ns. PASKAT vanhemmat

äölkjhgfd

Kuvailenpa nyt ns. paskoja vanhempia:

Paskat vanhemmat pistävät lapsosensa kolmevuotiaana jääkiekkojoukkueeseen, balettiryhmään, cheerleadingiin, futikseen tms. He haluavat, että heidän lapsestaan tulee erityinen. Paskat vanhemmat suunnittelevat lapsensa tulevaisuuden heidän puolestaan. He päättävät jopa lapsensa poliittisen kannan sekä uskonnollisen vakaumuksen, eikä vaan käy päinsä, jos lapsi haluaa teiniksi kasvettuaan kannattaa eri puoluetta, tai erota kirkosta. Tälläisessä tilanteessa vanhempi sanoo: "Olet vasta lapsi, et itsekään tiedä mitä haluat." Tämä on väärin lasta kohtaan, sillä mitä pitemmän aikaa lapsi on vanhempien vaikutuksen alla, sitä varmemmin hän kannattaa tulevaisuudessa samaa puoluetta kuin he, tai jakavat muutenkin saman moraalin. TÄLLÖIN lapsi ei vasta oikeasti tiedäkään mitä haluaa elämältään.
VIISAAT vanhemmat antavat lapselleen tilaa. He antavat lapsensa olla myöhempään kaupungilla, kunhan vain tällä on luotettavia kavereita mukanaan, ja tämä osaa liikkua turvallisilla paikoilla.
Viisaat vanhemmat antavat lapsensa koetella rajoja. Tällä en tarkoita lepsuilua, vaan sitä, että usein lapsi oppii virheestä. Kerran kun pelästyy, niin tuskin tekee samaa virhettä uudelleen.
Viisas äiti tai isä ei kasvata lastaan pumpulissa. Lapsen tulee saada tietää jo varhaisteini-iässä, millainen tämä maailma on. Lapsen kannattaa lukea uutisia, vaikka niissä olisikin joskus raakoja tekstejä tai kuvia. Lapselle ei ole pahaksi myöskään kauhuelokuvien katsominen, ihan oikeasti.

Ennen kaikkea, tekstini juju oli se, että lapselle pitää antaa mahdollisuus valita itse oman polkunsa. ON VÄÄRIN, että vanhemmat kasvattavat lapsensa samanlaiseksi, kuin mitä he itse ovat. Lapsen täytyy saada valita itse, kuuluuko hän kirkkoon vai ei, mihin kouluun hän menee, mitä opiskelee ja mitä harrastaa. Paskat vanhemmat eivät anna lapsilleen valinnan mahdollisuutta, koska he eivät ajattele lapsensa parasta.

Ja uskokaa pois, kaikki "minä haluan väittää vastaan"-vanhemmat: En ole mikään katkera kliseeteini, joka valittaa täällä palstalla siitä, että vanhemmat eivät anna olla kaupungilla aamuyöhön asti. Olen tavallinen teini-ikäinen tyttö, joka alkaa jo pikku hiljaa ymmärtämään, että tässä maailmassa on paljon vanhempia, jotka tekevät väärin, ymmärsivät sen sitten itse tai eivät.

20

4331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34v

      Mulla on ollu sellaset vanhemmat teini-ikäisenä, jotka antoi mun mennä miten halusin, olla miten halusin ja kenen kanssa halusin..tulla kotiin millon halusin ja päättää kaikesta lähes itse..itseasiassa 8-vuotiaasta tein safkani, laitoin itseni kouluun ja koulusta tultua huolehdin asioistani..siis ruoat, läksyt ym. mitä nyt normaalin lapsen ja myöhemmin nuoren elämään kuuluu..ja sain kuule todella päättää iitse mihin kirkkoon kuulun tai en kuulu..näin aina aikuisuuteen asti. NYT 34v ymmärrän, että maailma on paha ja ne vanhemmat, jotka haluavat vähän sitä teiniänsä rajoittaa, oikeasti RAKASTAVAT lastaan. Välinpitämättömyys ja rajattomuus ei ole rakkautta. kyllä se maailman pahuuskin selviää ihmiselle ilman, että siihen täytyy itse saada kosketus. Arkielämä on täynnä kauhua ja maailma senkun pahenee. JOS sulla on sellaset vanhemmat, jotka sua edes vähän rajoittaa jossain, ole kuule erittäin kiitollinen. Ne välittää susta, vaikkei ehkä nyt siltä tunnu. JOS ne ei juo, sun ei tartte huolehtia saatko ruokaa, vaatteita tai opiskella, ole eeeerittäin kiitollinen. Anna niiden sanoa mielipiteensä, voithan omassa mielessäsi päättää toisin, ja keskustella, (jos osaat ja uskallat) ihan järkevästi omista toiveistasi heidän kanssaan. Ne on sulle vaipat vaihtaneet, valvoneet öitä sun takiasi, käyneet töissä elättääkseen sut. Arvosta vähän sitäkin, ja jos et nyt, niin toivottavasti sit vähän isompana. t. 34 v

      • jemiwa

        Samaa mieltä edellisen kanssa...


      • Tuulilukko
        jemiwa kirjoitti:

        Samaa mieltä edellisen kanssa...

        Vanhemman välittäminen ei ole ihan sitä että luo lapselle mukautetun identiteetin. Sekin on varsin oiva pohja persoonallisuusongelmille jne. Aloittajan sanoissa on perää, enkä usko että kyseessä onkaan sellainen vitutus-angsti siitä että äiti ei nyt tänään anna olla kymmentä myöhempää ulkona tai rahaa uusiin kenkiin. Ei ole olemassa tasan kahdenlaisia vanhempia: niitä jotka välittävät, tosiaan laittavat lapsensa johonkin balettiseuraan ottamatta huomioon lapsen OIKEITA mielenkiinnon kohteita, päättävät ammatit, kaverit, pukeutumisen, kaikki (ei valitettavasti ole enää välittämistä vaikka sen voisi hyvin kuvitellakkin niin, tässä tapauksessa vanhemmalla itsellään on mahdollisesti ollut elämässään pettymyksiä, loukkauksia, väärin käsiteltyä häpeää sekä huonoa itsetuntoa joiden puutteita hän yrittää korjata esimerkiksi omaan lapseensa "välittämisenä", todellisuudessa jälkikasvu toimii tällaisen vanhemman apuminänä, tiedättehän). Ja sekä ne jotka eivät välitä sitten pätkääkään siitä mitä lapsi tekee, miten käyttäytyy ja hoitaa asiansa. Kummatkin ovat omissa määrin huonoa vanhemmuutta. Nykyajan narsistisessa maailmassa ei ole enää niitä sellaisia rooleja niin näkyvästi kuin esim. sata vuotta sitten, kun lapsi syntyy perheeseen, isä päättää että hän rupeaa puunhakkaajaksi, hankkii seitsemäntoista lasta sekä jatkaa niitä ja näitä perinteitä. Nykyaikana on paljon muitakin mahdollisuuksia, sen takia myös "kilpailukin" on kovaa tässä narsismin nykyajassa omien saavutusten, kunnian, koulutuksen ja identiteettien välillä. Eikä sitä enää oikeastaan voi suojellakkaan lapselta, jolle tietynlainen "rooli" vanhempien toimesta on annettu. Siinä on syy myös siihen, miksi narsismikin on neuroottisuuden sijaan lisääntynyt nykyaikana tasaiseen tahtiin. Lapsi on oiva pelinappula narsistisia ongelmia omaavalle vanhemmalle, joka yrittää turhaan tehdä lapsesta hänen ihannekuvaansa tuottaakseen itsellensä tätä mielihyvää, vaikka en toki tarkoita sitä että vanhmepi ei rakastaisi lastaan tässä tapauksessa mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Uskokaa pois, hyvin suurella todennäköisyydellä tästä on kysymys, se on lääketiedettä eikä maallikon röökitaukoajatuksia. Vanhempien toki pitää olla lapsen elämässä ja valmiina rajoittamaan tiettyjä asioita sekä tukea parhaansa mukaan. Mutta maailman eri vaihtoehtoja ei voi, tai saa lapselta rajoittaa, ja sillä ei ole rakkauden ja välittämisen kanssa kuin pieni hiuksenhieno side, oikeastaan niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.


      • special_10200

        Ketjun aloittajan pointti ei ollutkaan, että pitäisi olla täysin "lepsut" (aloittajan käsite, huom.) ja vailla sääntöjä ja rajoja olevat kotiolosuhteet, vaan että lapselle jäisi tilaa kasvaa. Ketjun aloittajan tekstiä on helppo kompata.


    • asdasdasdsadsadddasd

      Aloittajan teksti on 100%:sti totta.

    • Ruskeanjauhaja91

      Haluan lisätä tohon alottajan tekstiin, että toi ensimmäinen kuvaus ns. paskoista vanhemmista... niin, jos lapselle vähän kuin tyrkytetään vaihtoehtoja, se voi olla hyväkin. Itse "hassua kyllä" pidän omia vanhempiani jokseenkin paskoina (vaikka tietysti välitän äidistäni...), koska ne ei koskaan tarjonneet mahdollisuuksia. Olen katkera, ettei mulle annettu harrastuksia, joita en tällä iällä (18 v.) enää voi aloittaa, ettei mua laitettu esikouluun tai muihin sosiaalisiin tilanteisiin, että ei opetettu muutenkaan elämään, koko ajan sellaista tunnetta tarjottiin, että muu maailma parempi, minä/perheeni huonompi... Pidän elämääni tarkoituksettomana, itseäni täysin turhana, sellainen ehkä olenkin. Mutta vanhempieni välinpitämättömyyttä en tajua... He eivät kertoneet mitään eivätkä auttaneet missään. Lapset eivät etsi asioita itse, ainakaan kaikki, vaan heille pitää jossain määrin tyrkyttää. Mutta jos lapsi väittää vastaan, niin sitten lasta kuunnellaan. Pitää kuitenkin tarjota vaihtoehtoja eikä olettaa, että kyllä se lapsonen tosta itse oppii. Minä jotenkin pidän sellasia ihmisiä parempina ja laadukkaina, joilla on jotain harrastuksia ja elämää, on ne sitten niitten ihmisten valitsemia tai vanhempiensa heille tyrkyttämiä. Sellaset ihmiset voivat ehkä rohkeudellaan ja itseluottamuksellaan (jonka he on saanut harrastuksien ja muun heille tarjotun avulla) myöhemmin muuttaa elämänsä suuntaa... Rumilla luusereilla (itse esimerkkinä), joita ei mihinkään ole koskaan pakotettu, ei ole mitään vastaantaisteltavaakaan... ei mitään tosiaankaan, mitä tavoitella...

      • Tuulilukko

        Semmoiset vanhemmat juuri ovatkin hyviä vanhempia, ketkä tarjoavat niitä mahdollisuuksia lapsilleen. Eivätkä niin että osoittavat lapselleen aiemmin mainitsemieni syiden johdosta sen tietyn tien ja luovat sen tietyn identiteetin, jota kutsutaan jälleen kerran "mukautetuksi identiteetiksi", mikä ei tosiaankaan ole hyvä asia vaikka se siltä näyttää. Kulissi sillä toiminnalla on oikeinkin hämäävä, siksi juuri näitä tällaisia "vanhemmat ajattelevat vain parastasi, he tekevät sen siksi että välittävät sinusta"- kommentteja ihmiset heittävätkin kun jossain tämä asia tulee puheeksi. Välittäminen on jälleen asia erikseen, vanhemman on oltava läsnä ja opettaa lapsensa käsittelemään maailman vaihtoehtoja ja niiden tuottamia mahdollisia pettymyksiä oikein. Sitä kautta lapsi voi katsoa turvallisesti ympärillensä ja etsiä itseään, sillä tavoin myös terve minuus syntyy ja riskit myöhemmille mielenterveyden sekä persoonallisuuden ongelmille vähenevät.


      • Tuulilukko
        Tuulilukko kirjoitti:

        Semmoiset vanhemmat juuri ovatkin hyviä vanhempia, ketkä tarjoavat niitä mahdollisuuksia lapsilleen. Eivätkä niin että osoittavat lapselleen aiemmin mainitsemieni syiden johdosta sen tietyn tien ja luovat sen tietyn identiteetin, jota kutsutaan jälleen kerran "mukautetuksi identiteetiksi", mikä ei tosiaankaan ole hyvä asia vaikka se siltä näyttää. Kulissi sillä toiminnalla on oikeinkin hämäävä, siksi juuri näitä tällaisia "vanhemmat ajattelevat vain parastasi, he tekevät sen siksi että välittävät sinusta"- kommentteja ihmiset heittävätkin kun jossain tämä asia tulee puheeksi. Välittäminen on jälleen asia erikseen, vanhemman on oltava läsnä ja opettaa lapsensa käsittelemään maailman vaihtoehtoja ja niiden tuottamia mahdollisia pettymyksiä oikein. Sitä kautta lapsi voi katsoa turvallisesti ympärillensä ja etsiä itseään, sillä tavoin myös terve minuus syntyy ja riskit myöhemmille mielenterveyden sekä persoonallisuuden ongelmille vähenevät.

        Liiallinen lapsen holhoaminen, sekä jopa äärimmäisyyksiin menevä lapsen johdattaminen tiettyä tietä pitkin voi johtaa myös lapsella narsistisiin ongelmiin myöhemmässä iässä. Tämä taisi joissain määrin tulla ilmi edellisissä viesteissäni, mutta yleensä vanhemman kasvatusdynamiikka on aivan samantapainen läpi varhaislapsuudenkin ja nuoruuden. Varhaislapsuuden uhmaiässä lapsi elää peräti kriittisintä aikaa minuuden terveen pohjan syntymisen kannalta, koska tällöin lapsi alkaa "erottumaan" äidistään/läheisimmästä holhoojastaan, toisin sanoen ymmärtää olevansa erillinen persoona. Tällainen kasvatusmenetelmä mistä olemme juuri puhuneet pääasiassa tässä keskustelussa voi häiriinnyttää sen äidistä/holhoojasta "eristäytymisen", mikä johtaa narsistisiin ongelmiin. Vasta muut holhoojat, tässä tapauksessa useimmiten isä, tulevat usein leikki-iän aikaan suurempaan rooliin olemalle lapselle ns. apuminä, esikuva. Isä on yleensä turvallinen kohde, samoin myös mahdolliset muut perheenjäsenet. Ja on tärkeää, että lapselle annetaan tässä vaiheessa vapaat kädet tutkia maailmaa ja itseään. Murros- ja teini-ikä hoitavat yleensä loput, mutta niin vähän kuin asiasta puhutaankin: varhaislapsuuden henkinen kehitys on tässä avainasemassa, luo ns. pohjan sitten myöhemmälle terveen persoonan kehitykselle. Muuten anteeksi että on tullut jauhettua tästä asiasta ehkä hiukan liikaakin, toivottavasti en loukkaa ketään viesteilläni...


      • sdfsdfsdfsdfasdasd
        Tuulilukko kirjoitti:

        Liiallinen lapsen holhoaminen, sekä jopa äärimmäisyyksiin menevä lapsen johdattaminen tiettyä tietä pitkin voi johtaa myös lapsella narsistisiin ongelmiin myöhemmässä iässä. Tämä taisi joissain määrin tulla ilmi edellisissä viesteissäni, mutta yleensä vanhemman kasvatusdynamiikka on aivan samantapainen läpi varhaislapsuudenkin ja nuoruuden. Varhaislapsuuden uhmaiässä lapsi elää peräti kriittisintä aikaa minuuden terveen pohjan syntymisen kannalta, koska tällöin lapsi alkaa "erottumaan" äidistään/läheisimmästä holhoojastaan, toisin sanoen ymmärtää olevansa erillinen persoona. Tällainen kasvatusmenetelmä mistä olemme juuri puhuneet pääasiassa tässä keskustelussa voi häiriinnyttää sen äidistä/holhoojasta "eristäytymisen", mikä johtaa narsistisiin ongelmiin. Vasta muut holhoojat, tässä tapauksessa useimmiten isä, tulevat usein leikki-iän aikaan suurempaan rooliin olemalle lapselle ns. apuminä, esikuva. Isä on yleensä turvallinen kohde, samoin myös mahdolliset muut perheenjäsenet. Ja on tärkeää, että lapselle annetaan tässä vaiheessa vapaat kädet tutkia maailmaa ja itseään. Murros- ja teini-ikä hoitavat yleensä loput, mutta niin vähän kuin asiasta puhutaankin: varhaislapsuuden henkinen kehitys on tässä avainasemassa, luo ns. pohjan sitten myöhemmälle terveen persoonan kehitykselle. Muuten anteeksi että on tullut jauhettua tästä asiasta ehkä hiukan liikaakin, toivottavasti en loukkaa ketään viesteilläni...

        Siis aloittaja tarkoitti vanhempia, jotka PAKOTTAVAT lapsensa harrastuksiin. Vanhemmat eivät yleensä kysy nuorelta lapselta heidän mielipiteitään.

        Vanhemmat ajattelevat ehkä "parastasi", mutta he tekevät sen omien haavojensa pohjalta. Kaikki vanhemmat eivät yksinkertaisesti osaa tehdä mitään kenenkään parhaaksi. Lapsi tietää itse, mikä on parhaaksi hänelle. Kukaan muu ei voi antaa hänelle parasta.

        Joten pliis, älkää tehkö lapsia jos ette tajuu mistään mitään. Se on vakava asia... melkein rikos tuhota ihminen.


    • typerätvanhemmat

      Minut työnnettiin jo pennusta balettiryhmään. Jaksoin sitä ehkä 2 vuotta ja lintsasin yhden vuoden. No eikö seuraavaksi jazz-tanssiin. Siellä kävin vuoden. Nyt olen joutunut sietämään pianonsoittoa ja teoriaa 7vuotta, onneksi ENSI VUONNA KOITTAA VAPAUS!! :)

      Minut työnnettiin musiikkikouluun, kun eivät itse saaneet soittaa. Paskat mua kiinnosta soittaminen eikä musiikki yleensäkään. Mua kiinnostaa eläimet, mitä taas en saa harrastaa!?

    • jepjepp

      ottaisin tollaset vanhemmat vaikka heti mitä tossa ekassa kuvauksessa oli!

      Mun mielestä sellaset vanhemmat on paskoja ketkä ryyppää, huutaa, haukkuu, hakkaa, eikä oikeestaan välitä muusta ku siitä, että saavat päänsä sekasin. Niin ja tietysti sitten ystäville ja perhetutuille esitetään ihanaa ja rakastavaista pikku perhettä :)

      • Tuulilukko

        Se onkin se toinen, ihan yhtä paska ääripää. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia.


    • joku vaan

      Inhoan vanhempiani! Olen 13 voutias tyttö ja suurin osa kavereistani on poikia... Vanhempani ovat luvanneet että saan olla kavereitteni luona 12 mutta he pakottavat minut koko ajan sovittua aikaa aikaisemmin kotiin eli noin 8 aikaan... Asumme maalla eli minulla on yli 10 km matka ystävieni luo ja joudun isatumaan joja ilta yksin kotona, koska kukaan kavereistani ei edes halua tulla meille käymään taikka yöksi koska asun niin kaukana heistä... Haluaisn jäädä edes kerran yöksi mutta en saa koska ystäväni ovat poikia! Ja kun kysyn äidiltäni miksen saisi jäädä yöksi hänellä ei ole muuta syytä kuin että hänkään ei ole saanut minun ikäisenä jäädä poikien luo yöksi mutta kaikki muut ikäiseni tytöt saavat jäädä yöksi samojen poikien luokse ketkä ovat kavereitani.

    • onko väärin? KYLLÄ

      Mun vanhemmat sano että kato ku ihana takki ja tilas se mulle,mun mielipitestä ei piitattu. Sit ku se tuli se oli kauhee ja mummomainen ja. Niinpä sanoin kohteliasti että ei oo mun tyylinen mutta vanhemmat sanoo että "Eka sä haluut sen sitte sä et haluukaan!". No en ole sanonu että haluun sen, nyt mä en saa talvitakki ja kaikki on mun vika,nice.

    • ihan lol

      on niin piip fiilis kun ei pääse kamujen kans viettää aikaa....ärsyttää < = (

    • narsisti isä

      Minulla on vielä reilu 5kk täysi-ikäisyyteen. Isäni ei anna minun lähteä kylille, tai jos lähden sen vasten tahtoja se soittaa miulle yhden kymmenen kertaa ja huutaa. Hän on liian ylisuojelevainen narsisti. Yrittää manipuloida meitä puolelleen.
      Ottaa pikavippejä, käyttää rahaa holtittomasti ja sitten on huutaminen, kun olemme käyttäneet muka turhaan rahoja äitini kanssa. Laskujen maksuaikoja joutuu aina siirtämään.
      Minä en yksinkertaisesti jaksa tällaista. Ei minulla ole kavereita paljoa, ei minulla ole elämää kun en pääse minnekkään, jos en ole samanlainen kuin isä niin se haukkuu minua ja valittaa minulle.
      Olen monet illat itkeskellyt ja miettinyt mitä minulla oikeasti on, EI MITÄÄN!
      Minulta viedään kaikki vapaus ja harrastukset ovat samat kuin mitkä isällänikin, jos en mene niiden mukaan niin siitäkin saan kuulla huutoa niskaan. Minua pelottaa ja tuntuu pahalle.
      Isäni esittää niin lempeää ja hyvä sydämistä tuttujen aikaan, mutta se on oikeasti tekopyhä paska!
      Mä en ainakaan jaksa tätä enempää, haluan pois täältä. Onhan minullakin oikeus jo tässä iässä omaan elämään ja vapauteen. Jos saan poliisit perääni niin siinäpähän. En minäkään halua elää narsistin vallassa. On minullakin päätös oikeus jo asioihin.

    • batmanin ihailia

      mun isä ja äiti vaan käskee ja mä saan aina arestii jonkun takii silti kun en tee mitään :( ;)

    • VitunHomoPenisPillu

      Mun isä on vitun paskajoka ei koskaan puhu yhtään mitään vittu on tullu oikeesti sellanen tunne et voisin tappaa sen ja oon suunnitellukki sitä et kattoo jonain päivänä sais sen sinne hautaansa...

    • Anonyymi

      Mulla on nyt ihanpaskat vanhemmat vaikka oon 9v haluisin skeittiparkkiin skuuttaamaan vaikka kello on vasta 9🤬😠😡👿

    • Anonyymi

      Mulla on paskat vanhemmat kakkaaivot rotta paskat saatana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe