ALMAGEST pari tuhatta vuotta sitten Egyptissä vanhalla kreikan kielellä. Ἡ μεγάλη σύνταξις. Almagest-nimi on peräisin kirjan arabiankielisen version nimestä al-kitabu-l-mijisti eli 'suurin kirja. Eurooppaan kirja nimittäin tuli arabian kielisenä laitoksena. Sitten se vähitelleen saatiin latinaksi. Englannin kieltä ei ollut vielä keksitty. (Wiki.)
Missä sijaitsivat ne tähtitieteen laitokset, joista Ptolemaios sai tietonsa? Irakissa, Iranissa, Intiassa......? Entä se kuuluisa kreikkalainen viisaus? Oliko se kokonaan vai vain osaksi itämaista perua?
Ptolemaios kirjoitti suuren kirjansa
nelkyt viis
1
197
Vastaukset
Eiköhän se Ptolemaios hankkinut tietonsa kotikaupunkinsa Aleksandrian suuresta kirjastosta. Hänen tiedetään käyttäneen lähteenään kreikkalaisten tieteilijöitten kirjoituksia, ei lähi-Idänstä peräisin olevia tietoja.
Kreikkalainen viisaus on on suurilta osin kreikkalaisten itsensä kehittämää, tosin he itse ajattelivat perineensä sen egyptiläisiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818387
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543562
- 513136
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 352288
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043