etiketti kirkossa

kuinka toimia

Olen miettinyt seuraavaa asiaa:

Olen eronnut kirkosta, en tunnusta kristinuskoa tai usko kristilliseen (tai muuhunkaan) jumalaan.
Jos menen kirkkoon esimerkiksi kutsuttuna häihin, rippijuhliin, yms. kuinka tulee käyttäytyä jumalanpalveluksen aikana? Onko huonoa käytöstä olla nousematta seisomaan uskontunnustuksen aikana jos en kuulu kirkkoon?

7

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~~

      On huonoa käytöstä. Eihän sinun tarvitse sitä tunnustusta lausua tai laulaa niitä ylistysvirsiä, joiden aikana noustaan ylös, mutta jos jätät nousematta, niin se saattaa vaikuttaa jonkinlaiselta mielenosoitukselta ja oman maailmankatsomuksen alleviivaamiselta tai siltä ettet seuraa toimitusta kunnolla. Oman maailmankatsomuksensa esille tuomisessa ei toki ole mitään pahaa, mutta kirkko ei välttämättä ole se oikea paikka etenkään, jos on siellä juhlistamassa jonkun ystävän tärkeää hetkeä ja tuo ystävä pitää tärkeänä, että asiaa juhlistetaan juuri kirkossa eikä esim. avioliittoon vihkimistä maistraatissa tai aikuistumista prometheusjuhlassa.

    • Ei pidetä oikein korrektina sitä että sinne ylipäätään menee jos on ateisti.
      Ehkä kannattaa jättää väliin koko kirkko ja mennä pelkästään "jälkibileisiin".

      En ole mikään himouskova- kirkkoon ja seurakuntaan kuulun- mutta aika vieraalta
      ajatukselta tuntuisi mennä vaikkapa vapaaseurakunnan hengelliseen tilaisuuteen, tai-
      siihen kuuluvan henkilön perhejuhlaan joka tapahtuu kirkossa. Jos ei tiedä tapoja ja
      käytäntöä niin parempi onnitella ihan muuten sitten vaan.

      Eikä taida olla kovinkaan hyvää käytöstä istua uskontunnustuksen aikana, jos muut seisoo.
      Eihän sitä tietenkään voi teeskennelläkkään ,vakaumuksensa kullakin, ehkä on parempi
      vaan olla kotona kirkon meininkien ajan ?

    • kirkosta eronnut

      Olen eronnut kirkosta, kuitenkin aikanaan rippikoulun käynyt, konfirmoitu ja kirkossa vihitty. Ei ole tullut pieneen mieleenkään etten voisi lausua uskontunnustusta, en lopettanut sitä uskomistani, joka minulla oli siihen että erosin kirkosta ja lopetin kirkollisveron maksamisen. Suurin syy erota oli tuo vero. Siihen aikaan sillä ei ollut mitään vastinetta. Jos halusi hautapaikan muualta kuin omasta seurakunnasta, se maksoi tuhansia markkoja. Olemme ostaneet jo ajat sitten hautapaikat maalta, synnyinpitäjämme hautausmaan lähellä sijaitsevalta vapaaseurakunnan hautausmaalta. Kaivinkoneen vuokra sitten tarvitaan, ehkä pappikin sitten, en pistä pahakseni. Uurnan kaivamiseen ei tarvita edes kaivinkonetta.

      Olen ollut mukana häissä, hautajaisissa ja konfirmaatioonkin menen ainakin ensi kesänä. Ehtoollisella en ole ollut, mutta sehän onkin enempi oma valinta, ei mielenosoitus. Myös joulukirkossa olen käynyt, enemmän kuin silloin kun olin seurakunnan jäsen.

    • jitsjatz

      Varmaan on miten sen ottaa. En kyllä itse esimerkiksi tepastelisi islamilaiseen seremoniaan kengät jalassa ja pesemättä käsiä ja jalkoja (ja tietenkin asianmukaisesti pukautuneena), mutta vastaavassa tilanteessa jäisi rukouksien kohdalla kumartelemiset tekemättä. Osaa kyllä voi kutsuttuna ottaa mihin tahansa uskonnon juhlaan, muttei jos kyseistä uskontoa tunnusta voi hyvin seurata kohteliaasti sivusta. Tuskinpa muslimitkaan ovat ensimmäisenä pomppamassa meilläpäin penkistä pystyyn.

      • Sääntö Numero 1

        Miksi helkkarissa ihmiset tekevät tällaisistakin asioista kauhean ongelman????
        Se on vähän sama kuin jos kasvissyöjä ei suostuisi menemään kauppaan, jossa myydään lihaa vaan odottelisi jäykästi kaupan ulkopuolella, kun kaupan myyjätär tekee hänelle nuo tuiki tarpeelliset hedelmäostokset. Vähän voisi ihmisillä olla joustovaraa eri tilanteissa ja ennenkaikkea suhteellisuudentajua ettei koko ajan oltaisi alleviivaamassa omaa erityisyyttä. Jos ateisti menee kirkkoon, niin kyllähän se ateistina tulee sieltä uloskin vaikka noudattaisi yleisiä käyttäytymissääntöjä.
        Etiketti mielletään aina joksikin jäykäksi käyttäytymismalliksi, jota noudatetaan vaikka pommit putoilisivat niskaan. Tietenkin on hyvä tuntea etiketti ja siten välttää turhat mokat, mutta ihminen, jolla on muuten hyvät käytöstavat ja on suhteellisuudentajuinen, niin ymmärtää kyselemättäkin käyttäytyä eri tilanteissa niiden vaatimusten mukaisesti. Jos haluaa koko elämänsä pysyä kaikesta sivustakatsojana ja ulkopuolisena, niin silloin kannattaa ehdottomasti noudattaa omia jäykkiä sääntöjä. Kun sitten myöhemmin ei enää kutsuta yhteisiin juhliin, niin silloinhan on koko ongelma poistunut!


      • maalaisjärki...
        Sääntö Numero 1 kirjoitti:

        Miksi helkkarissa ihmiset tekevät tällaisistakin asioista kauhean ongelman????
        Se on vähän sama kuin jos kasvissyöjä ei suostuisi menemään kauppaan, jossa myydään lihaa vaan odottelisi jäykästi kaupan ulkopuolella, kun kaupan myyjätär tekee hänelle nuo tuiki tarpeelliset hedelmäostokset. Vähän voisi ihmisillä olla joustovaraa eri tilanteissa ja ennenkaikkea suhteellisuudentajua ettei koko ajan oltaisi alleviivaamassa omaa erityisyyttä. Jos ateisti menee kirkkoon, niin kyllähän se ateistina tulee sieltä uloskin vaikka noudattaisi yleisiä käyttäytymissääntöjä.
        Etiketti mielletään aina joksikin jäykäksi käyttäytymismalliksi, jota noudatetaan vaikka pommit putoilisivat niskaan. Tietenkin on hyvä tuntea etiketti ja siten välttää turhat mokat, mutta ihminen, jolla on muuten hyvät käytöstavat ja on suhteellisuudentajuinen, niin ymmärtää kyselemättäkin käyttäytyä eri tilanteissa niiden vaatimusten mukaisesti. Jos haluaa koko elämänsä pysyä kaikesta sivustakatsojana ja ulkopuolisena, niin silloin kannattaa ehdottomasti noudattaa omia jäykkiä sääntöjä. Kun sitten myöhemmin ei enää kutsuta yhteisiin juhliin, niin silloinhan on koko ongelma poistunut!

        Kannatan edellistä puhujaa. En kuulu kirkkoon, mutta sitä ei tiedä suurin osa niistä, joiden konfirmaatioita tai häitä olen ollut kutsuttuna vieraana myös kirkollisen osuuden ajan todistamassa, tai joiden omaisten hautajaisissa olen ollut. Enkä usko olleeni missään tilaisuudessa ainoa kirkkoon kuulumaton kutsuvieras, mutta ei muillakaan siitä kertovaa lappua kaulassa ole ollut. Eli jos kutsun saa toisen ihmisen juhlaan, niin sinne voi mennä ihan omana itsenään, ei tarvitse tehdä numeroa, jos ei kuulu samaan uskontokuntaan, urheilujoukkueeseen, puolueeseen tai marttakerhoon...

        Itse olen tehnyt sen valinnan, että seison silloin, kun kirkossa seisomaan muutkin nousevat. En maksa kirkollisveroa, mutta minulla ei ole tarvetta toisten juhlassa osoittaa asiaa muista poikkeavalla käytökselläni, jos heidän menoihinsa vaikkapa seisomaan nouseminen kuuluu. Jos häitä ajatellaan, niin pilkulleen omia periaatteitaan noudattava kirkkoon kuulumaton istuisi jumalanpalveluksen ajan muiden noustessa seisomaan, mutta nousisi muiden mukana alussa, kun morsian astelee kirkkoon... Eli jos asioista tekee numeron, niistä saa aika koomisia tilanteita.


    • Matkalla Maineeseen

      Saat oikeutuksen omaan "uskoosi" (väärä sana mutta tajuat).
      Kiihkeinkin ateisti voi mennä kirkkoon, tai mihinkä tahansa sakraalitilaan.
      Mutta siellä noudatetaan tilan sääntöjä.
      Itse olen eronnut kirkosta jo -84, mutta ei minua häiritse mennä kirkkoon.
      En tosin lausu uskontunnustusta, enkä osallistu ehtooliseen.

      Olen aikoinaan osallistunut islamilaiseen rukoushetkeen, syrjästä seuraten, ja seisten.
      Tämä tapahtui Turkissa.
      Ennen moskejaan menoa tiedustelin mullalta ja muutamilta uskovilta loukkanko heitä olemalla läsnä.
      Kerroin olevani kristityn taustan omaava. Jokainen toivotti minut tervetulleksi, ja kertoi missä minun toivotaan toimitusta seuraavan. "Saarnaaja" eli mulla, puhui viisaita, ja oli täysin verrattavissa luterilaiseen pappiin. Hieno kokemus, mutta samoin kuin luterilainen palvelus, ei puhutellut minua sen enempää.

      Olen osallistunut myös Room.Katoliseen, Kreik.Katoliseen, Gospel-palvelukseen, Hindujen kulkueeseen,
      Japanilaiseen Budhalaiseen tilaisuuteen, kuin myös Intialaiseen Budhalaiseen.

      Sakraalitilassa/tilaisuudessa noudatan muotoja, koska usko on sinun korviesi välissä, ei muodoissa eikä tilassa.

      Kunnioita muita, niin muut kunnioittavat sinua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3926
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2141
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      24
      1638
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1477
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1428
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      19
      1341
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 22
      1066
    Aihe