Kerro mielipiteesi vammaisista

sanzain

Miten suhtaudut vammaiseen esimerkiksi perheenjäsenenä tai sukulaisena? entä naapurina?
Vammainen yhteiskunnan näkökulmasta?
Mitä erilaisia eettisiä järjestelmiä vammaisiin liittyy ja millaisista erilaisista näkökulmista asiaa voi tarkastella? (esimerkiksi myrkkykaasulla tappaminen, koska vammaiset koetaan "turhiksi" ja riesaksi yhteiskunnalle)
Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita :) erityisesti asiantuntijalausunnot.

14

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan mukavia, mutta sitten on seassa näitä itseään toistelevia, ja muutenki lapsen jutuiltaan tasolle jääneitä vaikka mitään kehitysvammaa ei edes ole. Ja sitten on idiootin maine kaikille vammaisille valmis

      • Ihminenkin

        että vammaisten yhteydessä puhutaan aina tappamisesta. Joo, kyllähän sitä maailman väestöä nyt vähennetäänkin noilla sikaflunssarokotteilla... Siinä ei kylläkään katsota onko vammainen vai ei. Uusi maailmanjärjestys on meneillään. Muutenkin tätä kansaa vedetään kuin pässiä narusta. Auktoriuskovaisuus on kiitettävää.


      • ei ihan terve
        Ihminenkin kirjoitti:

        että vammaisten yhteydessä puhutaan aina tappamisesta. Joo, kyllähän sitä maailman väestöä nyt vähennetäänkin noilla sikaflunssarokotteilla... Siinä ei kylläkään katsota onko vammainen vai ei. Uusi maailmanjärjestys on meneillään. Muutenkin tätä kansaa vedetään kuin pässiä narusta. Auktoriuskovaisuus on kiitettävää.

        pyörii muutama ns. terve jotka tekevät keskustelun avauksia aiheista mm. vammaisen oikeus elää ja seksi, jos jotain erehdyt vastaamaan niin vaihdetaan nimimerkkiä ja kerrotaan oma todellinen mielipide. Rikoslakiin lisättiin viharikokset ja vammaisetkin kelpuutettiin joukkoon tämä toivottavasti madaltaa vammaisten kynnystä tehdä rikosilmoitus esimerkiksi pahoinpitelyissä joiden motiivina on vammaisuus.
        Itse olen joutunut pahonpitelyn uhriksi kaksi kertaa ilman mitään syytä. Tekijät olleet tekohetkellä minulle tuntemattomia.
        En ole kummastakaan pahonpitelystä tehnyt rikosilmoitusta vaan joku kavereistani oli käyttänyt asiassa oman käden oikeutta ja käynyt kuittaamassa. Tätä vaihtoehtoa kyllä en kenellekkään suosittele. Mielenkiintoista nähdä minkälaisen linja tuomioistuimet ottavat viharikos jutuissa. Kehitysvammaisen naisen raiskaus ja muutamat muut oikeuden päätökset kyllä ovat ihmetyttäneet minuakin.


      • Prominent
        ei ihan terve kirjoitti:

        pyörii muutama ns. terve jotka tekevät keskustelun avauksia aiheista mm. vammaisen oikeus elää ja seksi, jos jotain erehdyt vastaamaan niin vaihdetaan nimimerkkiä ja kerrotaan oma todellinen mielipide. Rikoslakiin lisättiin viharikokset ja vammaisetkin kelpuutettiin joukkoon tämä toivottavasti madaltaa vammaisten kynnystä tehdä rikosilmoitus esimerkiksi pahoinpitelyissä joiden motiivina on vammaisuus.
        Itse olen joutunut pahonpitelyn uhriksi kaksi kertaa ilman mitään syytä. Tekijät olleet tekohetkellä minulle tuntemattomia.
        En ole kummastakaan pahonpitelystä tehnyt rikosilmoitusta vaan joku kavereistani oli käyttänyt asiassa oman käden oikeutta ja käynyt kuittaamassa. Tätä vaihtoehtoa kyllä en kenellekkään suosittele. Mielenkiintoista nähdä minkälaisen linja tuomioistuimet ottavat viharikos jutuissa. Kehitysvammaisen naisen raiskaus ja muutamat muut oikeuden päätökset kyllä ovat ihmetyttäneet minuakin.

        Viharikos nimike on keksitty lähinnä kriminalisoimaan hallituksen tekemien virheiden arvostelu, muslimien käymän terroristisodan tuomitseminen...
        Vammaiset ym. ovat vain todellisten tarkoitusperien peittelyä.
        Sitäpaitsi kysymyksessä on vasta lakiesitys, ei voimassa oleva laki.


    • ouch

      No ihan samaa kansaa minusta, kuin muutkin kanssakulkijat. Tosin täytyy myöntää, että itse suhtaudun vammaisiin mielenkiinnolla, enkä voi sanoa noin vain ohittavani huomaamatta (riippuu tietenkin vamman laadusta). Mutta enpä voi räikeätä punkkariakaan, tai muuta massasta poikkeavaa. Vaan sehän lienee vain inhimillistä. Mikään perusmassaa vavisuttava ei ole turhaa, vaan kliseisesti sanottuna rikkautta. Näin on! Itsekään ei haluaisi olla "semmonen tavallinen". ;)

    • Minulla ei ole mitään erityistä suhtautumista vammaisiin sen enempää kuin muihinkaan. Kaikki ovat samanlaisia ihmisiä ja aivan yhtä arvokkaita. Hieman ehkä on auttamishalua enemmän esimerkiksi kaupassa Jos joku menee pyörätuolin kanssa ja näen hänen yrittävän ottaa hyllyltä jotain niin autan. Ja tietysti muutenkin. Minulla oli jo lapsuudessa lähipiirissä vammainen ja kaikki piti luonnollisena hänen auttamistaan. Omaan myös jonkun vammaisen ystävän.

    • ATDT'2

      "erityisesti asiantuntijalausunnot."

      Haetko jotain asiantuntijalausuntoja nimimerkin takaa Suomi24-foorumissa? Keneltä ajattelit niitä saada?

      Minun mielipiteeni lyhyesti on, että meissä vammaisissa lienee ystävällisiä ja epäystävällisiä, symppiksiä ja mulkvisteja, ja kaikkea muutsakin ihan siinä missä vammattomissakin. Vamma on vain yksi ihmisen henkinen tai fyysinen ominaisuus.

    • Anonyymi

      Kehitysvammaisella EI saa olla erioikeutta pahoinpidellä hoitajaansa. Hoitaja/ohjaaja ei ole nyrkkeilysäkki. Vastuuseen teoistaan ja korvauksia.

    • Anonyymi

      Laitetaan kysymys teille ns terveille! Tämä sopii tänne hyvin! Miksi ns terve tulee vammaisuus aiheiseen keskusteluun lukemaan, kommentoimaan ja aloittamaan keskusteluja. Heitin yhteen kehitysvammaisia koskeneeseen keskusteluun, että syy miksi ihmisten päälle kaadetaan paskaa vain oman pahan olon takia, niin joku kommentoi että likaamista tekee vain muutama ja sitä on monella eri paikalla!

      Mitä itse toivoisin ihan livessä on se, että hymyilyn, kauniitten sanojen yms sijaan sanottaisiin se mitä tarkoitetaan! Jos joku haluaa antaa luvan esim viestin kirjoittamisen, niin antaisi itse sen viestin jonka haluaa minulta. Ei taida riittää pokka tuohon!

      Mutta kuraa on helppo nakata toisten päälle! On helvetin helppo tehdä vaikka laiton uhkaus koska kiinnijääminen ja todistaminen on äärimmäisen väistää! Jos on froteesta tehty nukke ja sitä pistellään neuloilla ja haukutaan, niin ei siihen jälkiä jää kun neulat on pois ja se toisiin käsiin. Ei se nukke kerro kellekkään kohtelusta!

      Loukatun ihmisen luottamusta on vaikea saada! Siksi kannattaa mennä ja sanoa! Se ei paljoa lämmitä jos antaa luvan sille tekstiviestille!

    • Anonyymi

      Itselläni lukee omissa psykologi papereissa koko testi Heikkolahja tasolla ja silti meidät laitetaan Lievän älyllisen kehitysvamman diagnoosille ja et saa oikeutta avustajaan jos et osaa toimia ryhmässä ohjatusti kuten muut Lievästi älyllisesti kehitysvamman saaneet ja jos käytös ei täsmää Lievään älylliseen kehitysvammmaan niin vaaditaan asiakkuuden lopetusta koska en osaa toimia ryhmässä ohjatusti. Ja et saa oukeutta ottaa kissa jos kerran oman ohjaajan lisäksi vanhemmat sanoo samaa ja jos osaan hoitaa isän kissaa tuki asunnossa. Miksi meille joilla on väliin putooja kehitysvamma rooli miksi meille ei voi laittaa sellainen diagnoosi nimi kuin Epämääräinen Kehitysvamma joka kertoo heti ohjaajille aha tuo on asiakas joka ei osaa toimia ryhmässä ohjatusti eli vaatii vahvan yksilöllisen asumisen. Yksilöllinen ohjaus työhön jne ja joka saa heti avustajan ryhmiin. Tai saa oikeuden ottaa oman kissan joka helpottaa ohjaajien työtä ne meidän kanssa. Ja Eteva kuntayhtymä on todennut että minun kaltaiset ihmiset ovat se vaikein ihmisryhmä eli vaikka mitkä lääkkeet on ne muuttaa persoonallisuus juttua eli pahimmillaan onnistuu riistää toisen asiakaan hengen. Jos ohjaajat menee luottaa vähänkin ja vielä ADHD uusia tulee minun kaltaisia. Jos itse osasin vammaissosiaali työntekijälle sanoa mitkä asiat tekee käytös häiriöt se huusi minulla ei tule menemään ohjattu ryhmäkoti asuminen läpi Kehitysvamma puolella.

      • Anonyymi

        Ihmisen kannalta on parempi, että saa keva-diagnoosin vaikka nyt osaamisesi vastaisi heikkolahjaisen tasoa. Jos on vain heikkolahjaisuus-diagnoosi, niin mitään tukitoimia ei saa vaatimallakaan.


    • Anonyymi

      Minulla viha kaksois diagnoosi ihmisenä kohdistuu muihin Lievän älyllisen kehitysvamman saaneisiin ei ohjaajiin eli tekisi tappaa toinen Lievän älyllisen kehitysvamman saanut joka ei hyväksy jos vihaan kehitysvamma sanan muokkaamista se viha kohdistuu nyt lääkkeitä syödessä muihin kehitysvamman saaneisiin. Nyt korona virus aikana vammaissosiaali työntekijä todennut käytös ei kuulu Lievään älylliseen kehitysvammmaan minulla koska olen kirjeenvaihdon kautta yrittänyt myydä lääkkeitä muille Lievästi älyllisesti kehitysvamman saaneille eli itse hyödyn rahallisesti siitä jos joku kirjeessä suostuu ostaa vanhoja lääkkeitä jolla on Lievä älyllinen kehitysvamma myös. Vammaissosiaali työntekijä sano että minulla ei tule menemään ohjattu ryhmäkoti asuminen läpi Kehitysvamma puolella

    • Anonyymi

      Voisin kyllä tappaa itseni myrkyllä koska jos oon riesa yhteiskunnalle.

      • Anonyymi

        Sama


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe