Kätkemisrikos?

Yllättynyt

Ostin Huuto.netistä luotettavan oloiselta myyjältä(toista sataa positiivista palautetta, tunnistautunut) käytetyn Nokia N97-kännykän. Melkein kuukauden sitä käytin kunnes eilen tuli poliisista soitto. Puhelin oli muistaakseni kuulemma petoksella hankittu ja että minua epäillään kätkemisrikoksesta!
Noh, kerroin ostaneeni sen huuto.netistä ja poliisi käski laittaa emaililla tiedot myyjästä. Ja näin teinkin: ilmoitin myyjän nimen ja yhteystiedot, tilinumeron ja vielä kuitin että olin tosiaan maksanut kännykästä.
Nyt kyselen teiltä viisaammilta, että eikait minua voi tuomita kätkemisrikoksesta jos olen ollut tietämätön puhelimen taustasta eikä ollut syytä olettaa puhelinta varastetuksi. Ja puhelimesta tosiaan maksoin realistisen hinnan, samaa hintaa muutkin siitä tuolloin pyysivät.

7

692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli43

Itse ostin aikoinaan veneen ja onneksi veneliikkeestä.Ajelin sitten sillä kesän ja syksyllä tuli mukava ilmoitus jotta kutsu kuulusteluihin varastettuun tavaraan ryhtymisestä eli vene oli varastettu eikä veneliike ollut tarkistanut asiaa.No lopputulos oli se,jotta jouduin viemään veneen takaisin ja onneksi minä olin maksanut myöskin normihinnan veneestä en saanut tuomiota mistään ja liike maksoi koko summan takaisin minulle.Jos olisin ostanut sen varkaalta suoraan olisin menettänyt veneen ja rahat.Todennäköisesti känny menee ja rahoja voit vaatia varkaalta,mutta tuskin saat ikinä.
      Tyhmää ostaa noinkin uutta kamaa ilman jotta myyjä toimittaa kuitin laitteesta ja turha sanoa jotta hukkunut sillä kukaan ei kuitteja hävitä sillä ne on samalla nykyisin takuutodistus.Minulla kuitit kaikista mitä olen ostanut.

• RVA 11

Jos se puhelin on joutunut pois oikealta omistajaltaan petoksen takia, niin et joudu palauttamaan sitä korvauksetta. Vain varkaudella, kiristyksellä, näpistyksellä ja ryöstöllä viedyt tavarat pitää palauttaa lunastuksetta.

Asia on näin, jos tulkitsen oikein rikoslain voimaanpanoasetuksen 11 §:ää. Oikeus tulkintavirheisiin pidätetään.

• Muistan hyvin

Olet tulkinnut aivan oikein. Muutama vuosi sitten saatiin tästä aivan malliesimerkki, kun eräs mies vuokrasi itselleen yksityishenkilöltä ison matkailuauton viikoksi. Miekkonen meni välittömästi väärennettyjen papereiden kanssa (mm. luovutustodistus johon oli väärentänyt "myyjän" allekirjoituksen) katsastuskonttorille, sanoi juuri ostaneensa auton, ja sai auton rekisteröityä omiin nimiinsä.

Sitten hän jo pian myikin auton kolmannelle osapuolelle, joka ei osannut tietenkään epäillä mitään, koska kaikki paperit olivat kunnossa.

Lopputulos oli että auton ostajan katsottiin toimineen vilpittömässä mielessä. Lisäksi auto oli saatu oikealta omistajalta haltuun petoksella, ei siis varastamalla tms. Niinpä auton oikea, alkuperäinen omistaja joutui lunastamaan autonsa takaisin maksamalla sen summan, jonka uusi omistaja oli autosta maksanut. Alkuperäinen varas tietysti joutui korvausvelvolliseksi, mutta eihän häneltä mitään saa koskaan tietenkään.

• ei tajua

Olin tänään tapauksen tiimoilta yhteydessä poliisiin. Sanoivat etteivät voi auttaa rahasumman takaisin saamisessa?!?!?! Luulisi kyllä että voisivat auttaa mutta kuulemma eivät voi. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

• rpbnpr¨
        ei tajua kirjoitti:

Olin tänään tapauksen tiimoilta yhteydessä poliisiin. Sanoivat etteivät voi auttaa rahasumman takaisin saamisessa?!?!?! Luulisi kyllä että voisivat auttaa mutta kuulemma eivät voi. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

rahasumman? Sullahan on puhelin jonka ostit

• 14+18=32
        rpbnpr¨ kirjoitti:

rahasumman? Sullahan on puhelin jonka ostit

Minun piti luovuttaa puhelin poliisille. Unohtui näköjään laittaa se tuohon aloitusviestiin.

• rpbnpr¨
        14+18=32 kirjoitti:

Minun piti luovuttaa puhelin poliisille. Unohtui näköjään laittaa se tuohon aloitusviestiin.

Jos et samantien vaatinut sitä takaisin tutkinnan päätyttyä niin tee se heti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15770
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3849
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      296
      2505
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      129
      1794
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1493
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      384
      1454
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1203
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      962
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      925
    Aihe