Tulipahan tämäkin luettua

Ihan tavis äiti

Lueskelin ihan ajankulukseni ja mielenkiinnosta tämän palstan kirjoituksia ja totesin että tää porukka on tosi ylimielistä itsensänkorottaja porukkaa joilla on vakavia henkisiä ongelmia. Tämän palstan kirjoitukset myös antoivat minulle ahaa-elämyksen eräästä sukulaisesta jonka "olen parempi ihminen" asenteen alkuperä tuli hyvin selväksi. Ymmärsin myös miksi tiedusteluihini hänen lastensan koulumenestyksestä olen saanut vain ympäripyöreitä vastauksia "muista arvoista ja sitten ylemmillä luokilla" tyyppisiä vastauksia.
No oppia ikä kaikki, olipahan tämäkin aika valaiseva kokemus, minulla kun oli tästä kyseisestä koulusta alkujaan aivan erilainen käsitys mutta tulipahan nyt siihenkin asiaan selvyys mistä on kyse.

12

697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+20=33

      Outoa. Minä taas olen hämmästynyt siitä miten tämä palsta herättää ihmisissä aivan eläimellistä käytöstä. Steinerkoulua haukutaan ja mustamaalataan kaikin mahdollisin keinoin ja jos joitain väitteitä yrittää rauhallisesti oikoa, niin aletaan repiä älyttömiä salaliittoteorioita.

      No, sekin kertoo paljon, että "kuuluisin" steinerkoulukritiikki on fundamentalisti-kristityn Paavo Hiltusen "Mitä Rudolf Steiner todella opetti?", joka on asiavirheidensä vuoksi tragikoomista luettavaa. Kannattaa lukea myös "Vastauksia Paavo Hiltusen Steiner-kirjaan", joka löytyy kirjastosta.

      • peruskoulun rexi

        Kiihkoa tämä steinerilaisuus tuntuu aiheuttavan. Moinen vimma kuuluu epäielmättä uskonnon maailmaan. Siksi loukkaanutaan niin helposti. No ihmisethän uskovat sen , minkä he haluavat uskoa.

        Itse perehdyin Steineriiin opiskellesani elämänkatsomustiedon opettajaksi. Yliopiston tenttikirjassa Steinerin oppi esiteltiin yhtenä huuhaa-uskontona muiden joukossa.

        Varmasti Steiner-kouluissa on töissä vilpittömiä ja hyvää tarkoittavia ihmisiä, mutta on tosiasia, että rakennelman takana oleva ajattelutapa aatteeseen vihkiytymisen asteineen ei kestä julkisuutta. Jos päättäjät tietäisivät, mitä kaikkea steinerilaisuuteen liittyy, niin koulu tuskin saisi toimilupaa, eikä erikoisuutta tai ' henkisyyttä' tai vapautta arvostavat vanhemmat ehdoin tahdoin laittaisi lapsiaan Steiner-kouluun.

        Työni puolesta olen havainnut, että tämäkin trnedi on muuttumassa. Ennen Steiner-kouluihin laitettiin 'tiedostavien' , ' sivistyneiden 'vanhempien lapsia. Jos S- koulu on joskus pystynyt markkinoimaan itseään hyvällä oppimisella, niin se maine on perustunut puhtaasti tähän valikoituneeseen oppilasjoukkoon ja/ tai pieniin opetusryhmiin.

        Nykyään trendi on toinen. Peruskoulusta Steiner -kouluun siirtyy lähinnä oppilaita, joilla on oppimisen tai sosiaalisen sopeutumisen vaikeuksia. Tämä on sikäli huolestuttavaa lasten kannalta, että kyllä lahjakkaat aina pärjäävät koulumuodosta riippumatta, mutta nämä erityistukea tarvitsevat jäävät Steiner- kouluissa heitteille. Esimerkiksi SOPE-oppilaat (ent. tarkkis) tarvitsevat jämäkkää rajojen asetusta voidakseen kokea olevansa turvassa. Vapaus ei ole se mitä he kaipaavat tai tarvitsevat. Oletan, että Steinerkoulut tulevat olemaan vielä suurissa vaikeuksissa tämän trendin takia.
        Surullista tämä kehitys on tietysti lasten kannalta.
        On otta, että Steiner-kouluista peruskouluun tulee toistaitoisia oppilaita, joiden kanssa luokanopettajat saavat tehdä paljon ylimääräistä työtä.

        Siis, jos lapsesi on lahjakas, sosiaalinen ja kaikin puolin pärjäävä, niin hän pärjää kyllä Steinerkoulussakin, mutta toiveeseen siitä, että hänestä kasvaisi vapaampi, henkisempi, avarampi, esiintymiskykyisempi tai jotakin muuta sellaista....suhtautuisin melkomoisella varauksella.


    • Jos ei olisi oma ylimielisyys niin pahasti esteenä, voisi tätä palstaa lukemalla huomata helvetin hyviä syitä sille, miksi steinerkoululaisten vanhemmat eivät viitsi lähteä sinun kanssasi debattiin. Kun jokainen on varmasti omat valintansa tehnyt oman lapsensa parasta ajatellen, ei paljon jaksa lähteä niitä perustelemaan asiaan täysin perehtymättömille. Varsinkin kun palaute on sitä mitä täältäkin saat lukea.

      Minä en ainakaan lähde, varsinkaan lasten läsnäollessa, heidän koulumenestystään puimaan muitten kanssa.

      Perkele.

    • steinermutsi

      Täällä tuntuu melskaavan pahimmat salaliittoteoreetikot ja sitten toisaalta ehkä hivenen neuroosin puolelle kadonneet ehkä-steineristit, ehkä-vaan-elämäntapahullut. Realistista kuvaa ei minusta voi saada.

      Steinerkouluissa on ihan normaalia opetusta, joskin erilaista ja eri opetussuunnitelmaan perustuvaa kuin peruskouluissa, ja siellä on myös paljon lapsistaan välittäviä tavallisia keskustelukykyisiä vanhempia, jotka nauravat yhdessä ja pitävät myyjäisiä yhdessä. Aina toki on muutama tavallista kahjompi tapaus, mutta ainakin isot koulut saavat heidät pysymään aisoissa eikä heidän astraalielämyksensä juurikaan vaikuta meidän muiden elämään.

      En ole itse antroposofi, mutta kannatan lapsuuden pidentämistä ja lapsen suojaamista viriketulvilta, arvostan puhdasta ruokaa, ulkoilua, satuja, tunteita, ja olen hyvin tyytyväinen siihen, mitä koulu on tarjonnut lapsilleni. Verrattuna kavereideni peruskoulumuksuihin meno on rauhallisempaa, kirosanoja vähemmän, pohdintaa enemmän. Lapset tuntuvat käsittelevän asioita laajemmin, eikä kaiken perustana ole vain nippelitieto.

      Jos koulusta on oikeasti kiinnostunut, kannattaa ottaa yhteyttä koululle ja käydä tutustumassa, myös oppitunteja saa mennä seuraamaan, jos sopii asiasta opettajan kanssa. Ei varmasti ole ihan kaikkien vaihtoehto, mutta ihan tavallista koulua kuitenkin.

    • exex

      Itse olen kirjoittanut ainoastaan omakohtaisesta kokemuksesta ko. koulusta. Kokemukseni oli todella huono, ja mielestäni minulla on oikeus jakaa se muiden kanssa. Koulun nimi ei olisi Rudolf Steinerkoulu, jos se ei perustuisi Steinerin oppehihin ja ihmiskäsitykseen. Kehoitan lämpimästi jokaista steinerkoulua harkitsevaa vanhempaa lukemaan millainen mies Steiner oli. Oma näkemykseni on, että Steiner oli mahdollisesti joko mielenterveyspotilas tai päihteiden väärinkäyttäjä. Miettisin kaksi kertaa laittaisinko rakasta lastani kasvatettavaksi hänen oppiensa mukaan...

      • ex-ex

        todistelusi on taas tälle palstalle kirjoittavien kaheleitten tapaan ympäripyöreää, erityisesti mihinkään Steinerkouluun perustelematonta roskaa, on sen arvo nolla. Miettiminen ei näköjään ole sinun parhaita puoliasi. On aivan sama mitä sinunkaltaisesi kehottavat.


      • faktaa pöytään
        ex-ex kirjoitti:

        todistelusi on taas tälle palstalle kirjoittavien kaheleitten tapaan ympäripyöreää, erityisesti mihinkään Steinerkouluun perustelematonta roskaa, on sen arvo nolla. Miettiminen ei näköjään ole sinun parhaita puoliasi. On aivan sama mitä sinunkaltaisesi kehottavat.

        Ottaako sydämestä,kun joku ravistelee faktaa pöytään steinerkoulusta.... hahahaaa kannattaisi olla lukematta tätä palstaa ja pysyä steinerkoulun omissa disinformatiivisissa sivuissa,niin kyllä helpottaisi. ei muutkaan uskonlahkot mielellään suosittele suomi24 sivujen lukemista maksaville jäsenilleen...


      • ex-ex
        faktaa pöytään kirjoitti:

        Ottaako sydämestä,kun joku ravistelee faktaa pöytään steinerkoulusta.... hahahaaa kannattaisi olla lukematta tätä palstaa ja pysyä steinerkoulun omissa disinformatiivisissa sivuissa,niin kyllä helpottaisi. ei muutkaan uskonlahkot mielellään suosittele suomi24 sivujen lukemista maksaville jäsenilleen...

        Keskusteltaessa Steinerkoulusta faktaa pöytään, tosiaan, toivotaan:

        1) Mistä suomalaisesta Steinerkoulusta kokemus on saatu?

        2) Milloin? Edes suurinpiirtein...

        3) Vähän tervettä suomalaista talonpoikaistolkkua kritiikkiin, kiitos. Ei se yks vittumainen maikka ole kuitenkaan ehtinyt viidenkymmenen vuoden aikana hääräämään jokaisessa luokassa.... :-D

        Aloitetaan minunkin puolestani (viimein) keskustelu Steinerpedagogiasta ja sitä toteuttavista Steinerkouluista ja myös niiden eroista(!) ettei jäädä vain roskapostirobottien yleistävälle disinformaation tasolle, jookos?

        Ei ota sydämestä teikäläisten jutut, ei. Älä huoli. :-D Toisinaan vain on hauskaa ampua ne alas kahdella simppelillä kysymyksellä.

        hähä


      • en kerro
        faktaa pöytään kirjoitti:

        Ottaako sydämestä,kun joku ravistelee faktaa pöytään steinerkoulusta.... hahahaaa kannattaisi olla lukematta tätä palstaa ja pysyä steinerkoulun omissa disinformatiivisissa sivuissa,niin kyllä helpottaisi. ei muutkaan uskonlahkot mielellään suosittele suomi24 sivujen lukemista maksaville jäsenilleen...

        "steinerkoulun omissa disinformatiivisissä sivuissa"

        Ei löytynyt noilla hakusanoilla. Missä tämä propagandan tyyssija majaileepi?


      • exex
        ex-ex kirjoitti:

        Keskusteltaessa Steinerkoulusta faktaa pöytään, tosiaan, toivotaan:

        1) Mistä suomalaisesta Steinerkoulusta kokemus on saatu?

        2) Milloin? Edes suurinpiirtein...

        3) Vähän tervettä suomalaista talonpoikaistolkkua kritiikkiin, kiitos. Ei se yks vittumainen maikka ole kuitenkaan ehtinyt viidenkymmenen vuoden aikana hääräämään jokaisessa luokassa.... :-D

        Aloitetaan minunkin puolestani (viimein) keskustelu Steinerpedagogiasta ja sitä toteuttavista Steinerkouluista ja myös niiden eroista(!) ettei jäädä vain roskapostirobottien yleistävälle disinformaation tasolle, jookos?

        Ei ota sydämestä teikäläisten jutut, ei. Älä huoli. :-D Toisinaan vain on hauskaa ampua ne alas kahdella simppelillä kysymyksellä.

        hähä

        Itse kerrot nimesi ja puhelinnumerosi. Tiedät hyvin, että piirit ovat kovin pienet. Sen verran voin sanoa, että oma entinen maikkani toimii edelleen suuressa ja steikkujen kovasti arvostamassa steinerkoulussa. Viestisi eivät ammu alas muuta kuin uskottavuutesi. Steinerkoulu on aina pohjautunut okkultismiin ja tulee aina pohjautumaan. Edes koulun nimen muuttaminen Waldorfkouluksi ei tätä asiaa muuttaisi... Mitään järkisyitä sekopäisen lahkon perustaneen Steinerin oppeihin pohjautuvan koulun valinnalle ei ole. Vanhempien erikoisuuden tavoittelusta kärsivät lapset. Erityisen surullinen olen niiden entisten koulukavereideni osalta, joita kiusattiin rajusti antro-opettajien katsoessa asiaa silmien läpi...


      • ex-ex
        exex kirjoitti:

        Itse kerrot nimesi ja puhelinnumerosi. Tiedät hyvin, että piirit ovat kovin pienet. Sen verran voin sanoa, että oma entinen maikkani toimii edelleen suuressa ja steikkujen kovasti arvostamassa steinerkoulussa. Viestisi eivät ammu alas muuta kuin uskottavuutesi. Steinerkoulu on aina pohjautunut okkultismiin ja tulee aina pohjautumaan. Edes koulun nimen muuttaminen Waldorfkouluksi ei tätä asiaa muuttaisi... Mitään järkisyitä sekopäisen lahkon perustaneen Steinerin oppeihin pohjautuvan koulun valinnalle ei ole. Vanhempien erikoisuuden tavoittelusta kärsivät lapset. Erityisen surullinen olen niiden entisten koulukavereideni osalta, joita kiusattiin rajusti antro-opettajien katsoessa asiaa silmien läpi...

        Olen käynyt Helsingin Steinerkoulun Lehtikuusentiellä, se riittää sinulle. Ikävää, että sinun riemuvoittosi Steinerkoulun kritisoimisessa on vain rakastamasi omatekemäsi okkultismilipun heiluttelu. Suomessa Steinerkoulu on ollut -50 luvulta lähtien. Ensi olivat suomenkielinen A luokkasarja ja ruotsinkielinen B luokkasarja Lehtikuusentiellä. Tänään s-kouluja on alun kolmattakymmenettä. Tuhannet ihmiset ovat käyneet tuon koulun ja sinä kuvittelet olevasi merkittävä piikki steinerkoulumyönteisten ihmisten lihassa ”ennenkuulumattomine paljastuksinesi”, hehheh…

        -Muutama järkisyy miksi ihmiset ovat laittaneet lapsensa Steinerkouluun:

        ”Opetushallituksen pääjohtaja Kirsi Lindroos haluaisi varmistaa kaikkien koululaisten oikeuden hyvään opetukseen. Hän ehdottaa siihen hoitotakuuta vastaavaa oppitakuuta. Helsingin Sanomissa Lindroos perustelee ehdotustaan sillä, että opetuksen tasa-arvo ei tällä hetkellä toteudu Suomen kouluissa.
        Lindroos viittaa Opetushallituksen joulun alla julkistamaan tutkimukseen, jossa paljastui hätkähdyttäviä eroja oppilaiden arvioinnissa. Koulujen välillä voi olla jopa kahden arvosanan suuruisia arvosanavaihteluja samantasoisesta osaamisesta. Lindroos sanoo, että Suomea kehutaan kansainvälisissä Pisa-verailuissa, mutta todellisuudessa koulutuksen taso vaihtelee rajusti kunnittain.”

        -”Laadukkaassa” peruskoulussammekin siis sattuu ja tapahtuu. –Steinerkoulussa ala-asteella arvosanat eivät ole pääasia, tavoite mistä ottaa stressiä, ahdistusta. Eipä juuri myöhemminkään. Yritetään kasvaa ihmisiksi. Siinä järkisyy #1.

        ”Seikkailujen avulla oppimisesta on saatu hyviä kokemuksia erityisopetuksessa. Väitöstutkimus osoittaa, että opetukselliset seikkailu- ja elämysretket lisäävät käytös- ja keskittymisongelmista kärsivän varhaisnuoren itsetuntoa, sosiaalisia taitoja, keskittymiskykyä ja itsehallintaa.
        Kouluseikkailuilla oppilaat huomaavat, että elämä ei ole helppoa mutta siitä voi selviytyä. He tajuavat, että joidenkin asioiden eteen täytyy ponnistella. Onnistumisen kokemukset lisäävät oppilaan omanarvontunnetta. Tämä on tärkeää niille, joilla on ollut huonoja kokemuksia omassa elämässään, selvittää filosofian maisteri, kasvatustieteen lisensiaatti Seppo J. A. Karppinen.
        Karppinen toivoisi lisää seikkailullisuutta ja kokemusten avulla oppimista myös tavallisiin koululuokkiin, joissa tekeminen on vähentynyt taito- ja taideaineiden sekä liikuntatuntien hupenemisen myötä. Hänen mielestään koulujen kunnianhimoisten opetussuunnitelmien laatijat eivät ole vieläkään havahtuneet siihen, että yhä useammalla lapsella eivät sisäiset perusasiat kuten itsetunto ole kunnossa. ”

        -Niinpä. Lehtikuusentiellä olemme seikkailleet taito- ja taideaineiden välissä open kanssa lähimetsässä, Lapissa bilsan leirillä ja ulkomailla arkkitehtuurin puitteissa. Tässä sinulle järkisyy #2.

        Neljä viidestä opettajasta pitää Opettaja-lehden kyselyn mukaan taito- ja taideaineiden määrää peruskoulussa riittämättömänä. Näiden aineiden oppitunteja pitäisi siksi lisätä. Opettajat sanovat, että nämä aineet ovat koulussa hengähdystaukoja, joissa koetaan luomisen iloa. Taidekasvatuksen merkitys oppilaan kehityksessä taas korostuu opettajien mielestä pitkällä aikavälillä. Taiteen avulla oppilaat selviävät kipeästäkin kasvuprosessista lapsesta aikuiseksi”.

        -Hetkinen, näin eräs R. Steiner piti aikanaan hyvin tärkeänä lasten opettamisessa. Näin Lehtikuusentiellä toimittiin meidän kanssamme 70-luvulla. :-D Katsos, Steinerpedagogiassa taide, taiteilu on oleellista, aivan ala-luokilta lähtien; tehdään omilla käsillä. Siinäpä sinulle järkisyy #3.

        ”Opetusmenetelmien monipuolistumisesta on sentään merkkejä, lohduttaa raportti. Menetelmästä riippumatta kouluista toki löytyy innostavaa ja tuloksia tuottavaa opetusta. Kaiken kaikkiaan opetuksen laatu arvoidaankin kohtuullisen hyväksi. Opettajat ovat myös valtaosin muodollisesti päteviä työhönsä. Noin joka 20. opettaja on vailla opettajan kelpoisuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon on suorittanut noin joka toinen opettaja. Opettajien täydennyskoulutuksessa havaittiin suuria eroja. Lapissa opettajat pääsevät koulutukseen selvästi muita vähemmän. Kaupungeissa koulutukseen osallistutaan enemmän kuin maaseudulla. Raportti kertoo, että opettajien saaman täydennyskoulutuksen määrä näkyykin sitten oppilaiden oppimistuloksissa. Myös opettajien tapa suunnitella työtään huomattiin varsin vaihtelevaksi. Enimmäkseen suunnitelmat ulottuvat vain lähipäiviin.”

        -”Opetus on kohtuullisen hyvää, ja opettajatkin valtaosin muodollisesti päteviä.” Hip-vitun-hurraa sun täydelliselle ja laadukkaalle peruskoululles! Tämä oli Opetushallituksen meille selvittämää tietoa. Hauskaa, että kasvatustieteilijätutkijat löytävät tapoja tehdä asioita koulussa. Niitä, joilla Steinerkouluissa on tehty jo vuosikymmenet. :-D

        -Suru pyyhi pois silmistäis´, pidä okkultismilippusi korkealla! Ja kaikesta huolimatta: Hyvää joulua, lahjakasta pukkia, maukasta kinkkua!


      • myöskin ex
        ex-ex kirjoitti:

        Olen käynyt Helsingin Steinerkoulun Lehtikuusentiellä, se riittää sinulle. Ikävää, että sinun riemuvoittosi Steinerkoulun kritisoimisessa on vain rakastamasi omatekemäsi okkultismilipun heiluttelu. Suomessa Steinerkoulu on ollut -50 luvulta lähtien. Ensi olivat suomenkielinen A luokkasarja ja ruotsinkielinen B luokkasarja Lehtikuusentiellä. Tänään s-kouluja on alun kolmattakymmenettä. Tuhannet ihmiset ovat käyneet tuon koulun ja sinä kuvittelet olevasi merkittävä piikki steinerkoulumyönteisten ihmisten lihassa ”ennenkuulumattomine paljastuksinesi”, hehheh…

        -Muutama järkisyy miksi ihmiset ovat laittaneet lapsensa Steinerkouluun:

        ”Opetushallituksen pääjohtaja Kirsi Lindroos haluaisi varmistaa kaikkien koululaisten oikeuden hyvään opetukseen. Hän ehdottaa siihen hoitotakuuta vastaavaa oppitakuuta. Helsingin Sanomissa Lindroos perustelee ehdotustaan sillä, että opetuksen tasa-arvo ei tällä hetkellä toteudu Suomen kouluissa.
        Lindroos viittaa Opetushallituksen joulun alla julkistamaan tutkimukseen, jossa paljastui hätkähdyttäviä eroja oppilaiden arvioinnissa. Koulujen välillä voi olla jopa kahden arvosanan suuruisia arvosanavaihteluja samantasoisesta osaamisesta. Lindroos sanoo, että Suomea kehutaan kansainvälisissä Pisa-verailuissa, mutta todellisuudessa koulutuksen taso vaihtelee rajusti kunnittain.”

        -”Laadukkaassa” peruskoulussammekin siis sattuu ja tapahtuu. –Steinerkoulussa ala-asteella arvosanat eivät ole pääasia, tavoite mistä ottaa stressiä, ahdistusta. Eipä juuri myöhemminkään. Yritetään kasvaa ihmisiksi. Siinä järkisyy #1.

        ”Seikkailujen avulla oppimisesta on saatu hyviä kokemuksia erityisopetuksessa. Väitöstutkimus osoittaa, että opetukselliset seikkailu- ja elämysretket lisäävät käytös- ja keskittymisongelmista kärsivän varhaisnuoren itsetuntoa, sosiaalisia taitoja, keskittymiskykyä ja itsehallintaa.
        Kouluseikkailuilla oppilaat huomaavat, että elämä ei ole helppoa mutta siitä voi selviytyä. He tajuavat, että joidenkin asioiden eteen täytyy ponnistella. Onnistumisen kokemukset lisäävät oppilaan omanarvontunnetta. Tämä on tärkeää niille, joilla on ollut huonoja kokemuksia omassa elämässään, selvittää filosofian maisteri, kasvatustieteen lisensiaatti Seppo J. A. Karppinen.
        Karppinen toivoisi lisää seikkailullisuutta ja kokemusten avulla oppimista myös tavallisiin koululuokkiin, joissa tekeminen on vähentynyt taito- ja taideaineiden sekä liikuntatuntien hupenemisen myötä. Hänen mielestään koulujen kunnianhimoisten opetussuunnitelmien laatijat eivät ole vieläkään havahtuneet siihen, että yhä useammalla lapsella eivät sisäiset perusasiat kuten itsetunto ole kunnossa. ”

        -Niinpä. Lehtikuusentiellä olemme seikkailleet taito- ja taideaineiden välissä open kanssa lähimetsässä, Lapissa bilsan leirillä ja ulkomailla arkkitehtuurin puitteissa. Tässä sinulle järkisyy #2.

        Neljä viidestä opettajasta pitää Opettaja-lehden kyselyn mukaan taito- ja taideaineiden määrää peruskoulussa riittämättömänä. Näiden aineiden oppitunteja pitäisi siksi lisätä. Opettajat sanovat, että nämä aineet ovat koulussa hengähdystaukoja, joissa koetaan luomisen iloa. Taidekasvatuksen merkitys oppilaan kehityksessä taas korostuu opettajien mielestä pitkällä aikavälillä. Taiteen avulla oppilaat selviävät kipeästäkin kasvuprosessista lapsesta aikuiseksi”.

        -Hetkinen, näin eräs R. Steiner piti aikanaan hyvin tärkeänä lasten opettamisessa. Näin Lehtikuusentiellä toimittiin meidän kanssamme 70-luvulla. :-D Katsos, Steinerpedagogiassa taide, taiteilu on oleellista, aivan ala-luokilta lähtien; tehdään omilla käsillä. Siinäpä sinulle järkisyy #3.

        ”Opetusmenetelmien monipuolistumisesta on sentään merkkejä, lohduttaa raportti. Menetelmästä riippumatta kouluista toki löytyy innostavaa ja tuloksia tuottavaa opetusta. Kaiken kaikkiaan opetuksen laatu arvoidaankin kohtuullisen hyväksi. Opettajat ovat myös valtaosin muodollisesti päteviä työhönsä. Noin joka 20. opettaja on vailla opettajan kelpoisuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon on suorittanut noin joka toinen opettaja. Opettajien täydennyskoulutuksessa havaittiin suuria eroja. Lapissa opettajat pääsevät koulutukseen selvästi muita vähemmän. Kaupungeissa koulutukseen osallistutaan enemmän kuin maaseudulla. Raportti kertoo, että opettajien saaman täydennyskoulutuksen määrä näkyykin sitten oppilaiden oppimistuloksissa. Myös opettajien tapa suunnitella työtään huomattiin varsin vaihtelevaksi. Enimmäkseen suunnitelmat ulottuvat vain lähipäiviin.”

        -”Opetus on kohtuullisen hyvää, ja opettajatkin valtaosin muodollisesti päteviä.” Hip-vitun-hurraa sun täydelliselle ja laadukkaalle peruskoululles! Tämä oli Opetushallituksen meille selvittämää tietoa. Hauskaa, että kasvatustieteilijätutkijat löytävät tapoja tehdä asioita koulussa. Niitä, joilla Steinerkouluissa on tehty jo vuosikymmenet. :-D

        -Suru pyyhi pois silmistäis´, pidä okkultismilippusi korkealla! Ja kaikesta huolimatta: Hyvää joulua, lahjakasta pukkia, maukasta kinkkua!

        Mutta kun steinerkoulussa opetus oli kovin paljon huonompaa kuin peruskoulussa... Sinänsä kannatettava ajatus tuo oppimistakuu. Ehkäpä sillä saataisiin steinerkouluhinkin jotain rääpyä. Steikussa kun oli oppilaita, jotka eivät vielä viidennellä luokallakaan osanneet lukea. Omassa koulussani turhautuneet vanhemmat palkkasivat peruskoulusta yksityisopettajan, jonka johdolla lukemaan oppiminen tapahtui kahdessa viikossa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe