Collie vei mun sydämeni

Puikkonokka

Hei,

Ihan ensimmäiseksi haluan lainata Mikey52ta toisesta aiheesta, on ihan pakko lainata kun on niin meikäläisenkin kohdalla nappiin sanottu:

"Collie rotu ei kuitenkaan kuulu sairaimpiin koirarotuihin. Jos huonosti käy, saa sairaan koiran, mutta ei minkään rodun edustaja voi luvata kasvatilleen pitkää elämää ja loppuiän terveyttä.
Itsellä myöskin useampi Collie, kaikki terveitä, kaikkien vanhemmat terveitä.
Minulle on ollut ilo tutustua näin hienoon rotuun, enkä rotua muuhun vaihtaisi, vaikka olisi riskinä saada sairas koira, olisin valmis ottamaan sen riskin."
Kiitokset Mikey52lle

Tällä palstalla on ollut paljon puhetta ja kritiikkiä kasvattajista, eri terveysongelmista. Eikä siinä mitään, pitkääkin keskustella niin kauan kuin keskustelu on asiallista. Mutta meikäläiselle on tullut suru puseroon silloin kun on tuntunut että tarkoitus on vain mollata collieta, ettei kritiikki ole ollut luontokappaleen kannalta rakentavaa.

Omasta mielestäni Suomessa kasvatus on collien kohdalla paljon paremmassa "jamassa" kuin niissä maissa missä colliesta on tehty chow-chow/silmiä ei enää juurikaan näe/otsapenger pilattu/turkkia niin paljon että se estää kunnon liikkumisen (puhun nyt tietty pitkäkarvaisista collieista, lyhytkarvaisia en tunne tarpeeksi hyvin) yms.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kasvatuksessa Suomessa ole parantamisen varaa.
Mutta en tiedä olenko ollut vain onnekas, vaiko tehnyt perusteellista taustatyötä:), olen saanut tutustua moneen suomalaiseen kasvattajaan, jotka mielestäni tekevät vilpittömästi parhaansa rodun eteen. Nostan heille hattua.
Ja yksi lisäplussa Suomessa: suurin osa tuntemistani kasvattajista EIVÄT pidä koiriaan tarhoissa (kannatta verrata tätä tilannetta ns. hienoimpiin kenneleihin aika monessa muussa maassa) vaan colliet saavat elää perheenjäseninä, niin kuin colliet rakastavat olla.

Jossain toisessa aiheessa pyydettiin ihan nimeämään hyviä collieita, vai muistanko oikein...
Niinpä päätin tehdä listan collieista ja kasvattajista, joita on monta kertaa ollut ilo nähdä ja saada tutustua.

Tässä oma fanilistani collieista, joukossa jo edesmenneitäkin (heidän jälkeläisiä on ollut mielenkiintoista seurata) kuin myös nuoria tulevaisuuden lupauksia joiden lopullista aikuisiän muotoa pitää vielä odotella...
Tuontikoiria on mukana, kun kerran suomalainen kasvattaja on taidokkaasti osannut valita heidät!
Olen tehnyt listan oman "makuni" mukaiseksi, eikä se varmasti ole täydellinen. Yksikään koirista ei - valitettavasti:) - ole omani, mutta jokainen olisi hienoa saada omistaa:


Hawkseire Spirit O'Barksdale
Brantastigs Xonia
Millake's Sacred Ciaran
Snowpaw Los Angeles
Twilight Moon Incomparab Immo
Lassina Loves Blessing
Blue Times I Hope So
Peppermill's Meghalos
Blue Times Joking Around
Lawless the Master's Touch
Heidelind's Heidi from Black Sara's
Maple Yard Chupa Chups
Black Classiel's Pretty Moona
Twilight Moon Justice Joke
Spiritwind Visionary
Judy's Magician Makepeace
Rejejs Joie de Vivre for Carnoustie's
Malinallin Giggling Geisha
Clarion's Excellent Blue Angel
from Sachsenhof
Caora Fortas Brianna Collin
Barksdale Stormsong
Unicometa’n Corasconcito
Saruskan Heavenly Dream
Black Sara’s Run the Show
Snowpaw Chili con Carne
Black Gary Crème de Paris
Judy's Magician Just for You
Magimills Irish Sunrise
Clarion's Adventure vom Sachsenhof
Purple Pearl’s Illusia
Be Exclusive's Midnight Hope
Black Gary Grain de Café
Ruffenuff Sixty Fifty
Snowpaw Glorious Anthem
Mopedimuorin Guultava Kajo
Pim Bulan Ramon Navarro
Joyhill Paper Moon
Joy of Netiv ha-Ayit
Needlerock Sweet Manhattan
Pitkäkuonon Fentti

Tein listan ihan muistista, ei ole missään järjestyksessä ja varmasti puuttuu monta (tuleekohan mieleen sitten kun on viestin lähettänyt)
Joo heti muistan että paljon puuttuu koiria mm. Ever Greyltä, Carnoustielta, Fallow-Fieldiltä, Zinnialta, Crinoid'silta, Gold Shimmeriltä...
Sitäpaitsi on paljon collieita, joita ei koskaan näe tuloksissa, näyttelyissä yms. yms., mutta ovat fantastisia: viisaita ja älykkäitä & luonne sellainen että vievät sydämen mennessään

7

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lassiefani

      Heipsan,

      Muuten hyvä lista ja piristää fanitus tätä pimeyttä, mutta oli kyllä sulla, puikkonokka, jonkin verran kirjoitusvirheitä, no en käy nipottamaan kun on vierasmaalaisia nimiä.:)
      Tottakai jokaiselle oma koira on rakkain, mulle oma trikkipoika, mutta pakkohan sitten on munkin saada listata oma top ten:

      Clay-field Golden Tribute
      Droplet's Hold Me Now
      Carnoustie's Object of Desire at Corydon
      Cesamen Finally True Mr.
      Snowpaw Hestia
      Finn Arrow Golden Quiff
      Windy Forest's Perfect Pearl
      Blue Summer's Strong Butweiser
      Magicmill's Like a Prayer
      Mustanquun Aallonharja

      Omakseni kun saisi noista minkä vaan...

      • AnjaEspoo

        Mitä väliä, jos nimet on väärin ? Hyvää päivänjatkoa, ja toivottavasti osaat olla ensi kertaa hieman positiivisempi!

        Anja


    • sairaita sukulaisia

      Tuollainen lista olisi kiva saada näytille myös sairaista collieista . Ennen koiran hankintaa näkisi mitä
      collieita sairaitten takaa tulee !?
      Fantastista , tervesukuista Collieta toivova . Oliskohan jollakin myös rohkeutta laittaa /kerätä
      nimilistaa sairaista ?

      • SweetLassieSue

        Sille jota kiinnostaa sairaat colliet, tehköön listan itse sen sijaan että laittaa muita hommiin.

        Sen kuin vain tiedonkeruun, voi kääntyä mm. Collieyhdistyksen puoleen, ja faktaa pöytään.

        Mutta tee se omassa triidissä, täällä on joku joka tahtoo yhteen jos toiseen triidiin vetää aiheen sairaat colliet (miksi?). Vaikkei liittyisi ekan kirjoittajan aiheeseen yhtään!
        Kunnioita tätä aihetta, tee itse hommat sen sijaat että pyydät sitä muilta ja aloita oma aihe, toistan vielä: laita faktaa pöytään.
        Ja kerää itse sen verran rohkeutta että teet sen omalla nimelläsi kun alat sairaita collieita nimetä. Että seisot tiedonkeruusi ja tietojesi takana. Se on minimi luontokappaleita kohtaan.

        Sitten kaikille joita kiinnostaa upeat ja terveet colliet: kiva että joku on tehnyt fanilistan muista kuin omista koirista! Itse laittaisin oman mutta tänään näyttely pitää kiireisenä... katsotaan kun päästään kehistä...


      • tietoa avoimesti
        SweetLassieSue kirjoitti:

        Sille jota kiinnostaa sairaat colliet, tehköön listan itse sen sijaan että laittaa muita hommiin.

        Sen kuin vain tiedonkeruun, voi kääntyä mm. Collieyhdistyksen puoleen, ja faktaa pöytään.

        Mutta tee se omassa triidissä, täällä on joku joka tahtoo yhteen jos toiseen triidiin vetää aiheen sairaat colliet (miksi?). Vaikkei liittyisi ekan kirjoittajan aiheeseen yhtään!
        Kunnioita tätä aihetta, tee itse hommat sen sijaat että pyydät sitä muilta ja aloita oma aihe, toistan vielä: laita faktaa pöytään.
        Ja kerää itse sen verran rohkeutta että teet sen omalla nimelläsi kun alat sairaita collieita nimetä. Että seisot tiedonkeruusi ja tietojesi takana. Se on minimi luontokappaleita kohtaan.

        Sitten kaikille joita kiinnostaa upeat ja terveet colliet: kiva että joku on tehnyt fanilistan muista kuin omista koirista! Itse laittaisin oman mutta tänään näyttely pitää kiireisenä... katsotaan kun päästään kehistä...

        Googleta " COLLIEMAAILMA " sieltä löytyy hyvää tietoa collieista ja lista sairastuneista
        Collieista ! Siellä on avoimesti ,asiallisesti nimet esillä niinkuin pitääkin .

        Eiköhän terve collie ennen kaikkea kiinnosta uutta pennun ostajaa SweetLassieSue ?
        Se koira älähtää kun kapula sattuu.......


      • Näinkö joulumieltä?
        tietoa avoimesti kirjoitti:

        Googleta " COLLIEMAAILMA " sieltä löytyy hyvää tietoa collieista ja lista sairastuneista
        Collieista ! Siellä on avoimesti ,asiallisesti nimet esillä niinkuin pitääkin .

        Eiköhän terve collie ennen kaikkea kiinnosta uutta pennun ostajaa SweetLassieSue ?
        Se koira älähtää kun kapula sattuu.......

        Hei,

        sairaita sukulaisia & tietoa avoimesti: ettekste tosissaan nähneet, että tämä triidi on fanitriidi johon voi laittaa ihailemiaan collieita jotka ei ole omia. (Omat koirat sai olla terveitä/sairaita/puoliterveitä/joihin kapula sattunut/joihin kapula ei sattunut/vaikkei omistaisi itse koiraa ollenkaan yms. yms. Oma koira ja oma kapula ei ollut se pointti!!!!!!!!)

        Oliko taas ihan pakko ottaa sairausaihe esille, toivottavasti teillä on hyvä mieli, saitte mitä halusitte.
        SweetSueLassie: sä sentään tajusit että toisten koiria saa ihailla. Ihan omaksi iloksi tai vaikka jos harkitsee pennunostoa. Mutta tuskin sun kannattaa enää laittaa oma fanilistaasi, sekin varmaan käännetään joksikin sairauslistaksi yms. :(


    • Nyyti2010

      Hei,

      Jos haluat tulla katsomaan Spiritwind Visionaryä, joka on tuotu Suomeen 1 1/2 vuotta sitten laita meiliä [email protected].

      Järjestetään tapaaminen...näyttelyrumba alkaa 2010 keväällä ja täällä Suomessa ja sitten...

      T: Spiritwindin nykyinen emäntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1485
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe