vammautuneille. "Terveille" polkupyörä on myös apuväline kulkeminen paikasta toiseen, mutta tuskimpa kukaan sisällä istuu pyöränsä päällä. Omaa vammautumista ei tarvitse hyväksy mutta sen kanssa täytyy tulla toimeen. Itse en ymmärrä miksi pyörätuolissa pitäisi istua jos pystyy istumaan vaikka mukavalla pehmustetulla tuolilla, ja niitä tuolia pitäisi valmistaa vammautuneille jos niitä ei vielä ole tehty. Pyörätuolissa istuvilta edellytetään että he istuvat niissä jolloin "terveet" voivat todeta että henkilö on hyväksynyt oman kohtalonsa. Tv:ssä näkee joskus toimittajan joka istuu pyörätuolissa. Toki on vamma-asteesta riippuen helpompaa istua aina ja vain pyörätuolissa ja muuta mahdollisuutta ei ole yksinäiselle ihmiselle. Itse näen että pyörätuoli on vain apuvälinen liikkuminen paikasta toiseen.
Pyörätuoli on apuväline...
2
1188
Vastaukset
- Osma74
Jollekin voi olla vain liikkumisväline, jos vaikka jaloissa on jonkin verran toimintakykyä. Joku toinen ei sitten ehkä enää pääsekään itse pois siitä mukavasta lepotuolista, jos siihen pääseekin pyörätuolista siirtymään.
Mielestäni kyseessä on samantapainen asia, kuin vaikeavammainen ja vaatteet. Työskentelin joskus hoitajana kehitysvammalaitoksessa. Vaatteiden pukeminen oli monesti hankalaa, ja etenkin joustamattomat talviulkoiluvaatteet olivat mahdottomia. Vammaisille suunniteltuja erikoisvaatteita ei suosittu, koska piti pyrkiä normaaliuteen. Itse en sitä ymmärtänyt. Asukkaat näyttävät yhtä vaikeavammaisilta, kuin ovat, vaatteista huolimatta. Käytännölliset vaatteet eivät olisi olleet vammaa korostavia, vaan hoitoa ja ehkä asukkaan oloakin helpottava asia, ja nekin olisivat voineet olla nättejä. Mutta ei, on pyrittävä normaaliuteen. (Nykyään tuskin on enää rahaa viedä vaikeavammaisia asukkaita ulos, joten ongelma on sillä selvä.)
Minulle polkupyörä ei ole apuväline. Olen tervejalkainen, ja kävelen. Sen sijaan silmälasit ovat apuväline, ja käytän niitä, paitsi unet näen ilman. Jos henkilöllä on kuulolaite, hän käyttää sitä, eikä yritä näyttää kuulovammattomalta. Tästä tulikin mieleeni, että jos sinulla olisi jalkaproteesi, käyttäisitkö sitä? Itse en, jos onnistuisin liikkumaan pelkillä kyynärsauvoilla. Eli tässä tapauksessa kieltäytyisin apuvälineestä. Entä itse? Jos haluat piilotella pyörätuolia, miten suhtaudut proteeseihin? Nehän antava ymmärtää, että jotain on mitä ei oikeasti ole.- Sikermän Idiopää
Niin, mikähän siinä on, ettei se sovellu Svoliin? Mikähän siinä on, ettei sillä tule toimeen? Miksi näissä pyörätuoleissa saa ihmiset aiheuttaa hämmästystä ja kummastusta? Miksi ms-potilaalla ei ole lapsia? Onko hän aina holhottava pieni lapsonen, jolle saa keskustella äänestä? Oletko kiinnstunut pyörätuolipotilaan omasta ajatuksesta. TIedätkö jo mikä on Fairy Tale, no mun mielestä pyörätuoli. Saahan siinä, ihan jokaikinen painonvartija osallistua mielessään paraolympialaisiin... Miksei heille muuten ole sellaisia? Miksi paino ei ole vamma? Koska pyörätuolissa on hankala liikkua painolla.
P.S Mä haluaisin yhden sukulaiseni takaisin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289