Uskonnon/elämänkatsomuksenvapaus?

Suvaitsevaisuus?

Olen tyytyväinen että myös Steiner-pedagogiikkaan kuuluu uskonnonvapaus tai uskomattomuuskin (vaikka lähtökohta antroposofinen)... EIKÖ TOTTA??? MITEN SUHTAUDUTAAN MUIHIN USKONTOIHIN/ELÄMÄNKATSOMUKSIIN? TAI EKLEKTISIIN OMAN POLUN KULKIJOIHIN? TAI VAIKKA SITTEN ATEISTEIHIN?

Itse rakastan ja allekirjoitan steinerilaiset pedagogiset menetelmät ja arvomaailman.. Ja omaan kyllä antroposofisiakin taipumuksia (ja antroposofiakin parempi kuin "tavallinen" ja virallinen koulu-luterilaisuus). MUTTA enemmän olen sellainen eklektinen ja agnostinenkin etsijä ja oman polun kulkija. En voi/halua lokeroitua mihinkään yhteen uskontoon/elämänkatsomukseen, että joku yksi olisi ylitse muiden. Olen kallellaan teosofisten/antroposofisten näkemysten lisäksi pakanallisiin uskomuksiin sekä kiinnostunut varsinaisia maailmanuskontoja enemmän niiden taustalla olevista alkuperäisuskonnoista... ... ... ... Voisin sanoa olevani...
Eklektinen ja agnostinen ETSIJÄ ja pakanallinen oman polun kulkija reinkarnaatiosta ja esoteerisesta paralleelimaailmasta toiseen luonnon- ym henkien keskellä alkuperäisuskontojen rikastuttamana. Ja monimutkainen paketti paljon muuta.

6

642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienoa porukkaa

      Vau

    • halava

      Kantasi oli hieno. Olet itse kiinnostunut monista näkemyksistä, etkä ole lyönyt lukkoon omintasi. Näin se on monen kohdalla. Poikkeuksena tietysti materialistit, jotka katsovat, että ainoa oikea ja vapaa katsomus on ateistilla, jonka mukaan ihminen on vain biomassaa. Sitä he pyrkivät lykkimään joka paikkaan.
      En ole opettaja enkä tune tuntimääriä, joita aiheen opetukseen on käytettävissä. Jos ajattelet omaa kehitystäsi ja sitä mihin olet päätynyt, niin kuinka suuri osuus siihen on sillä, mitä sinulle on opetettu ja mitä käsitystä olet itse mielessäsi kantanut? Ilmeisesti sinullekin on jätetty ovia auki katsomustesi suhteen.
      Eräs ratkaisu tilanteessa on luottaa siihen, mihin näkemykseen koulun idean antaja on päätynyt laajoissa tutkimuksissaan. Pohjalla on kristillinen vire, vaikka jotkut syyttävät sitä epäkristillisyydestä ja toiset taas kristillisyydestä. Arvostelijoita on molemmilta äärilaidoilta.

      • 2+14=666

        Miten se ilmenee?
        Älä viitsi yleistää mitään omia oletuksiasi koskemaan kaikkia Suomen steinerkouluja . Steinerkoulussa ei ole mitään "kristillistä" jos sillä ei sitten tarkoiteta peruslänsimaista...


      • Keijio
        2+14=666 kirjoitti:

        Miten se ilmenee?
        Älä viitsi yleistää mitään omia oletuksiasi koskemaan kaikkia Suomen steinerkouluja . Steinerkoulussa ei ole mitään "kristillistä" jos sillä ei sitten tarkoiteta peruslänsimaista...

        steinerin ruudoffihasn oli rasisti itse, että tuo suvaitsevaisuus yms on kyllä holomöläisten puhetta


      • virhekäsitys

        Sinulla on (negatiivinen) harhakäsitys ateistisesta ajattelusta. Ateisti ajattelee ihmisestä kuten haluaa, eikä ateistin ihmiskäsitykselle ole yhdenmukaista määritelmää, kuten uskonnoissa on.


      • Kamppis
        virhekäsitys kirjoitti:

        Sinulla on (negatiivinen) harhakäsitys ateistisesta ajattelusta. Ateisti ajattelee ihmisestä kuten haluaa, eikä ateistin ihmiskäsitykselle ole yhdenmukaista määritelmää, kuten uskonnoissa on.

        Terve vain pitkästä aikaa!

        "Sinulla on (negatiivinen) harhakäsitys ateistisesta ajattelusta. Ateisti ajattelee ihmisestä kuten haluaa, eikä ateistin ihmiskäsitykselle ole yhdenmukaista määritelmää, kuten uskonnoissa on."

        Vähän nyt liiottelet. Vaikka uskovaisilla onkin joitain uskontopohjaisia nyrkkisääntöjä ihmisluonteesta, kyllä ihmiskäsityksissä melkoista vaihtelua on. Uskovaiset eivät ole mikään yksi könttä vaan vaihtelua löytyy paitsi eri suuntauksien ja dogman tulkintojen välillä. Sitten kun vielä ymmärretään, että jokainen tulkitsee oman suuntauksensa oppeja (vaikka nyt oppia perisynnistä tai armosta) ihan omalla tavallaan, niin melkoinen guru pitää olla että löytäisi "yhdenmukaisen määritelmän". :-)

        Teologit ovat sitten oma porukkansa. Heidän yhdenmukaisuudestaan nostan provosoivasti keskustelun naispappeudesta. What would Luther do? :-D

        Ja tämä kommentti näin ateistin näkökulmasta.

        Terv. Kamppailun harrastaja, nykyisin ihan Kamppis vaan (kun ei mahdu koko nimimerkki tuohon kenttään).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe