huollatteko kelkkaa itse vai liikkeessä?
Paljonkohan perushuolto liikkees kustantaa?
T.Kelkkailua aloitteleva
huoltoa
13
8196
Vastaukset
- kelkkaguru
Ilman muuta kannattaa opetella tekemään huollot itse ja tutustua samalla kelkan tekniikkaan, niin ei mene sitten heti sormi suuhun tuolla kairassa.
Kavereilta tai paikalliselta kelkkakerholta apua ensialkuun... Toki yleensä ohjekirjassa on neuvottu perushuolto kohteet, niin hyvin että tyhmempikin tajuaa.
Tietenkin jos kelkassa on takuuta jäljellä, niin sitten tilanne on toinen.- Polaris///
Yhdyn edelliseen, mutta lisään et jos sittenkin päädyt viemään sen liikkeeseen huoltoon niin pyydä päästä itse sinne katsomaan toimenpidettä. Kirjoita vaikka ylös mitä ne tekee ja katso tarkkaan miten. näin ollen seuraavalla kerralla voit itse tehdä samat asiat kotona ainakin suurimmaksi osaksi. samalla tutustut kelkkaan paljon paremmin kun itse huollatkin sitä. Esimerkkinä voisin sanoa alustan rasvaus joka on myös hyvä tehdä, jää monelta tekemättä vaikka toimenpide rasvanippojen ansiosta on erittäin helppoa. ketjukotelon öljyt laiminlyödään myös helposti vaikka toimenpide on vähintääkin yhtä helppo.
Eli lyhennettynä jos viet liikkeeseen mene katsomaan mitä/miten tehdään. - ski-duu-doo
Polaris/// kirjoitti:
Yhdyn edelliseen, mutta lisään et jos sittenkin päädyt viemään sen liikkeeseen huoltoon niin pyydä päästä itse sinne katsomaan toimenpidettä. Kirjoita vaikka ylös mitä ne tekee ja katso tarkkaan miten. näin ollen seuraavalla kerralla voit itse tehdä samat asiat kotona ainakin suurimmaksi osaksi. samalla tutustut kelkkaan paljon paremmin kun itse huollatkin sitä. Esimerkkinä voisin sanoa alustan rasvaus joka on myös hyvä tehdä, jää monelta tekemättä vaikka toimenpide rasvanippojen ansiosta on erittäin helppoa. ketjukotelon öljyt laiminlyödään myös helposti vaikka toimenpide on vähintääkin yhtä helppo.
Eli lyhennettynä jos viet liikkeeseen mene katsomaan mitä/miten tehdään.miten minusta tuntuu että kaikissa huoltoliikkeissä ei päästetä asiakkaita kattelee huollon puolelle. ja ei ainakaa hyvällä katsota jos on ylimääräisiä silmäpareja.
- polaris///
ski-duu-doo kirjoitti:
miten minusta tuntuu että kaikissa huoltoliikkeissä ei päästetä asiakkaita kattelee huollon puolelle. ja ei ainakaa hyvällä katsota jos on ylimääräisiä silmäpareja.
joo kaikissa paikoissa tai itseasiassa suurimmassa osassa huolloista ei päästetä katsomaan mutta kyllä niitäkin löytyy. Itse käytän autoakin vain sellaisessa huollossa missä voin olla paikalla. olen kyllästynyt siihen että tekevät ja perivät aivan ihme asioista mitä ei edes tarvi korjata tai huoltaa. Esimerkkinä kerron ku olin kerran mukana autoni huollossa ja sen jälkeen ku menin tiskille maksamaan toinen huoltomies rupesi perimään minulta laskussa luki varaosat 15 euroa. Nostin metelin koska olin vierestä katsonu ja ne laittoi ainoastaan yhden mutterin joka oli tipahtanut. Selitin sille että seurasin vierestä toimenpidettä niin se mutterin hinta tippui 3 euroon. sen suostuin maksamaan vaikkakin kallis mutteri silti.
- PoroX
...iskarien huollon olen lykännyt irroittelun jälkeen ammattilaiselle, niin kelkassa kuin crossipyörässäkin.
- Tunari88
Niin rupesin tossa vaihtamaan venture 500 xl kelkkaan kyseisiä öljyjä. Ongelma tuli heti kättelyssä vastaan kun en millään löydä mistä vanhat öljyt saa pihalle. Voiko olla mahdollista että ne pitää valuttaa kelkkaa kallistamalla täyttö aukosta pihalle vai kenties imeä jollain tavalla... Lisäksi nopusmittarin sulake oli katkennut ja jäänyt sinne sisälle. Onko siihen olemassa jotain kikkaa millä sen saa pois. Neuvoja otetaan mieluusti vastaan
- Tunari88
Tunari88 kirjoitti:
Niin rupesin tossa vaihtamaan venture 500 xl kelkkaan kyseisiä öljyjä. Ongelma tuli heti kättelyssä vastaan kun en millään löydä mistä vanhat öljyt saa pihalle. Voiko olla mahdollista että ne pitää valuttaa kelkkaa kallistamalla täyttö aukosta pihalle vai kenties imeä jollain tavalla... Lisäksi nopusmittarin sulake oli katkennut ja jäänyt sinne sisälle. Onko siihen olemassa jotain kikkaa millä sen saa pois. Neuvoja otetaan mieluusti vastaan
Löytyi se roppu... Muillekin tiedoksi että se on telatunnelissa...
- Imu'.,.
Tunari88 kirjoitti:
Löytyi se roppu... Muillekin tiedoksi että se on telatunnelissa...
Moi
Unohtakaa ne proput. Biltemasta saa hyvän imuvaihtopumpun (45€) ja silla imen öljyt kaikista vehkeistä mitä on ruohonleikkurista veneeseen...
Helppo nakki ja ei muuta kuin uudet öljyt sisään... - propu
Imu'.,. kirjoitti:
Moi
Unohtakaa ne proput. Biltemasta saa hyvän imuvaihtopumpun (45€) ja silla imen öljyt kaikista vehkeistä mitä on ruohonleikkurista veneeseen...
Helppo nakki ja ei muuta kuin uudet öljyt sisään...moi
unohtakaa ne bilteman imuvaihtopumput (45e) ja ottakaa ilmaiseksi ne proppujen kautta ulos niin ruohonleikkurista kuin veneestäkin ja siltä väliltä.
helppo nakki ja ei muuta kuin uudet öljyt sisään... - voihan öljy
propu kirjoitti:
moi
unohtakaa ne bilteman imuvaihtopumput (45e) ja ottakaa ilmaiseksi ne proppujen kautta ulos niin ruohonleikkurista kuin veneestäkin ja siltä väliltä.
helppo nakki ja ei muuta kuin uudet öljyt sisään...Moi
Unohtakaa ne proput ja Bilteman imuvaihtopumput (45€) ja antakaa niiden öljyjen olla kaikissa vehkeissä mitä on ruohonleikkurista veneeseen...
Helppo nakki ja ei muuta kuin kovaa ajoa... - Kelkkaguru
voihan öljy kirjoitti:
Moi
Unohtakaa ne proput ja Bilteman imuvaihtopumput (45€) ja antakaa niiden öljyjen olla kaikissa vehkeissä mitä on ruohonleikkurista veneeseen...
Helppo nakki ja ei muuta kuin kovaa ajoa...Moi
Unohtakaa ne proput ja Bilteman imuvaihtopumput (45€) älkääkä antako niiden öljyjen olla kaikissa vehkeissä mitä on ruohonleikkureista veneseen...
VAAN
1. Kopasta ruuvit löysälle ja vähän raottaa, että öljyt tulee hallitusti ulos
2. Koppa irti
3. Puhdista kotelosta kaikki metalli muju ja likainen öljy pois (spray puhdistusaine ja rätti hyvät)
4. Jos tätä ei ole tehty pitkään aikaan tehty--->irroita ketju ja pese se esim polttoöljyssä huljuttelemalla
5. Tarkasta ettei ketjusta ole yhtään lamellia katkennut ja kuluminen, tarkasta rattaat (kuluneet?) ja tarkasta kiristimen kunto.
6. Itse uusin ketjun n.5000km kohdilla
7. Kasaa,kiristä ketju ja täytä kyseisen kelkan käyttö ohjekirjan mukaisesti (täyttömäärä, öljy laatu (luultavasti synteettinen vaihteisto öljy))
8. Nauti ketjukopan osalta varmoista kilometreistä ;-)
- papus70
Tosi hyviä ohjeita tee se itse miehelle !
- Jutustelija1
Itse teen helpot perushommat huolella itse, määräaikaishuollot ynnä muut teetän liikkeessä.
Kukin tavallaan.
Ja kyllähän oli laite mikä hyvään, niin aina kun liikkeessä laitetaan niin satasia palaa vähintään ja helpolla tonttu ylittyy.
Esim prätkistä gixerin 24k huolto tapasi (Riippuu vuosimallista) maksaa 1200€ silloin jos mitään ei tarvitse tehdä, sitten jos on oikein hommaa niin hinta kasvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En usko et meistä tulee jotain
Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel102530- 851940
Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"
Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei381479- 2601398
Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa
Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html2731018- 66893
Olen J-mies
Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.47871Ei sitten, ei olla enää
Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na77850- 51826
- 44755