Olen aikeissa ostaa minikaivurin ja nyt sellaista mietin että jos esim. 8 tuntia kaivan päivässä niin mitä kaikkea pitää sitten huoltaa päivän mittaan ja jälkeen? Moottoriöljyt ynnä muut konepuolen jutut on hallinnassa mutta sitten alavaunu, puomisto ynnä muut sellaiset askarruttaa.
Millaisia tapoja teillä on toimia noissa jutuissa? Lähdetään siitä että vastaukset olisivat asiallisia ja enempi kannustavia kuin että vuokraa kone ynnä muuta sellaista.
Päivittäinen huolto
4
2596
Vastaukset
- Bobcat320
Puomiston ja käännön rasvauksen tärkeyttä ei kait voi korostaa. Ei välttämättä joka 8s tunti mutta pari kertaa viikossa kuitenkin. (parempi kerta liian usein kuin liian vähän). Alavaunusta huolehtii että telat on sopivan kireällä ja alavaunu puhdas,telat saattapi jäätyä jumiin jos alavaunu on p..kaa täynnä ja kone jää seisomaan pakkaseen.
- nääs...
Oikeastaan ihan samat ohjeet. Itse sanoisin vain että rasvaa kerran kahdeksaa tehollista työtuntia kohden. Siis jos on hommassa jossa kone seisoo puolet päivästä niin riittää kun rasvaa joka toinen päivä, mutta jos koko päivän tekee vaikka mätästystä niin kyä kerta päivässä pitäis rasvata ja jos tekee todella pitkää päivää niin ei kahdesta kerrasta haittaakaan ole. Periaatteena se että liika ei haittaa, mutta liian vähällä saa paikat väljistymään nopeemmin. Samoin alavaunun puhdistus pakkasilla silleen että ylärullat pyörivät, eivätkä jää jumiin(kuluvat soikeiksi, eivätkä sen jälkeen pyöri sulanakaan) Kuten jo aloittaja sanoi öljyt katsoo ennenkuin aloittaa. Moottori öljy ja jäähdytin neste remmien kireys, hydrauliikka öljy(puomi suorana maahan laskettuna) ja käännön öljy. Rasvatessa ja muutoinkin koneen ympärillä liikkuessa kun aina kattelee vähän koneen alle ja paikkoihin johon ei kopista näe niin voi huomata monta alkavaa vuotoa tai muuta vikaa ennenkuin pahenevat.
- Anonyymi
nääs... kirjoitti:
Oikeastaan ihan samat ohjeet. Itse sanoisin vain että rasvaa kerran kahdeksaa tehollista työtuntia kohden. Siis jos on hommassa jossa kone seisoo puolet päivästä niin riittää kun rasvaa joka toinen päivä, mutta jos koko päivän tekee vaikka mätästystä niin kyä kerta päivässä pitäis rasvata ja jos tekee todella pitkää päivää niin ei kahdesta kerrasta haittaakaan ole. Periaatteena se että liika ei haittaa, mutta liian vähällä saa paikat väljistymään nopeemmin. Samoin alavaunun puhdistus pakkasilla silleen että ylärullat pyörivät, eivätkä jää jumiin(kuluvat soikeiksi, eivätkä sen jälkeen pyöri sulanakaan) Kuten jo aloittaja sanoi öljyt katsoo ennenkuin aloittaa. Moottori öljy ja jäähdytin neste remmien kireys, hydrauliikka öljy(puomi suorana maahan laskettuna) ja käännön öljy. Rasvatessa ja muutoinkin koneen ympärillä liikkuessa kun aina kattelee vähän koneen alle ja paikkoihin johon ei kopista näe niin voi huomata monta alkavaa vuotoa tai muuta vikaa ennenkuin pahenevat.
miten perustelet väitettä että pitäis rasvata 8h välein. jos ohjekirja sanoo et 50h välein riittää ??
- Huomaa
Katsele sitten letkuja "sillä silmällä". Ne voivat hankaantua jopa toisiinsa tai särmiin. Vaikkapa olisi kierrespiraalilla suojattu, sekin voi hankaantua puhki. Itse olen lisäeristänyt arimpia letkunhankauspaikkoja renkaan sisuskumilla ja sitonut ne nippusiteellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1347920- 595902
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813322Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73013Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101698Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2101660Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3361398Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351192Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931189Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321101