Kleinspitz tarinoita

_bells_

Mulla on 5kk vanha musta kleinityttö, jonka sain itselleni kuukausi sitten. Täältä varmaan löytyy muitakin rodun omistajia ja olisi kiva kuulla muiltakin kertomuksia ja kuulumisia:)

Mun pentu ei ole rekisteröity, kun sen isällä ei syystä tai toisesta myöskään ollut papereita. Opiskelijana koiran halvempi hinta houkutteli ratkaisevasti, mutta mua melkein harmittaa etten ostanut koiraa oikealta kasvattajalta papereiden kera. Olisi ollut kenties kiva jossain vaiheessa teettää pennut tai käydä näyttelyissä, vaikka se ei perimmäinen tarkoitus koiran hankkimisessa minulle ollutkaan.
Pentua ei oltu opetettu sisäsiistiksi kun se minulle tuli, mutta nyt se osaa sen jo melko hyvin. Välillä tekee vielä sisälle, mutta siitä saan kai syyttää itseäni kun en ole toista tarpeeksi ajoissa pihalle kiikuttanut. Ei osaa vielä pyytää ulos, mutta ei kai tuo mikään ihme ole. Kovasti se haukkuu varsinkin vastaantuleville koirille... Olen yrittänyt sitä kitkeä pois eikä tuo onneksi ihan turhaan räksytä, mutta vieraita koiria kohdatessaan ihan hillittömästi jo kaukaa.
Luonteeltaan tämä tyttö on muuten hirmuisen kiltti ja kuuliainen. Uudet temput ja käskyt oppii tosi nopeasti. Tottelee jo lähes poikkeuksetta sen minkä ymmärtää ja kun kutsun "tänne", tulee joka kerta välittömästi. Ainut juttu on se haukkuminen, mutta sehän kai kuuluu rotuun jos ei opeta pois siitä tavasta. Kuljetuskopassaan se matkustaa hiljaa ja kiltisti kuin enkeli. Musta on ihanaa kun se rakastaa mua yli kaiken, ja kun tottelee niin hyvin:) Mietin tässä että mahtaakohan sillä jossain vaiheessa alkaa uhmaikä ja rajojen koettelu?

Onko kenelläkään antaa neuvoja pahan hajuisen hengityksen poistamiseksi? Auttaisikohan puruluut tai dentastixit tai? Oon myös miettinyt että minkäköhän ikäiseksi asti se vielä kasvaa korkeutta? Nyt on pennulla säkä n. 25cm.

24

13892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T.I.N.A

      Minkä painoinen sun kleini on? mulla on kans rekisteröimätön pentu. se on 9 kk ja 7,5 kiloa. Se oli kyllä vilkkain ja isokokoisin pentu kuulemma pentueesta. aivan ihana pakkaus. Kleinit on todella haukkuherkkiä ja meiänkin vauveli haukkuu toisia koiria mutta lopettaa kun pääsee lähelle haistelemaan. todella ihmisrakas! rakastaa vieraitakin ihmisiä tosi paljon. On kiintynyt perheeseen todella paljon, mikä kuuluu myös rotuunkin. meidän vauva on tummanruskean värinen. meidän vauva opettelee vasta sisäsiisteyttä. 2 päivää paperit poissa. paperisiisti on ollu jo kauan. Tästä saa kanssa syyttää itseään ja pitkiä koulupäiviä! :)

      • _bells_

        Moi, no nyt 6kk vanhana tää tyttö painaa 3kg. Minkä korkunen sun kleini sitten on? Joo ihmisrakas on kyllä tämäkin! Tykkää ihan kenestä vaan. En jaksanut opettaa ollenkaan paperille kun ajattelin että suoraan ulos vaan kun on jo sen verran ikää kuitenkin. Pariin viikkoon ei ole tainnut käydä nyt enää yhtään vahinkoa! :)


      • _joke_
        _bells_ kirjoitti:

        Moi, no nyt 6kk vanhana tää tyttö painaa 3kg. Minkä korkunen sun kleini sitten on? Joo ihmisrakas on kyllä tämäkin! Tykkää ihan kenestä vaan. En jaksanut opettaa ollenkaan paperille kun ajattelin että suoraan ulos vaan kun on jo sen verran ikää kuitenkin. Pariin viikkoon ei ole tainnut käydä nyt enää yhtään vahinkoa! :)

        Kertoisko joku mulle sen mitä rotuselostuksissa jätetään kertomatta. Eli et jos on huonoja kokemuksia kleineistä, ku oon hankkimassa ja pitäs vaa saada kämppiksetki sustuumaa siihe. Ois kiva jos kuulis jotai kokemuksia!:)


      • _bells_
        _joke_ kirjoitti:

        Kertoisko joku mulle sen mitä rotuselostuksissa jätetään kertomatta. Eli et jos on huonoja kokemuksia kleineistä, ku oon hankkimassa ja pitäs vaa saada kämppiksetki sustuumaa siihe. Ois kiva jos kuulis jotai kokemuksia!:)

        Mulla ei oikeestaan oo kokemusta tästä lajista kun tän yhden koiran osalta.. Jokainen koirakin on tietysti yksilö, mutta en mä ainakaan tästä mun tytöstä keksi mitään huonoa sanottavaa, päin vastoin. Tää on kiltein ja helpoin pentu jonka oon tavannu! Haukkuminen on varmaan ainut juttu mitä tulee mieleen, mutta sen kanssa pitää vaan jaksaa olla tiukkana ja säännönmukainen. Toivottavasti kämppikset suostuu:)


      • _joke_
        _bells_ kirjoitti:

        Mulla ei oikeestaan oo kokemusta tästä lajista kun tän yhden koiran osalta.. Jokainen koirakin on tietysti yksilö, mutta en mä ainakaan tästä mun tytöstä keksi mitään huonoa sanottavaa, päin vastoin. Tää on kiltein ja helpoin pentu jonka oon tavannu! Haukkuminen on varmaan ainut juttu mitä tulee mieleen, mutta sen kanssa pitää vaan jaksaa olla tiukkana ja säännönmukainen. Toivottavasti kämppikset suostuu:)

        Kiitti! Niinhän se on että jokainen on luonteeltaan erilainen, se on vähän tuurista kiinni, mutta kiitos vinkistä ja kyllä mä uskon et enne kesää mulla jo kleini on :D!!


      • Anonyymi

        Mulla on 8,5 vuotias kleinspits. Kova haukkumaan. Mökillä haluaa vain makoilla ja viettää vanhan rouvan rauhallista elämää. On kiltti mutta omaa päätä löytyy. Painaa noin 7,5 kg


    • hese.. ..

      http://www.hesekoira.fi
      Kleinspitz - tarinaa niin eri vuorokauden aikoina löydät täältä - koiran omasta päväkirjasta

    • hamh

      Meillä on narttu kleini ja ikää on 7,5vk. Aivan ihana pakkaus on

      • kokemuksiaaaaaa

        Elikkäs asun vielä toistaiseksi kerrostaloasunnossa ja omasta Kleinistä haaveillut pitkään, mutta tuo huolettaa eniten, että paljon kommenttia kuullut juurikin siitä, miten haukkuherkkiä nämä koirat on. Kyllä, koirilla erilaiset luonteet eivätkä kaikki suinkaan hauku niin paljon kuin toiset, mutta olisi tosi mahtava jos saisi nyt jo kokemuksia kyseisen rodun omistajilta siitä, miten sitä haukkumista saisi kitkettyä että osaa jo vähän valmistautua kun pentu tulee kotiin :) Entä onko kokemuksia koiran ulkoilutarpeista noin suunnilleen (kokemuksia vaan)? Olen itse TODELLA liikunnallinen joten eniten ehkä huolestuttaa se, että 'rasitan' koiraa liikaa jos otan sen mukaan jokaiselle mahdolliselle pitkälle lenkille ja kauppareissulle :D Olen ollut enemmän tekemisissä isompien koirarotujen kanssa joiden kanssa on ollut 'helppo' käydä pitkiäkin juoksulenkkejä, joten kauhistuttaa ajatuskin että pikkupikku kleinspitz riutuisi 15 km hölkkälenkilläni :s

        Oon lukenu todella paljon rodusta erilaisilta nettisivuilta yms mutta omasta mielestäni omistajien kokemukset olisi niitä kalleimpia :) Kaikenlainen tieto olis plussaa!! :)


      • klein
        kokemuksiaaaaaa kirjoitti:

        Elikkäs asun vielä toistaiseksi kerrostaloasunnossa ja omasta Kleinistä haaveillut pitkään, mutta tuo huolettaa eniten, että paljon kommenttia kuullut juurikin siitä, miten haukkuherkkiä nämä koirat on. Kyllä, koirilla erilaiset luonteet eivätkä kaikki suinkaan hauku niin paljon kuin toiset, mutta olisi tosi mahtava jos saisi nyt jo kokemuksia kyseisen rodun omistajilta siitä, miten sitä haukkumista saisi kitkettyä että osaa jo vähän valmistautua kun pentu tulee kotiin :) Entä onko kokemuksia koiran ulkoilutarpeista noin suunnilleen (kokemuksia vaan)? Olen itse TODELLA liikunnallinen joten eniten ehkä huolestuttaa se, että 'rasitan' koiraa liikaa jos otan sen mukaan jokaiselle mahdolliselle pitkälle lenkille ja kauppareissulle :D Olen ollut enemmän tekemisissä isompien koirarotujen kanssa joiden kanssa on ollut 'helppo' käydä pitkiäkin juoksulenkkejä, joten kauhistuttaa ajatuskin että pikkupikku kleinspitz riutuisi 15 km hölkkälenkilläni :s

        Oon lukenu todella paljon rodusta erilaisilta nettisivuilta yms mutta omasta mielestäni omistajien kokemukset olisi niitä kalleimpia :) Kaikenlainen tieto olis plussaa!! :)

        Entä miten miten tällästä koiraa pitäis ruokkia =)
        Ite ajattelin ostaa kleinin vähän ajan kuluttua


      • veerusca
        klein kirjoitti:

        Entä miten miten tällästä koiraa pitäis ruokkia =)
        Ite ajattelin ostaa kleinin vähän ajan kuluttua

        Meiltä löytyy 7kk kleinipoika :) Todella terhakka ja enrginen tapaus. Puruluita kannattaa aina olla tarjolla, ja pahahajuiseenhengitykseen, plakin ja hammaskiven ehkäisyyn kannattaa hankkia Plaque Off nimistä merileväkoostumusta. Tätä saa joistain apteekeista ja lemmikkitavaraliikkeistä. Meidän vauveli on todella iso rotuisekseen 30,5 cm (kleinien yläsäkäraja 29cm) ja painoa 6.5 kg (kleinit painavat 3-5kg). Vaikka tämä on pieni rotu, niin liikunnasta se tykkää. Meidänkin koira jaksaisi juoksennella pihalla koko päivän ja illalla menisi vielä sellainen tunnin lenkki! Mutta kuitenkin pitää muistaa, että kohtuus kaikessa, ja luuston ja nivelien kasvuaikana pentua ei saa rasittaa liikaliikunnalla. Koirallamme on jatkuvasti ruokaa tarjolla. Ei kuitenkaan ylensyö raksuja. Noin 4-5kk asti tarjosimme raksut vedellä turvotettuina, mutta kasvattajilta saa hyviä ruokkimisneuvoja.

        http://www.atfreeforum.com/kaapiot/index.php?mforum=kaapiot
        Tuo sivusto on kääpiöpystykorville keskustelufoorumi, eli pommien, kleinien ja mittelien omistajat jutustelevat siellä. Todella hyvää tietoa saa myös sieltä.

        Toivottavasti viestini auttoi edes jotakin :)


      • klein
        veerusca kirjoitti:

        Meiltä löytyy 7kk kleinipoika :) Todella terhakka ja enrginen tapaus. Puruluita kannattaa aina olla tarjolla, ja pahahajuiseenhengitykseen, plakin ja hammaskiven ehkäisyyn kannattaa hankkia Plaque Off nimistä merileväkoostumusta. Tätä saa joistain apteekeista ja lemmikkitavaraliikkeistä. Meidän vauveli on todella iso rotuisekseen 30,5 cm (kleinien yläsäkäraja 29cm) ja painoa 6.5 kg (kleinit painavat 3-5kg). Vaikka tämä on pieni rotu, niin liikunnasta se tykkää. Meidänkin koira jaksaisi juoksennella pihalla koko päivän ja illalla menisi vielä sellainen tunnin lenkki! Mutta kuitenkin pitää muistaa, että kohtuus kaikessa, ja luuston ja nivelien kasvuaikana pentua ei saa rasittaa liikaliikunnalla. Koirallamme on jatkuvasti ruokaa tarjolla. Ei kuitenkaan ylensyö raksuja. Noin 4-5kk asti tarjosimme raksut vedellä turvotettuina, mutta kasvattajilta saa hyviä ruokkimisneuvoja.

        http://www.atfreeforum.com/kaapiot/index.php?mforum=kaapiot
        Tuo sivusto on kääpiöpystykorville keskustelufoorumi, eli pommien, kleinien ja mittelien omistajat jutustelevat siellä. Todella hyvää tietoa saa myös sieltä.

        Toivottavasti viestini auttoi edes jotakin :)

        Kiitos vastauksesi auttoi todella paljon =)


      • _bells_
        kokemuksiaaaaaa kirjoitti:

        Elikkäs asun vielä toistaiseksi kerrostaloasunnossa ja omasta Kleinistä haaveillut pitkään, mutta tuo huolettaa eniten, että paljon kommenttia kuullut juurikin siitä, miten haukkuherkkiä nämä koirat on. Kyllä, koirilla erilaiset luonteet eivätkä kaikki suinkaan hauku niin paljon kuin toiset, mutta olisi tosi mahtava jos saisi nyt jo kokemuksia kyseisen rodun omistajilta siitä, miten sitä haukkumista saisi kitkettyä että osaa jo vähän valmistautua kun pentu tulee kotiin :) Entä onko kokemuksia koiran ulkoilutarpeista noin suunnilleen (kokemuksia vaan)? Olen itse TODELLA liikunnallinen joten eniten ehkä huolestuttaa se, että 'rasitan' koiraa liikaa jos otan sen mukaan jokaiselle mahdolliselle pitkälle lenkille ja kauppareissulle :D Olen ollut enemmän tekemisissä isompien koirarotujen kanssa joiden kanssa on ollut 'helppo' käydä pitkiäkin juoksulenkkejä, joten kauhistuttaa ajatuskin että pikkupikku kleinspitz riutuisi 15 km hölkkälenkilläni :s

        Oon lukenu todella paljon rodusta erilaisilta nettisivuilta yms mutta omasta mielestäni omistajien kokemukset olisi niitä kalleimpia :) Kaikenlainen tieto olis plussaa!! :)

        Kleini on pieni koira joka ei vaadi pitkiä lenkkejä, mutta varmasti energiaa riittää jos vaan haluaa sitä paljon ulkoiluttaa! Kyllä sä opit sen nopeasti huomaamaan paljonko koira jaksaa :) Tämä mun kleinini on todella energinen tapaus jopa kleiniksi ja olen kyllä sitä tuollaisille 15km juoksulenkeillekin mukaan ottanut, eikä ole virta loppunut :D Pyörän vieressäkin juoksee parin kilometrin matkoja sellasta kyytiä ettei juuri vauhtia hidasta.. Tietysti pitää vähän katsoa millaisella ilmalla sitä mukanaan pitää, jos on kuuma hellepäivä olisi lähemmäs eläinrääkkäystä lenkittää karvapalloa pitkiä matkoja :) Joka tapauksessa kyllä tämä ainakin pärjää ihan lyhkäsillä ulkoilutuksilla, mutta nauttii valtavasti kun pääsee juoksemaan, enkä tosiaan ole vielä nähnyt että olisi energia kesken loppunut!
        Asun myöskin tämän kanssa kerrostaloasunnossa ja vähän on ongelmaa haukkumisen kanssa välillä. Eihän se ns turhaa hauku, hälyttää kun kuulee ääniä... Ei onneksi enää hauku jokaista rappukäytävän oven avausta, lähinnä sillon kun joku avaa kotioven alkaa konsertti. Tässä on opetus meillä vielä käynnissä, kannattaa olla alusta asti järjestelmällinen ja johdonmukainen kun haluaa haukkumista kitkeä!


      • klein
        _bells_ kirjoitti:

        Kleini on pieni koira joka ei vaadi pitkiä lenkkejä, mutta varmasti energiaa riittää jos vaan haluaa sitä paljon ulkoiluttaa! Kyllä sä opit sen nopeasti huomaamaan paljonko koira jaksaa :) Tämä mun kleinini on todella energinen tapaus jopa kleiniksi ja olen kyllä sitä tuollaisille 15km juoksulenkeillekin mukaan ottanut, eikä ole virta loppunut :D Pyörän vieressäkin juoksee parin kilometrin matkoja sellasta kyytiä ettei juuri vauhtia hidasta.. Tietysti pitää vähän katsoa millaisella ilmalla sitä mukanaan pitää, jos on kuuma hellepäivä olisi lähemmäs eläinrääkkäystä lenkittää karvapalloa pitkiä matkoja :) Joka tapauksessa kyllä tämä ainakin pärjää ihan lyhkäsillä ulkoilutuksilla, mutta nauttii valtavasti kun pääsee juoksemaan, enkä tosiaan ole vielä nähnyt että olisi energia kesken loppunut!
        Asun myöskin tämän kanssa kerrostaloasunnossa ja vähän on ongelmaa haukkumisen kanssa välillä. Eihän se ns turhaa hauku, hälyttää kun kuulee ääniä... Ei onneksi enää hauku jokaista rappukäytävän oven avausta, lähinnä sillon kun joku avaa kotioven alkaa konsertti. Tässä on opetus meillä vielä käynnissä, kannattaa olla alusta asti järjestelmällinen ja johdonmukainen kun haluaa haukkumista kitkeä!

        onko se tosiaan niin suuri ongelma? Olen itse jonossa Kleinspitz pennun hankinnassa, ja näitä keskusteluja luettuna rupean kyllä empimään. Onko ongelma todella niin paha, että hakkumiselta ei voida välttyä. Meillä on entuudestaan jo koira, mutta tämä ei hauku. Pelkäänkin, että jos hankimme räksyttävän koiran, niin entinen koirmamekin oppii tavan. Asumme rivitalossa, jolloin haukkuminen ei olisi suositeltavaa... Onko haukunta kovinkin yleistä?


      • kleinspitzzzz
        klein kirjoitti:

        onko se tosiaan niin suuri ongelma? Olen itse jonossa Kleinspitz pennun hankinnassa, ja näitä keskusteluja luettuna rupean kyllä empimään. Onko ongelma todella niin paha, että hakkumiselta ei voida välttyä. Meillä on entuudestaan jo koira, mutta tämä ei hauku. Pelkäänkin, että jos hankimme räksyttävän koiran, niin entinen koirmamekin oppii tavan. Asumme rivitalossa, jolloin haukkuminen ei olisi suositeltavaa... Onko haukunta kovinkin yleistä?

        Se on se koiran haukkuminen ihan itsestäsi kiinni. Ensimmäisinä kertoina kun oma piskuinen kleinipentu yritti haukkua niin teki mieli vaan nauraa, mutta pysyin kuitenkin kovana ja käänsin sille selän enkä antanut huomiota aina kun alkoi haukkumaan. Nyt tyttö on puolisen vuotta vanha ja asutaan vielä kerrostalossa että jos meinaa haukkuja päästä niin nostan toiseen huoneeseen siksi aikaa että rauhoittuu. Olin itse ostovaiheessa kovinkin huolissaan juuri tuosta ''haukkumisongelmasta'' kun siitä niin paljon kirjoitetaan, mutta ei meillä mitään ongelmia ole ollut kun on pysynyt itse lujana.. Muutenkin on ollut helppo ja ihana koira kaikin puolin ja aivan tajuttoman ihmisrakas :)


      • kkk1
        klein kirjoitti:

        onko se tosiaan niin suuri ongelma? Olen itse jonossa Kleinspitz pennun hankinnassa, ja näitä keskusteluja luettuna rupean kyllä empimään. Onko ongelma todella niin paha, että hakkumiselta ei voida välttyä. Meillä on entuudestaan jo koira, mutta tämä ei hauku. Pelkäänkin, että jos hankimme räksyttävän koiran, niin entinen koirmamekin oppii tavan. Asumme rivitalossa, jolloin haukkuminen ei olisi suositeltavaa... Onko haukunta kovinkin yleistä?

        Kleinien luonteeseen kuuluu vahtiminen ja haukkuminen siinä sivussa. Haukkumista on aika vaiikea kitkeä kokonaan pois, mutta kyllä sen saa vähenemään huomattavastikin ja alkaa jo pärjäämään pienten vosahdusten ja urinoiden kanssa. Pitää vain jaksaa määrätietoisesti kieltää ja kouluttaa. Muussa tapauksessa suosittelen haukkumattomampaa rotua kerros- ja rivitaloihin.


      • Kleinspitz

        Kuinka usein kleinejä pitää pestä, jos näyttelyissäkin käy?


    • asdgd

      Täällä 9-viikkonen klenspitz herra! :) Aivan ihana ja omanlainen persoona, rakastaa ihmisiä! Ja tuo haukkumisjuttu, se on yksilöllistä. Tiedän monta kleiniä, jotka haukkuvat tosi harvoin. Rohkeasti vaan kleinspitzin hankintaan klein! :)

    • Kleinitytön omistaja

      Mullakin on kleinin pentu. Aivan valloittava ja ihana pakkaus! Aina valmiina leikkimään ;) Mutta huonoja puolia on että tämä on järkyttävä tapaus tuhoamaan huonekaluja. Aina kun kiellän ja keksin sille jotain muuta tekemistä, niin se palaa takaisin pahantekoon kun vähänkin silmä välttää. Mistä se johtuisi ja miten sen saisi kitkettyä pois? Toinen aika erikoinen asia on, että se pelkää ihmisiä (hetken haisteltuaan kyllä tulee toimeen) mutta aluksi murisee ja haukkuu.. Kleinienhän pitäisi tulla hyvin toimeen ihmisten kanssa. Ja vähän samaa ilmenee koirien kanssa. Meillä on kotona ennestään 2 muuta koiraa, niiden kanssa tulee hyvin toimeen, leikkii jne.. Ajattelinkin että kun asumme maalla, että menisimme välillä sen kanssa pitämään kaupunkiviikonloppuja ja totuttamaan sitä taas koiriin ja ihmisiin.

      • kkk1

        Meidän Kleinillä huonekalujen ja kenkien pureskelu loppui siihen, kun sivelimme niihin tabascoa.


    • pullakaffe

      Hei, minulla on kaksi tyttö kleinspiztsiä 8 ja 10 vuoden ikäiset. Tyypillistä on pikku haukkuminen, ne vahtivat ja joskus haukkuvat ihan varmuuden vuoksi. Me asumme maalla, niin vastaan täällä ei paljon koiria pihapiirissä tule. Olemme kyllä aiemmin asuneet ihan Helsingin taajamassa ja siellä koiria riitti. Toiset haukuttiin vastaan tullessa, kun vähän pelotti, mutta ei kaikkia. Pysähtyminen auttaa ja koiralle samalla puhuminen ja silittely, kunnes vieras koira on ohittanut teidät ja sitten pikku makupala kiitoksena hyvästä käytöksestä. Pian hän lopettaa haukkumisen ja annat ohituksen jälkeen vain makupalan.

    • miisulainen

      Itselläni on reilun kahden vuoden ikäinen kleinityttö. Aivan ihana: energinen, TOSI KILTTI, oppii nopeasti, rakastaa uusia haasteita/tehtäviä ja ihmisiä. Ei pelkää isojakaan joukkoja eikä esim. bussissa matkustelua - itse asiassa rakastaa matkustella:) Ulkoilemme 2-3 pikkulenkkiä ja yhden pidemmän (n. 5 km) lenkin päivittäin.
      Asun kerrostalossa ja vähän hänellä kyllä on haukkuherkkyyttä mutta ei missään nimessä "räksyttämistä". Hän kyllä tottelee, kun komennan olemaan hiljaa.
      Minulla on ollut monenlaisia koirulaisia kuten saksari, belkkari, spanieli, kaksi seropia ja löwchen. Ehdottomasti parhaat ystäväni ovat olleet belkkari, spanieli, toinen sepopeista ja tämä nykyinen kleini.:)
      Voin suositella kleinia vasta-alkajallekin!
      Ps. tytöt helpompia koiramaailmassa.

    • Anonyymi

      Aivan karseita haukkumaan. Mikäli haukkuminen ei haittaa niin ihan ok rotu, mutta itselämme kokemuksena juuri tuo jatkuva haukkuminen. En enää ottaisi uudesta kyseistä rotua.

    • Anonyymi

      Varsin harmillista todeta että haukkuu aivan kaikkea. Emme voineet pitää kerrostalossa, yritimme kouluttaa ja käytimme tapa kasvatuksessa mutta mikään ei auttanut. Lopulta jouduimme antamaan sen tuttava perheelle maalle. Kannattaa miettiä tarkkaan onko sellainen rotu joka sopii itselleen?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe