Minulla on lukiossa mennyt kaikki neljä filosofian kurssia melko hyvin, arvosanat ovat väliltä 8-10. En kuitenkaan koe olevani erityisen hyvä filosofiassa, olen pärjännyt kurssikokeissa hyvin opettelemalla käsitteet hyvin ja niiden pohjalta sitten soveltanut omalla tavallani. Mitkään filosofian teoriat mulla ei siis ole hallussa.
Millaiset on filosofian yo-kirjoitukset? Millaisia asioita siellä yleensä kysytään? Kannattaako minun kirjoittaa filosofia vaikkei aine minua suuremmin kiinnostakaan? Käsitteitä osaan melko hyvin ja osaan niitä soveltaa, mutta mikään "filosofian asiantuntija" en todellakaan ole.
Ja voisiko joku kertoa, kuinka helpolla filosofian kirjoituksista yleensä pääsee läpi? Jos vastaan yo-kirjoituksissa samalla tavalla kuin kurssikokeissa, luulisin pääseväni läpi vaikken mitään huippuarvosanaa varmaan saakaan?
Filosofian yo-kirjoitukset?
5
9941
Vastaukset
- .......
Filosofia on vaikea aine ylioppilaskirjoituksissa ja hyviä tuloksia ei helpolla tule. Tietenkin jos halua ja aikaa riittää opiskeluun niin mikäs siinä, kirjoita se! Katso esim. tämän vuoden koetta http://abitreenit.yle.fi/yo-kokeet/Filosofia tuolta, että saat edes jonkinlaisen idean kysymyksistä, joita tullaan kysymään. Tuolta löytyy myös edellisten vuosien kokeet.
- kirjoittamaan
filosofian, vaikka moni sanookin vaikeaksi aineeksi. Itselläni ainakin kävi ns. hyvä munkki, kirjoitin filosofian ylimääräisenä aineena, ilman stressiä, luin neljästä kirjasta yhden, lähti ällänä, palasi himpun verran alle ällänä lautakunnasta. Ehkä oli hyvä tuuri sinä vuonna kysymysten suhteen, mutta tuntui olevan paljon ns. peruskysymyksiä, juuri tuollaisia, missä vastaukseen muutaman termin ujuttamalla sai näemmä hyvät pisteet. Rohkeasti vain filosofoimaan!
- Kohtalontoveri
Itsekin aion kirjoittaa filosofian nyt keväällä. En näkisi itseäni minään nerona aineessa, vaikka kahdesta ensimmäisestä on 10:t tulleet (kolmosen kävin juuri, joten en tiedä numeroa ja neljäs kurssi on juuri ennen yo:ta). Riippuu tietenkin, että kirjoittaako pakollisena vai ylimääräisenä - jälkimmäisessa tapauksessahan ei merkitse, vaikkei tulisi mitään huipputulosta (toisaalta, pakollisissa joillekin riittää myös pelkkä läpäisy).
Itse olen lukenut kirjat 1-3 jo. 3. tuli luettua kolmeen otteeseen koetta varten, paria loppukappaletta lukuunottamatta ja kakkosesta luen loput iltapäivällä.. Sitten neljännen kimppuun, joten on kolmisen kuukautta rauhassa aikaa lukea lisää ja hioa taitoja.
Filosofia vaatii kykyä pohdintaan, joten ei se helpointa ole, mutta toisaalta pitäähän sitä teoriakin olla hallussa jotta soveltaminen onnistuu. Viime vuosina erityisesti kurssit 2 (etiikka) ja 4 (yhteiskuntafilosofia) ovat painottuneet, mutta ikinä ei voi tietää, millainen koe tupsahtaa, joten kannattaa varautua kaikkeen periaatteessa. Kehoittaisin hallitsemaan kokonaisuuksia, koska pelkällä nippelitiedolla ei pitkälle pötkitä.
Kerro toki lisää, jos jokin muu askarruttaa, koska tilanteestasi en kokonaiskuvaa vielä saattanut saada...
- filon kirjoittanut
Itse kirjoitin filosofian, nyt valitsisin jonkin muun. Filosofiassa on vähemmän kirjoittajia kuin monessa muussa aineessa (esim. historiassa, fysiikassa, psykologiassa...), joten osallistujat ovat pääosin kovatasoisia -> gaussin käyrän takia vaikea saada hyviä arvosanoja. Jos haet esim. yliopistoon, saat pisteitä yhdestä tai useammasta reaaliaineesta. Erityisesti filosofiasta ei saa pisteitä. Jos haet vaikkapa Helsingin yliopistoon opiskelemaan teoreettista filosofiaa, saat enemmän pisteitä vaikkapa maantiedon M:stä kuin filosofian C:stä. Kannattaa siis kirjoittaa reaaliaine, josta todennäköisimmin saa hyvän arvosanan. Muutamista aineista saa joillekin aloille haettaessa lisäpisteitä, joten jos jokin tietty ala on mielessä jo nyt, kannattaa tämä muistaa (näitä aloja on ainakin fysiikka ja kemia luonnontieteelliselle ja tekniselle alalle sekä historia hissan pääaineeseen).
- Kohtalontoveri
Oli pakko palata nyt tänne, kun on filosofian yo ohitse ja arvosanakin jo selvillä. Filosofiasta tuli Laudatur. Loppujen lopuksi olin todella yllättynyt siitäkin - enkä sitten tiedä onko hyvän arvosanan saaminen täten niin vaikeaakaan. Itse luin kurssikirjat moneen otteeseen, pari kilpailevan kustantamon oppikirjaa ja sitten monisteita, joita opettajalta sain koitosta varten jne.
Filosofiassa on varmaankin se ennen kaikkea, että sen kirjoittajat ovat motivoituneita kirjoittamaan sen (koska se ei mikään perinteisin valinta ole). Motivoituneisuus on myös suhteessa menestykseen yleensä, vaikka moni muukin asia painaa siinä.
Ja Itä-Suomen yliopistoon juuri filosofia huomioidaan. Sinne voi saada lähtöpisteitä toisestakin reaalista, mutta jos pääsee tasapisteisiin toisen kanssa, filosofian yo määrää, kumpi pääsee sisään. Itä-Suomen yliopiston kohdalla on tosin poikkeuksellista se, että ainakin tänä vuonna kaikki pääsevät pelkällä yo:lla (ja heitäkin on vain 5).
En toki halua vesittää "filon kirjoittaneen" mielipidettä, mutta tämä vain todistaa sen, että joskus kannattaa ja joskus ei. Sitä ei etukäteen voikaan tietää. Itse ainakin odotin huonompaa tulosta, mutta sain filosofiasta silti L:n, kun taas bravuuriaineestani (reaali) sain Eximian. Ei sillä ettäkö Eximia huono olisi, ei suinkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849