Dragonlance vs Kuolemanportti

Dawndragon

Molemmilla sarjoilla samat kirjailijat ja jotain muutakin yhteistä (kuten hullut velhot, lohikäärmeet, pahuus joka haluaa valloittaa maailman, etc).
Minuun Kuolemanportti iski paremmin. Jotenkin siinä oli parempi tunnelma, enkä osaa sitä oikein muuten perustella.

No joka tapauksessa, kumpi on sinun mielestäsi parempi ja miksi?

19

3197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Garou

      Itse olen kumpaistakin sarjaa lueskellut, Kuolemanportin kokonaan, ja en oikein tiedä, mitä tuohon vastaisi. Tietysti molemmissa on hyvä ja paha vastakkain, mitä muuta voisi fantasiassa ollakaan? Mutta toisistaan nämä kyllä eroavat kuin yö ja päivä.

      Dragonlance on minusta jo päässyt hiukan käsistä. Onhan se tietysti yksi suurista ja varsinainen kulttisarja, mutta silti. Se kuitenkin on vielä "perusfantasiaa", löytyy eri rodut, taikuus ja ne lohikäärmeet jne. kun taas maailma (maahisia lukuunottamatta) on jotakin "ihannoidun keskiaikaista". Kuolemanportista mielekästä tekee juuri teknologia ja sen yhdistäminen aiheeseen. Tai sitten ei. Tämä "tuohoutunut maapallo ja sen jälkeinen maailma" on jo nykyisin aika kulunut juttu, sehän löytyy niin Star Warsista kuin Ajan pyörästäkin...

      Aihe on eittämättä mielenkiintoinen, mutta oma kantani on, että kumpikin on omalla tavallaan hyvä sarja, joskin johonkin saisi sen rajan vetää niiden sarjan osien lukumääränkin kohdalla!

      • silvara

        Kyllä se Dragonlance vie voiton. Luin lähes koko sarjan ennenkuin aloin lukea kuolemanporttia ja kyllä siinä kokoajan kaipasi niitä tuttuja hahmoja (varsinkin Tasia ja Flintiä) ja tunnelmaa. Ehkäpä jos olisin lukenut Kuolemanporttia ensin, vastaukseni olisi toinen.. hmm..


      • P4LL3R0
        silvara kirjoitti:

        Kyllä se Dragonlance vie voiton. Luin lähes koko sarjan ennenkuin aloin lukea kuolemanporttia ja kyllä siinä kokoajan kaipasi niitä tuttuja hahmoja (varsinkin Tasia ja Flintiä) ja tunnelmaa. Ehkäpä jos olisin lukenut Kuolemanporttia ensin, vastaukseni olisi toinen.. hmm..

        ittekkin koko ajan etin joka kirjan sivuilta että mitä se raistlin tekee, ihan sama mitä kirjaa luen. raistlin, tanis, flint, tas, caramon, kitiara... kaikkia noita etin jokasesta kirjasta jostain syystä.. on vaan niin hyvä sarja...


    • Dragon

      Oon lukenu ehkä noin 5-10 Dragon Lance -kirjaa (en nyt just muista tarkkaa määrää) ja olo oli niiden jälkeen jotenkin sekava. Kuolemanportit luettuani totesin sen olevan paljon parempi sarja, ja nykyään yksi lemppareistani! Ostin ne omaksikin kirja-alesta ja sitä ostosta en kadu. Mielestäni Dragon Lancet on jotenkin sekavia, kun niitä on niin helvetin paljon!

    • Leitha

      miuta kuolemanportti on ehkä joku verra parempi.
      en oo lukenu sarjasta viel iha kaikkia kirjoja,
      mut oon pitäny niistä kuiteskii jonku verra enemmä, ku dragonlanceista.

    • Phlebas

      Pakko on kallistua Kuolemanportin puolelle, ihan vaan siitä syystä että se on "ehjempi" kokonaisuus. Dragonlancet rönsyilee ihan perkeleesti, niitä kun on useempi immeinen (H&W lisäksi) jo kirjotellu.

    • Tirith

      Mitä oon nuita kirjoja lukenu nii en oikeen saa mitään irti kuolemanportista....Se on nii sekava....Eli siis parempi on dragonlance...

      • on parempi!

        En ole lukenut Dragonlance - sarjaa, mutta niitä on niin paljon ettei niitä kaikkia edes löydy! Löysin kaikki koulemanportti - sarjan kirjat tuurilla yli vuoden odotuksen jälkeen ( huuto netistä ). Mistään kirjakaupasta tai kirjastoista ei löytynyt vaikka kyseli, että voisko ne lainata muualta niin ei...!

        En ymmärrä tuota kommenttia, että kuolemanportti olisi sekava? Jos ei äly riitä pysymään perässä niin kannattaa odotella sitten vähän, että iän kanssa kehittyy sekin. Olen itse tällä hetkellä kuolemanportti 5 (Kaaoksen käsi) puolivälissä ja onhan ollut tosi hyvä.


      • Asdf
        on parempi! kirjoitti:

        En ole lukenut Dragonlance - sarjaa, mutta niitä on niin paljon ettei niitä kaikkia edes löydy! Löysin kaikki koulemanportti - sarjan kirjat tuurilla yli vuoden odotuksen jälkeen ( huuto netistä ). Mistään kirjakaupasta tai kirjastoista ei löytynyt vaikka kyseli, että voisko ne lainata muualta niin ei...!

        En ymmärrä tuota kommenttia, että kuolemanportti olisi sekava? Jos ei äly riitä pysymään perässä niin kannattaa odotella sitten vähän, että iän kanssa kehittyy sekin. Olen itse tällä hetkellä kuolemanportti 5 (Kaaoksen käsi) puolivälissä ja onhan ollut tosi hyvä.

        "Jos ei äly riitä pysymään perässä niin kannattaa odotella sitten vähän, että se iän kanssa kehittyy"

        Kaiketi iän myötä kehittynyt älysi ymmärtää, että tuo on karkea argumentaatiovirhe?


    • Jane from Kallio

      DRAGONLANCE

      Kronikat – Weis ja Hickman
      1. Syyshämärän lohikäärmeet
      2. Talviyön lohikäärmeet
      3. Kevätaamun lohikäärmeet

      Legendat – Weis ja Hickman
      1. Kaksosten aika
      2. Kaksosten sota
      3. Kaksosten koetus

      Saaga:
      1. Mielen demonit – Weis ja Hickman ja Don Perrin
      2. Uusi sukupolvi – Weis ja Hickman
      3. Kesätulen lohikäärmeet – Weis ja Hickman

      Viides aika-trilogia – Jean Rabe
      1. Lohikäärmeiden aika
      2. Myrsky nousee
      3. Kuilu avautuu

      Sielujen sota – Weis ja Hickman
      1. Laskevan auringon lohikäärmeet
      2. Sammuneen tähden lohikäärmeet
      3. Kadonneen kuun lohikäärmeet

      Musta oppilas – Weis
      1. Meripihkaa ja tuhkaa
      2. Meripihkaa ja rautaa
      3. Meripihkaa ja verta

      Raistlin-kronikat
      1. Hengen miekka – Weis
      2. Soturiveljet – Weis ja Don Perrin

      Kadonneet kronikat
      1. Kääpiökuilujen lohikäärmeet – Weis ja Hickman
      2. Mustan kuningattaren lohikäärmeet – Weis ja Hickman

      Dhamon saaga – Jean Rabe
      1. Vedenpaisumus
      2. Petos
      3. Pelastus
      4. Kuoleman järvi

      Kivistänäkijät sarja – Jean Rabe
      1. Kapina

      Kaaoksen sota sarja:
      1. Tuomion prikaati (Kangin rykmentti1) – Weis ja Perrin
      2. Drakolaisjuonia (Kangin rykmentti2) – Weis
      3. Viimeinen kääpiökuningas – Douglas Niles
      4. Nukkekuningas – Douglas Niles

      Kadonneet historiat sarja:
      1. Villihaltiat : ikivillien tarina – Douglas Niles
      2. Irdat : tähtien lapset – Linda P. Baker
      3. Merihaltiat – Paul B. Thompson ja Tonya C. Cook
      4. Minotaurien maa – Richard A. Knaak
      5. Lohikäärmeet – Douglas Niles
      6. Human legenda – Richard A. Knaak

      Minotaurisodat – Richard A. Knaak
      1. Veriyö
      2. Veren vuorovedet
      3. Veren valtakunta

      Solamnian nousu – Douglas Niles
      1. Ruusun herra
      2. Kruunu ja miekka
      3. Laki ja totuus

      Murha… sarja:
      1. Murha Tarsisksessa – John Maddox Roberts
      2. Murha Halruaassa – Richard S. Meyers (Forgotten realms)
      3. Murha Cormyrissa – Chet Williamson (Forgotten realms)

      • Rixer

        Itse juuri luin eilen Kuolemanportin loppuun tosi hyvä kirja sarja vähää harmittaa kun loppui mut nytten alan lukemaan Dragonlanceja, Niin onko näissä kirjoissa jotain väliä järjestyksessä vai onko niissä kaikissa eri henkilöt ja eri juoni


      • H4pl0
        Rixer kirjoitti:

        Itse juuri luin eilen Kuolemanportin loppuun tosi hyvä kirja sarja vähää harmittaa kun loppui mut nytten alan lukemaan Dragonlanceja, Niin onko näissä kirjoissa jotain väliä järjestyksessä vai onko niissä kaikissa eri henkilöt ja eri juoni

        Ehdottomasti olen lukenut molemmista sarjoista kaikki ilmestyneet osat ja täytyy kyllä sanoa, että DL on menee paikoitellen ihan kuran puolelle varsinkin jos sen on kirjoittanut jotkut muut kuin Weis ja hickman. Kuolemanportista pidän siksi, että jokaiselle portille löytyy sille "pyhitetty" kirja arianukselle lohikäärmeen siipi pryanille haltioiden tähti jne. Sarja on myös ehjempi ja hahmot on jotenkin syvempiä ja tarkoituksenmukaisempia.


    • a_linde

      Itse olen lukenut kaikki tärkeimmät DL-kirjat (noin 30) ja Kuolemanportin kokonaisuudessaan, ja pidän kyllä DL:ää parempana. Kuolemanporttikin oli yksi parhaimmista kirjasarjoista, joita olen lukenut, mutta hahmot olivat mitäänsanomattomampia kuin Dragonlancessa, vaikka juonenkulku olikin muuten eheämpää ja tarkoituksenmukaisempaa. Kuolemanportin maailma oli myös mukavasti omalaatuisempi kuin DL:n perinteisempi fantasiamaailma, mutta kyllä ne on kuitenkin ne hahmot ja niiden kohtalot, jotka kirjasta omasta mielestäni hyvän tekee. Sanoisin, että Kuolemanportin hahmoilta puuttui se tietty "traagisuuden" tuntu. Siksi Dragonlance, siin oli enemmän draamaa, heh. =D Mutta fantasiakirjoiksi tosi hyviä molemmat.

      • fanitanko tasia

        Dragonlanceja on kirjoittanu monta eri kirjailijaa ja tapahtumat menee välillä ristiin, esim. yhdessä kirjassa joku on vielä hengissä ja toinen kuollut kun toisen kirjoittamassa kirjassa taas päinvastoin. :D öö, vai oliko silloin menossa joku vaihtoehtoinen tulevaisuus...hmm
        Noi on ihan eri luokkaa, Kuolemanportti-sarja on selkeä tarina, kun taas lancet sekavaa sakkia. Ihan luettavia kaikki.


    • BlashTaikasormi

      DL:iä ja Kp:ta ei voi verrata. Kummatkin on niin hyviä sarjoja, DL:ssä ne muut kirjailijat ovat taas niin jäisiä... En suosittele kenellekkään, milloinkaan Minotaurisotia! Se ei ole DL -sarjan kirja! Suosittelen myös Pimeyden kaivoa, Profeetan ruusua, Mustamiekkaa ja Lohikäärmelaivoja.

    • HMM...

      Dragonlace ja Kuolemanportti ovat molemmat hyviä sarjoja. Olen lukenut n. kolmekymmentä DL:ää ja kuolemanportista neljä ensimmäistä osaa. Dragonlacen pääjatkumon kuusi ensimmäistä kirjaa (Kronikat ja legendat) ovat erinomaista luettavaa. Möhemmät PÄÄJATKUMON kirjat eivät kuitenkaan enää napanneet. Sivusarjojakin olen lueskellut ja niistä osa on erittäin hyviä. Kuolemanportti taas on ehjä kokonaisuus, mistä pidän eritoten. Päähenkilö Haplo on jotenkin minusta niin erikoinen, että minun on omalla tavallaan helppo samaistua häneen, kuten DL: n lemppariini Raistliniin, vaikka en aina täysin ymmärrä kummankaan mielenliikkeitä. En kuitenkaan osaa nimetä parempaa sarjaa, sillä molemmilla on omat hyvät puolensa.

    • Lauranthalasa
    • Salah Khan

      OH GOD Raistlin on Dragonlancen tukipilari!!! Ja Ansalon on vaan niin kiiinnostava paikka! Nään lukiessani silmissäni Auringon tornin, Shoikan lehdon yms. Joskus haluaisin elää siellä! Onko täällä muita joiden mielest tää on vaan niin paras sarja?! Mahtavia hahmoja on niin paljon että on vaikea päättää parasta!

    • Fantsuilija

      Pakko vastata:
      Lukenut kaikki käännetyt Dragonlancet. Tykkäsin.
      Osa kirjoista rönsyili todella pahasti aiheen sivusta ja osa oli omasta mielestäni luokatonta roskaa. Mutta kaikki luin ja todella hyvin mielin.

      Nyt aloitin Kuolemanportin, ekan kirjan ensimmäiset 300 sivua oli "blääh, ei tää oikeen iske". Kesti kuukauden. Viimeiset sivut, ehkä ne viimeset 150 tmv. ja oli jo innostusta, kun alkoi tapahtua.

      Sitten alkoi KP2:n lukeminen ja sama juttu; alkuun kauheeta jöötiä. Sitten paranee, etenkin kuin Wanha Tuttu Dragonlancen puolelta tulee peliin mukaan O_O

      Joka tapauksessa, Dragonlance pitää lukea kronologisessa järjestyksessä, jos siitä haluaa jotain ihan oikeasti irti. Eli EI TODELLAKAAN julkaisujärjestyksessä! Tuossa ylempänä on viesti, jossa on lista suht sopiva. Risingshadowsin kautta löytyy myös - googleen vaan Dragonlance lukujärjestys.

      Mutta KP:sta vielä, että tässä nää hahmot tuntuu olevan niin... tyhjiä. Ainakin DL:n jälkeen. Tanis, Kit, Tas, Fizban... koko kööri on vahvasti mielessä. Raistlin ei ihan niin paljoa, koska henk.koht vihasin koko hahmoa alusta loppuun, vaikka hahmona aivan loistava olikin :D

      Mutta katsotaan, luen kirjasarjan kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe