vapaa-kuukausi

tuumasta toimeen

on näköjään ihan ulosottomiehen vapaasti päätettävissä kuka saa ja kuka ei. Olen anonut kaksi kertaa vapaakuukautta ja molemmat ovat tulleet hylätyksi. Ensimmäisestä hylystä tuli tieto kuukauden päästä anotusta kotiin. Nyt odotin kolme viikkoa eikä mitään kuulunut soitin ja kysyin, anomus oli kuulemma hylätty liian isojen tulojen vuoksi n. käteen n. 1500 € josta 580€ pidätys.Vuokra 500€ Molemmilla puoliskoilla ulosotossa maksuja. Ensimmäinen hylky aiheutti sen että emme pystynyt maksamaan kahta rästissä olevaa vuokraa ja jouduimme ottamaan palkkaennakkoa koska vuokrat olivat asunto-oikeudessa velka 1100€. Se johti siihen ettei seuraavasta palkasta jäänyt käteen mitään joten nyt on sitten asunto-oikeus taas edessä. Nyt en pysty maksamaan enää vuokria joten häätö häämöttää ja asunnottomana varmasti työpaikka menee alta. Huomasin myös, että ulosotossa ei kuunnella ihmisä aina on johonkin kokoukseen kiire joten puhelut loppuvat lyhyeen ja tylysti. Jokaisella ihmisellä on joskus tilanteita että asiat menevät solmuun, mutta apu on kiven takana. Yhteiskunta käskee ottamaan yhteyttä velkojiin ja sopia asioista. Se on helppo sanoa, mutta itse en ole vielä tavannut niin joustavaa laitosta joka ymmärtäisi asian. Lehdissä ihmetellään kun perheet ovat tehneet itsemurhia kun voimavarat eivät enää riitä kamppailemaan velkojen kanssa. Ei kaikki ole lusmuja jotka tahallaan jättävät maksut maksamatta. En käsitä vieläkään sitä keneltä se olisi ollut pois jos olisin yhden kuukauden vapautuksella päässyt tasapainottamaan talouttani ja saanut vuokrat maksettua. Kun keskustelin ulosottomiehen kanssa huomasin että hän ei ollut paneutunut edes anomukseeemme pätkän vertaa koska käski vain lähettää anomuksen ja se käsitellään sitten, vaikka siellä se oli seissyt jo kolmisen viikkoa. Nyt sitten tänään on puhelun jälkeen lähtenyt päätös kuulemma kotiin. Ei uskoisi että ulosoton tarkoitus on aiheuttaa ihmisille vielä lisävelkaa/vaikeuksia ja kodinmenetyksiä oli palkka sitten mikä tahansa. Hämmästelen vielä ulosoton sivuilla olevaa tietoa vapaakuukausista. Viimeisellä rivillä lukee että sen voi saada jopa kodinkoneen tai silmälasien ostoon (vuokrahan ei olekaan näköjään syy) ehkä tein virheen olisi pitänyt lukea ensin neuvot olisin kirjoittanut ihan toisenlaisen hakemuksen. Tilanne on sikäli vielä vaikea miehelläni ja minulla ei ole kummallakaan perhettä joilta voisi saada apua. Sossusta emme saa koska olemme sielläkin hyväpalkkaisia. No kun työpaikat menee niin sittenhän tulee toimeentuloa- ja vuokratukea ym. tukea ja sehän tulee halvaksi ja kaikki vain yhden vapaakuukauden tähden joka olisi tullut paljon halvemmaksi. Olen tehnyt 40 vuotta töitä ja maksanut veroja, nyt ihan oikeasti ajattelen eiköhän ole aika jäädä vapaalle ja antaa jonkun muun hoitaa asiani. Lääninhallitukseen kuitenkin valitan asiasta vaikka ei se ehdi enää asunto-oikeutta pelastamaan. Meillä kävi vielä huono tuuri kun ulosottomies vaihtui aikaisemman kanssa ei koskaan tullut ilmi, että tulomme estävät vapaakuukauden hän myönsi sen aina ja asiat sujuivat meiltäkin helpommin. Uskon ja tiedän että meitä on paljon samassa jamassa. Koitetaan jaksaa ja ehkä näille ihmisille jotka mielivaltasesti päättävät puolestamme saattaa joskus osua itselleenkin vaikuksia. Toivottavasti heillä on sitten joku joka auttaa ja tukee jaksamaan. Rauhallista Joulun odotusta kaikille.

16

3531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perijätär*

Laita vapaakuukausihakemukseen mukaan dokumentit sun vuokrarästeistä (karhukirje tms).
      Lain mukaan sinulla on oikeus vapaakuukauteen sillä perusteella vaikka et kuulukaan tuloraja ulosmittauksen piiriin. Osoite hakemuksesi suoraan kihlakunnanvoudille, ei kk. ulosottomiehelle.
      Hyväksyttäviä syitä vapaakk on mm. hammaslääkärilaskut, silmälasit ja tarpeelliset kodinkoneet.

• tuumasta toimeen

Näin minäkin kuvittelin että oikeus on, mutta ei auta enää olen ottanut yhtyttä jo moneen henkilöön ja päätös pitää. Ei kukaan ole siellä kiinnostunut puuttumaan toisten päätöksiin. Otin yhteyttä myös ko. ulosottomiehen esimieheen ei hänelläkään ollut minkäänlaista uskallusta pyörtää päätöstä. Tässä jokunen vuosi sitten minulle tuli yht'äkkiä maksuja lisää 3000€. Ulosoton korko muuttui juuri niihin aikoihin. (pieneni hiukan). Pyysin oikaisua asiaan minulle sanottiin että velka on tämä ja sillä siisti. Vuoden taistelin asian eteen ja minulle lyötiin luuria korvaan ei vastattu viesteihin eikä selvityspyyntöihin joita minun oli neuvottu tekemään. Sitten kerran löytyi eräs nainen joka otti asian hiukan tosissaan ja myönsi virheen taphtuneen juuri koron laskussa, mutta en saanut asiaa kuitenkaan kokonaan korjatuksi, selityksenä oli että heillä ei ole kuulemma mahdollisuuksia ja tiedostoja joista voisi asiaa tarkemmin tarkastaa taaksepäin, tästä selityksestä minulla on mustaa valkoisella kerrankin. jouduin silti kiltisti maksamaan. Taisi kuitenkin 1000€ verran pienentyä maksut. Olen joskus ajatellut kuin moni silloin joutui saman virheen takia maksamaan ylimääräistä. Onhan se vähän mahdoton seurata maksuja itse kun ei tiedä tarkalleen kuinka paljon aina korkoja menee. Nytkin olen pyytänyt saada tietooni tulorajat jotka koskevat vapaakuuukautta mutta ei ulosotosta kukaan ole vaivaitunut niitä minulle kertomaan tai lähettämään sähköpostissa. Sain aikoinani kuulla eräästä virastosta josta kyselin oikeuksiani, että näistä samoista ongelmista on valituksia monia tuhansia, jotkut ovat joutuneet laittamaan jopa uudestaan ja uudestaan samasta asiasta. Se on fakta että ulosotto ei ole koskaan väärässä.

• xx
        tuumasta toimeen kirjoitti:

Näin minäkin kuvittelin että oikeus on, mutta ei auta enää olen ottanut yhtyttä jo moneen henkilöön ja päätös pitää. Ei kukaan ole siellä kiinnostunut puuttumaan toisten päätöksiin. Otin yhteyttä myös ko. ulosottomiehen esimieheen ei hänelläkään ollut minkäänlaista uskallusta pyörtää päätöstä. Tässä jokunen vuosi sitten minulle tuli yht'äkkiä maksuja lisää 3000€. Ulosoton korko muuttui juuri niihin aikoihin. (pieneni hiukan). Pyysin oikaisua asiaan minulle sanottiin että velka on tämä ja sillä siisti. Vuoden taistelin asian eteen ja minulle lyötiin luuria korvaan ei vastattu viesteihin eikä selvityspyyntöihin joita minun oli neuvottu tekemään. Sitten kerran löytyi eräs nainen joka otti asian hiukan tosissaan ja myönsi virheen taphtuneen juuri koron laskussa, mutta en saanut asiaa kuitenkaan kokonaan korjatuksi, selityksenä oli että heillä ei ole kuulemma mahdollisuuksia ja tiedostoja joista voisi asiaa tarkemmin tarkastaa taaksepäin, tästä selityksestä minulla on mustaa valkoisella kerrankin. jouduin silti kiltisti maksamaan. Taisi kuitenkin 1000€ verran pienentyä maksut. Olen joskus ajatellut kuin moni silloin joutui saman virheen takia maksamaan ylimääräistä. Onhan se vähän mahdoton seurata maksuja itse kun ei tiedä tarkalleen kuinka paljon aina korkoja menee. Nytkin olen pyytänyt saada tietooni tulorajat jotka koskevat vapaakuuukautta mutta ei ulosotosta kukaan ole vaivaitunut niitä minulle kertomaan tai lähettämään sähköpostissa. Sain aikoinani kuulla eräästä virastosta josta kyselin oikeuksiani, että näistä samoista ongelmista on valituksia monia tuhansia, jotkut ovat joutuneet laittamaan jopa uudestaan ja uudestaan samasta asiasta. Se on fakta että ulosotto ei ole koskaan väärässä.

kyllä sossussa otetaan ulosoton velat menoina huomioon,vie kielteisestä vapaakuukausi päätöksestä kopio sinne,voit todella saada harkinnan mukaista toimeentulotukea vuokravelkoihin,joten heti hoitamaan asia sossun kanssa

• tuumasta toimeen
        xx kirjoitti:

kyllä sossussa otetaan ulosoton velat menoina huomioon,vie kielteisestä vapaakuukausi päätöksestä kopio sinne,voit todella saada harkinnan mukaista toimeentulotukea vuokravelkoihin,joten heti hoitamaan asia sossun kanssa

Täytyy vielä yrittää emme yleensä ole olleet luovuttajia. Täytyyhän jokin keino todella olla.

• perijätär*

Täytyy vielä yrittää emme yleensä ole olleet luovuttajia. Täytyyhän jokin keino todella olla.

Tee ihmeessä valitus moisesta kohtelusta Lääninhallitukseen. 1.1.2010 alkaen Valtakunnanvoudin virastoon. Ihan vapaamuitoinen selitys tapahtuneesta. Kyllä se joku roti löytyy kk.ulosottomiehillekin. Helsingissä tämä homma toimii erinomaisesti.

• tuumasta toimeen
        perijätär* kirjoitti:

Tee ihmeessä valitus moisesta kohtelusta Lääninhallitukseen. 1.1.2010 alkaen Valtakunnanvoudin virastoon. Ihan vapaamuitoinen selitys tapahtuneesta. Kyllä se joku roti löytyy kk.ulosottomiehillekin. Helsingissä tämä homma toimii erinomaisesti.

Olette ihania ihmisiä kun yritätte auttaa ja neuvoa se lämmittää mieltä. Otin tänään perijättären neuvosta vaarin ja yritin soittaa sille kihlakunnanvoudilla, mutta ikävä kyllä hän sattui olemaankin tämä mainitsemani esimies jonka kanssa olinkin jo keskustellut, joka oli sitä mieltä ettei hän puutu tämän ulosottomiehen päätöksiin. Huono tuuri! Tänään sitten kolahti postiluukusta vuokrista tieto, että ovat nyt laittaneet ne eteenpäin asunto-oikeuteen. Onhan minulla kuitenkin vielä vähän aikaa ja kunhan sieltä tulevat paperit niin saan myös antaa selityksen sinne. Nyt viikonloppuna teen sen lääninhallituksen valituksen. Emme kuitenkaan ole vielä saaneet postista sitä toista hylkäävää päätöstä vaikka sanoi laittaneensa sen heti postiin jo alkuviikosta. Laittasin sen liitteeksi mukaan. Olin lukevinani jostain ettei lääninhallitus kuitenkaan pysty kumoamaan ulosottomiehen päätöstä voivat antaa vain huomautuksen vai olenkohan käsittänyt jotain väärin?

• tuumasta toimeen

Olette ihania ihmisiä kun yritätte auttaa ja neuvoa se lämmittää mieltä. Otin tänään perijättären neuvosta vaarin ja yritin soittaa sille kihlakunnanvoudilla, mutta ikävä kyllä hän sattui olemaankin tämä mainitsemani esimies jonka kanssa olinkin jo keskustellut, joka oli sitä mieltä ettei hän puutu tämän ulosottomiehen päätöksiin. Huono tuuri! Tänään sitten kolahti postiluukusta vuokrista tieto, että ovat nyt laittaneet ne eteenpäin asunto-oikeuteen. Onhan minulla kuitenkin vielä vähän aikaa ja kunhan sieltä tulevat paperit niin saan myös antaa selityksen sinne. Nyt viikonloppuna teen sen lääninhallituksen valituksen. Emme kuitenkaan ole vielä saaneet postista sitä toista hylkäävää päätöstä vaikka sanoi laittaneensa sen heti postiin jo alkuviikosta. Laittasin sen liitteeksi mukaan. Olin lukevinani jostain ettei lääninhallitus kuitenkaan pysty kumoamaan ulosottomiehen päätöstä voivat antaa vain huomautuksen vai olenkohan käsittänyt jotain väärin?

Hei en eilen huomannut että päätös olikin tullut postissa. En voinnut uskoa silmiäni kun kielteisen päätöksen perustelu olikin:

Velalalisen hakemus vapaakuukausien myöntämisestä palkan ulosmittauksessa on päätöksen liitteenä.
        Kuitenkaan meidän anomusta ei liitteistä löydy ainoaastaan valitusosoitus.

Perustelu: Vellallisen esittämiä perusteita ei ole pidettävä lainkohdassa tarkoittettuina erityisinä syinä.
        Ulosottolaki 4 luku 52 ja 53 § ja liitteenä valitusosoitus
        Tarkoittaneeko tämä samaa päätöstä kuin puhelimessa jossa sanottiin että olen liian hyvätuloinen? Ihmisiähän pidetään ihan pelleinä.
        Joskus kun anon uudelleen vapaakuukautta aion ostaa pesukoneen, tiskikoneen, silmälasit ja leivänpaahtimen. Nämähän ovatkin niitä elämän pieniä ja tärkeimpiä perusasioita jotka tekevät ihmiset onnellisiksi ja niitä ilman ei voi elää.

• Barabbas 1%

Hei en eilen huomannut että päätös olikin tullut postissa. En voinnut uskoa silmiäni kun kielteisen päätöksen perustelu olikin:

Velalalisen hakemus vapaakuukausien myöntämisestä palkan ulosmittauksessa on päätöksen liitteenä.
        Kuitenkaan meidän anomusta ei liitteistä löydy ainoaastaan valitusosoitus.

Perustelu: Vellallisen esittämiä perusteita ei ole pidettävä lainkohdassa tarkoittettuina erityisinä syinä.
        Ulosottolaki 4 luku 52 ja 53 § ja liitteenä valitusosoitus
        Tarkoittaneeko tämä samaa päätöstä kuin puhelimessa jossa sanottiin että olen liian hyvätuloinen? Ihmisiähän pidetään ihan pelleinä.
        Joskus kun anon uudelleen vapaakuukautta aion ostaa pesukoneen, tiskikoneen, silmälasit ja leivänpaahtimen. Nämähän ovatkin niitä elämän pieniä ja tärkeimpiä perusasioita jotka tekevät ihmiset onnellisiksi ja niitä ilman ei voi elää.

sain vaparin kun sanoin reteesti, jotta pareet antaa mun kälppiä baariin tai itkuvirttä veisataan laajalti. yhteiskuntavastuun tunteva vouti antoi joulukuun vapariks ja keväällä saan toisen pesukonetta varten. no, ryyppäämäänhän tänne on tultu ja pyykit pessään avovaimokkeen kämpillä. kippis ja hakekaa kaikki vapareita, nyt niitä saa!

• tuumasta toimeen
        Barabbas 1% kirjoitti:

sain vaparin kun sanoin reteesti, jotta pareet antaa mun kälppiä baariin tai itkuvirttä veisataan laajalti. yhteiskuntavastuun tunteva vouti antoi joulukuun vapariks ja keväällä saan toisen pesukonetta varten. no, ryyppäämäänhän tänne on tultu ja pyykit pessään avovaimokkeen kämpillä. kippis ja hakekaa kaikki vapareita, nyt niitä saa!

Hei onnea vaan sinulle, ei tainnut olla sama vouti/ulosottomies kuin meillä. En tiedä millä paikkakunnalla asut. Me asumme Helsingissä. Aioin kyllä kirjoittaa tästä julkisuuteen, mutta etemnemme asia kerrallaa, Hei kohtahan meilläkin on vapaa-aikaa ja rahaa käydä baarisa, kun sossu alkaa pitämään meistä huolta, maksaa laskut ym. menot ja pesukoneenkin voin myydä kun ei ole kohta enää pistorasiaa mihin sen laittaisi. Eikös se sossu huomioi sitten myös vapaa-ajan harrastukset ja vaatetakin Luhdan vaatteilla, näin ainakin olen kuullut ihmisiltä jotka ovat sieltä apua saaneet.

• asunto meni alta

Hei onnea vaan sinulle, ei tainnut olla sama vouti/ulosottomies kuin meillä. En tiedä millä paikkakunnalla asut. Me asumme Helsingissä. Aioin kyllä kirjoittaa tästä julkisuuteen, mutta etemnemme asia kerrallaa, Hei kohtahan meilläkin on vapaa-aikaa ja rahaa käydä baarisa, kun sossu alkaa pitämään meistä huolta, maksaa laskut ym. menot ja pesukoneenkin voin myydä kun ei ole kohta enää pistorasiaa mihin sen laittaisi. Eikös se sossu huomioi sitten myös vapaa-ajan harrastukset ja vaatetakin Luhdan vaatteilla, näin ainakin olen kuullut ihmisiltä jotka ovat sieltä apua saaneet.

Itse hain viime kesä-ja heinäkuuta vapaakuukausiksi, perustelin hakemusta sillä että olin jäänyt juuri työttömäksi ja mulla jäi ulosoton ja vuokranmaksun jälkeen rahaa 136€/kk käytettäväksi ruokaan ja laskuihin. Lisäksi pienet alaikäiset lapseni olivat tulossa kesällä viikkokausiksi luokseni.
        Vapaakuukausia en sitten saanut, perusteluina oli mm. että en ollut eritellyt ulosottomiehelle minkälaisia kuluja lasten neljän viikon asumisesta luonani kertyy...
        Valitin tietysti päätöksestä.
        Valitus käsitellään tällä viikolla...eli puoli vuotta tapahtuneen jälkeen :D

• tuumasta toimeen
        asunto meni alta kirjoitti:

Itse hain viime kesä-ja heinäkuuta vapaakuukausiksi, perustelin hakemusta sillä että olin jäänyt juuri työttömäksi ja mulla jäi ulosoton ja vuokranmaksun jälkeen rahaa 136€/kk käytettäväksi ruokaan ja laskuihin. Lisäksi pienet alaikäiset lapseni olivat tulossa kesällä viikkokausiksi luokseni.
        Vapaakuukausia en sitten saanut, perusteluina oli mm. että en ollut eritellyt ulosottomiehelle minkälaisia kuluja lasten neljän viikon asumisesta luonani kertyy...
        Valitin tietysti päätöksestä.
        Valitus käsitellään tällä viikolla...eli puoli vuotta tapahtuneen jälkeen :D

Yritin vielä tänään ja soitin sitten kakkein korkeimmalle ihmiselle ulosotossa. Ei heitä kiinnosta ihmisten hätä jokainen vain sanoo tee valitus. Tämäkin vain totesi ettei se valitus nyt enää ehdi meitä kyllä pelastamaan ja kiukuttelen koska en voi hyväksyä tosiasioita. Kaikkia näitä kolmea johon olen ollut yhteydessä (tekisi mieli laittaa nimet) kiinnosti ainoastaan se mihinkä olen rahani aikanani tuhlannut kun on velkaa tullut. Se ei pitäisi enää kuulua tähän, ei se velka vatvomalla mihinkään muutu nyt eletään tätä päivää. Kysyin näitä tulorajoja jotka sitten oikeuttaisi vapaa-kuukausiin. Kukaan ei niitä ole vielä minulle ääneen kertonut. Sain myös vastauksen siihen, että jokainen ulosottomies saa tulkita ulosottolakia ihan kuinka he sen osaavat lukea, toinen voi myöntää toinen ei. Riippuu näköjään ihan uo-miehen luonteesta. Se tässä kauhistuttaa kun viattomat lapset saavat kärsiä heidän mielivallastaan. Ja onhan meidän eduskunnassakin jotain vikaa kun eivät viitsi tehdä selkeää ja kunnon lakia. Syyttömiä me tavalliset kansalaiset olemme järjestettyihin lamoihin. Eikö se ole vähän sama asia kun yhteiskunta hoitaa huonosti budjettinsa ja joutuu tekemään velkaa jonka jälkeen me maksamme myös yhteiskunnan velan ja työpaikat menee alta ja taas maksetaan ulosotolle lisää korkoja että valtio saa rahaa. Tämä on sitä että pannaan köyhät kyykkyyn. Se jolla on valta tekee mitä lystää ketä kiinnostaa.
        Toivottavasti saat myönteisen päätöksen valitukseesi, on hienoa kun et luovuta. Laita seuraavaan vaapaa-kuukausi anomukseen että tarvitset pesukoneen ja silmälasit eiköhän sillä irtoa vapaakuukausi niin minäkin aion tehdä. Kaikki nämä epäkohdat pitäisi tuoda julkisuuteen oikein joukolla ja tehdä kantelu myös oikeusasiamiehelle eikö hän ole sitä varten virassaan.

• p_juttu

Minulle sanottiin,ettei rästiintyneet velat ole syy saada vapaakuukausia. Mun täytyy vielä lähettää miehen kelan päivärhoista tuleva maksuerittely erikseen joka kuukausi ulosottajalle suojaosuutta laskettaessa. Ei riitä, että ilmoittaa hänen olevan työttömänä

• keksuksliitto

Asunto-oikeudet käräjäoikeuksien erillisinä osastoina on lakkautettu jo kauan sitten, muistaakseni joskus v. 2002 - 2003. Erillistä asunto-oikeutta ei siten ole. Huoneenvuokra-asiat menevät aivan normaaleina velkomusasioina (summaarisina tai laajoina, jutusta riippuen) käräjäoikeuteen, eikä tuomioistuimen kokoonpanokaan poikkea enää tavanomaisesta.

• tuumasta toimeen

Kiitos oikaisusta, mutta minusta on ihan sama minkä niminen tämä oikeus on. sama häätö se sieltä tulee joka tapauksessa. Katsoin nyt isännöitsijän ilmoituksesta: vuokra-asiat menevä Helsingin käräjäoikeuteen ja kulut jotka minulle tulevat olemaan välittömästi 173 € ja oikeudenkäyntikulut 243€. sekä kakksi vuokraa (tai montako niitä nyt sitten ehtii kertyä) ulosottoonhan nämäkin sitten päätyvät aikanaan joten kannatti olla myöntämättä vapaa-kuukausi, että näin meillä suloisessa suomen maassa.

• Asenteenmuutos

Kiitos oikaisusta, mutta minusta on ihan sama minkä niminen tämä oikeus on. sama häätö se sieltä tulee joka tapauksessa. Katsoin nyt isännöitsijän ilmoituksesta: vuokra-asiat menevä Helsingin käräjäoikeuteen ja kulut jotka minulle tulevat olemaan välittömästi 173 € ja oikeudenkäyntikulut 243€. sekä kakksi vuokraa (tai montako niitä nyt sitten ehtii kertyä) ulosottoonhan nämäkin sitten päätyvät aikanaan joten kannatti olla myöntämättä vapaa-kuukausi, että näin meillä suloisessa suomen maassa.

Olet niin hyvä kirjoittamaan että alappa ajamaan lakimuutosasiaa että UO pitää ottaa huomioon asumisesta johtuvat kulut. Pakkohan tässä maassa on jossain asua, kun ulkona ei tarkene. Kun näin aina menetellään niin loppupelissä yhteiskunta ja veronmaksajat joutuvat maksumiehiksi. Tähän valitteluun uppoaa paljon henkilötyövuosia. Lisäksi velallisella pitäisi olla oikeus myös omaan omistus asuntoon. Nyt ulosotto ajaa sijoitusasuntojen omistajien asioita.Sijoittajat ostelevat jopa kerrostaloja joiden vuokraus annetaan sossujen eli yhteiskunnan hoidettavaksi. Vuokralaiset sitten KELAN eli veronmaksajien kanssa maksavat näitä sijoitusluukkuja. Vuokralainen voi elinaikanaan maksaa kämpän jopa 4 kertaan.
        Asennemuutosta tähän rosvoukseen tarvitaan kaikilta.
        Toivon mukaan asiasi on selvinnyt.

• Juu muutosta

Mites olis sellanen asennemuutos ettei oteta velkaa eikä eletä leveesti jos ei niitä lainattuja pennejä pysty takasin maksamaan. Helevetti, kunnon ihmiset joutuu kyllä maksamaan joka kolikon vaan nämä pellen perkeleet senkun vaan retostaa ja pakoilee vastuitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe