Olen hankkimassa uutta koiraa. Kolmen koiran koplani särkyi, kun vanha ja rakas Aura-koira jouduttiin nukuttamaan viime viikolla pahan luurappeuman ja lonkkavaivan vuoksi ja se on nyt onnellisesti koirien taivaassa.
Kotona minulla on leonbergi-narttu ja pyreneittenmastiffi-uros ja
kuten edellä mainituista roduista voi päätellä on sydämeni varattu isoille koirille ja nyt olisi newfoulandi tai landseeri hankinnassa.
Sitä tässä nyt lähinnä aloin kysellä, että miten yleisiä lonkka vaivat näillä roduilla on. Tosin kuvataanhan ne jo pentuna, mutta kaikki on vanhemmalla iällä sitten mahdollista.
Onko tiedossa hyvää kasvattajaa?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen ja hyvää kevättä kaikille!
Speedy
Lonkkavika yleistä?
4
568
Vastaukset
- Piia
Itse olen kokenut, ettei ne loppujen lopuksi ole niin yleisiä, jos on pitänyt huolen pentuiällä siitä, ettei koira pääse satuttamaan jalkojaan.
Meillä eli 11-vuotiaaksi landseer-narttu ja hänellä ei mitään - eikä 7 muulla sisarusparvesta. Tällä hetkellä omistan 15vkoa vanhan lansu-uroksen, joka on A-vanhemmista.
Mitä tuossa katsastelin kuvaustuloksia Landseeryhdistyksen lehdistä viime vuodelta, ei sattunut kuin pari silmään, joilla olisi ollut huonot lonkat.
Riskit tietenkin on aina olemassa, kun on kyse isosta koirasta - oli rotu mikä oli.
Ja mitä tulee nöffiin ja lansuun - suosittelen lämpimästi kumpaa vain :) Rauhallisia rotuja molemmat ja varmasti saat kivan vesileikkikaverin :P - Sandra
http://www.geocities.com/landseer_yhdistys/liite.htm#3
Tässä landseerin terveydestä tuloksia!
http://www.newfoundland.fi/html/main.htm
Ja tästä löytyy nöffeistä jotain... - piski
kolme isoa koiraa on kasvatettu; nöffi ja bernhard kaurapuurolla! sillä tunnetusti kasvaa suuremmaksi kuin muut.. tosiasiassa vilja on hyvää rakennusainetta yhtenä ateriana ja toisella lisukkeena. uusimman nöffin isällä oli c-lonkat ja emällä b, mutta meillä parasta laatua eli suurilla koirilla kasvu ja ravinto ovat tärkeimpiä asioita. lisäksi pennun pitää saada liikkua vapaana paljon ja ulkona olo karaisee väittävät (meillä se karaisi pysyvästi ulkoilevaksi..). kävelylenkille ei suuria rotuja ole viety kuin vasta n vuoden ikäisenä rasitusvammojen välttämiseksi. nyt jo lienee selvää että tarvitaan piha ja aitaus tms. kylkiluiden helmiä ei edes koirilla ole ollut vaikka niitä lääkärikin urakalla etsi! nyt joku varmaan on jo ihan asiantuntijaraivoa täynnä, mutta näin meillä ja piskit ovat hyppineet ja pomppineet ja makoilevat onnellisina jalat suoraan taakse tukkien kaikki kulkureitit.
- man-legally
TUO LONKKAVIKA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539019Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492709- 572491
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292491Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971875- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231763Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461295Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61146