vanhemmista mitään siteitä. Kun poika kasvaa, voi hän sitten itse päättää, kumpaa kuuntelee näissä uskonasioissa, isää vai äitiä :-) - aziza
1. minä suomesta (venäläis-persialais-suomalaista verta virtaa suonissani sulassa sovussa) puolisoni Iranista
2.muslimi
3. muslimi
4. kumpikin olemme avoimia vähän kaikelle, emmekä turhan kaavoihin kangistuneita, uskonnon vaihto ei ole tullut silti mieleen,näin on ihan ok
5. muslimi, mutta saavat ajan kuluessa itse päättää, Jumalaan uskominen sinällään tärkeintä
6. ihan luonnostaan, veren perintönä - Lynne
1) Minä Suomesta, mies Albaniasta
2) Ev-lut. kirkkoon kuulun
3) Mieheni uskontokasvatus on hoidettu lapsuudessa löyhästi, koska tulee itsekin monikulttuurisesta perheestä, jossa toinen vanhemmista kristitty, toinen muslimi. Hän tuntee islamin silti enemmän omaksi uskonnokseen, vaikkei ole uskonnollinen ihminen...
4) Emme ole, uskonto ei ole meille tärkeää.
5) Lapsi on kastettu ev-lut. kirkkoon
6) Meille asia ei ollut tärkeä, joten miellytimme isovanhempia, joille asia oli tärkeä... - Ivory
1) Minä Suomesta, mies Norsunluurannikolta
2) Kuulun Ev.lut-kirkkoon vielä toistaiseksi
3) Puolisoni kuuluu Ruusuristin veljeskuntaan AMORC
4) En ole harkinnut, vaikkakin mielenkiintoiselta vaikuttaa.
5) Lasta odotellaan syntyväksi näinä päivinä, hänet kastetaan Ev.lut.-kirkkoon.
6) Valintaa ei oikeastaan tehty laisinkaan. Lapsen pitää olla 18-vuotias, ennenkuin voi liittyä Ruusuristin veljeskuntaan. Lapsemme saa itse myöhemmin tehdä valintansa. Kumpikaan meistä ei ole "himouskovaisia".- ada
kristinuskon lahko?
- Ivory
ada kirjoitti:
kristinuskon lahko?
Ruusuristin Veljeskunta ei ole uskonto eikä uskonlahko. Veljeskunnalla on jäseniä ympäri maailmaa ja siihen voi liittyä uskonnosta ja maailmankatsomuksesta riippumatta. Veljeskunta ei ole sidottu mihinkään uskontoon.
- Funkadelicatessen
ada kirjoitti:
kristinuskon lahko?
Ruusu-Risti on osa teosofista liikettä. Ruusu-Risti erosi Teosofisesta seurasta aikoinaan lähinnä aatteellisiin/poliittisiin syihin. Kyseessä oli suhtautuminen 1. maailmansotaan ja Ervast kumppaneineen päätti jäädä todellisiksi pasifisteiksi.
Tästä ensimmäinen johtopäätös aikamoisista idealisteista. :)
Ervastilainen teosofia eli Ruusu-Risti pitää sisällään jotain helposti sulatettavia vaikutteita kristinuskosta kuten korostaa vuorisaarnan moraalioppia.
Muute kristinuskon asema on rinnastettavissa vaikkapa Kalevalaan ainakin periaatteessa.
Karman laki ja sielunvaellusoppi on niitä perusjuttuja, jotka erottavat ruusuristiläiset kristityistä. Ruusu-Ristiläisyyttä ei kai voi pitää kristilliseä liikkeenä vaikka kristuksen moraaliopettajaksi tunnustavatkin. Kyseessä on tällainen yksi synkretismin aikaansaannos eli sekamelska. Ruusuristiläisyyttä voisi pitää jonkinlaisena originaalina new agelaisuutena. Mutta tästä määritelmästä eivät takuulla pidä.
Ihan vaaraton paikka tutustuttavaksi. Sen voi ottaa ihan uskontotieteellisenä, uskonnonfilosofisena tai sosiaalipsykologisena trippiä, kun piipahtaapi Merimiehenkadulla. Mutta jos ole aikeissa mennä meditoimaan tai siirtyä loosivaiheeseen niin sittenhän kyseessä on todellinen maailmankatsomuksen valinta.
Itse tutustun kyseiseen liikkeeseen mutta valitettavasti aatteellinen pohja ei vakuuta. Enkä usko suoriin ilmoituksiin asiassa kuin asiassa.
- bint
1. minä Suomesta, mies Lähi-idästä
2. muslimi
3. muslimi
5. lapsesta tulee muslimi - Hooyo 85
1. Mä oon puolix italialainen ja puolix suomalaine.Mies somaliasta.
2. Katolinen.
3. Muslimi.
4. En.
5. Lapset saavat itse päättää kun tulevat siihen ikään että ymmärtävät.
6. Yhdessä sovittiin että lapsi itse valitsee, pääasia että uskoo että on olemassa vain yksi Jumala, joka on luonut meidät kaikki. - egt
1. Minä suomalainen, mies egyptiläinen
2.& 3. kummatkin ortodokseja
4. -
5. lapset ortodokseja - Aniz
1. Itse olen kotoisin suomesta, poikaystäväni on nigerialainen
2. Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta uskomuksiltani en täysin seuraa kirkkoni oppeja..
3. Poikaystäväni kuuluu helluntailaisseurakuntaan, mutta kokee itse tunnustavansa metodistiuskontoa
4. Emme ole keskustelleet, miten uskonnot tulisivat vaikuttamaan elämäämme. Uskomme kuitenkin samaan Jumalaan ja samalla tavalla, joten en usko asian olevan ongelma. Itse olen valmis muuttamaan kirkkoani, eihän se omaa tapaani uskoa muuta ja kristittyjä olemme molemmat.
5. Lapsia meillä ei vielä ole. Heidän uskonnostaan keskustellaan sitten, kun tulee ajankohtaiseksi. :o) - Anne
1. minä Suomesta, mieheni Turkista
2. ev.lut
3. islam
4. en todellakaan
5. lapsen sama kuin äidin
6. asumme Suomessa; saa itse vaihtaa, jos niin vanhempana haluaa, helpompi elää ja olla esim. koulussa- LaVeyFan
1.Minä suomesta, Vaimoni suomesta
2.Satanisti
3.Wicca
4.En
5.Lasta ei voi kastaa suomessa koska täälä ei olen satanistikirkkoja, eli lasta ei kasteta
6.saa vaihtaa kun on 12(nyt 3kk)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875