Suihkun sekoittajan irroittaminen

Mikkkki

Terve!

Pitäis vaihtaa kahden sekoittajan paikkaa keskenään. Suihkun sekoittaja tekee kaputtia, paine on laskenut siitä kun muutettiin ja kuumaa vettä ei tahdo tulla. Samassa tilassa on toinenkin suihku vastakkaisella seinällä ja aion vaihtaa nämä päittään.

Miten se irroittaminen käytännössä tapahtuu? Ja pitääkö vesi käydä laittamassa kiinni päävivusta, eli tursuaako vesi pitkinpoikin jos irrotan sekoittajan? Järjen mukaan kyllä, varmistan nyt kuitenkin.

Tämä toinen on ns. ylimääräinen eteisen kurasuihku, joten siihen sopii vähän rikkinäinenkin.

8

15103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo homma

Sulut ensin kiinni. Yleensä kummassakin vesiputkessa on sulku ennen sekoittajaa. Sulku voi olla huomaamaton. Katso sekoittajan ja seinän väliä ylhäältä ja alhaalta. Sulku suljetaan kuusiokoloavaimella. Varmista sulkujen pitävyys avaamalla hana. Jos sulkua tai sopivaa avainta ei löydy, sulje vesi talon pääsulusta.

Sekoittajan irrottamiseen tarvitset putkipihdit tai suuren jakoavaimen. Putkipihdeillä kierrät vain sekoittajan irti seinästä (vuorotellen kummankin vesiputken liitintä vastapäivään). Vanhat tiivisteet voisi olla hyvä vaihtaa samalla. Niitä löydät ainakin rautakaupan LVI-hyllystä, yleensä sellainen reikäleivän muotoinen, koko 3/4 tuumaa.

Helppo homma, kun sen on kerran tehnyt.

• Mikkkki

Kiitos paljon vastauksesta! Hieno homma! Alankin jo tänään hommiin :)

• Mikkkki

Mitenkäs suljen sellaisen hanan sulkijat, jotka eivät ole tuolla kuusikoloavaimella suljettavissa?

Sulut löytyy sivuilta ja ne ovat ikäänkuin isolla tasapääruuvimeisselillä suljettavissa. Ei vaan ruuvarilla käänny mihinkään suuntaan... Onko niille omat avaajat olemassa jossakin? Talo on "käytettynä ostettu" eli en tiedä niiden olemassaolosta jos avain jossain on.

Sen verran käsi olen, etten löydä pääkatkaisinta lämmönjakohuoneestamme :D

• puutiainen#
        Mikkkki kirjoitti:

Mitenkäs suljen sellaisen hanan sulkijat, jotka eivät ole tuolla kuusikoloavaimella suljettavissa?

Sulut löytyy sivuilta ja ne ovat ikäänkuin isolla tasapääruuvimeisselillä suljettavissa. Ei vaan ruuvarilla käänny mihinkään suuntaan... Onko niille omat avaajat olemassa jossakin? Talo on "käytettynä ostettu" eli en tiedä niiden olemassaolosta jos avain jossain on.

Ajattelinkin, jotta en ole nähnyt noita kuusiokolosulkuja, vaikka meille laitettiin uusi sekoittaja muutama vuosi sitten. Ihan tavallisella tasakärkisellä ruuvarilla se sulku kyllä avautuu, vähän voimaa vaan. Varo nuljaamasta sitä, tai kukaan ei saa sitä auki!

Pääsulku on kyllä helposti havaittavissa ja pääteltävissä. Jos et sitä paikallista, taitaa olla parempi kutsua joku tietävämpi apuun :) .

Toinen asia, suihkusekoittaja on helppo huoltaa itsekin. Se likaantuu käytöstä ajan mittaan ja tiivisteet olisi hyvä puhdistaa tai uusia muutaman vuoden välein. Netistä löytyy hyviä ohjeita kullekin sekoittajatyypille. Esimerkiksi http://media1.roadkast.com/kanderss/Hanatjaventtiilit19_2.pdf

Mutta taasen, jos olet "peukalo keskellä kämmentä", en suosittele tuotakaan mänööveriä! Toivottavasti saat jotenkin sekoittajasi kuntoon!

• puutiainen#
        puutiainen# kirjoitti:

Ajattelinkin, jotta en ole nähnyt noita kuusiokolosulkuja, vaikka meille laitettiin uusi sekoittaja muutama vuosi sitten. Ihan tavallisella tasakärkisellä ruuvarilla se sulku kyllä avautuu, vähän voimaa vaan. Varo nuljaamasta sitä, tai kukaan ei saa sitä auki!

Pääsulku on kyllä helposti havaittavissa ja pääteltävissä. Jos et sitä paikallista, taitaa olla parempi kutsua joku tietävämpi apuun :) .

Toinen asia, suihkusekoittaja on helppo huoltaa itsekin. Se likaantuu käytöstä ajan mittaan ja tiivisteet olisi hyvä puhdistaa tai uusia muutaman vuoden välein. Netistä löytyy hyviä ohjeita kullekin sekoittajatyypille. Esimerkiksi http://media1.roadkast.com/kanderss/Hanatjaventtiilit19_2.pdf

Mutta taasen, jos olet "peukalo keskellä kämmentä", en suosittele tuotakaan mänööveriä! Toivottavasti saat jotenkin sekoittajasi kuntoon!

Vielä tarkennusta edelliseen. Sulkua ei tietenkään avata, vaan käännetään poikkisuuntaisesti, kunnes veden tulo loppuu.

• Helppo homma
        Mikkkki kirjoitti:

Etsi ensin se pääsulku. Se voi olla esimerkiksi lämminvesivaraajan takana. Älä aloita tätä "helppoakaan hommaa" ennen kuin tiedät, missä pääsulku on!

Jos sitten tarkemmin katsot niitä pieniä sulkuja, luultavasti uran keskellä on pieni reikä kuusiokoloavaimelle. Se on paljon pienempi kuin huonekaluissa käytetyt. Ura kertoo vain sulun tilan. Sulku on kiinni, kun ura on poikittain vesiputkeen nähden. Ruuvimeisseli on siis väärä työkalu.

• välttämättä...
        Helppo homma kirjoitti:

Etsi ensin se pääsulku. Se voi olla esimerkiksi lämminvesivaraajan takana. Älä aloita tätä "helppoakaan hommaa" ennen kuin tiedät, missä pääsulku on!

Jos sitten tarkemmin katsot niitä pieniä sulkuja, luultavasti uran keskellä on pieni reikä kuusiokoloavaimelle. Se on paljon pienempi kuin huonekaluissa käytetyt. Ura kertoo vain sulun tilan. Sulku on kiinni, kun ura on poikittain vesiputkeen nähden. Ruuvimeisseli on siis väärä työkalu.

EIvät kaikki sulut edelleenkään ole kuusiokoloavaimella käytettäviä. Niissä voi olla se pelkkä ura ja silloin sitä käytetään tasapäisellä ruuvimeisselillä.

• dfdddddddd
        välttämättä... kirjoitti:

EIvät kaikki sulut edelleenkään ole kuusiokoloavaimella käytettäviä. Niissä voi olla se pelkkä ura ja silloin sitä käytetään tasapäisellä ruuvimeisselillä.

Ja sen verran vielä lisätään, että sulut saattavat olla jumissa ja sen jälkeen kun ne on väkisin laitettu kiinni, niin ne rupeavat vuotamaan. Siis jos ylipäätään liikkuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe