Linnunradan käsikirja liftareille, minkä ikäselle sopiva?

heilurizi

Sopisiko ko. kirja 11-vuotiaalle joululahjaksi. Kova on poika lukemaan, mutta silti mietityttää että onko liian aikuisille suunnattu kirja?

3

2896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy hyvin

Kirja soveltuu hyvin myös nuorempien luettavaksi. Meillä kirjan lukenut lähes koko perhe.
      Mutta jos haluat antaa todella hyvän lahjan, niin tilaa Linnunradan käsikirja liftareille kuunnelmana. Löytyy ainakin Ylen nettikaupasta.
      Se on jotain täysin hulvatonta, toiseksi vanhin poika kuuntelee sitä mp3 soittimesta koulumatkoillaan ties miten monetta kertaa. Ja kaikki sen kaverit haluaa lainata levyjä. Nuorimmaisemme, 7 v, nauttii myös kuunnelmasta, samoin 12 v tytär. Minusta parasta mitä radioteatteri on jatkokuunnelmien alalla esittänyt.

• scifisti

Ei sisällä sellaista seksiä tai väkivaltaa jota ei kersa olisi nähnyt jo piirretyissä 5 vuotiaasta asti.

Trilogian (oikeesti viisi osaa, kuudes tulossa), kolme ensimmäistä osaa ovat paremmin yhtenäinen ja sopivan lupsakka kokemus 11 vuotiaalle. Sellaiseksi kokonaisuudeksi Adams kirjan ensin tarkoittikin.

Mutta kansan (ja kustantajan) vaatimuksesta hän sitten kirjoitti vielä neljännen.. ja viidennen... kuoli pois... ja nyt joku kirjoittaa kuudennen. Osat 4 ja 5 ovat tyyliltään raskaampia, eivät niin kepeän hulvattomia kun kolme ekaa. Paikoin jopa tylsiä. Selvästi kirjailijaa alkoi painamaan taisteluväsymys.

Toinen komediallisen scifin tunnettu nimi on Harry Harrison ja hänen Ruostumaton Teräsrotta ja Bill - Linnunradan sankari -sarjansa. Henkiläkohtaisesti en pidä niitä oikein minään. En ymmärrä miksi niistä kohkataan, kaikki samanlaista puuroa eivät kovin nokkelia saatikka erityisen hauskoja. Parhaat lukemani Harrisonin kirjat ovat mielestäni Tilaa! Tilaa! ja Aikakoneen Saaga. Ensin mainittu on kaukana huumorista eikä oikein sovellu lapsille. Toinen on oikeasti hauska mutta sekin on tehty aikuisille.

• asdf3

Niin tuo uusi elokuva mikä on tehty, rinnalle se elokuva ja kirja :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8593
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4228
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3772
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2481
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2193
    10. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2167
    Aihe