Olen aikeissa ostaa minikaivurin ja nyt sellaista mietin että jos esim. 8 tuntia kaivan päivässä niin mitä kaikkea pitää sitten huoltaa päivän mittaan ja jälkeen? Moottoriöljyt ynnä muut konepuolen jutut on hallinnassa mutta sitten alavaunu, puomisto ynnä muut sellaiset askarruttaa.
Millaisia tapoja teillä on toimia noissa jutuissa? Lähdetään siitä että vastaukset olisivat asiallisia ja enempi kannustavia kuin että vuokraa kone ynnä muuta sellaista.
Päivittäinen huolto
4
2655
Vastaukset
- Bobcat320
Puomiston ja käännön rasvauksen tärkeyttä ei kait voi korostaa. Ei välttämättä joka 8s tunti mutta pari kertaa viikossa kuitenkin. (parempi kerta liian usein kuin liian vähän). Alavaunusta huolehtii että telat on sopivan kireällä ja alavaunu puhdas,telat saattapi jäätyä jumiin jos alavaunu on p..kaa täynnä ja kone jää seisomaan pakkaseen.
- nääs...
Oikeastaan ihan samat ohjeet. Itse sanoisin vain että rasvaa kerran kahdeksaa tehollista työtuntia kohden. Siis jos on hommassa jossa kone seisoo puolet päivästä niin riittää kun rasvaa joka toinen päivä, mutta jos koko päivän tekee vaikka mätästystä niin kyä kerta päivässä pitäis rasvata ja jos tekee todella pitkää päivää niin ei kahdesta kerrasta haittaakaan ole. Periaatteena se että liika ei haittaa, mutta liian vähällä saa paikat väljistymään nopeemmin. Samoin alavaunun puhdistus pakkasilla silleen että ylärullat pyörivät, eivätkä jää jumiin(kuluvat soikeiksi, eivätkä sen jälkeen pyöri sulanakaan) Kuten jo aloittaja sanoi öljyt katsoo ennenkuin aloittaa. Moottori öljy ja jäähdytin neste remmien kireys, hydrauliikka öljy(puomi suorana maahan laskettuna) ja käännön öljy. Rasvatessa ja muutoinkin koneen ympärillä liikkuessa kun aina kattelee vähän koneen alle ja paikkoihin johon ei kopista näe niin voi huomata monta alkavaa vuotoa tai muuta vikaa ennenkuin pahenevat.
- Anonyymi
nääs... kirjoitti:
Oikeastaan ihan samat ohjeet. Itse sanoisin vain että rasvaa kerran kahdeksaa tehollista työtuntia kohden. Siis jos on hommassa jossa kone seisoo puolet päivästä niin riittää kun rasvaa joka toinen päivä, mutta jos koko päivän tekee vaikka mätästystä niin kyä kerta päivässä pitäis rasvata ja jos tekee todella pitkää päivää niin ei kahdesta kerrasta haittaakaan ole. Periaatteena se että liika ei haittaa, mutta liian vähällä saa paikat väljistymään nopeemmin. Samoin alavaunun puhdistus pakkasilla silleen että ylärullat pyörivät, eivätkä jää jumiin(kuluvat soikeiksi, eivätkä sen jälkeen pyöri sulanakaan) Kuten jo aloittaja sanoi öljyt katsoo ennenkuin aloittaa. Moottori öljy ja jäähdytin neste remmien kireys, hydrauliikka öljy(puomi suorana maahan laskettuna) ja käännön öljy. Rasvatessa ja muutoinkin koneen ympärillä liikkuessa kun aina kattelee vähän koneen alle ja paikkoihin johon ei kopista näe niin voi huomata monta alkavaa vuotoa tai muuta vikaa ennenkuin pahenevat.
miten perustelet väitettä että pitäis rasvata 8h välein. jos ohjekirja sanoo et 50h välein riittää ??
- Huomaa
Katsele sitten letkuja "sillä silmällä". Ne voivat hankaantua jopa toisiinsa tai särmiin. Vaikkapa olisi kierrespiraalilla suojattu, sekin voi hankaantua puhki. Itse olen lisäeristänyt arimpia letkunhankauspaikkoja renkaan sisuskumilla ja sitonut ne nippusiteellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä682186Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711430Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461417Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2401363- 831222
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3651161Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3331115