Revolveri / pistooli

Reiska Ruutinen

Revolverissahan piipun ja rullan välistä karkaa painetta jonkin verran. Olen miettinyt sen paineen suuruutta ja vaikutusta luodin lähtönopeuteen. Onko kukaan tietoinen paljonko paineen karkaaminen heikentää tehoa vastaavan piippupituuden omaavaan pistooliin verrattuna.
Onko asiasta kenties jotain tutkimuksia. Asiaa vain pohdittiin ampumaradalta tullessa kahvilla istuskellessa. Kumpikaan pohdiskelijoista kun ei ollut oikein aseasiantuntijoita joten tietäiskö joku viisaampi jotain?

11

891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Häviö on asekohtainen ja yleensä aika marginaalinen.

      Myös itselataavassa pistoolissa tulee häviöitä, koska ruutikaasun painetta käytetään luistin liikuttamiseen. Häviö on tosin revolveriakin marginaalisempi.

    • Valot12

      Sillä .22 kaliperi tarvitsee 16" piipun polttakseen koko ruutimäärän.

      • Nimimerkki-Erkki

        Jos pistooli break open action, kuten esim T/C Contender, häviöt nolla.

        (tcarms.com)


      • Igor itse..
        Nimimerkki-Erkki kirjoitti:

        Jos pistooli break open action, kuten esim T/C Contender, häviöt nolla.

        (tcarms.com)

        Osta hyvä nagani, ei häviöitä.


      • Karlstedt K.
        Igor itse.. kirjoitti:

        Osta hyvä nagani, ei häviöitä.

        Naggaani kovi iso, köpelö ja tehoto. Pelekkä .38spl on kuasuhävijöenee päevinee jo aevan toesta muata.


      • suuri ja mahtava NL
        Karlstedt K. kirjoitti:

        Naggaani kovi iso, köpelö ja tehoto. Pelekkä .38spl on kuasuhävijöenee päevinee jo aevan toesta muata.

        Eihän kunnon kommari voi millään verenimijäkapitalistien ja imperialistisikojen .38 speciaalilla ampua. Nagantti se olla pitää!


    • Jussi1234

      Kysymyksesi on hyvin teoreettinen. Valitettavasti en minäkään pysty sanomaan mitäänn "keskiarvoa" revolverin vs. pistoolin kamppailun tehoista samalla patruunalla. Oikeasti sitä on vaikea määritellä. Esim. Dan Wesson revolverissa voi itse säätää rullan ja piipun pään välin itse. Ryssien Nagan revolveri oli käytännössä yhtä kaasutiivis kuin pistooli. Jokaisen revolverin valmistajan toleranssit vaihtelevat hieman. Täten ei voida tieteellisesti sanoa mikä on revolverin ja pistoolin välinen ero esim. lähtönopeudessa. Kuitenkin puhutaan kaasuvuodon rullan ja piipun välistä olevan ehkä jotain 2-3 prosentin luokkaa? Lähtönopeudessa tämä ei vaikuta senkään vertaa. Paineet ovat kuitenkin pienempiä kuin kivääreissä. Automaattikiväärithän kaasumäntätoimisina "hukkaa" osan piippukaasusitaan kaasumäntään joka taas lataa aseen uudestaan. "Teho" automaattikivääreillä verrattuna vaikka pulttilukkoiseen kivääriin on täysin marginaalinen. Lähtönopeus riippuu melkein enemmän piipun laadusta/materiaalista ja rihlauksesta kuin aseen toimintamallista. Ja tietysti luodista ja sen vaippamateriaalista. Esim. kuparia enemmän sisältävät messinkiseokset ovat "liukkaampia" kuin vakiovaippa. Molybdeenivaipoista puhumattakaan.

    • Reiska Ruutinen

      Kiitos tiedoista. Taas olen hieman tietäväisempi...

      • VuotoVille

        Piipun ja rullan välisen vuodon voi helposti korjata sopivalla O-renkaalla. Niitä myyvät aseliikkeet.


      • jtl.
        VuotoVille kirjoitti:

        Piipun ja rullan välisen vuodon voi helposti korjata sopivalla O-renkaalla. Niitä myyvät aseliikkeet.

        Aseguru Lapin tyttö jo täälläkin jokeltelee........


    • 0-O-0

      päästää paineita, mutta enemmänhän itselataava vie luodin nopeudesta siihen uuden panoksen lataamiseen.

      Vaparilla ammuttaessa mitään ei karkaa. Kaikki menee luodin vauhdittamiseen.

      Hommaa jostain luodinnopeusmittari ja ammu eri aseilla. Kerro sitten tulokset täällä. Ihan mielenkiintoinen juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe