Autotallin lattian maalaus?

tallimaakari

Pitäisikö tai voisiko autotallin betonisen lattian maalata?

Minulla on kaupungissa kerrostalossa, oikeammin sen siipirakennuksessa, ns. kylmä talli. Ei vettä eikä viemäriä. Tallin lattia on valettu betonista, jonka pinta on tasoitettu mutta jätetty maalaamatta tai muuten käsittelemättä. Voisiko pintaa maalata? Olisiko siinä mitään järkeä? Tavoittelen lähinnä helpompaa puhtaanapitoa ja muutakin siisteyttä. Jos lattian maalaa, minkälainen maali olisi paras?

Tallimaakari

11

9869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Jos se on kylmä talli niin unohda se maalaaminen kylmillä keleillä. Kesällä sitten jookos. pysyy maali lattiassa ja kuivuu kunnolla :-) Muuten on järkevää ja suositeltavaa maalata se

      Tikkurilan betolux liuotinohenteinen yksikomponenttinen maali on varmaan se perus mitä porukat laittaa, mutta itse suosittelen vesiohenteistä kaksikomponenttimaalia. Tikkurilan akva coat 100 on hyvä maali. On hyvän näköinen ja miellyttävä tehdä. Saahan niitä vaikka minkälaisia teollisia monikomponenttimaalia, mutta starkista saatavilla maaleilla pärjää.
      http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/tuotetiedot_aakkosjarjestyksessa/akvacoat_epoksimaali.363.shtml

      Tärkeä asia on pohjatyöt. siihen betoniin on varmaan ajanmyötä imeytynyt kaikkea tiesuolasta rasvoihin. Myllytys betonihiomakoneella esim vuokrakoneella niin saa puhtaan pohjat. Jos uusilattia niin unohda se myllytys. Joudut maalaamaan kahteen kertaa ja ensimmäinen kerta maalataan ohennetulla maalilla, jotta imeytyy kunnolla betoniin. Pintamaalaus sitten "raakalla" maalilla.

      Tässä nyt jotain.

    • primer pölynsidonnaksi riittänee???

    • ...
    • Tallimaakari

      Täällä vielä alkuperäinen kysyjä, Tallimaakari.

      Kiitos kommenteista ja perusteeliseta vastauksesta. Vaikka kyseinen noin 30 m2 betoniattia on hyväkuntoinen, on se neljän vuoden ikäinen - ei siis aivan uusi. Ilmeisesti lyhyempää kaavaa ei ole, vaan jonkinlainen pohjatyö olisi tarpeen. Tarkoitukseni oli ostattaa maalit tms. tarpeet taloyhtiöllä, olisin itse tehnyt työn. Mutta jos lattia on hiottava, siihen en katso "ammattitaitoni" riittävän. Mitä tarkoittaa tuo kehoitus sivellä lattia primerilla? Vastaako se lopputulokseltaan maalattua pintaa?

      Joka tapauksessa homma jäisi kevääseen lämpimämpään säähän.

      Tallimaakari

      • ...

        Primer on sellainen litku, jolla on tarkoitus sitoa pölyä ja antaa pinnoitteelle hyvä tartunta-alusta. litku on yleensä kuivuessa läpinäkyvä.

        Paha netissä sanoa miten pohjat pitää tehdä.. Jos olet pitänyt autoa päivittäin tallissa niin varmasti on imeytynyt kaikkea tiesuolaa rasvoja yms. Jollain se on hyvä saada pois niin hyvin kuin se kohtuudella on mahdollista.

        Pinnoitettua lattiaa on kiva katsella ja puhdistaa kun ei hilseile tai halkeile,

        Itse olen tehnyt kerrostalon kuivaushuoneita tuolla akv coat 100 ja on pysynyt erinomaisesti ja on edelleen pesun jälkeen kiiltävä. Lattiat olivat maalattu aikaisemmin jollain ja tein siihen hionnan ja konepesun. pohjatöihin meni enemmän aikaa kuin itse maalamiseen :-)


    • esim

      epoksilla. 2-komponenttinen on joka tapauksessa parhain vaihtoehto kulutuksen kannalta. Muista puhdistaa pinta hyvin ennen maalausta. Maalaus on helppo suorittaa telalla jatkovarren kanssa niin ei tarvihe polvillaan ryömiä.
      Ei Betoluxia. Se onkin yksikomponenttinen eikä kestä sitä kulutusta mitä autotallissa on.

      • afafa

        onko lattia sitte talvella liukas kun ei ole lämmitystä?


      • maalaritar-77
        afafa kirjoitti:

        onko lattia sitte talvella liukas kun ei ole lämmitystä?

        Laitettiin autotalliin lattiamateriaaliksi kaksikomponenttinen epoksi, pysyvä vaihtoehto. Ei vaan taida saada ihan kuka vaan ostettua.
        Lattian pintakäsittely vaatii AINA pohjan hiomisen, mutta ne kyllä menee vasta-alkajaltakin.. siihen tarvittavat välineet saa vuokrattua konevuokraamosta, ja tulee kaikki tarvittava mukana.
        Lisäksi hiontapöly täytyy poistaa huolellisesti, pesimme lattian painepesurilla ja annoimme kuivaa useamman päivän.
        Kova homma se oli ja hikoiltua tuli, mutta nyt on kestävä ja komea lattia. Kelpaa siellä miehen rassata autoaan. :)
        Epoksi on hiukkasen liukasta, ainakin näin uutena.. Lumisilla kengillä ei kovin lujaa kannata sisään juosta tai löytää ittensä lattialta selällään.. :D


      • imppaaja
        maalaritar-77 kirjoitti:

        Laitettiin autotalliin lattiamateriaaliksi kaksikomponenttinen epoksi, pysyvä vaihtoehto. Ei vaan taida saada ihan kuka vaan ostettua.
        Lattian pintakäsittely vaatii AINA pohjan hiomisen, mutta ne kyllä menee vasta-alkajaltakin.. siihen tarvittavat välineet saa vuokrattua konevuokraamosta, ja tulee kaikki tarvittava mukana.
        Lisäksi hiontapöly täytyy poistaa huolellisesti, pesimme lattian painepesurilla ja annoimme kuivaa useamman päivän.
        Kova homma se oli ja hikoiltua tuli, mutta nyt on kestävä ja komea lattia. Kelpaa siellä miehen rassata autoaan. :)
        Epoksi on hiukkasen liukasta, ainakin näin uutena.. Lumisilla kengillä ei kovin lujaa kannata sisään juosta tai löytää ittensä lattialta selällään.. :D

        Betolux ei kestä autotallinlattiassa.

        Kestävä ratkaisu vuosikymmenniksi on käsitellä lattia epoksilakalla, -maalilla tai -pinnoitteella.

        Aineisiin voi myös lisätä hiutaleita koristeeksi ja/tai hiekkaa liukuesteeksi.

        Pinnoite ja maali tulee aina pohjustaa ohennetulla lakalla ennen varsinaista käsittelyä.

        Epoksilakka hiekkaseoksella voi myös paikata koloja/halkeamia lattiassa.

        Käsittely aina raa'an betonin päälle tai muuten kestävän lattiatasoitteen päälle, epoksin vetolujuus kuivuessa on niin kova, että repii heikomman tasoitteen irti lattiasta.

        Teknoksen, Tikkurilan ja Tremcon teollisuusmaaleja saa ainakin RTV:ltä.

        Liimasideaineiden hionta betonin päältä jyrsimällä ei pakollista, pinnan voi myös käsitellä betoninpeittausliuoksella.


    • poly21

      Lattian polyuretaanipinnoitus on kustannustehokas ja nopea tapa uudistaa lattian design. Julkiset liiketilat, taloyhtiöt, varastotilat, teollisuushallit, koulut ja päiväkodit ovat käytännön esimerkkejä kohteista, joihin polyuretaanipinnoitus tuo erittäin kestävän, toimivan, sekä ympäristöystävällisen ratkaisun lattioille. Tutustu: http://www.kiiltohionta.fi/lattian_pinnoitus

    • Jsdke

      Itse vetäsin epoksilla. 2-komponenttimaalin joka kestää kulutusta (ajaa autolla jne.) siihen päälle heitin rautakaupassa myytävää sit ns. posliiniraetta (samaa jota näkyy pinnoitettujen parvekkeiden lattioissa käytettävän). Muuten tuo voi olla helvetin liukas, ei sitä ei kannata säästellä kun ripottaa sitä maalauksen jälkeen.

      Tuo epoksi kun vielä joustaa ja elää niin on kohta 10 vuotta kestännyt siinä kuin uutena. Lattiassa / tallissa ei ole lämpöä eikä betonin allakaan mitään stroksia vaan hiekkapohja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe