Kaipaatko

Nittaminax

jotain vanhaa elintarviketta takaisin kauppaan jota ei enään myydä.

75

1591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paahtis

      Fazun kalifornian paahtoleivästä ja Silkkitie-jugurtista (kiivinmakuinen). Voi kun saisi ne takaisin!

      • kaipaan vadelma limpparia. On sitä kait vieläkin myynnissä, mutta ei se ole yhtään saman makuista ku penskana. Nää nykysetkin limut on jo väriltäänkin ällön näkösiä.


      • paahtis
        Nittaminax kirjoitti:

        kaipaan vadelma limpparia. On sitä kait vieläkin myynnissä, mutta ei se ole yhtään saman makuista ku penskana. Nää nykysetkin limut on jo väriltäänkin ällön näkösiä.

        sitruunasoodaa ei enääN taida olla, lapsena se maistui erityisen hyvältä.


      • paahtis kirjoitti:

        sitruunasoodaa ei enääN taida olla, lapsena se maistui erityisen hyvältä.

        olla, mutta en kyllä ole niin kattonukkaan. Olisiko myös toi makumaailma muuttunut iän myötä.


      • 22
        paahtis kirjoitti:

        sitruunasoodaa ei enääN taida olla, lapsena se maistui erityisen hyvältä.

        maistui aikoinaan tosi hedelmäiseltä. Nyt ei tiedä, miltä se maistuu. Enkä ole pilannut makunystyröitäni,


    • sana kirjoitetaan

      enää, eikä mitään vitun enään ;(

      • 20+11

        voit olla äidinkielen ope mutta oot myös typerys.


      • ole hyvä
        20+11 kirjoitti:

        voit olla äidinkielen ope mutta oot myös typerys.

        foorumi antaa äidinkielen opetusta, mummelit voivat vaikka oppia jotain?

        Vielä sana kirjoitetaan vielä, eikä suinkaan viellä.
        Sanan täällä oikea kirjoitustapa on täällä, eikä täälä.


      • Luotain-56

        tartsis ruvet tapplememaan.


      • silti ymmärsit asian, vai??


      • 18+2
        ole hyvä kirjoitti:

        foorumi antaa äidinkielen opetusta, mummelit voivat vaikka oppia jotain?

        Vielä sana kirjoitetaan vielä, eikä suinkaan viellä.
        Sanan täällä oikea kirjoitustapa on täällä, eikä täälä.

        tänne kielioppeinesi http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3590


    • Joo, olis kiva kokemus, löytää viel näkkäriä jossa on suklaapäällys. Penskana ainaki tykkäsin siitä, usein ostettiin uimarannalle evääks, myös kun lähdimme saareen. :)))

      • uus tuttavuus olisi mulle ainakin. Siis ihan tavallinen näkkäri...ja suklaata :))


      • Nittaminax kirjoitti:

        uus tuttavuus olisi mulle ainakin. Siis ihan tavallinen näkkäri...ja suklaata :))

        Niitä oli joskus kuuskyt luvulla, moni kenelle oon kertonu on ollu huulipyöreenä, eivät oo ikinä niitä nähny saatikka syöny.
        Mein kaupasta niitä ainaki sai. Että oli hyvän makuisia:)))


    • impi-lempi

      ainakin sitä Valion pähkinäjugurttii, jota myytiin mun lapsuudessa...

      • mä muistan kun ekan kerran söin jugurttia, niin olipas häijyn kerpeetä, mutta heti tykästyin niihin.


    • Luotain-56

      alkuaikojen Pommacia.Nami!

      • tulee siitä mieleen vain lantrinki niinku spritestäkin.


    • saa enää mistään. Ennen pantiin kissan multaan, nyt ne pannaan suvikultaan.......rallalalaa...

      • sie oikein höpäjät?


      • Nittaminax kirjoitti:

        sie oikein höpäjät?

        margariiniskandaalia? -60-luvulla siitä puhuttiin lehdissä ja joka paikassa. Joku oli keksinyt, että margariinin valmistuksessa käytetään epäilyttäviä aineksia ja siitä lähti huhu, että siihen laitetaan kissanraatoja....


      • kaipaatko sää tota rasvaa takas hyllyille...


      • jassumarketta
        Nittaminax kirjoitti:

        kaipaatko sää tota rasvaa takas hyllyille...

        Paksua Berliinin makkaraa josta sai tehtyä oivat makkarakupit. Sitä en ole löytänyt.


      • makkaramaakari
        jassumarketta kirjoitti:

        Paksua Berliinin makkaraa josta sai tehtyä oivat makkarakupit. Sitä en ole löytänyt.

        myydään silloin tällöin marketien palvelutiskeissä.


      • jassumarketta
        makkaramaakari kirjoitti:

        myydään silloin tällöin marketien palvelutiskeissä.

        Ahaa, kiitos vinkistä. Kun juoksen kaupan läpi, en ole numerolappua ottanut aikoihin.


      • Nittaminax kirjoitti:

        kaipaatko sää tota rasvaa takas hyllyille...

        mutta olin äimän käkenä, kun kerran Varsovassa ollessani työmatkalla, eräs paikallinen lentoyhtiön myyntipäällikkö vei minut kotiinsa syömään ja halusi panna pöydän koreaksi. Tarjolla oli nakkeja ja leivän päälle Floraa.:-) Tämä tapahtui 1981, juuri ennen Jaruzelskin sotatilan julistusta.


      • Teotwawki kirjoitti:

        mutta olin äimän käkenä, kun kerran Varsovassa ollessani työmatkalla, eräs paikallinen lentoyhtiön myyntipäällikkö vei minut kotiinsa syömään ja halusi panna pöydän koreaksi. Tarjolla oli nakkeja ja leivän päälle Floraa.:-) Tämä tapahtui 1981, juuri ennen Jaruzelskin sotatilan julistusta.

        Flooran maine oli jo levinnyt pitkällekkin. Pitä pistettiin leivän päälle ennenku oli flooraa?? Tuskin ainakaan sitä kissamargariinia :)))


      • Nittaminax kirjoitti:

        Flooran maine oli jo levinnyt pitkällekkin. Pitä pistettiin leivän päälle ennenku oli flooraa?? Tuskin ainakaan sitä kissamargariinia :)))

        hollantilainen tuote. Sen tuottaja Suomessa oli aikoinaan Paasivaara Oy, jonka nimi muutettiin Van den Berg Foodsiksi jossain vaihteessa. Pointti oli Varsovassa siinä, että se oli parasta mitä rahalla sai.


      • Teotwawki kirjoitti:

        hollantilainen tuote. Sen tuottaja Suomessa oli aikoinaan Paasivaara Oy, jonka nimi muutettiin Van den Berg Foodsiksi jossain vaihteessa. Pointti oli Varsovassa siinä, että se oli parasta mitä rahalla sai.

        tämähän selvitti asiaa paljonkin. Monikohan on ajatellut että Floora ei olisi suomalainen. Niin no, nyt varmaan monikin väittää että ovat sen tienneet. :))


      • Nittaminax kirjoitti:

        tämähän selvitti asiaa paljonkin. Monikohan on ajatellut että Floora ei olisi suomalainen. Niin no, nyt varmaan monikin väittää että ovat sen tienneet. :))

        kuinkin niitä ensimmäisiä monikansallisia tuotteita maassamme Fairyn lisäksi.


      • Teotwawki kirjoitti:

        kuinkin niitä ensimmäisiä monikansallisia tuotteita maassamme Fairyn lisäksi.

        jota en osaa kirjoittaa mutta lausuttiin spikkes span, eikö sekin ole aika vanha tuote? Tätähän ei ole saanut vuosiin suomessa.


      • Nittaminax kirjoitti:

        jota en osaa kirjoittaa mutta lausuttiin spikkes span, eikö sekin ole aika vanha tuote? Tätähän ei ole saanut vuosiin suomessa.

        tuon nimen. Oliko se jokin puhdistusaine?


      • Teotwawki kirjoitti:

        tuon nimen. Oliko se jokin puhdistusaine?

        ja sellanen jauhemainen jota sai jonkun aikaa liottaa vedessä. No sitä käytettiin yleispesuaineena, eli melkein joka paikkaan.


      • 11+ 9
        jassumarketta kirjoitti:

        Ahaa, kiitos vinkistä. Kun juoksen kaupan läpi, en ole numerolappua ottanut aikoihin.

        ei ole numerosysteemiä ja joskus sieltä berliininmakkaraa löytyy. Ja voi soittaa ja pyytää tilaamaan, toteuttavat toiveen jos vain voivat. :) Makkarakupit muistan lapsuudesta, meillä niihin laitettiin pinaattia.


    • etten kaipaa mitään markkinoilta poistunutta elintarviketta. Valikoimat ovat nytkni jo aivan liian runsaat, ei tahdo osata päättää minkä tuotteen ottaisi kun rinnakkaistuotteita on monta hyllymetriä :(

    • puotipuksu

      ja Figarollia :))
      Ja Messina-limsaa. Tai Jive-limsaa. Vichy-vesi pullot oli kivoja, samoin Vaarinkalja.
      Lakritsirullia tai levyjä. Purkat oli mukavia kun voi kerätä Beatles-kuvia. Ai että ne kuvatkin tuoksui hyvälle. Poikien kanssa niitä koulussa vaihdeltiin.

      • suomimakkaraa myydä edelleen, mutta taitaa nimi olla metrimakkara.


      • puotipuksu
        Nittaminax kirjoitti:

        suomimakkaraa myydä edelleen, mutta taitaa nimi olla metrimakkara.

        En ole ihan metriä tarvinnut. Kai sitä jotain on nykyäänkin, ihan oikeassa luonnonsuolessa. Muistan vaan että siitä oli niin kiva rouhaista katkaisemalla sopiva pätkä ja sitten puristaa suuhun .... Mutta mikä siinä kun mikään ei maistu niin hyvältä kuin silloin ennen?


      • puotipuksu kirjoitti:

        En ole ihan metriä tarvinnut. Kai sitä jotain on nykyäänkin, ihan oikeassa luonnonsuolessa. Muistan vaan että siitä oli niin kiva rouhaista katkaisemalla sopiva pätkä ja sitten puristaa suuhun .... Mutta mikä siinä kun mikään ei maistu niin hyvältä kuin silloin ennen?

        siksi maistu jos on jokin lääkitys taikka tupakoi, eli siihen voi olla montakin syytä. Pelkkä ikäkin taitaa vaikuttaa siihen miten maistamme.


    • vasso-Q

      joita itsekin kaipaan, varsinkin tuolta makkaraosastolta, joka on aina ollut sekä sydäntäni että vatsaani lähellä. Paikkakunnallisesti kaipaan Tarmolan leipomon reikäleipää ja hapanlimppua. Valtakunnallisesti kaipaan nallekarkkeja (eli pennin karuja), joita toki vieläkin myydään, mutta nykyinen elintarvikelaki (tjn) on kieltänyt kaikki tosi hyvältä maistuvat lisäaineet. Onneksi.

    • Heikunkeikku

      Eipäs tule mieleen semmosta, jota haluaisin takaisin.
      Lapsena tapasin hakea Rix-Rax-suklaapatukoita kioskista. Niitä sai 5:llä pennillä kaks ja ostin aimo kasan.
      Ruskeasta paperipussista niitä jakelin kavereille. Istuttiin portailla ja nautiskeltiin.
      Maistui niin, niin, niin hyvältä. Ne oli vähän samantapaisia, kuin Suffelit, paitsi vähän pitempiä pötköjä.

      • puotipuksu

        niistä ruskeista vai vaaleista? Minä niistä ruskeista.
        Viiden pennin pallopurukumit oli njam nnjam.


      • Heikunkeikku
        puotipuksu kirjoitti:

        niistä ruskeista vai vaaleista? Minä niistä ruskeista.
        Viiden pennin pallopurukumit oli njam nnjam.

        Mun päästäni oli pudonnut semmonen muisti, että niitä olis ollut ruskeita ja vaaleita.
        Heti, kun luin kirjotukses, niin muistin.
        Tykkäsin ruskeista.
        Pallopurukumit muistan myös, hyviä olivat.
        Sitten apteekista sai ostaa, valkoisessa paperipussissa, salmiakkiruutuja tai salmiakkijauhetta.
        Molemmista tykkäsin, mutta enempi siitä salmiakkijauheesta. Kasteltiin sormenpää ja tökättiin sormi jauhepussiin. Salmiakkijauhoon kääriytynyt sormenpää sitten laitettiin suuhun. Heh ja Hyvää oli. :)


      • Anonyymi

        Ja oli tosi hyviä. Samoin kuin banaani toffee.


    • on ..

      ikävä, täälläpäin ei ainakaan myydä.

      • on tuokin nimi minulle. Mitä se niinku sisältää.


      • on ..
        Nittaminax kirjoitti:

        on tuokin nimi minulle. Mitä se niinku sisältää.

        olen sitä miettinyt. Nyt sen itselleni selvitin.
        Ruotsin hjul tarkoittaa pyörää/ratasta. Leipä on otettu ohuesta, hapahkosta sekaleipätaikinasta muotilla. Se on reikäleipä, jossa on valmiit taitokset. Se on siis rattaan näköinen, hulikakku.

        Eipä ole ennnen tullut mieleen, kiitti kun sait miettimään! :))


      • puotipuksu
        on .. kirjoitti:

        olen sitä miettinyt. Nyt sen itselleni selvitin.
        Ruotsin hjul tarkoittaa pyörää/ratasta. Leipä on otettu ohuesta, hapahkosta sekaleipätaikinasta muotilla. Se on reikäleipä, jossa on valmiit taitokset. Se on siis rattaan näköinen, hulikakku.

        Eipä ole ennnen tullut mieleen, kiitti kun sait miettimään! :))

        tulee jopa joulu-sana


      • on ..
        puotipuksu kirjoitti:

        tulee jopa joulu-sana

        sellaiset ihanat punaiset nekut, joissa oli läpinäkyvää sellofaania ympärillä. Myös mansikanmakuiset, valkomöhnäiset sisältä karkit. Muistan myös vaniljajäätelön ihanan tuoksun, ei tuoksu nyt. :/

        Mulla tuli tuo pyörä mieleen, mutta voisihan se olla joulu ja vuosikin, joka pyörii aina uudelleen!


      • vasso-Q
        puotipuksu kirjoitti:

        tulee jopa joulu-sana

        Äitini teki Rex-kekseistä kakkua tuolla metodilla. Luulenpa siinä olleen välikerroksissa ja päällä rasvan, kaakaon ja sokerin sekoitusta. Rex-keksit lienevät lähellä nykyisiä Digestivejä.


      • vasso-Q
        vasso-Q kirjoitti:

        Äitini teki Rex-kekseistä kakkua tuolla metodilla. Luulenpa siinä olleen välikerroksissa ja päällä rasvan, kaakaon ja sokerin sekoitusta. Rex-keksit lienevät lähellä nykyisiä Digestivejä.

        Ohje:

        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/8942/Rex-kakku


      • Anjaniina

    • -....

      Kefiiri. Sitä ei ole valmistanut mikään meijeri vuosikausiin. Nyt tuntuu liipasimella olevan Kirnupiimä. Valio kuulemma valmistaa sitä, mutta missään kaupassa sellaista en ole nähnyt. Ilmajoen osuusmeijeri tekee kirnupiimää, sitä saa satunnaisesti Prismoista. Suomessa kun piimänkin pitää olla makeaa, kefiirii ja kirnupiimä ovat happamia. Kirnupiimässä on muuten kaikenmaailman hiilihydraatteja, rasvaa jne osapuilleen samanverran kuin rasvattomassa maidossa.

      Vihannesaladoopia ei tahdo saada kuin näin joulun alla. Olen jo haeskellut noista isommista marketeista, ei ole vielä tullut myyntiin. Se on kyllä helppoa tehdä itsekin, parina vuotena pitänyt itse tehdä kun kaupoista ei ole saanut.

      Onhan noita muitakin. Sellaista paksua ja rasvaista porolenkkiä ei ole kai valmistettu kuin joskus kuuskytluvulla. Joku vuosi sitten sai vielä pirun hyvää punajuurimakkaraa keskisuomesta. Noh, direktiivit tiukkeni ja makkaratehdas piti lopettaa. Eikä savustettuja mahasylttyjä saa mistään.

      Mutta onneksi on ostarilla viisi paaria, mistä kaikista saa kepappia ja pitsaa :CCC


      =DW=

    • viivi-amaldiina

      pahvisia pieniä, ei ole enää.... :( auts ku olivat hyviä...

      • 33

        ota Fazerin Paxeja kax.


      • 33 kirjoitti:

        ota Fazerin Paxeja kax.

        minä olen kuullut tuon näin. Ota sisu kasvaa tisu, osta pax niin kasvaa kaks.


      • impi-lempi

        Kyllä meillä täällä päin yks liike ainakin on myynyt PAX-askeja...Mulla on tässä pöydälläni juuri sattumalta yks aski....kannessa on niin kuin suomen lippu ja valkoinen kyyhky siinä keskellä, tuntuuko tutulta ?? Näitä myytiin eräässä liikkeessä tarjouksessa , 5 askia sai eurolla :)


      • viivi-amaldiina
        impi-lempi kirjoitti:

        Kyllä meillä täällä päin yks liike ainakin on myynyt PAX-askeja...Mulla on tässä pöydälläni juuri sattumalta yks aski....kannessa on niin kuin suomen lippu ja valkoinen kyyhky siinä keskellä, tuntuuko tutulta ?? Näitä myytiin eräässä liikkeessä tarjouksessa , 5 askia sai eurolla :)

        tuli kielelle, todellakinko niitä on vielä myynnissä ei ole täällä meil- päin, ei.


      • Maija Mehiläinen
        Nittaminax kirjoitti:

        minä olen kuullut tuon näin. Ota sisu kasvaa tisu, osta pax niin kasvaa kaks.

        Et kai vaan ole sama tyttö, joka luokkaan tulleessaan murjaisi minulle "osta sisu kasvaa tisu" jne. Koko luokka kuuli. Olin silloin kuudennella luokalla ja erittäin laiha. Nykyään on niitä muotoja tullut myös minulle.


    • Ensimmäiseksi tuli mieleen saksansämpylät. Sisältä pehmeitä ja kuoret rapeita. Kuori hajosi samaan tapaan kuin keitetyn kananmunan kuori säröillen. Näitä jäljitelmiä olen maistanut ja puolivalmispakasteena ostanut, mutta se kuori ..se kuori ei halkeile yhtä lailla kuin alkuperäisten. Niitä sai aikanaan Elannon leipämyymälästä. Polakka ja Juhlalimppukin avot, maukkaita.
      Toiseksi ne venäläiset suolakurkut, ai jai aivan sylkitippa herahtaa kielelle. Nykyään saattaa saada vähän sinne päin valkosipulikurkkuja, mutta ei voi puhua samana päivänä...nii ja jääkaappi haisee sitten vallan sille:)

      Tenava-ajan muistilokerosta sitten löytyy paljon kaikkea hyvää. Maailman parasta suklaata sai nekusta..samaan tapaan kuin ne karkkinekut. Niitä saatiin vain yhdestä sellaisesta herttaisesta ulkokioskista puiston kupeessa. Yksi suosikki oli siinä nuoruuden alkutaipaleilla, ässäpurkka. Mahtavan makuinen ja koostumus notkea:) Foliokääreeseen pakattu pitkä purkkalevy ja "kylkiäisinä" muovisia ässiä. Näistä ässistä saatiin tehtyä toinen toisiinsa kiepauttamalla vaikka kuinka pitkä ketjuke.

      Vielä mieleen tuli ne entisajan nakit. Onkohan tämän ajan nakkikysymys: syötiinkö ennen tuoreempaa ja lähempää tuotettua ruokaa karkeista puhumattakaan?

    • Nam**

      Melissa maitohyytelöä:p

    • kivellä.istuja

      Pakastettuja herkkusieniä

      • hieman lähemmin mitä tarkoitat. Ajattelin vain että miten niin pakastettuja ku eiks ne aina ole olleet säilykkeinä? Tarkoitan et miten pakasteet olis silleen säilynyt kotiin asti ja syötäviksi, ku ne jääkaapitkin tais olla mitä oli. Ai niin olihan upo kaappi ja se teis olla aika hyvä.


      • kivellä.istuja
        Nittaminax kirjoitti:

        hieman lähemmin mitä tarkoitat. Ajattelin vain että miten niin pakastettuja ku eiks ne aina ole olleet säilykkeinä? Tarkoitan et miten pakasteet olis silleen säilynyt kotiin asti ja syötäviksi, ku ne jääkaapitkin tais olla mitä oli. Ai niin olihan upo kaappi ja se teis olla aika hyvä.

        Meujän sokkarilta sai pussissa olevia, siivutettuja herkkusieniä ja olivat tosi kätevä, ruuanlisäke ilman purkin suolavesiä ja siihen liuenneita mineraaleja. Sitten ne vain lakkasivat olemasta. Kyselin perään vaan ei kuulemma ole listoilla enää, liekkö olemassakaan enää. Onneksi on kuivattuja herkkasieni murusia saatavana, ne on hyviä ja käteviä vaan en ole tullut etsineeksi niien nettiosoitetta. Tuoreitakin on vaan en syä raakana ja kutistuvat ruuanlaitossa.


      • kivellä.istuja kirjoitti:

        Meujän sokkarilta sai pussissa olevia, siivutettuja herkkusieniä ja olivat tosi kätevä, ruuanlisäke ilman purkin suolavesiä ja siihen liuenneita mineraaleja. Sitten ne vain lakkasivat olemasta. Kyselin perään vaan ei kuulemma ole listoilla enää, liekkö olemassakaan enää. Onneksi on kuivattuja herkkasieni murusia saatavana, ne on hyviä ja käteviä vaan en ole tullut etsineeksi niien nettiosoitetta. Tuoreitakin on vaan en syä raakana ja kutistuvat ruuanlaitossa.

        oli minulle uutta. No ei sitä aina tietenkään kaikkia muista vaikka olisi nähnytkin :))


    • Adria

      Kaipaan, voita. Siis tuoretta voita lätkäistynä voipaperille pieni nokare.

    • Otto-Vaan..

      Aivan oikeaa vanhan ajan sopivasti suolattua kirnu voita.Tönkkö suolatusta ja tehdas tekoisesta en oikein välitä.

      • viivi-amaldiina

        näin tyttölapsellekkin, voi että kun sitä vielä saisi joskus..... haaveissa vaan...


    • Anonyymi

      Prisman halpaolut on muutettu 4.4 %seksi, ennen oli 4,6.
      Kefiiristä tykkäsin, korvaan sen luonnonjogurtilla, vaikka ei ole sama.
      Tavallinen EDAM juusto ei maistu enää samalle, en tiedä mitä on muutettu.
      Tonnikalan maku on muuttunut, jotenkin vetisempää.
      Ei ole elintarvike mutta Elvital-normaalihiusten hoitoaine virheässä pullossa, korvattu kaikenmoisella roskalla. Mäntysuopaliuos oli ennen paksua keltaista, nyt vesimäistä huitua, jota puuttuu pesevä aines. Kehtaavatkin mainostaa perinteinen. Näin myös muiden pesuaineiden kohdalla, muistatteko Andyn, se pesi eikä turhia vaahdonnut.
      Vaatteiden kangaspinta nyppyyntyy ja kauhtuu. Jos jossakin on ryppynauhaa, se löystyy kohtapuolin. Ei ole olemassa 110 cm.n ruskeita kengännauhoja. Lakanakangas on niin ohutta, että täytyy pitää kahta aluslakanaa päällekkäin, samoin tyynyliinaa. Jääpakastekaappi ei pakasta syksyn satoa, on ilmeisesti tarkoitettu vain pakasteiden säilyttämiseen, en ymmärtänyt edes kysyä kun ostin. Ikean kattolampusta irtosi osa.
      Mutta kyllä tässä ihan pärjäilen, luettelen vaan en valita.

    • Anonyymi

      Mistäs sitä ryynimakkaraa ?

      • Anonyymi

        Lidlistä joskus.


    • Anonyymi

      pussista jauheena tehtiin mehua, olikos se jotain RYMDiä tai jotain sinnepäin. eri makuja niitä oli ja muistaakseni maku oli hiukan kitkerä. enpä sitä juomaa niin kaipaa mutta kait se jotain 60 luvun limpparia oli, parempaa kun harvoin sai. joskus juhannuksena sai jaffa pullon.

    • Anonyymi

      Verimakkaraa ja semmosta kunnolla paistaessa poksuvaa ryynimakkaraa

    • Anonyymi

      Joskus on tenhyt mieli sitä rapeakuorista, pehmeää ja maukasta ranskanleipää eli polakkaa, jota Helsingissä sai lämpimänä kivijalkakaupasta tai kuumana suoraan leipomoista vielä 1950-luvulla.

      Myyjä kääräisi polakan paperiin ja se vietiin kainalossa kotiin. Siihen nokare voita ja siivu laiantaimakkaraa... Aijai! Pariisissa samanlaista rapeaa ja maukasta leipää ja patonkia saa yhä leipomoista, joita on joka korttelissa.

      Täällä on 1960-luvulta asti pitänyt ostamaan hehtaarimarketeista muoviin käärittyä teollista, mautonta, sitkeää ja kumista tuotetta, jota sanotaan ”leiväksi” tai ”patongiksi”, ja jota ei pirukaan revi hampaillaan.

      • Anonyymi

        Mariankadun Fasulta sai ihanaa polakkaa vielä seiskytluvun taitteessa. Koulusta ruokiksella käytiin hakemassa puolikas polakka ja pullo cocista, kyllä se koulusta ostettavan sopan tai puuron voitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1575
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1222
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe