Video8 to DVD

pääpyörällä

Moi,

Olen 3 päivää netissä selannu pitkin näitä, afterdawn, doom9.org yms sivustoja mutta edelleen en ole löytänyt selvää vastausta millä resoluutiolla pitäisi video8 kaapata. Enemmän vaan menny sekasin......

Jossain sanotaan 720x576 ja jossain vähemmän ja kaikkea siltä väliltä.
Hakusessa ois se resoluutio joka ei hukkaa tietoa mutta ei ole "turhan" hyvä. (eli tule liian isoa tiedostoa)

Pitääkö kokeilla kaikki ensin itse ja sitten vasta tietää mikä on hyvä =) Menee aika paljon aikaa tuohon touhuun muutenkin =)

Vai olisiko joku jo samaa joutunut tekemään...

10

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo 720x576 on standarin mukainen videon resolutio, joka säilyttää videon kuvanlaadun alkuperäisenä.
      Tuo resolutio tulee, kun laitat video8 kameran ja tietokoneen väliin videokonvertterin, joka kuytketään tietokoneen firewire liitäntään.
      Myös video8 kasetin voi siirtää samalla resolutiolla tietokoneelle toistamalla se Digital8 kameralla, joka digitoi videon kamerassa ja se siirretään myös tietokoneelle firewire kaapelilla.
      Kaikki Digital8 kamerat ei toista noita analogisia video8 ja Hi8 kameran videoita.
      Minulla on vielä tuollainen vanha Sony, jolla nuo videot siirtyy tietokoneelle.

      • naftaa koneeseen

      • nauhalle vaan

        Esim. jos käytät Movie Makeria niin valitse formaatiksi DV AVI PAL, jos käytät sitä mitä Movie Maker suosittelee niin pilaat filmisi [Paras laatu tietokoneessa toistamista varten (suositus)] tällä astuksella pilaat filmisi. DVD ei ole mikään säilytys muoto, säilytä digitalisoidut materiaalit miniDv nauhalla se on ehkä paras, kovalevyt saattaa hajota DVD pakkaa tavaran DVD:n säilyvyys on huono etenkin itse poltetun.


      • edelleen pääpyörällä
        nauhalle vaan kirjoitti:

        Esim. jos käytät Movie Makeria niin valitse formaatiksi DV AVI PAL, jos käytät sitä mitä Movie Maker suosittelee niin pilaat filmisi [Paras laatu tietokoneessa toistamista varten (suositus)] tällä astuksella pilaat filmisi. DVD ei ole mikään säilytys muoto, säilytä digitalisoidut materiaalit miniDv nauhalla se on ehkä paras, kovalevyt saattaa hajota DVD pakkaa tavaran DVD:n säilyvyys on huono etenkin itse poltetun.

        Moe,

        Virtualdubilla olen kaapannut 720x576 huffy2.1.1. Tiedostot on ihan sika isoja mutta sitä useampi paikka suotitteli käyttämään. Vielä on toimiva hi8 kamera, tosin otokset on otetty vanhemmalla video8 mallilla.

        Mutta onko toi 720x576 järkevää, video8 resoluutiokin on vain hieman vhs tasoa parempi...

        Joillaikin ohjelmilla olen koettanut muuttaa huffyt dvdlle sekä virtualdubilla divx muotoon mutta en ole vielä hyvää divx/xvid käännöstä onnistunut tekemään.. FFDSHOW on mutta asetukset vielä hakusessa, liikkuvasta kuvasta tulee katsomis kelvotonta...


      • asdf3

        Eli 768 x 576 on se PAL maksimi mitä ainakin minun digitoija antaa, siinä tietysti on kaikki teksti-tv infot sun muut mukana, eli tuo on se oikea raakadata-blokki mitä PAL lähettää.


      • asdf3
        naftaa koneeseen kirjoitti:

        Pal standardin mukainen resoluutio on 768*576 jos tarkkoja ollaan, eikä 720*576 joka on DVD yhteensopiva.
        http://www.bbc.co.uk/commissioning/tvbranding/picturesize.shtml
        Resoluutio ei määritä tiedoston kokoa vaan se, millä tiedostomuodolla digitoit.
        Onko kysymyksessä MPEG-2, DV, H.264 vai jokin Avi muodoista?

        joku ehtikin jo...



    • asdf3

      Jos PAL-juttuja laittaa esim DV-kameraltakin, niin valmiit laitteet ovat kehnoja, itse pakannut Bluray-standardiin XVID.XII -codecilla, joka antaa täysin saman tuotteen kuin .mkv tjps bluray-jutut, sitten myöskin kannattaa huomioida erillistä digitoijaa käytettäessä, että on mahdollista nostaa PAL;n normaalia 25FPS suuremmaksi DV-kameran kanssa ainakin 30FPS menee hyvin, jolloin saadaan enemmän resoluutiota.

      Mutta tosiaan ei ole hirveästi kokemusta tuosta analogisesta... en kuitenkaan pakkaisi mitään mihinkään xbox-360 -bluray -formaattiin vaan siihen täyteen muotoon. Xbox360 bluray on vähän karsittu.

    • asdf3

      Sigma Designs? / Pinnacle?

    • jeesz

      tuota kuvalaatua menee dvd:lle n. 2 tuntia. Lähtötaso on senverran heikkoa. Hi8-kannattaa pakata vähemmän eli n. 1-1h30min levylle. Kuva hyvä siirtää tbc-laitteen kautta koneelle (tai d8-kameralla).
      Jos laitteet hukassa, kysy tarjous joltain yritykseltä näiden siirrosta dvd:lle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe