ikärasismia ja syrjintää kohtaan. Vallan ja itsemääräämisoikeuden säilyttäminen. Mä olen ainaki päättäny että itse hoidan itseäni, kotiani ja asioitani ja tulen omillani toimeen niin pitkään kuin elonpäiviä riittää. Mitä ajatuksia sinussa vanhusten vallankumous herättää?
Vanhusten vallankumous
16
251
Vastaukset
- on ..
tosi viisas ja fiksu nainen. Hänhän tuosta telkkarissa puhui. En tiedä, miten käytännössä asia olisi mahdollista.
Helppo on tulla itsellisenä toimeen, jos terveyttä riittää. Silloin riittää intoa josko ihan vallankumoukseenkin.
Kyllä vanhemman väen kokemus ja tietämys saisi kohota tässä yhteiskunnassa kunnioitetumpaan asemaan.
Monien nykynuorten asenne vanhusväestöä kohtaan on törkeä.- maailmanmenoa
Ihan todella.
Totuushan on että aktiiviväestö tämän yhteiskunnan pystyssä pitää.
Jokainen tajuaa että pelkästään eläkeläisten verojen varassa loppu tulisi hyvin pian.
Kukin roikkukoon yksilötasolla valtansa kahvassa mutta eiköhän annettaisi normaalin sukupolven vaihdolle sovulla tilaa!
Itse en ole koskaan kokenut mitään ikärasismia enkä syrjintää.
Yhtä irvileukaa piti hieman hangessa pyöräyttää jokunen talvi sitten mutta se on toinen juttu.
Olen jatkuvasti tekemisissä eri ikäisten ihmisten kanssa ja mielestäni sulaudun joukkoon vaivatta.
Ainoa iästäni muistuttava asia on nuorten naisten asenteet kuntosalilla.
Säännöllisesti kuntoilevat ovat miellyttäviä, etupäässä seurallisia, hyvän näköisiä ihmisiä.
Eräänä heidän seurallisuutensa ja ystävällisyytensä syynä lienee se että he luultavasti pitävät minua "vaarattomana".
Ärsyttävää mutta en lähde horjuttamaan heidän käsitystään.
Olisi todennäköisesti turhaa.- meirikki
Kyllä sinä toki noin päättää voit, ....saanen epäillä ettei se noin toteudu!
Kyllä ne on ihan muut henkilöt jotka päättävät sinunkin asioista, ellet todella ole teräsmummu/vaari ja pysty omatoimisesti itseäsi hoivaamaan, joka ikääntyneeltä harvemmin onnistuu.
Uskon kyllä, että olemme valveutuneimpia ja vaativaisempiakin kuin edellinen sukupolvi...hyvä niin.
Olemme naureskelleet, et siellä me mennään käytävillä rollaattoreilla, tatskat levinneinä, musiikkinappulat korvissa, niin roken´rollia että, piuhautellaan paperossia ja näkäräisetkin kelpaa..SIIS osa meistä, ettei nyt kukaan vedä hernettä nenuun, tää on mun ja tuttujeni huumoria:))
Sen näkee vasta sitten, kun siinä vaiheessa on elämänkaaremme, toivotaan että saisimme mahdollisemman pitkään pitää ´järkivähämme´ja sillätavoin olla ajassa kiinni. - Pirre*
sitä ite, niin kauan kun pää on jotensakin realiajassa, - sitku ei, on ihan sama minne vievät.
- Notkea rotta
...koska kokemus on osoittanut, että te ette barrikaadeille nouse. Jos kutsu käy, jäätte kotiin ja ajattelette,että aktiivisemmat hoitakoot homman, joten paikalle tulee vain kokoonkutsuja. Siihen kutistuu vallankumouksenne. Tämä homma on nähty jo niin moneen kertaan, kun ikäihmisiä yrittää saada johonkin muuhun kuin seksihommiin, tanssimaan tai lottoamaan. Mutta, jos markkinoitte vallankumouksen vaikkapa seksillä - parinvaihdolla tai siten,että paikalla on vapaaehtoiset maksuttomat ilotytytöt (tai ilopojat, koska vanhoja naisia on tuplasti enemmän kuin miehiä) tai että loton päävoiton arvonta suoritetaan vallankumouksen pitopaikassa ja voiton voi saada ainoastaan yli 60-vuotias lottoaja/lottoajat, saattaa paikalle tulla jokunen. Ja minä, sillä haluaisin nähdä edes yhden tämän palstan käyttäjistä, ovatko he ulkoavaruudesta, zombeja, pystyyn homehtuneita vai mitä. Ilmoitan jo etukäteen, että tulen sitten ötökkänä. Se tuntuu jännimmältä vallankumousta silmälläpitäen. On ainakin jokin torvi, millä pistää.
Mites muuten aloittaja on ajatellut,että emme ikääntyisi ja että ei olisi syrjintää ja että eläisimme jonkinlaisessa ideaalitaivaassa sitten vallankumouksen jälkeen? Kun uutisia katsoo ja tätä ihmisluontoa, voin sanoa, että pare vaan löhöä sohvalla ja kuvitella ideaalitaivastaan, sillä se ei ihmisen edellytyksillä laskeudu maan päälle. Ei enkeli taivaan säestyksellä eikä ilman. Onko jollekin suuri yllätys, että vanhoja ei arvosteta, että ikäännytään, että tulot vähenevät, menot eivät, että vanha on ei mitään ynnä muuta, ynnä muuta? Miksi vanhuus on niin yllättävää? Sama kehitys oli vanhemmillamme ( joleivät ehtineet kuolla ennen ikääntymistään).- petetty eläkeläinen
ainakin äidilläni oli paljon suurempi eläke, puolet lyhyemmästä työurasta huolimatta.
Eläkkeiden laskutapa muuttui, ja me hävittiin.
No, jos älli menee, niin ei voi ku sanoa, voivoi. Se on siinä sitten.
Kai ne hommaa jonkun edunvalvojan sitten.
En lähde enää mihinkään barrikaadeille, olin tarpeekseni nuorena,ja tein osuuteni. Saa toiset jatkaa, jos jaksavat. - Yks' eläkeläinen
petetty eläkeläinen kirjoitti:
ainakin äidilläni oli paljon suurempi eläke, puolet lyhyemmästä työurasta huolimatta.
Eläkkeiden laskutapa muuttui, ja me hävittiin.
No, jos älli menee, niin ei voi ku sanoa, voivoi. Se on siinä sitten.
Kai ne hommaa jonkun edunvalvojan sitten.
En lähde enää mihinkään barrikaadeille, olin tarpeekseni nuorena,ja tein osuuteni. Saa toiset jatkaa, jos jaksavat.Että monessa vapaaehtoistoiminnassa ei kovin montaaa mummoa tai pappaa ole joukkovoimana paikalla. Siinä saa vetäjä olla itsekseen barrikaadi tyhjänä. Sitä paitsi suurimmalla osalla vanhuksia menee hyvin niin kauan, kun pärjäävät itsekseen. Se pitäisi tuo hoivapuoli järjestää inhimillisemmäksi, ennenkuin tämä suuri ikäluokka vanhenee kaikki yht'aikaa. Siinä on myös aktiiviväestöllä tekemistä ja järjestämistä. Ei se yksinomaan meidän 'vanhojen' voimin järjesty. Meidän vanhenevien arvostus riippuu myös siitä, miten näin eläkeläisinä sulaudumme muuhun väestöön. Emme me ainakaan vielä tämänikäisinä ole turhaa joukkoa, mutta toimintammehan on meistä itsestämme kiinni.
- petetty eläkeläinen
Yks' eläkeläinen kirjoitti:
Että monessa vapaaehtoistoiminnassa ei kovin montaaa mummoa tai pappaa ole joukkovoimana paikalla. Siinä saa vetäjä olla itsekseen barrikaadi tyhjänä. Sitä paitsi suurimmalla osalla vanhuksia menee hyvin niin kauan, kun pärjäävät itsekseen. Se pitäisi tuo hoivapuoli järjestää inhimillisemmäksi, ennenkuin tämä suuri ikäluokka vanhenee kaikki yht'aikaa. Siinä on myös aktiiviväestöllä tekemistä ja järjestämistä. Ei se yksinomaan meidän 'vanhojen' voimin järjesty. Meidän vanhenevien arvostus riippuu myös siitä, miten näin eläkeläisinä sulaudumme muuhun väestöön. Emme me ainakaan vielä tämänikäisinä ole turhaa joukkoa, mutta toimintammehan on meistä itsestämme kiinni.
ettei vanha sanonta pidä paikkansa;
Yksi äiti hoitaa kymmenen lasta, vaan kymmenen lasta, ei pysty hoitamaan yhtä äitiä.
Ei minulla kymmentä ole, mutta useita kuitenkin. - hermesetas
Yks' eläkeläinen kirjoitti:
Että monessa vapaaehtoistoiminnassa ei kovin montaaa mummoa tai pappaa ole joukkovoimana paikalla. Siinä saa vetäjä olla itsekseen barrikaadi tyhjänä. Sitä paitsi suurimmalla osalla vanhuksia menee hyvin niin kauan, kun pärjäävät itsekseen. Se pitäisi tuo hoivapuoli järjestää inhimillisemmäksi, ennenkuin tämä suuri ikäluokka vanhenee kaikki yht'aikaa. Siinä on myös aktiiviväestöllä tekemistä ja järjestämistä. Ei se yksinomaan meidän 'vanhojen' voimin järjesty. Meidän vanhenevien arvostus riippuu myös siitä, miten näin eläkeläisinä sulaudumme muuhun väestöön. Emme me ainakaan vielä tämänikäisinä ole turhaa joukkoa, mutta toimintammehan on meistä itsestämme kiinni.
kyllä me kelpaamme avustaviin tehtäviin, lapsenlapsia tai muita hoitoa tarvitsevia hoitamaan, mutta entä muuhun? Ja entä sitten, kun avuttomuus lisääntyy ja terveys pettää? Ymmärrän, että vallan-kumous tarvitaan sitä tilannetta silmälläpitäen. Että meille olisi tarjolla hoivaa ja huolenpitoa, kun emme rajoituksiltamme itse enää kykene itsestämme huolehtimaan.
- Raspikurkku
Minä en näiden kyynärsauvojen kanssa oikein pääse nousemaan barrikadeille. Tietysti jos ne ovat oikein matalat niin sitten. Mutta jotta teillä seinäkiipeilyyn tottuneemmilla olisi henki korkealla niin tässäpä hengennostatusta oikein paatoksella:
http://www.youtube.com/watch?v=3oXNs5sP_T4
P.S. Eikös vallankumous tarkoita sitä että halutaan hoitaa nimenomaan muidenkin asioita eikä vaan omia. Ja sitten kun nuo muut eivät lyhytjärkisinä tajua omaa etuaan( tarkoittaa käytännössä meidän etuamme) niin pitää niitä vähän kurmottaa. Virallisen eläkeläisyysikärajan ylittävien suomalaisten määrä on kasvussa ja enimmäkseen me eläkeläiset olemme ihan tavallista väkeä, joka asuu kotonaan ja hoitelee omat asiansa tavanomaiseen tapaan. Eipä silti, etteikö olisi tärkeätä huolehtia myös laitoshoidon ja kotiapupalvelujen tasokkuudesta.
Aktiivisten eläkeläisten määrän lisääntyminen näyttää aiheuttavan päänvaivaa poliittisille puolueille. Tähän asti puolueitten eläkeläisjärjestöt ovat siinä varsinaisen puolueorganisaation sivustalla ja taustalla palvelleet sitä tarkoitusta, että ikääntyvät perinteiset puolueen kannattajat on oman elekeläisjärjestön avulla saatu pidettyä ruodossa eli äänestämässä "omaa" puoluetta niin kuin aikaisemminkin. Se on sitä vaalikarjan paimentamista eläkeläisten osalta. Ainakin suurimpien puolueitten järjestöteknokraattien tapana on nimitellä äänestäjiä vaalikarjaksi.
Aina vaalien edellä nousee esille mediankin palstoilla mm. yleisönosastokirjoituksissa "laajojen eläkeläispiirien" tiukkoja vaatimuksia eläkeläisten asioitten kuntoon saamisesta. Ja nuo vaatijathan ovat juuri isojen puoueitten eläkeläisjärjestöjä, niitten "yhteiskoalitioita". Ja eläkeläiset näkyvät toistuvasti uskovan noihin seireenilauluihin eli äänestävät entiseen tapaan. Vaalien jälkeen asiat jäävät sitten korjaamatta kunnes taas koittaa seuraavien vaalien kampanja-aika ja katteettomien lupausten uusi serveerausvaihe eli vanhat käsikirjoitukset poimitaan esille pöytälaatikoista.
Inhorealistisesta pessimismistäni huolimatta mielihyvin minä haluaisin nähdä sen vaalipäivän tuloslaskennan illan, jolloin vanhojen vallanpitäjien kauhuksi havaittaisiin, että eläkeläiset ovat sankoin joukoin lähteneet äänestämään ja tehneet uusia puoluevalintoja vaaliuurnien äärellä. Kokemuksen perusteella semmoiseen uskominen tosiaan tuntuu epärealistiselta. Mutta jos sitten kuitenkin vaikka ensi eduskuntavaaleissa huhtikuussa v.2011...!- ikinuoritulisielu
kuntoani jumpalla ja liikunnalla. Kremppojen lääkitys ja hoito kohdalleen. Riittävä ravitsemus ja painonseuranta syyniin. Virikkeitä mielenterveydeksi. Ihmissuhteiden hoito, jne. Tavallista arkielämää pienine iloineen ja suruineen. Kun vuosi sitten jäin eläkkeelle työstäni, kuvittelin lokoisaa löhöilyä välillä. Sain kyllä huomata että kodintyöt ei karkaa mihinkään ja työtä on paljon kotonakin ja pihamaalla ja päivä usein kuluukin arjen kuvioita selvitellessa. Kai sitä iän myötä on käynyt verkkaisemmaksi. Lisäksi 4 lastenlasta välillä käy mummulle opettamassa uusimmat kuviot, mitä pitää tehdä. Kissakin teettää välillä hommia ja opettaa rentoutumisen jaloa taitoa. Koen että tämäkin elämanvaihe on monella tapaa ´rikas´ja tyydyttävä ja näin toivoisin edelleen jatkuvan. Tärkeäksi koen myös sen että itse saan päättää asioistani ja tehdä itse, tässä minun vallankumoukseni.
että aamu TV:n naisihminen tarkoitti suurten ikäluokkien halua roikkua vallan kahvassa kiinni vielä muodollisen aktiivi-iän jälkeenkin.
Yksilötasolla ikärasimissa tai sen puuttumisessa ja omatoimisuuden ylläoidossa ei ole mistään vallankumouksesta kyse.
Eikä mistään uudesta asiasta.Selvimmin havaittavaa ikärasismia on ikääntyneiden, etupäässä mammojen taipumus etuiluun ikään ja kiireeseen (hedelmäpelille) vedoten.
Jokunen tuttavapiirini mamma on hyvin arkavarpainen asioidensa suhteen.
Keskustelu on mahdotonta koska häntä ei "komennella".- aika loppuu
Eläkeläisillä ole aikaa seisoskella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as703272Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253003- 512892
- 562688
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582578Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482550On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532331Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802211- 692098
- 452092