Tahtoisin lähettää runojani kustantajalle. Mietin vain, että kuinka paljon runoja tulisi olla...50-90? Tätäkin on varmasti täällä jo joskus kyselty, mutta en löytänyt mistään. Mikä on vähimmäis runomäärä mikä on runokirjassa? Ei sillä, että runokirja olisi tulossa, mutta ainahan saa yrittää ja tahtoisin nyt kokeilla tätäkin =) Jospa joku tästä tolkuttomasta sepustuksesta jotain ymmärsi, vastauksia odotellessa.......
Runoista
20
5769
Vastaukset
- scarabaeus
... ihan vaan rauhassa lähettele niitä runojasi, ja onhan olemassa kaikenlaisia runokilpailuja vuoden mittaan useita ja kustantajista kait useimmat julkaisevat pari runokirjaa per vuosi. Tosin huomasin, että Aketeemisen jouluprosyyrissa ei ollut esillä ainuttakaan runokirjaa, kaikenlaisia muita kirjoja ja kirjasia ja hupisarjaa mainostettiin...
että se siitä runoudesta. Runokirjojen myyntihän on aika minimaalista. Näin olen käsittänyt. Ainoastaan jotkut menestyneet sun muut lusikanpyörittelijät myyvät runsaammin kuin 100 kirjaa per vuosi. Eikö se niin ole. Jos ei, niin oikaiskaa toki.
Olen osallistunut kilpailuihin ja nyt sitten syksyllä päätin, että kasaanpa muutaman runoni nippuun. Tuli aika monta nippua.
Yksi niistä nyt sitten tupsahtaa tuotapikaa ulos uunista, joka on
omakustanne!
.
Joten ehdotan, että lähetät runojasi sellaisiin paikkoihin jotka itse katsot omalle imagollesi hyväksi, jos se kustannussopimus sitten napsahtaa.
Onnea toivotan!- Valajan katu
Pituus riipu kokoelmasi osastojen koosta. Runokokoelma on taiteellinen kokonaisuus, jossa jokaisella runolla on oma paikkansa, positionsa. Vaikealta tuntuisi koota runokokoelmaa sillä ajatuksella, että jotain laitan tähän ja tonne: eikö kyse ole kuitenkin kokonaisista runosikermistä, jolla on omat teesinsä, antiteesinsä, josta lukijalle syntynee eräänlainen synteesi.
Hienoja kokoelmia ovat kokonaisuutena esim. Panu Tuomen runokokoelmat. Kannattaa tutustua.
Jos on irtonaisia runoja, valitsisin ehdottomasti parhaimmat. Heikommat jättäisin sivuun. Runous on kuitenkin korkeatasoisen kielen leikkiä, en laittaisi mitään vielä keskeneräistä runoa mukaan, vain valmiimmat. - yksi yrittäjä
Montako runoa sinulla on omakustanneopuksessasi? Olen itse suunnitellut myös omakustannetta. Kun tuossa katselin sitäpaitsi, niin tosi vähän runoja julkaisevia kustantajia minusta, tai sitten en löytänyt. Eihän ne tietenkään myykään, joten ymmärrettävää. Siksi onkin kiva, että omakustantaminen on niin helppoa tavallaan. Miten sitten valita ne runot? Vaikeaa, olen ajatellut arvostelupalvelua. Sitten jos on sellaisia runoja, ettei niitä oikein ilkeä näyttää kellekään tutulle, niin eihän niitä varmaan kannta edes julkaista? Siis jos ne tuntuu niin henkilökohtaisilta, en tiedä. Minulla on vähän ongelmaa siinä, että tuntuu, että runot on niin henkilökohtaisia ja omelämänkerrallisia, onko se huono juttu?
- kylähulluko
yksi yrittäjä kirjoitti:
Montako runoa sinulla on omakustanneopuksessasi? Olen itse suunnitellut myös omakustannetta. Kun tuossa katselin sitäpaitsi, niin tosi vähän runoja julkaisevia kustantajia minusta, tai sitten en löytänyt. Eihän ne tietenkään myykään, joten ymmärrettävää. Siksi onkin kiva, että omakustantaminen on niin helppoa tavallaan. Miten sitten valita ne runot? Vaikeaa, olen ajatellut arvostelupalvelua. Sitten jos on sellaisia runoja, ettei niitä oikein ilkeä näyttää kellekään tutulle, niin eihän niitä varmaan kannta edes julkaista? Siis jos ne tuntuu niin henkilökohtaisilta, en tiedä. Minulla on vähän ongelmaa siinä, että tuntuu, että runot on niin henkilökohtaisia ja omelämänkerrallisia, onko se huono juttu?
Minun runoni ovat pieniä tarinoita, joista muodotuu yksi suuri kertomus. Siihen kuuluu alkuruno, mistä kaikki alkaa ja myös päätös...tietysti. Olen näyttänyt muutamia jo tutuille ja palaute on ollut ihan kannustavaa. Kohderyhmäni ei ole runoja lukevat ihmiset vaan asiaan liittyy juju, eli ei perinteistä...Runoissani ei puhuta elämästä ja rakkaudesta eikä luonnosta. Ehkäpä se siinä onkin hankalinta... ;)
- scarabaeus
kylähulluko kirjoitti:
Minun runoni ovat pieniä tarinoita, joista muodotuu yksi suuri kertomus. Siihen kuuluu alkuruno, mistä kaikki alkaa ja myös päätös...tietysti. Olen näyttänyt muutamia jo tutuille ja palaute on ollut ihan kannustavaa. Kohderyhmäni ei ole runoja lukevat ihmiset vaan asiaan liittyy juju, eli ei perinteistä...Runoissani ei puhuta elämästä ja rakkaudesta eikä luonnosta. Ehkäpä se siinä onkin hankalinta... ;)
... rakkaudesta eikä luonnosta.
No jopa on!
Hmpffff... taidat todellakin olla nimimerkkisi... vai mitä?
Nyt en nimittäin oikein tajua
millaisia runoja kirjoitat?
Laita nyt edes yksi näytille... alkoi nimittäin kiinnostaa
laji. - kylähulluko
scarabaeus kirjoitti:
... rakkaudesta eikä luonnosta.
No jopa on!
Hmpffff... taidat todellakin olla nimimerkkisi... vai mitä?
Nyt en nimittäin oikein tajua
millaisia runoja kirjoitat?
Laita nyt edes yksi näytille... alkoi nimittäin kiinnostaa
laji.Hehheee....
Runoissani puhutaan kuolemasta, tuskasta, epätoivosta....noh, oikeastaanhan ne kuuluvat elämään nekin. ;)
Kyllä, luulen todellakin olevani nimimerkkini, alkaa tässä pikku hiljaa kylähullun piirteitä tulemaan esiin. - scarabaeus
kylähulluko kirjoitti:
Hehheee....
Runoissani puhutaan kuolemasta, tuskasta, epätoivosta....noh, oikeastaanhan ne kuuluvat elämään nekin. ;)
Kyllä, luulen todellakin olevani nimimerkkini, alkaa tässä pikku hiljaa kylähullun piirteitä tulemaan esiin.... no helpotus,
ajattelinkin
että aika vaikeaa on se, ettei noita ylläolevaa kolmea runoissa kenelläkään olisi!
ja nyt alkoi kiinnostaa, että mitkä ovat
kylähullun piirteet? - scarabaeus
Valajan katu kirjoitti:
Pituus riipu kokoelmasi osastojen koosta. Runokokoelma on taiteellinen kokonaisuus, jossa jokaisella runolla on oma paikkansa, positionsa. Vaikealta tuntuisi koota runokokoelmaa sillä ajatuksella, että jotain laitan tähän ja tonne: eikö kyse ole kuitenkin kokonaisista runosikermistä, jolla on omat teesinsä, antiteesinsä, josta lukijalle syntynee eräänlainen synteesi.
Hienoja kokoelmia ovat kokonaisuutena esim. Panu Tuomen runokokoelmat. Kannattaa tutustua.
Jos on irtonaisia runoja, valitsisin ehdottomasti parhaimmat. Heikommat jättäisin sivuun. Runous on kuitenkin korkeatasoisen kielen leikkiä, en laittaisi mitään vielä keskeneräistä runoa mukaan, vain valmiimmat.... kun Panu Tuomi runoilijana minulle uppo-outo,
siis en ole lukenut hänen runojaan. Täytynee ens kerralla kirjastosta muutamaa vilaista.
Sehän tässä juuri on, että kun minäkään en missään kirjallisissa sisäpiiriryppäissä suuremmin singahtele, niin aika vaikeaa on pysyä kärryillä kaikesta pinnalla olevasta. Täälläkin palstalla on välillä kysellyt, että mikä kirja olisi hyvä tutustua, ketkä ovat niitä tämänhetken runoilijoita, niitä hot-hot-hot tai kot...
Runous on minullekin kuitenkin
korkeatasoisen kielen leikkiä
olenhan suomalainen, ja suomenkieli ON.
-
Mutta vielä siitä, että kuinka runojaan kukin lajittelisi parhaimmat - heikoimmat?
Hmmmmmmm........
outo ajatus! - Matseltof
scarabaeus kirjoitti:
... no helpotus,
ajattelinkin
että aika vaikeaa on se, ettei noita ylläolevaa kolmea runoissa kenelläkään olisi!
ja nyt alkoi kiinnostaa, että mitkä ovat
kylähullun piirteet?olen ajatellut lähetää runojani kustantajalle :) tuolta rakkausrunot ja runot palstalta voi käydä lukemassa runojani :) ja kommenttia saa antaa myös!
- scarabaeus
Matseltof kirjoitti:
olen ajatellut lähetää runojani kustantajalle :) tuolta rakkausrunot ja runot palstalta voi käydä lukemassa runojani :) ja kommenttia saa antaa myös!
... millä muilla nimimerkeillä niitä runoja kirjoittelet
Rakkausrunot
Runot
palstoilla
? - Matseltof
scarabaeus kirjoitti:
... millä muilla nimimerkeillä niitä runoja kirjoittelet
Rakkausrunot
Runot
palstoilla
?Tuolla samaisella nimimerkillä :)
- scarabaeus
Matseltof kirjoitti:
Tuolla samaisella nimimerkillä :)
Siis ainoastaan yhdellä nimimerkillä niillä palstoilla runoilet.
Matseltof. Kiitos niin minäkin, scarabaeus.
Uteliaana kyselin, koska olen kyllä lukenut runojasi, mutta olettanut ilman muuta, että kirjoitat myös muilla nimimerkeillä. Jotenkin yhdistin runoilijana jopa toiseen taitavaan kirjoittajan nimimerkkiin, mutta en nyt laita sitä tähän. Tämä nettimaailmahan on sillä tavalla mielenkiintoinen, että jo pelkän nimimerkin perusteella tekee omissa mielikuvissaan kirjoittajasta itselleen “tyypin”. Niinpä minäkin olen tässä tyyppigalleriassani tosiaan tunkenut sinut samaan lokeroon sen toisen nimimerkin kanssa!
Mielestäni
olet siis juutalainen keski-ikäinen mieshenkilö, joka on kokenut elämässään jo yhtä sun toista ja tällä hetkellä pyrkii matseltof nimimerkkinä runoilemaan minimalistisia filosofisia runoja, mutta aina toisinaan pärskähtää turvalleen sättimään!.......
...kun taasen se toinen nimimerkki (jonka siis olen upottanut tähän matseltof nimimerkkiin) runoilee edelleen niitä äkkivääriä kummallisia runojaan, mutta hän on jostakin syystä tauolla säihkyvimmistä kirjallisista runotuotoksistaan ja pukkaa silloin tällöin omituisia sanaryppäitä, jotka hipovat siinä määrin absurdiutta, etten jaksa oikein kiinnostua, joten odottelen edelleen niitä
helmiä...
Jooooooo..........tällaista näillä palstoilla on. Kaikenlaista aktiviteettia harrastajakirjoittajalle, kaikentasoista inspiraationtynkää ja toisinaan
pelkkää ilotulitusta! - Matseltof
scarabaeus kirjoitti:
Siis ainoastaan yhdellä nimimerkillä niillä palstoilla runoilet.
Matseltof. Kiitos niin minäkin, scarabaeus.
Uteliaana kyselin, koska olen kyllä lukenut runojasi, mutta olettanut ilman muuta, että kirjoitat myös muilla nimimerkeillä. Jotenkin yhdistin runoilijana jopa toiseen taitavaan kirjoittajan nimimerkkiin, mutta en nyt laita sitä tähän. Tämä nettimaailmahan on sillä tavalla mielenkiintoinen, että jo pelkän nimimerkin perusteella tekee omissa mielikuvissaan kirjoittajasta itselleen “tyypin”. Niinpä minäkin olen tässä tyyppigalleriassani tosiaan tunkenut sinut samaan lokeroon sen toisen nimimerkin kanssa!
Mielestäni
olet siis juutalainen keski-ikäinen mieshenkilö, joka on kokenut elämässään jo yhtä sun toista ja tällä hetkellä pyrkii matseltof nimimerkkinä runoilemaan minimalistisia filosofisia runoja, mutta aina toisinaan pärskähtää turvalleen sättimään!.......
...kun taasen se toinen nimimerkki (jonka siis olen upottanut tähän matseltof nimimerkkiin) runoilee edelleen niitä äkkivääriä kummallisia runojaan, mutta hän on jostakin syystä tauolla säihkyvimmistä kirjallisista runotuotoksistaan ja pukkaa silloin tällöin omituisia sanaryppäitä, jotka hipovat siinä määrin absurdiutta, etten jaksa oikein kiinnostua, joten odottelen edelleen niitä
helmiä...
Jooooooo..........tällaista näillä palstoilla on. Kaikenlaista aktiviteettia harrastajakirjoittajalle, kaikentasoista inspiraationtynkää ja toisinaan
pelkkää ilotulitusta!joskus aikasemmin runoillut nimimerkillä arotos :)
- Matseltof
Matseltof kirjoitti:
joskus aikasemmin runoillut nimimerkillä arotos :)
ole juutalainen,en edes keski-ikäinen. Olen tälläinen tavallinen parikymmpinen pojankloppi :)
- scarabaeus
Matseltof kirjoitti:
ole juutalainen,en edes keski-ikäinen. Olen tälläinen tavallinen parikymmpinen pojankloppi :)
… juu
EI
tarvitse kertoa ainakaan minulle naamioiden takaa henkilöhistoriaasi yhtään.
-
Tämä netti on niin omituinen musta aukko, että olen yrittänyt aina liikkua täällä hissunkissun. Henkilökohtaisesti en todellakaan halua julkisuutta. Aivan kauhistuttava ajatuksenakin, senpä tähden olen julkaisemassa sitä runokirjaanikin nimimerkilläni scarabaeus.
-
Ehkä turhan tarpeettomastikin laitoin tyypittelyni Sinusta. Tuo juutalaisuus tietysti tuosta nimimerkistäsi putkahti ainakin minulle heti ja kirjoittamistasi runojen tyylistä loput.
Ja tottahan on, että jokaisella meistä nettailijoista on varmaankin ainakin jonkinlainen hahmo mielessä nimimerkeistä. Tai minulla ainakin on niistä, joiden tekstejä lueskelen. Tietysti välillä käy niinkin, että se hahmo muuttuu. Aika vinkeitä tapauksia jotkut tyyppigalleriassani. Suorastaan omituisia!
Tää on tätä. - Matseltof
scarabaeus kirjoitti:
… juu
EI
tarvitse kertoa ainakaan minulle naamioiden takaa henkilöhistoriaasi yhtään.
-
Tämä netti on niin omituinen musta aukko, että olen yrittänyt aina liikkua täällä hissunkissun. Henkilökohtaisesti en todellakaan halua julkisuutta. Aivan kauhistuttava ajatuksenakin, senpä tähden olen julkaisemassa sitä runokirjaanikin nimimerkilläni scarabaeus.
-
Ehkä turhan tarpeettomastikin laitoin tyypittelyni Sinusta. Tuo juutalaisuus tietysti tuosta nimimerkistäsi putkahti ainakin minulle heti ja kirjoittamistasi runojen tyylistä loput.
Ja tottahan on, että jokaisella meistä nettailijoista on varmaankin ainakin jonkinlainen hahmo mielessä nimimerkeistä. Tai minulla ainakin on niistä, joiden tekstejä lueskelen. Tietysti välillä käy niinkin, että se hahmo muuttuu. Aika vinkeitä tapauksia jotkut tyyppigalleriassani. Suorastaan omituisia!
Tää on tätä.antaa pientä kommenttia runoistani? :) kannattaako edes yrittää ja lähettää kustantajalle?
- kylähulluko
Matseltof kirjoitti:
antaa pientä kommenttia runoistani? :) kannattaako edes yrittää ja lähettää kustantajalle?
Tahdon erottua ja luoda erilaisia mielikuvia. Kaivautua jonnekin, missä ei aivan kaikki ole vielä käynyt ja kertoa kohtaloista ja sielujen maisemista...Painajaisista, peloista, tuskasta, epätoivosta, siitä mitä me emme näe, mutta joka on kuitenkin läsnä...Opettelen tätä vielä, joten aivan vielä ei ole kustantamoiden kiusaamisen aika, mutta kunhan aika on kypsä, lähtee painajaiskuvat matkaan...
Ehkäpä tässä oli myös niitä kylähullun piirteitä ;) - scarabaeus
Matseltof kirjoitti:
antaa pientä kommenttia runoistani? :) kannattaako edes yrittää ja lähettää kustantajalle?
Selasin runojasi, myös niitä arotos nimimerkkisiä. Olet monista runoista saanut paljon hyvää palautetta, jota en yhtään ihmettele. Runosi ovat tasaisesti hyviä.
Tiedäthän, että en ole lainkaan kriitikko vaan olen harrastajakirjoittaja ja runoudesta sinänsä en oikeastaan ymmärrä, tarkoitan runorakenteista (jambi trambi jne.jne.).
Luen siis mututuntumalla ja runosi antavat minulle kuvan, että ne ovat syntyneet hyvinkin henkilökohtaisesti. Oletan jopa, että ne on kirjoitettu yhdelle ja samalle henkilölle, mutta olet yleistänyt ne ja sillä tavalla ne sopivat luettaviksi laajalle lukijapiirille, hyvinkin eri ikäisille.
Kaikenkaikkiaan ne ovat mielestäni siis ns. ”yleistä kauraa”, joten eivät runoutena kosketa minua. Tarkoitan, että en ostaisi runokirjaasi, silmäilisin muutamaa runoa ja jättäisin hyllyyn. Mutta olen vaativa lukijana. Runosi eivät siis vie minua - eivät ”kolahda”. Liian siistejä.
Odotan runoilta yllätyksiä ja oivalluksia itselleni. Mutta kaikki me olemme erilaisia lukijoita ja erilaisissa elämäntilanteissa tarpeinemme ja lukutottumuksinemme.
Kirjoita kirjoita runoja, mutta ehkä Sinuna kokeilisin myös eri tyylejä...
-
Toivottavasti oikeat kriitikot kommentoisivat myös runojasi. - Matseltof
scarabaeus kirjoitti:
Selasin runojasi, myös niitä arotos nimimerkkisiä. Olet monista runoista saanut paljon hyvää palautetta, jota en yhtään ihmettele. Runosi ovat tasaisesti hyviä.
Tiedäthän, että en ole lainkaan kriitikko vaan olen harrastajakirjoittaja ja runoudesta sinänsä en oikeastaan ymmärrä, tarkoitan runorakenteista (jambi trambi jne.jne.).
Luen siis mututuntumalla ja runosi antavat minulle kuvan, että ne ovat syntyneet hyvinkin henkilökohtaisesti. Oletan jopa, että ne on kirjoitettu yhdelle ja samalle henkilölle, mutta olet yleistänyt ne ja sillä tavalla ne sopivat luettaviksi laajalle lukijapiirille, hyvinkin eri ikäisille.
Kaikenkaikkiaan ne ovat mielestäni siis ns. ”yleistä kauraa”, joten eivät runoutena kosketa minua. Tarkoitan, että en ostaisi runokirjaasi, silmäilisin muutamaa runoa ja jättäisin hyllyyn. Mutta olen vaativa lukijana. Runosi eivät siis vie minua - eivät ”kolahda”. Liian siistejä.
Odotan runoilta yllätyksiä ja oivalluksia itselleni. Mutta kaikki me olemme erilaisia lukijoita ja erilaisissa elämäntilanteissa tarpeinemme ja lukutottumuksinemme.
Kirjoita kirjoita runoja, mutta ehkä Sinuna kokeilisin myös eri tyylejä...
-
Toivottavasti oikeat kriitikot kommentoisivat myös runojasi.palauteesta :) erittäin hyvää ja asiallista kommenttia,ei hehkutusta,muttei täyttä lyttäämistä. Kiitos!
- Matseltof
Matseltof kirjoitti:
palauteesta :) erittäin hyvää ja asiallista kommenttia,ei hehkutusta,muttei täyttä lyttäämistä. Kiitos!
Noni nyt alotin sitten runokirjani kokoamisen :) Olen itseasiassa aika innoissani,unelmia kun pitää olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628