Juoksuaikaisista nartuista osa 2.

Nartun omistaja

Koska sitten voi viedä nartun taas puistoon, juoksujen jälkeen?
6 viikkoa juoksujen alkamisesta vai koska?
Kannattaako narttu pestä juoksujen jälkeen, "peseekö" loput hajut pois?
Kokemuksia?

10

7398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??

      ..Miten (nartun omistajat) olette huomanneet ensimäisen juoksun?
      Olen kuullut että se ensimmäiset saattavat olla hyvinkin huomaamattomia.

      • Nartun omistaja

        Meillä ei voinut olla huomaamatta :O Nartun römpsä turposi 5*kertaiseksi ja verta tuli tosi paaljon. Nännit turposi kans muttei paljon. Nukkui paljon enemmän. Pöksyjä kannataa pitää ennen kun juoksut alkaa että koira tottuu niihin, meidän koira teki 1 ja 2 niihin heti ekana päivänä...
        Odotin huomaamattomaa ensijuoksua :D


      • Bellaa ikävä

        Meidän, jo edesmenneellä, nartulla huomasi juoksujen alkamisen siitä, et se alkoi merkkailemaan(pissaamaan) paljon, siis ulkona. Se oli myös levottomampi ja ärhäkämpi muille koirille. Pidimme puistoilusta taukoa 5-6 viikkoa ekoista merkeistä alkaen. Eka juoksu sillä oli 9kk ikäisenä. Se eli 13-vuotiaaksi ja viimeisenä elinvuotena ei enää juoksua ollut. Syövän takia jouduimme hienon koiran lopettamaan :(


      • Natina92
        Bellaa ikävä kirjoitti:

        Meidän, jo edesmenneellä, nartulla huomasi juoksujen alkamisen siitä, et se alkoi merkkailemaan(pissaamaan) paljon, siis ulkona. Se oli myös levottomampi ja ärhäkämpi muille koirille. Pidimme puistoilusta taukoa 5-6 viikkoa ekoista merkeistä alkaen. Eka juoksu sillä oli 9kk ikäisenä. Se eli 13-vuotiaaksi ja viimeisenä elinvuotena ei enää juoksua ollut. Syövän takia jouduimme hienon koiran lopettamaan :(

        Sillon kun nartulta tulee verta alapäästä se ei tule raskaaksi, sen jälkeen kun se loppuu on 60 pv. tärppi aikaa jolloin narttu voi tulla raskaaksi ;) Eli pitäkää likkoja silmällä kun viette koirapuistoon kiiman "loputtua" .


      • Santerimaa
        Natina92 kirjoitti:

        Sillon kun nartulta tulee verta alapäästä se ei tule raskaaksi, sen jälkeen kun se loppuu on 60 pv. tärppi aikaa jolloin narttu voi tulla raskaaksi ;) Eli pitäkää likkoja silmällä kun viette koirapuistoon kiiman "loputtua" .

        60 päivää verentulon loppumisesta??? Voi vitallis....
        Mä ajattelin että pari viikkoo, mutta että pari kuukautta.. Huh huh.. Voi koiraparkaa, jos seuraavat juoksut tulee sit puoli vuotta edellisten alkamisesta ja koira vuotaa ensin reilun kuukauden.. Eipä jää paljoa aikaa puistoilemiseen ;)


      • höh vaan
        Santerimaa kirjoitti:

        60 päivää verentulon loppumisesta??? Voi vitallis....
        Mä ajattelin että pari viikkoo, mutta että pari kuukautta.. Huh huh.. Voi koiraparkaa, jos seuraavat juoksut tulee sit puoli vuotta edellisten alkamisesta ja koira vuotaa ensin reilun kuukauden.. Eipä jää paljoa aikaa puistoilemiseen ;)

        ystävä hyvä, silkkaa huuhaapuhetta ... vetää nenästä...


      • ...
        höh vaan kirjoitti:

        ystävä hyvä, silkkaa huuhaapuhetta ... vetää nenästä...

        Siis tota tota ...ei taida nyt olla koiran anatomia ihan hallussa ...

        Eli kiima alkaa "esikiimalla" joka kestää noin 8-13 vuorokautta ja tämänjälkeen tulee "kiima" eli ns "tärppipäivät" jotka kestävät 4-7 vuorokautta .Tärpeillä koira myös tarjoaa itseään urokselle !!Vuoto loppuu yleensä kokonaan tai muuttuu vaalemmaksi tärppipäivien aikana . kun tärpi loppuvat odottaisin 2-3 viikkoa koirasta riippuen ennenkuin veisin puistoilemaan . Itse olen pessyt omat narttuni ennen puistoon viemistä että lähtee viimeisetkin hajun rippeet .

        Ja tämä tieto on faktaa ! Laittakaa vaikka itse googleen "Nartun kiima" .

        60 pv ...hah hah ..päivän paras :P


      • äiti koira
        ... kirjoitti:

        Siis tota tota ...ei taida nyt olla koiran anatomia ihan hallussa ...

        Eli kiima alkaa "esikiimalla" joka kestää noin 8-13 vuorokautta ja tämänjälkeen tulee "kiima" eli ns "tärppipäivät" jotka kestävät 4-7 vuorokautta .Tärpeillä koira myös tarjoaa itseään urokselle !!Vuoto loppuu yleensä kokonaan tai muuttuu vaalemmaksi tärppipäivien aikana . kun tärpi loppuvat odottaisin 2-3 viikkoa koirasta riippuen ennenkuin veisin puistoilemaan . Itse olen pessyt omat narttuni ennen puistoon viemistä että lähtee viimeisetkin hajun rippeet .

        Ja tämä tieto on faktaa ! Laittakaa vaikka itse googleen "Nartun kiima" .

        60 pv ...hah hah ..päivän paras :P

        kyllä se on 60 pv heh mutta silloin se on koiran raskaus jo ja pennut syntyy kohta.


      • aikuinen1
        Natina92 kirjoitti:

        Sillon kun nartulta tulee verta alapäästä se ei tule raskaaksi, sen jälkeen kun se loppuu on 60 pv. tärppi aikaa jolloin narttu voi tulla raskaaksi ;) Eli pitäkää likkoja silmällä kun viette koirapuistoon kiiman "loputtua" .

        hahaha, mistäs tän tiedon repaisit? Narrtujen parhaat "tärppipäivät" Ovat yleensä 10-18 päivää juoksujen alkamisesta. Kokonaisuudessaan juoksut kestävän n.3 viikkoa, ja muuna aikana koira ei voi tulla tiineeksi. Ymmärräthän, että koirilla "menkat" toimii päinvastoin kuin ihmisillä, ihminen ei yleensä tule raskaaksi verenvuodon aikana, kun taas koirat voivat tulla raskaaksi vain kun verta vuotaa..


    • suomenlapinkoira3008

      Meidän uros on aivan hullu vielä muutamisen viikkoa nartun juoksujen jälkeen.Pääosin nylkyttää narttua jolla loppunut juoksut lähiaikoina/kuukausi sitten.

      Se vasta ärsyttävää onkin että jotkut ihmiset tuovat JUOKSUAIKAISEN NARTTUNSA PUISTOON!NARTTUJEN OMISTAJIEN ON TAJUTTAVA SE ETTÄ JUOKSUAIKAISET NARTUT OVAT UROKSILLE KÄRSIMYS.En kirjoita kenellekkään/keskustelunaloittajalle henkilökohtaisesti vaan niille ihmisille jotka käyttävät juoksuista narttuaan puistossa.

      Meidän puistossa on valitettavan usein juoksuisia narttuja josta johtuen uroksen polla on usein sekaisin.Muuten todella tervepäinen ja fiksu poika mutta juoksuiset sekoittaa pään.

      Ja ihmiset.Mikäli teillä on juoksuinen narttu ja sen seurana leikattu/leikkaamaton uros niin ÄLKÄÄ tuoko UROSTAKAAN puistoon jos ette halua sen joutuvan nylkytyksen kohteeksi.Koska jos uros on ollut juoksuisen nartunkanssa haistaa toinen uros juoksuajan ja polla menee sekaisin.Ja kukaan ei ota tätä itseensä sillä tämä ei ole kenellekkään henk.koht tarkoitettu vaan niille jotka vievät juoksuisen koiransa puistoon.

      Jos omistaisin nartun veisin sen puistoon ehkä...3viikkoa juoksujen loppumisen jälkeen ja pesisin koiran viikko juoksun loppumisen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe