Ensi harvennus

6644hh

Moi

Voisiko joku mahdollisesti auttaa? Pitäisi tehdä ensiharvennus metsätilalle 31Hehtaaria metsän koko.
Asia on minulle ihan uutta, mutta "joudun" nyt vastaamaan kyseisestä asiasta.
Jos tilaan joltain metsäyhtiöltä harvennuksen niin paljokohan se harvennus tulee minulle maksamaan? Mitähän siitä mahdollisesti itse saan rahaa? kuinka tämä yleensä menee?

16

2266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee niin että pyydät tarjoukset puuta ostavilta yhtiöiltä ja vertaat mikä on sinun kannaltasi edullisin yhtiö, toisin sanoen mistä jää eniten rahaa käteen. Teet kaupat tämän yhtiön kanssa. Yhtiö maksaa korjuu kustannukset yrittäjälle joka hakkuun suorittaa. Jos tämä tuntuu liian vaikealta niin ota yhteys siihen metsänhoitoyhdistykseen minkä alueella metsä sijaitsee, tarvittaessa he hoitavat kaiken, tämä tietysti maksaa.

• 6644hh

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jos se metsänhoitoyhdistys hoitaa kaiken ja se ei ihan hirveitä maksa niin se olisi kyllä helppo vaihtoehto. Mistä metsänhoitoyhdistys sitten laskuttaa? kenties pelkästä konsultoimisesta kun pyytävät tarjoukset yhtiöiltä? Tämän ei luulisi olevan kovin kallista.

• kyllä osaa
        6644hh kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jos se metsänhoitoyhdistys hoitaa kaiken ja se ei ihan hirveitä maksa niin se olisi kyllä helppo vaihtoehto. Mistä metsänhoitoyhdistys sitten laskuttaa? kenties pelkästä konsultoimisesta kun pyytävät tarjoukset yhtiöiltä? Tämän ei luulisi olevan kovin kallista.

.. laskutuksen älä siitä turhia huolehdi. Mhy laskuttaa kaikesta mitä se tekee, jopa siitä puukaupasta ottavat prosentit joka motilta. Ei kallista noin nopeasti ajateltuna mutta pienistä puroista muodostuu iso virta. Onpa käynyt niinkin että metsänomistaja on jopa joutunut maksamaan näistä mhy:n "konsultoimista" ensiharvennuksista.

• hankintahakkaaja

Voit tehdä ensiharvennuksen joko hankintakauppana tai pystykauppana. Hankintakaupassa hoidat harvennuksen itse (tai annat valtakirjan MHY:lle, joka myy puolestasi puut. Pystykaupan tehdessäsi myyt alueen hakkuuoikeuden jollekin firmalle (UPM, Storaenso, Metsäliitto...) joka hoitaa hakkuun ja maksaa hakatusta puusta sovitun hinnan /kuutio. Pinta-ala on sen verran suuri, että jos palstan sijainti on hyvä, jäät varmasti tonneja plussan puolelle, pystykaupalla kuitupuusta saat ehkä kympin luokkaa, energiapuusta samaa luokkaa.
      MUTTA tärkeintä ensiharvennuksessa ei ole raha, vaan hyvä korjuujälki.

• tässäkin

taas kysymys taimikonperkauksesta vaikka ensiharvennuksesta puhutaan?.

• termit?

Eli ymmärrätkö mitä tarkoittaa "ensiharvennus".

• eräerkki.fi

Löytyy täältä: www.metsalehti.fi ja klikkaat sieltä vasemmalta puunhinnat.

Eikä mitää motoja möyrimään, annat jollekki työttömälle metsähommia osaavalle työtä. Sovitte palkan ja myyt puut sitte hankintana. Jos vaikka männystä saa pystykauppana noin 13 e kuutio ja hankintana noin 25 e, ni myy hankintana ja maksaa 25 eurosta puolet tekijälle. Ja puunhinta tuntuu koko ajan olevan nousussa. Ei häviä pystykauppaan verrattuna paljo mitää, ja antaa samalla jollekki työttömälle hommia. Ite ainaki tekisin näin jos joku haluais harvennuksen tehä. Alue on tosin aika iso, myönnetään, mutta ajan kanssa tulis varmasti hoidetuks.

• kysyisin,

paljonkos taimikonperkauksesta myyntipuuta kertyy?.

• olla varma

Kukaan työtön ei ole niin hullu että lähtis märkään risukkoon 12.5 eurolla itteensä henkihieveriin reuhtomaan. Sinäkö sille sahan ja bensat hommaisit. Kantamallako se ne puut tienvarteen tois. Taidat olla melkonen mulkku kun tuollasia edes viittit ehdotella.

Kelalta saa melkein saman eikä tartte tehdä mitään ... istuu korkeintaan baarissa kaljalla.

• eräerkki.fi
        olla varma kirjoitti:

Kukaan työtön ei ole niin hullu että lähtis märkään risukkoon 12.5 eurolla itteensä henkihieveriin reuhtomaan. Sinäkö sille sahan ja bensat hommaisit. Kantamallako se ne puut tienvarteen tois. Taidat olla melkonen mulkku kun tuollasia edes viittit ehdotella.

Kelalta saa melkein saman eikä tartte tehdä mitään ... istuu korkeintaan baarissa kaljalla.

Jos sahaa vaikka kuution tuntii, ni tuskin on niin järin surkee tuntipalkka.. 6 tuntii päiväs sahaa, noin 75 e päivä, tekee n.1500 e kk. Ammattimetsurit puhuu, että saavat 70-100 e päivä, ni ei minusta oo ollenkaa hullumpi homma.
        En pidä itteeni mulkkuna, koska oon myös työtön ja aattelen just ehottaa tätä samaista juttua eräälle metsänomistajalle joka aikoo harventaa 5 ha männikön.
        Ja se puun ajo on homma erikseen, yleensä niitä traktorilla pois sieltä ajellaa. metsänomistaja tai tekijä. Ja tällasessa hommassa mikään kiire ei tietenkää pidä olla, tekee omaan tahtiin.
        työkkäri patistaa 8 e PÄIVÄ plus päiväraha johonki hiien työharjottelu juttuihin yrityksille, ja sielläki pitäs olla sen 6 tuntii päivässä. Sekö on sitte parempi? Kiitos ei.

Eikä sinne mitää huonokuntosia baarikärpäsiä, jotka on tottunu päivärahoilla kaljaa litkimään oo tarkotuskaa laittaa itteään tappamaan. Ootkohan koskaan moottorisahaan tarttunu?
        Taitaa ne suurimmat mulkut istua siellä baarissa kaljalla.

• Mä täs

Ei oo metsähommat osaavat työttöminä nytkään. Kannattaa valita osaava mies laittamaan metsänsä hyvään kuntoon. Myös ajomiehen pitää osata hommansa, ettei tee runkoihin koroja. Ja maa toki jäässä, ettei juuret vaurioidu.
        Juuri tein itsekin hankintakaupat. Nyt ehti vielä tämän vuoden puolella, niin saa n.1,5€/kuutio veroedun, kun rahat maksetaan ens'vuoden aikana. Eihän se paljoa ole, mutta kaikki se on kotiapäin. Taitavan miehen pienellä motolla laitan tekemään hakkuun, kunhan hän ehtii muilta savotoilta. Silloin on varmaan jo kunnon routakin... Onneksi ei tartte varmaan paljo kuukautta pidempään odottaa.

• Mä täs kirjoitti:

Ei oo metsähommat osaavat työttöminä nytkään. Kannattaa valita osaava mies laittamaan metsänsä hyvään kuntoon. Myös ajomiehen pitää osata hommansa, ettei tee runkoihin koroja. Ja maa toki jäässä, ettei juuret vaurioidu.
        Juuri tein itsekin hankintakaupat. Nyt ehti vielä tämän vuoden puolella, niin saa n.1,5€/kuutio veroedun, kun rahat maksetaan ens'vuoden aikana. Eihän se paljoa ole, mutta kaikki se on kotiapäin. Taitavan miehen pienellä motolla laitan tekemään hakkuun, kunhan hän ehtii muilta savotoilta. Silloin on varmaan jo kunnon routakin... Onneksi ei tartte varmaan paljo kuukautta pidempään odottaa.

Mikäs siinä verotuksessa nyt muuttuu? Kun mainitsit ton 1.5 e veroedun..
        Vieläkö saa hankintana hakata 125 kuutioo vuodessa verovapaasti?

• Mä täs
        hartzki kirjoitti:

Mikäs siinä verotuksessa nyt muuttuu? Kun mainitsit ton 1.5 e veroedun..
        Vieläkö saa hankintana hakata 125 kuutioo vuodessa verovapaasti?

Saa itse hakata hankintana verovapaasti 125 kuutiota. Mutta eikös sen pidä isännän itse hakata.
        Lisäksi nyt on vielä sitä Ahon Eskon almua jäljellä, eli tänä vuonna tehdystä kaupasta saa puolet verovapaana, kun se maksetaan 31.12.2010 mennessä. Koskee kaikkia kauppalajeja. Tukkipuullahan se tekee laskennallisesti saman kuin noin 6€ lisättäisiin kuutiohintaa, mutta kuidulla vain noin 1,5€. Eli lähes yhdentekevää. Hankintakuluista myös saa silloin vähentää toki vain puolet.

• Mä täs kirjoitti:

Saa itse hakata hankintana verovapaasti 125 kuutiota. Mutta eikös sen pidä isännän itse hakata.
        Lisäksi nyt on vielä sitä Ahon Eskon almua jäljellä, eli tänä vuonna tehdystä kaupasta saa puolet verovapaana, kun se maksetaan 31.12.2010 mennessä. Koskee kaikkia kauppalajeja. Tukkipuullahan se tekee laskennallisesti saman kuin noin 6€ lisättäisiin kuutiohintaa, mutta kuidulla vain noin 1,5€. Eli lähes yhdentekevää. Hankintakuluista myös saa silloin vähentää toki vain puolet.

Vai sellasta se Esko ol, keksiny. Enpä ollu mokomasta kuullukkaa, en ainakaa muista. :D
        Juu kaikki kotia mitä saa, valtio ryövää ihan tarpeeks.

• vesuristi

jos on todella ensi harvennus eikä taimikon hoito siitä lähtee pitkä pino 15-30 mottia per ha 31 kertaa20 tekee 600 mottia kannattaa kilpailuttaa yhtiöt MHY kannattaa käyttää ne tietää paikalliset energiapuu tarpeet jos on pusikkoa ja juuri puuta ne pitää siivota koneen alta energia puuksi se on aika työlästä raivaussahalla tehtävää työtä mhy kyllä hoitaa senkin mulla olis maksanut jonkun100e per ha siihen sai vähän tukea muutaman kympin per ha olis kyllä mielen kiintoinen askartelu projekti jos olis mun kohdalla tekisin itse saisin mieleiseni jäljen , nähnyt viime aikoina vähän suurpiirteistä työn jälkeä

• tarpeeksi..

pitkään taimikonperkausta jauhatte, alkaa lopulta tulla palstalta tukkia sahalle.
        Ja rahapussi senkun paisuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. 108
      5901
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe