Moi!
Eli kysyisin viisaammilta vähän tietoja. olemme 6-henkinen perhe ja asumme nykyisessä asunnossamme vuokralla. asunnon omistaja kuitenkin ehdottelee että ostaisimme talon omaksemme hintaan 75 000e maksamme nykyään vuokraa 750e kk sähkö vesi ongelma on vain se että meiltä molemmilta on luottotiedot menneet aikoinaan ilman omaa syytä ja sen jälkeen sinne on kertynyt myöskin maksamattomia vakuutus maksuja jne,,, eli omistaja sanoi minulle että nykyään olisi jonkin sortin valtion takaus mahdollisuus tietylle summalle ja talo vastaa hinnasta jonkin verran ja lopulle summalle hän olisi valmis tulemaan takaamaan. kysymys kuuluukin että mistä hinnoista tässä puhutaan ja käykö ns. luottotiedottomat velallisiksi ??????? vaimoni on työtön mutta minulla on vakituinen tulo (eläke)
auttakaa ihmeessä miestä mäessä
tiedän että varmasti tulee näsä viisaita kommentteja paljon kuten esim: menkää pankkiin kysymään tai että mitä te teette omala talolla kun ette ole muitakaan maksuja maksaneet. eli toisin sanoen mitä sä köyhä mies rahalla teet muuta slummiin pahvilaatikkoon.
mut kiitos etukäteen asiallisille vastaajille.
Ensiasunnon osto
6
480
Vastaukset
- avittaja
- vuokra 750 kulut
- luottotiedot menneet ilman omaa syytä
- 6-henkinen perhe
- työtön eläkeläinen
Onpa sattunut monenlaista. Mutta tässä jotain. 75 000 euroa 10 vuoden laina-ajalla ja 5%:n korolla tekee 795 euroa kuussa. Tuosta pois korkohyvitys, niin päässette halvemmalla kuin nyt. Kannattaa ostaa. - Omaan...
järkevää.
Laskennan tulokset Lainan tiedot Jos korko on 2 % korkeampi
Lainan määrä 75.000 € 75.000 €
Laina-aika 20 vuotta 20 vuotta
Korko % 3% 5%
Vuotuinen korkoprosentti 3,1% 5,1%
Maksuerä 416 € 495 €
Ensimmäinen maksuerä 416 € 495 €
Ensimmäisen maksuerän korko 188 € 313 €
Viimeisen maksuerän korko 0 € 2 €
Ensimmäinen vakuutusmaksu Ei vakuutusta Ei vakuutusta
Mutta et kerro yhtään taustaa asioihisi. Ikäsi (riittääkö lainavuodet). Ainoastaan vuokra kulun. Eli mitä saatte eläkettä, työttömyyskorvausta lapsilisiä etc. Ja saatteko nykyisin minkään laista tukea kelalta/sossulta. Jos ette niin oman ostaminen vuokra isännän tarjouksella olisi hieno asia. Harvinainen vuokran antaja kun jopa suotuisi takaajaksi. Jos vaimolla olisi mahdollisuuksia töihin niin ostakaa pois. Valtio takaa ensiasunnon ostajalle 15%/lainanottaja ja asunnosta kelpaa vähintää 70% vakuudeksi. Jos vielä vuokraisäntä tulisi takaamaan (luottaa teihin) niin en näkisi ongelmia. Miettikää tarkasti tilannettane.
Toivottavasti tämä oli ihan asiallinen kommentti:)- Taloton
joo eli vaimoni on 34v ja minä olen 30v vaimoni saa vanhenpainpäivärahaa josta jää käteen n.600e minä saan työkyvyttömyyseläkettä josta jää käteen n.600e lapsilisät yhteensä n.530e asumistuki on n.380e ja soskusta saamme n.300e kk lääkekulut
eli tässä nämä tiedot tärkein kysymykseni koskeekin sitä että:
"Valtio takaa ensiasunnon ostajalle 15%/lainanottaja ja asunnosta kelpaa vähintää 70% vakuudeksi. Jos vielä vuokraisäntä tulisi takaamaan"
siis käykö luottotiedottomat henkilöt tässä tilanteessa velallisiksi ??
ja kiitos muuten asiallisesta kommentista Taloton kirjoitti:
joo eli vaimoni on 34v ja minä olen 30v vaimoni saa vanhenpainpäivärahaa josta jää käteen n.600e minä saan työkyvyttömyyseläkettä josta jää käteen n.600e lapsilisät yhteensä n.530e asumistuki on n.380e ja soskusta saamme n.300e kk lääkekulut
eli tässä nämä tiedot tärkein kysymykseni koskeekin sitä että:
"Valtio takaa ensiasunnon ostajalle 15%/lainanottaja ja asunnosta kelpaa vähintää 70% vakuudeksi. Jos vielä vuokraisäntä tulisi takaamaan"
siis käykö luottotiedottomat henkilöt tässä tilanteessa velallisiksi ??
ja kiitos muuten asiallisesta kommentistaAlkuperäinen kysyi
"siis käykö luottotiedottomat henkilöt tässä tilanteessa velallisiksi ??"
-> Takaajan pitää luultavimmin taata muutakin kuin mahdollisesti puuttuva 15%, ja voipa joku pankki kieltäytyäkin lainanannosta.
Tulonne ovat vain 1.730 euroa, jos laskee lapsilisätkin mukaan.
Jos saatte lainaa, niin asumistuki 380e jää sitten tulematta - sitä ei (kai, eihän?!) saa omistusasunnon lainanhoitoon.
Niin, ja olitte vielä molemmat luottotiedottomia, voi olla hankala homma.
Tosin lainasumma on pieni.
Valtion takauksesta tarkemmin.
Takaus on maksimissaan 15% asunnon hinnasta, kuitenkin enintään 25.250e.
Teillä siis 11.250.
Asunto kattaa 70% 52.500
Lopuille takaus tai rahaa: 11.250
Kuluista:
- oletteko kysyneet talon nykyiseltä omistajalta kuluista, joita talosta menee nykyään?
Lämmitys, jätehuolto, puhdas/jätevesi, kiinteistövero
Sähkön olette nytkin maksaneet.
- arveluttaap
niin arvelen, että ette saa lainaa. Vakuudet sinänsä saattaisivat olla kondiksessa, mutta toisen velallisehdokkaan työttömyys kummankin luottotietohäiriömerkinnät taitavat estää luoton saamisen. Toivon olevani väärässä.
- asuntovelkainen
Jos pankinjohtaja uskoo teidän selviytyvän, niin saatte lainaa. Asumistukea SAA myös omistusasuntoon. Kela laskee asumiskulut ja neliöt ja henkilöluvun. Kannattaa varata aika pankkiin ja selvittää asia. Voi kysyä useammasta pankista. Anoppi oli yli 80-vuotias ottaessaan asuntolainan, lyhennykset laskettiin eläkkeen mukaan ja ne menee suoraan eläkkeestä. Omistusasuminen kannattaa. Asumiskuluissa kannattaa opetella säästämistä esim vesi ja sähkö. Hyvää joulua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662