KELAn toiminnasta

eioikeuksia

Kuinka moni tuntee joutuneensa KELAn kaltoin kohtelemaksi? vastatkaa tänne ja kertokaa myös lyhyt tarina. Koitamme saada aikaseksi enemmän kuin adressin...

On tiedossa, itselläni omakohtaisia kokemuksiakin, että KELA rikkoo surutta lakeja aina perustuslakia myöten.
Itselläni asia koski elatusmaksujen takaisin perintää. KELAn olisi pitänyt vapauttaa minut maksusta lakien mukaan, koska tuloni olivat liian alhaiset. Päätös rikkoi elatustukilain 21§, sekä perustuslain 6§ ,sekä KELAN päätös 2§. Lisäksi yhdenvertaisuuslain 6§ rikottiin.

Ongelma, johon täytyisi saada muutos, on se, että KELA valvoo itse omaa lakien noudattamistaan.

7

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iskä..

      teit asiasta varmastikin valituksen...

      • potut pottuina

        Kokemusta löytyy kaksin kappalein, ja nyt on mitta täysi ja valitusta olen tekemässä.

        Tarinaani ei aio tänne kirjoittaa, vaan lähetän sen eri medioille, katsotaan jos joku vaikka kiinnostuisi asiasta.


      • eioikeuksia

        Mediaan noi asiat tuliski saada, mutta kun on vähän vaikeeta... asia kun on sillä tavalla että eduskunnan oikeusasiamiehen tulisi selvittää KELAn sisäisten ohjeistusten lainmukaisuus sekä valvoa perustuslaillisten ihmisoikeuksien toteutumista. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Jos löytyisi tarpeeksi porukkaa jota on kaltoin kohdeltu, ei media voisi jättää asiaa noteeraamatta... Eikä eduskunnan oikeusasiamies.


    • Veropenni

      Siinä taas maksamattomia ruokkoja laitetaan veronmaksajan piikkiin.
      Jos tullut hylky, tee valitus. Jos päätös on väärin tehty/tulot laskettu, niin valitus menee läpi.
      Valituselimet kun eivät ole Kelan sisäisiä osastoja.
      Jos valitus hylätään, päätös on ok ja sinä väärässä. Laki on aika usein ikävä ja mustatuntuuniinväärältä
      ei asiassa auta.

      • eioikeuksia

        Ei kysymys ole siitä etten laskujani maksaisi, vaan siitä, että KELA erittelee työssä käyvän, alle tuhat euroa tienaavan ja työttömän, alle tuhat euroa tienaavan. Ei minullekaan olisi kielteistä päätöstä tullut, jos olisin ollut esim. vankilassa, koska se ei KELAn mukaan ole itse aiheutettua. Työttömäksikin olisin voinut jäädä, ja taaskaan ei ongelmaa olisi. Mutta se, että otin vastaan huonopalkkaisen työn, jossa luvattiin jatkossa parempi palkka, ei ole KELAn mukaan pätevä peruste olla takaisin perimättä. Tämä ei suoraan lue KELAn sisäisessä ohjeistuksessa, mutta työssäkäyvän tilanne oletetaan toisenlaiseksi, koska siitä ei suoranaisesti ohjeistuksessa mainita.

        Ja veronmaksajana maksan enemmän muiden asioita, myös niiden jotka selkeästi kusettavat järjestelmää, kuin mitä olen muilla koskaan maksattanut.

        Eikä minulla ole mustatuntuuniinväärältä -ajatusta oman asiani kohdalla, osaan sitä hoitaa, ja päätös tulee muuttumaan. Ajatuksenani oli tiedustella, onko esim. tämän palstan lukijoissa ihmisiä, jotka kokevat olevansa umpikujassa jonkin vastaavan asian tiimoilta.

        Tuskin Veropennikään laittaa rahojaan sellaisiin laskuihin, mitä hänen ei lain mukaan kuulu maksaa... Ja tämän kaltaisissa asioissa kannattaisi perehtyä lakiin, ennenkuin kommentoi usein aika ikäviä lakeja...


      • veropenni
        eioikeuksia kirjoitti:

        Ei kysymys ole siitä etten laskujani maksaisi, vaan siitä, että KELA erittelee työssä käyvän, alle tuhat euroa tienaavan ja työttömän, alle tuhat euroa tienaavan. Ei minullekaan olisi kielteistä päätöstä tullut, jos olisin ollut esim. vankilassa, koska se ei KELAn mukaan ole itse aiheutettua. Työttömäksikin olisin voinut jäädä, ja taaskaan ei ongelmaa olisi. Mutta se, että otin vastaan huonopalkkaisen työn, jossa luvattiin jatkossa parempi palkka, ei ole KELAn mukaan pätevä peruste olla takaisin perimättä. Tämä ei suoraan lue KELAn sisäisessä ohjeistuksessa, mutta työssäkäyvän tilanne oletetaan toisenlaiseksi, koska siitä ei suoranaisesti ohjeistuksessa mainita.

        Ja veronmaksajana maksan enemmän muiden asioita, myös niiden jotka selkeästi kusettavat järjestelmää, kuin mitä olen muilla koskaan maksattanut.

        Eikä minulla ole mustatuntuuniinväärältä -ajatusta oman asiani kohdalla, osaan sitä hoitaa, ja päätös tulee muuttumaan. Ajatuksenani oli tiedustella, onko esim. tämän palstan lukijoissa ihmisiä, jotka kokevat olevansa umpikujassa jonkin vastaavan asian tiimoilta.

        Tuskin Veropennikään laittaa rahojaan sellaisiin laskuihin, mitä hänen ei lain mukaan kuulu maksaa... Ja tämän kaltaisissa asioissa kannattaisi perehtyä lakiin, ennenkuin kommentoi usein aika ikäviä lakeja...

        Tarkoitat varmaan että bruttotulosi on alle 1000 kuussa. Nettotuloilla ei pelata.
        Ja työttömyysraha on kuussa bruttona 21,5*päiväkorvaus. Näin on eduskunta säädellyt.
        Ja maksupäivä ratkaisee, ei kertymäaika.


      • eioikeuksia
        veropenni kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan että bruttotulosi on alle 1000 kuussa. Nettotuloilla ei pelata.
        Ja työttömyysraha on kuussa bruttona 21,5*päiväkorvaus. Näin on eduskunta säädellyt.
        Ja maksupäivä ratkaisee, ei kertymäaika.

        Tienasin tietyn ajanjakson alle tuhat euroa kuukaudessa bruttona, maksu päivä joka kuukausi, ja palkkatodistukset esitelty. Olin päivätyössä vähintään 8 tuntia päivässä viisi päivää viikossa.
        Minulle luvattiin tietynlainen palkan kehitys, joka vaan ei toteutunut. En työskentele enää samassa yrityksessä, ja tienaan enemmän kuin tuon tuhat euroa, ja maksan laskuni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe