Missä viipyy hikoilu

hytisyttää

Ikää jo 44-vuotta ja palelen koko ajan hirvittävästi. Yöllä on nukuttava kahden peiton alla ja villatakki päällä ja paleltaa silti. Töissä pidettävä toppahousuja että tarkenee. Monet tämän ikäiset valittavat hikoilusta mutta ei ole herkkua jatkuva palelukaan. Menkkakierto lyhentynyt 20 vrk:teen joten kyllä tässä vaihtareista on kyse.

24

2162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajis...

Mittautahan kilpirauhasarvosi...

• 54v

Jos vaikka 10-vuoden päässä

• alkoi...

kauhealla palelemisella kunnes alkoivat kuumat aallot....

• toinen vilukissa

Mulla oli myös palelua, lisäksi "vetämätön olo", keskittymiskykykin huono jne jne. Menin toiveikkaana läkäriin,että olisko vaikka kilpisrauhasongelma kyseesä, että olisi lääkityksestä apua, muttei kokeissa ilmennyt mitään erityistä. Oletan että jotain esivaihdevuosi oireita ovat tai mitä lie, hormoonit heittelee? Elämää haittaavat kovasti kumminkn.. Nyt vaan odotellaan helpottaisko ajan kanssa...

• vilukattiko?

Olen vähän yli 50 ja kuukautiset tulevat vielä, mutta harvakseltaan. Mulla on nykyään usein vilu. Minua ei hikoilluta paitsi saunassa ja auringon paahteessa. Ei multa silti veto ole poissa kuten kilpparin vajaatoiminnassa.

30-50 vuotiaana kuljin kovallakin pakkasella paljain käsin ja farkuissa ilman sukkahousuja tai välihousuja. Päällystakin alle on yleensä riittänyt lyhythihainen pusero. Kotona olen tottunut kulkemaan paljain jaloin kevyesti pukeutuneena, mutta nyt minulla on jalassa trikoohousut, nilkkasukat ja minimittainen neulemekko 100% villaa, vaikka huonelämpötila on 23. Yöllä mulla on paksu pehmeä täkki korviin asti vedettynä. Mä olenkin aina ihaillut muhkeita villapaitoja, mutta en mä ole voinut käyttää niitä. Nyt ne olisivat tarpeen. Paksusta langasta saa nopeasti upeita neuleita.

Mä epäilen, että mun pintaverenkierto heikentynyt. E-vitamiini parantaa hiussuonten kuntoa ja omega rasvat parantavat verenkiertoa. Täytyy kokeilla auttaisko ne viluisuuteen.

• Jäässä

Mutta joka tapauksessa tältä palstalta katosi selvästi "hikoilevat", kun alkoivat nämä arktiset ilmat Suomessa. Saatiin vihdoinkin helpotusta ainaiseen kuumuuteen. Nyt ei tarvitse kauaa ulkona pällistellä kun jo kuivaa hiki!!!Jotain hyötyäkin on tässä maanosassa asumisesta.

• täällä näin
        Jäässä kirjoitti:

Mutta joka tapauksessa tältä palstalta katosi selvästi "hikoilevat", kun alkoivat nämä arktiset ilmat Suomessa. Saatiin vihdoinkin helpotusta ainaiseen kuumuuteen. Nyt ei tarvitse kauaa ulkona pällistellä kun jo kuivaa hiki!!!Jotain hyötyäkin on tässä maanosassa asumisesta.

No ei kyllä kadonnut hiki, vaan tuli kahta kauheemmaksi, kun pitää laittaa vaatetta, niin pirusti ja hiki laahaa oikein ja hetken päästä tulee vilu ja kylmä hiki. Jollei laita tarpeeksi vaatetta, niin vilustuu, kun termostaatti ei toimi, eikä välttämättä tiedä, että on kylmä. Pitää olla myös salamana ulkona, ettei iski kuumuusvaihde päälle vaatetta pukiessa. Välillä joutuu oikein pyyhkimään hikeä naamasta, ennen ulos lähtöä ja vähän ajan päästä alkaa olemaan, kuin horkassa, kun palelee niin vietävästä. Elikkä sitä rataa mennään hiki ja vilu vuorotellen. Kesällä oli sentään toista, kun uloskin voi mennä melkein ilman vaatetta, eikä vilustumisesta tarvinnut huolestua. Oma hikoiluni ei ole kyllä yhtään vähentynyt kesästä, vaan päin vastoin, mutta ei sitä sen kummemmin viitti täällä toitottaa, miksi se siitä tulee.

ps. on se kumma, kun tää kone ei osaa itse yhteenlaskua??

• N45

Okay, voi olla.

Hei,

Minä täytin juuri äsken 45 ja olen palellut jo 1 vuoden. Öisin olen pitänyt 2 täkkiä päällä. Töissä palelen aina yleensä eniten silloin kun pitäisi ruokailla tai pitää kahvitauon, pidänkin silloin usein ohutta villatakkia ja lisäksi työtakkia ylläni.

Mensujen aikaan hikoilen, niin että haisee. Mensujen kierto oli muutaman kuukauden 22-24 päivää ja nyt kiertoni on pitkittynyt yli 30 päivään. Nyt mensuni ovat aika runsaat ja hirveän migreeni iskee.

Viime keväänä toinen puoli alamassusta oli ovuulaation aikana todella kipeä, nyt ei ole mitään kipuja muuta kuin mensujen aikana.

Luin jostain että esivaihtarit voi olla kyseessä, jos kierto lyhenee tai menee sekaisin, hikoilee jne. Silti mensuista saa kärsiä vielä monta vuotta. :D

• estragona

kertoo keltarauhasen toiminnan hiipumisesta vaihdevuosien alkaessa hiljalleen.

• mävaan45

olen 45 ja ihmettelin runsaita menkkoja ym. ja todettiin sitten polyyppi joka poistettiin ja nyt kaikki on normalisoitunut..

• N45
        estragona kirjoitti:

kertoo keltarauhasen toiminnan hiipumisesta vaihdevuosien alkaessa hiljalleen.

Minulla se kierto on todellakin lyhentenyt kun ennen se oli 26 päivää ja putosi tuonne 22 päivään. Nyt kiertoni on ollut 30-34 päivää.

• hytisyttää

Nyt palelu on mennyt siihen pisteeseen etten voi enää nukkua jos en laita toppahaalaria (hihallinen) yöksi päälle, sen päälle vielä kaksi täkkiä.

• mamma 50 vee

vaihtareistako johtuu yöllinen paleleminen?
        olenkin miettinyt kun mulla on kans kaksi peittoo päällä kun paleltaa kerros talossa,
        ei kai mul sit muita isompii oireita ookkaan,,,,,,,, joo nii
        menkat lopetettiin hormoonikierukan kanssa,,,kun tuli 2krt /kk menkat ja teki anemian pitkällä välillä....nyt kierukka ollut, puol vuotta ,menkat on,mut nimeksi vain ,ja kierukka lopetti yöhikoilunkin ,, se on vuodon hoidoksi ei enään ehkäsyksi,,,,,, olen 50 vee
        ja nuorempana mulla ei kovin ollut menkka kipuja,nyt on , rinnat tosi arat,turvotusta,alamasu kipee,,mutnämä on pieniä juttuja,,mut hormoonikierukka on hyvin sopinut mulle ei onglemia,

• Kunhan nyt

jo aihetta tarkistaa kilpirauhanen. Ei kuulosta enää ihan normivaihtareilta tuo palelu. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelemista. Toisaalta jos on tulehdus jossakin ja lämpöilyä iltaisin niin silloinkin palelee kovasti.

• hytisyttää
        Kunhan nyt kirjoitti:

jo aihetta tarkistaa kilpirauhanen. Ei kuulosta enää ihan normivaihtareilta tuo palelu. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelemista. Toisaalta jos on tulehdus jossakin ja lämpöilyä iltaisin niin silloinkin palelee kovasti.

Kilpirauhaskokeet on otettu ja tulokset olivat normaalit. Kuumeesta ei ole kyse, arvaa olenko vähän monta kertaa mitannut. Pientä alilämpöä mittarin mukaan mutta ei kuumetta. Olen vähän alkanut epäillä olisiko jotain sydänperäistä kun suvussamme on paljon kaikenlaisia sydänsairauksia. Isänikin paleli hirveästi ennen kuin hänelle tehtiin pallolaajennusoperaatio.

• kysyn kuitenkin
        hytisyttää kirjoitti:

Kilpirauhaskokeet on otettu ja tulokset olivat normaalit. Kuumeesta ei ole kyse, arvaa olenko vähän monta kertaa mitannut. Pientä alilämpöä mittarin mukaan mutta ei kuumetta. Olen vähän alkanut epäillä olisiko jotain sydänperäistä kun suvussamme on paljon kaikenlaisia sydänsairauksia. Isänikin paleli hirveästi ennen kuin hänelle tehtiin pallolaajennusoperaatio.

Syötkö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja muutenkin kuumaa kaakaota, kahvia tai teetä? Entä kuumat puurot ja vellit kuuluvatko ruokavalioosi? Ne nostattavat nopeasti lämmön päälle. Kysyn vain sen takia, koska itselläni(54v.) on vaihdevuodet menossa hikoiluineen ja olen saanut hikoilun kuriin syömällä pääasiallisesti ruuan kylmänä ja vältän myös kuumia juomia..

• hytisyttää
        kysyn kuitenkin kirjoitti:

Syötkö kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja muutenkin kuumaa kaakaota, kahvia tai teetä? Entä kuumat puurot ja vellit kuuluvatko ruokavalioosi? Ne nostattavat nopeasti lämmön päälle. Kysyn vain sen takia, koska itselläni(54v.) on vaihdevuodet menossa hikoiluineen ja olen saanut hikoilun kuriin syömällä pääasiallisesti ruuan kylmänä ja vältän myös kuumia juomia..

Töistä kotiin tultua syön jotain lämmintä, se voi olla vaikka vain pari mikrossa lämmitettyä riisipiirakkaa tai puuroa. Enimmäkseen olen leipä kahvi -annosten varassa, siinä sivussa menee purkkitolkulla soijajogurttia ja maitorahkaa. Kahvia tulee juotua ehkä vähän liikaakin. Viikonloppuisin saatan toki syödä kaksikin lämmintä ateriaa päivässä. En oikein usko, että tämän palelemisen takana olisi ruokavaliosta johtuva syy koska silloinhan tätä kylmänhorkkaa olisi ollut jo kymmeniä vuosia eikä vain paria viimeistä vuotta.

• Syö terveellisesti
        hytisyttää kirjoitti:

Töistä kotiin tultua syön jotain lämmintä, se voi olla vaikka vain pari mikrossa lämmitettyä riisipiirakkaa tai puuroa. Enimmäkseen olen leipä kahvi -annosten varassa, siinä sivussa menee purkkitolkulla soijajogurttia ja maitorahkaa. Kahvia tulee juotua ehkä vähän liikaakin. Viikonloppuisin saatan toki syödä kaksikin lämmintä ateriaa päivässä. En oikein usko, että tämän palelemisen takana olisi ruokavaliosta johtuva syy koska silloinhan tätä kylmänhorkkaa olisi ollut jo kymmeniä vuosia eikä vain paria viimeistä vuotta.

Lukiossa istuin kaikki oppitunnit ulkotakki päällä, koska minua paleli. Kotiin palattuani menin aina puoleksi tunniksi selkä lämpöpatteria vasten istumaan. Kotonani oli aina 24 astetta lämmintä, koulussa selvästi vähemmän. Aloin syödä parikymppisenä E-vitamiinia, ja palelutaipumukseni väheni selvästi ja kalpeuteni hävisi. E-vitamiini kohentaa hiussuoniston kuntoa. Osa hiussuonista voi olla pois käytöstä tai rappeutuneet. Olin teininä myös hyvin laiha. Kasvatin myöhemmin sopivan silava-alusasun, joka eristää mukavasti lämpöä. Hylkeetkin sen tietävät.

Riisipiirakoista puheenollen, eräs linjoistaan tarkkaa huolta pitävä laiha tuttavani sai vaihdevuodet 35 vuotiaana. Hänellä oli tapana syödä lounaaksi 1 riisipiirakka nakki. Kotona hän söi tietenkin jotain muuta, mutta varovaisesti. Lääkäri määräsi hänet monipuolisemmalle ruokavaliolle, ja sanoi, että ne riisipiirakat ja nakit saavat nyt jäädä. Riisipiirakat valmistetaan yleensä valkoisesta riisistä, jossa ei ole elämää ylläpitäviä vitaaliaineita. Ostopiirakoissa kuoren ruisjauhokin on vehnällä jatkettua. Eli ne ovat nolla-ravintoa. Mitä vähemmän nauttii kaloreita, sitä vähemmän on varaa syödä vitamiiniköyhää ruokaa, jos ei halua näivettyä pystyyn. Riittävä määrä kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita pitää saada silloinkin, kun haluaa pitää kalorimäärän kurissa. Se asettaa melkoiset haasteet ruuan laadulle.

• hytisyttää
        Syö terveellisesti kirjoitti:

Lukiossa istuin kaikki oppitunnit ulkotakki päällä, koska minua paleli. Kotiin palattuani menin aina puoleksi tunniksi selkä lämpöpatteria vasten istumaan. Kotonani oli aina 24 astetta lämmintä, koulussa selvästi vähemmän. Aloin syödä parikymppisenä E-vitamiinia, ja palelutaipumukseni väheni selvästi ja kalpeuteni hävisi. E-vitamiini kohentaa hiussuoniston kuntoa. Osa hiussuonista voi olla pois käytöstä tai rappeutuneet. Olin teininä myös hyvin laiha. Kasvatin myöhemmin sopivan silava-alusasun, joka eristää mukavasti lämpöä. Hylkeetkin sen tietävät.

Riisipiirakoista puheenollen, eräs linjoistaan tarkkaa huolta pitävä laiha tuttavani sai vaihdevuodet 35 vuotiaana. Hänellä oli tapana syödä lounaaksi 1 riisipiirakka nakki. Kotona hän söi tietenkin jotain muuta, mutta varovaisesti. Lääkäri määräsi hänet monipuolisemmalle ruokavaliolle, ja sanoi, että ne riisipiirakat ja nakit saavat nyt jäädä. Riisipiirakat valmistetaan yleensä valkoisesta riisistä, jossa ei ole elämää ylläpitäviä vitaaliaineita. Ostopiirakoissa kuoren ruisjauhokin on vehnällä jatkettua. Eli ne ovat nolla-ravintoa. Mitä vähemmän nauttii kaloreita, sitä vähemmän on varaa syödä vitamiiniköyhää ruokaa, jos ei halua näivettyä pystyyn. Riittävä määrä kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita pitää saada silloinkin, kun haluaa pitää kalorimäärän kurissa. Se asettaa melkoiset haasteet ruuan laadulle.

Olen 172 cm pitkä ja painan 60 kg joten olen painoindeksin mukaan vielä normaalipainoinen vaikka hoikka olenkin. En oikein osaa laittaa mitään ruokaa ja toisaalta en halua tuhlata aikaa sellaiseen. Käytän mieluummin senkin ajan harrastuksiini. Ruoka on vain välttämätön paha, en edes välitä onko ruoka hyvää kunhan se ei ole kovin pahaa. Minulle pääasia on, että nälkä lähtee. E-vitamiinin puutetta ei varmasti ole, napostelen manteleita ja pinjansiemeniä päivittäin ja syön paljon täysjyväruisleipää.

• Syö terveellisesti
        hytisyttää kirjoitti:

Olen 172 cm pitkä ja painan 60 kg joten olen painoindeksin mukaan vielä normaalipainoinen vaikka hoikka olenkin. En oikein osaa laittaa mitään ruokaa ja toisaalta en halua tuhlata aikaa sellaiseen. Käytän mieluummin senkin ajan harrastuksiini. Ruoka on vain välttämätön paha, en edes välitä onko ruoka hyvää kunhan se ei ole kovin pahaa. Minulle pääasia on, että nälkä lähtee. E-vitamiinin puutetta ei varmasti ole, napostelen manteleita ja pinjansiemeniä päivittäin ja syön paljon täysjyväruisleipää.

Terveyden kannalta vain raaka-aineilla on merkitystä. Ruuan laitto ja lämpimyys eivät yleensä korota ruuan ravintoarvoa vaan päin vastoin. Siksi ruuan valmistukseen perehtyminen ei ole mikään edellytys hyvin syömiselle. Tosin betakaroteeni ja lykopeeni imeytyvät paremmin kypsennetystä ruuasta.

Siemenissä ja pähkinöissä on tosiaankin paljon E-vitamiinia, hyviä rasvahappoja, kalsiumia ja muita kivennäisiä. Sen vuoksi syön itsekin niitä. Jotta päivän E-vitamiini tarve tyydyttyy, niitä pitää syödä aika paljon, 100-200 gr/päivä, jos ravinnossa ei ole muita merkittäviä E-vitamiinin lähteitä. On liuta muitakin vitaaliaineita, joita pitää saada säännöllisesti, jos haluaa pysyä elossa muutenkin kuin nimellisesti. Jos syö vähän, niin on hyvin todennäköistä, että kärsii jostain puutoksesta. Vähäruokaisen kannattaa jättää jokainen roskapala syömättä ja korvata se jollain terveellisemmällä vaihtoehdolla

• Ent. vilukissa

Terveyden kannalta vain raaka-aineilla on merkitystä. Ruuan laitto ja lämpimyys eivät yleensä korota ruuan ravintoarvoa vaan päin vastoin. Siksi ruuan valmistukseen perehtyminen ei ole mikään edellytys hyvin syömiselle. Tosin betakaroteeni ja lykopeeni imeytyvät paremmin kypsennetystä ruuasta.

Siemenissä ja pähkinöissä on tosiaankin paljon E-vitamiinia, hyviä rasvahappoja, kalsiumia ja muita kivennäisiä. Sen vuoksi syön itsekin niitä. Jotta päivän E-vitamiini tarve tyydyttyy, niitä pitää syödä aika paljon, 100-200 gr/päivä, jos ravinnossa ei ole muita merkittäviä E-vitamiinin lähteitä. On liuta muitakin vitaaliaineita, joita pitää saada säännöllisesti, jos haluaa pysyä elossa muutenkin kuin nimellisesti. Jos syö vähän, niin on hyvin todennäköistä, että kärsii jostain puutoksesta. Vähäruokaisen kannattaa jättää jokainen roskapala syömättä ja korvata se jollain terveellisemmällä vaihtoehdolla

Itselläni alkoi palelu vaivata alle 50 v. Äidillä ja siskoilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten arvasin siitä olevan kyse. Lääkärin mukaan arvot olivat kuitenkin normaalit. Valitin sitkeästi viluani ja kilppariarvoja mitattiin useamman kerran. Lopulta lääkäri uskoi minua ja määräsi tyroksiinia. Palelu asettui aika pian, ja myös energisyys lisääntyi. Ongelmahan on, että lääkärit tuijottavat liikaa arvoja, eivätkä kuuntele potilaan kertomia oireita. Suomessa kilppari-arvojen rajat ovat "varovaiset". Siksi moni jätetään ilman lääkitystä, vaikka sitä kipeästi tarvitsisi.

• Aivan aivan
        Ent. vilukissa kirjoitti:

Itselläni alkoi palelu vaivata alle 50 v. Äidillä ja siskoilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten arvasin siitä olevan kyse. Lääkärin mukaan arvot olivat kuitenkin normaalit. Valitin sitkeästi viluani ja kilppariarvoja mitattiin useamman kerran. Lopulta lääkäri uskoi minua ja määräsi tyroksiinia. Palelu asettui aika pian, ja myös energisyys lisääntyi. Ongelmahan on, että lääkärit tuijottavat liikaa arvoja, eivätkä kuuntele potilaan kertomia oireita. Suomessa kilppari-arvojen rajat ovat "varovaiset". Siksi moni jätetään ilman lääkitystä, vaikka sitä kipeästi tarvitsisi.

Kerroin lemmikkini kilpparilääkitystä tuttavalleni, ja tämä kertoi, kuinka paljon vaikeampaa hänen oli saada hoitoa omaan kilpirauhasvaivaansa.

• Lähiruokaa

kasvaa monia syötäviä pähkinöitä ja siemeniä. Ihmiset ovat eläneet ennenkin ilman pähkinöitä. Olisikohan joku maahantuoja saanut laitettua saappaansa oven väliin ja pähkinäbuumin vireille tietysti liiketoimintaa virkistämään.

• Sy terveellisesti
        Lähiruokaa kirjoitti:

kasvaa monia syötäviä pähkinöitä ja siemeniä. Ihmiset ovat eläneet ennenkin ilman pähkinöitä. Olisikohan joku maahantuoja saanut laitettua saappaansa oven väliin ja pähkinäbuumin vireille tietysti liiketoimintaa virkistämään.

Lähiruoka ei ole ainoa vaihtoehto, ei terveellisin, eikä usein edes se ekologisinkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe