miksi nykyajalla päivitellään, jos 8 kk ikäinen ei konttaa. Saan jatkuvasti kommentteja ja ihmettelyä, kun meidän 8 kk ikäinen ei konttaa eikä ryömi. Mielestäni vauvat kehittyy omaan tahtiin ja en näe mitään poikkeavaa siinä, että meillä ei vielä ryömitä. Miten muilla? Onko lähdetty liikkeelle myöhään ja onko sitä päivitelty?
Kuitenkin monissa vauvakirjoissa ja oppaissa mainitaan, että 8-10 kk iässä lähdetään liikkelle.
" 8–10 kk:n iässä lapsi oppii ryömimään ja sitten konttaamaan. Osa lapsista ryömii ensin takaperin, joku jättää konttaamisvaiheen kokonaan väliin..."
Lähde: http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/0-1vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy
ryöminen ja konttaaminen myöhempään
9
1140
Vastaukset
- flxgt
Meillä poika alkoi ryömiä kun oli 6kk ja ryömimällä menee edelleen, nyt 7kk, hämmästelin suuresti kun minulle ihmeteltiin että miksi ei konttaa ja pitäisi jo nousta pystyyn, kun minusta meillä nopeasti kehittynyt lapsi mutta kuulemma 7kuisena pitäisi jo tukea vasten seisoa vanhan ikäpolven ihmisen mielestä.
- dffdffdffd
mielestäni teillä on lähdetty kyllä hyvissä ajoin liikkeelle. Siis häh. 7kk iässä pitäisi normaalivauhdilla kehittyvän nousta pystöön, aika hurjalta kuulostaa. toki toiset vauvat toki nouseekin, mutta taitaa olla vähemmistö.
Meillä vajaa 8kk, seisoo kyllä tukea vasten, mutta ei itse nouse pystöön. Ei ryömikään, vaikka kovasti sitä kokeileekin. Luultavasti lähiaikoina lähtee ryömiin... - Äityli-88
Meillä poika lähti kans ryömiin 6 kk iäs, konttamaa alko 7 kk ja pystyy nous siit noin viiko sisää ja nyt seisoo jo tukee vaste iha hyvin..kauhulla odotan millon lähtee siin sitte liikkeelle... :D
Ja mulle päiviteltii jo sillo ku poika 5 kk et ku se ei ryömi! joo, oliha se ihanaa sit ku se lähti liikkeelle,
mut eipä tykkää anoppikaa ku ei kerkiä pojan perästä jos tätä vahtii...
Itselläkin välil sellane olo et ku pitäs keritä tekee 100 hommaa mut tuota ei saa aloillee millää..
- hidas meilläkin
voiko ryömistä mitenkään "opettaa"?
Meillä vauva on jo parin kuukauden ajan mahallaan olleessan potkutellut kovasti jalkoja ja kohottaa käsillä ylävartaloa jonkin verran, mutta ei osaa ryömiä vieläkään. Välissä aina laittaa jalkaa koukkuun ja toista kättä eteenpäin, mutta ei saa työnnettyä itseään. Kovasti haluaisi mennä eteenpäin, mutta ei vain osaa. Akseliaan kiertää kyllä vinhaa vauhtia.
Kuinka kauan toisilla on mennyt ryömisen tai konttaamisen opetteluun? Alkaa jo vähän huolettaa, kun päivästä toiseen junnaa tuo liikkelle lähtö paikallaan, siis ei edistystä nähtävissä. Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Missä iässä neuvola puuttuu asiaan?- laurajenna_
Kyllä vauvat yrittää matkia jos näkevät jonkun konttaavan jne. Esim joku muu vauva/pikkulapsi, tai vaikka sinä itse!:)
Mutta ei ole mitään kiirettä lähteä liikkeelle! Meillä lähti tosi aikasin ja välillä ajattelin että voi kun edes vessaan pääsis rauhassa ettei tarvitse miettiä mihin se nyt "juoksee" :D
Suunnilleen viikossa oppi kunnolla ryömimisen ja konttaukseen meni taas noin viikko.
- voi hermo
En ole vielä tavannut yhtäkään lasta, joka ei olisi oppinut konttaamaan ja sitä kautta kävelemään (ellei vaikeasti rajoitteisia lasketa). Kyllä se siitä lähtee kun kerkeää, toiset hitaammin ja toiset sitten vähemmän hitammin.
Olen kuullut joidenkin neuvolatätien kirjoittavat terapialähetteitä, jos vaavi ei konttaa 8-kuisena, mutta omasta mielestäni turhaa hermoilua. Meidän pimu ei oppinut ryömimään kuin vasta 9-kuisena, siitä pari päivää, niin lähti yks-kaks konttamaan (siis "oho, tuu kattoon, nyt se lähti") ja viikko, niin nousi tukea vasten seisomaan. Nyt sitä ei saa enää rauhoittumaan mitenkään...kele.- helistin 79
7kk lähti äskettäin ryömimään ja se tapahtui yhtäkkiä. Noin kuukauden verran pöyri akselinsa ympäri paljon ja oli kiukkuinen koska ei päässyt eteenpäin. Sitten keksi miten vetää itseään ja se oli menoa. Brion mäyräkoira jota pystyi vetämään laittoi liikettä niveliin..:) Minusta sitä ei voi harjoittaa vaan vauva keksii sen itse.
- ll
kyllä vauvasi lähtee liikkelle. Esikoisemme lähti ryömimään vasta 10 kk vanhaa. Itse olin tosi epätoivoinen kun kavereiden kaikki muut lapset olivat lähteneet liikkeelle paljon paljon aikaisemmin. Meidän lapsi kun oppi ryömimään opi myös pari viikon kuluttua kävelemään tukea vasten. ja 11,5 kk hän osasi kävellä tuetta. Konttamaan hän oppi vasta 1v ja 2kk vanhana. Kolme vuottiana hän osasi pyörällä ilman appareita. Ihan normaali lapsi. Eli, kaikki lapset ovat yksilöllisiä. Nauti vielä kun vauvasi on paikallaan, pian sinulla ei ole enää rauhaa :) Voimia!
- Elinaelina
Meillä 8kk kyllä ryömi vauhdilla muttei konttannut eikä vieläkään 9kk1vko vaikka jyystää kontillaan jatkuvasti leikkiessään, jo kolme kuukautta sitä tehnyt. Sitä ei ole kukaan ihmetellyt miksi ei konttaa mutta kun ei lapsella ole hampaita vielä yhtään. Se on ennenkaikkea anopille katastrofi ja painajainen. Ja moni muu myös on jo sitä mieltä että todella epänormaalia kehitystä. Itse en ole huolissani. Ja kyllähän tuo ikeniään kaivelee kamalasti jatkuvasti sieltä ne vielä tulee mutta voi herrijjeesus miten anoppia riepoo. En viitsi enää edes kylään mennä se vaan päivittelee miten epänormaalia se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760