Moro äidit & isät,
milloin olette antaneet vauvalle ensimmäistä kertaa korviketta? Itselläni on kuukauden ikäinen vauva, joka on tähän asti ollut kyllä täysimetyksellä, mutta monta kertaa helpottuisi elämä, jos voisi antaa välillä korvikettakin, kun lähden liikenteeseen jne. Myös isä voisi lasta syöttää ,jos olen itse poissa kotoa. Olen pumpannut rintamaitoakin varastoon, mutta se on todella työlästä ja aikaavievää puuhaa, ja saa rinnat tuottamaan enemmän vielä maitoa.
Mutta siis eihän siitä ole haittaa, jos antaa välillä korviketta tämän ikäiselle? Thänks :-)
ps. ei kiitos sitten kaikille syyllistäjille, joita tälläkin palstalla riittää! Vain asiallisia vastauksia :-)
Korvike?
24
2168
Vastaukset
- ``````````
Sairaalassa annettiin luovutettua maitoa 3 vrk ja neljäntenä korviketta kun kotiinlähtö lähestyi eikä vauva osannut vielä imeä rinnasta kunnolla. Sen jälkeen vauvaa on syötetty koko ajan osaimetyksellä (on nyt 4kk ja ainoastaan 2vrk ollaan pärjätty rintamaidolla). Korviketta menee nyt 50-400 ml/vrk, lähinnä iltaisin. Mitään vaivoja siitä ei ole tullut, olen käyttänyt NAN:ia. Kun sulta maitoa tulee reilusti ekalla viikolla vois laittaa rinta-maidon sekaan niin näkee miten sopii.
- mut hei
Tuon ikäisen vauvan äidin ei ole tarkoitettukaan olla poissa vauvan luota ruokaväliä pidempää aikaa!
- Taas turhaa syyllist
Entäs silloin kun imetysväliä on mahdoton etukäteen arvioida? Olisin ollut vauvan kanssa 4kk 24h/vrk. Ainoastaan yöllä 22-04 tiedän vauvan nukkuvan ilman syöttämistä. Tietysti on hienoa jos itse pystyt pysymään veuvan vierellä koko ajan mutta kaikki ei siihen pysty ja syitä yhtä paljon kuin äitejäkin. Sitä paitsi aloittaja ei missään kohtaa kertonut että olisi nyt jo jättämässä vauvaa isän kanssa kahdestaan.
- just joo
ei saa olla sitten mitään muuta elämää!Jos sulla ei ole niin se ei todellakaan tarkoita että muiden pitää kyhjätä vaan vauvan kans kotona neljän seinän sisällä!Ei oo ihme että täälläki on niin äkäistä porukkaa.
- brewww
niin siitä asti myös osaimetyksellä tähän kiinteiden aloitukseen saakka, jolloin oma maitoni on alkanut riittämään. NAN on ollut hyvä myös silloin, jos olen itse lähtenyt kauppaan tms. niin isä voi syöttää. Ei tartte huudattaa lasta kotona ja soitella äitiä kiirehtimään kotiin. Joskus on helpottavaa käydä vähän huokaisemassa, edes sitten ruokaostosten ajan :=)
- jxlfdyb
oletko miettinyt, kuinka paljon helpompaa toisaalta on se, että imettää? ei tarvitse lämmitellä maitoja ja arvailla kuinka paljon milläkin kertaa korviketta maistuu, yölläkin riittää kun vaan nostaa lapsen viereensä syömään. ja jos liikenteeseen lähtee, niin ei se maidon pumppaus etukäteen ole kovin tylästä, kun sen alottaa hyvissä ajoin. mä olen ainakin lähes tulkoon päivittäin pumpannu pakkaseen jonkin verran maitoa(tosin sitä tuleekin niin paljon) niin jos jonnekin joskus mieli tekee lähteä niin ei siitä maidosta tarvi huolta kantaa.
en halua syyllistää, mutta faktahan on, että äidinmaito on lapselle se kaikkein paras vaihtoehto ja mielestäni olis tärkeetä sitä tarjota, jos se vaan on mahdollista. mielestäni myös on itsekästä ajatella että pääsisi helpommalla, eikä tarvitse olla niin sidoksissa lapseen, jos ei imetä. mutta tosiaan, oma on asiasi.
itse meinasin imetyksestä luopua kun poika oli tissillä jatkuvasti sen ekat pari kuukautta- siis parikin tuntia kerrallaan.mut onneksi en sitä tehnyt=) - --------------------
jxlfdyb kirjoitti:
oletko miettinyt, kuinka paljon helpompaa toisaalta on se, että imettää? ei tarvitse lämmitellä maitoja ja arvailla kuinka paljon milläkin kertaa korviketta maistuu, yölläkin riittää kun vaan nostaa lapsen viereensä syömään. ja jos liikenteeseen lähtee, niin ei se maidon pumppaus etukäteen ole kovin tylästä, kun sen alottaa hyvissä ajoin. mä olen ainakin lähes tulkoon päivittäin pumpannu pakkaseen jonkin verran maitoa(tosin sitä tuleekin niin paljon) niin jos jonnekin joskus mieli tekee lähteä niin ei siitä maidosta tarvi huolta kantaa.
en halua syyllistää, mutta faktahan on, että äidinmaito on lapselle se kaikkein paras vaihtoehto ja mielestäni olis tärkeetä sitä tarjota, jos se vaan on mahdollista. mielestäni myös on itsekästä ajatella että pääsisi helpommalla, eikä tarvitse olla niin sidoksissa lapseen, jos ei imetä. mutta tosiaan, oma on asiasi.
itse meinasin imetyksestä luopua kun poika oli tissillä jatkuvasti sen ekat pari kuukautta- siis parikin tuntia kerrallaan.mut onneksi en sitä tehnyt=)Niin varmaan on aito maito parasta ravintoa lapselle, muttei se silti ole niin iso asia, jos sitä ei joka kerta saa. On paljon suurempia asioita, joilla lapsen elämän voi pilata: esim. huono kasvatus.
Eikä tosiaankaan voi odottaa, että toinen vanhempi pysyisi kotona jatkuvasti valmiudessa, kun vauva haluaa tunnin välein tissiä. Esimerkiksi minä opiskelen enkä siis voi olla aina syöttämässä. Siksi on hyvä, että vauva on tottunut pulloon (ja tottunut myös alusta asti, että isäkin syöttää). Paljon enemmän hankaluuksia ja säätämistä meillä tulisi siitä, että mies soittelisi minulle kesken luennon, että tule antamaan tissiä vauvalle! Sitten polkisin 5 km pakkasessa syöttämään vauvaa ja missaisin loput luennosta polkeakseni saman matkan pakkasessa ja liukkaallla kelillä takaisin seuraavalle luennolle, jolta ehkä taas joutuisin poistumaan kesken. Varsinkaan tenteistä ei voi lähteä kesken, eikä sieltä voi myöskään poistua puhumaan puhelimeen.
Joskus on kiva myös nukkua ihan täysiä öitä korvatulpat korvissa, niin jaksaa seuraavana päivänä olla skarppina. Varsinkin jos on tulossa jotain tärkeää.
Ja onhan tässä muutakin menoja kuin luennot, seminaarit, tentit ja kauppareissut. Ei tosiaan voi olettaa, että toinen olisi koko ajan saatavilla.
- vähän
Sait kuitenkin noita kaiken tietäviä, viisastelevia ja syyllistäviäkin vastauksia, vaikka erikseen toivoit ettet. Älä ota niitä henkilökohtaisesti. Niin on monta mielipidettä ja tapaa kuin on äitiäkin. Tee rohkeasti omat ratkaisusi, suuntaan tai toiseen. Sinä olet lapsellesi paras äiti.
Me aloitimme olosuhteiden pakosta jo laitoksella täydentämään rintamaitoa vastikkeella.
Vaikka myöhemmin rintamaito olisi riittänytkin pelkältään, jatkoimme sillä linjalla, että iltapala otettiin pullosta, siis koko iltamaito. Tämä oli ja on edelleen isän ja lapsen yhteinen hetki, kun muuten päivän aikana eivät toisiaan näe.
Tämä osaruokinta pullosta haluttiin pitää jo senkin takiaa, ettei hyvä opittu taito syödä pullosta menisi hukkaan. No, meillä tämä toimi mainiosti, vauva ei hylkinyt kumpaakaan - ei pulloa eikä rintaa - vaan söi kun ruokaa tarjottiin, tuli se mistä tuutista tahansa.
Käsitykseni mukaan tuo vieroksuminen suuntaan tai toiseen on ihan mahdollista, varaudu siis siihen.
Vastikkeesta sinällään ei ole haittaa. Kaikki merkit eivät sovi kaikille. Aloita siis jostakin, ja jos vatsavaivoja ilmenee, vaihda merkkiä. - symbioosissa
Meidän "vauva" on jo yli yksivuotias ja siirtyi äidinmaidosta suoraan lehmänmaitoon. Ei ole saanut korviketta kertaakaan. En lähtenyt liikenteeseen pidemmäksi aikaa ilman vauvaa ensimmäiseen puoleen vuoteen. Tuttipulloa ei huolinut millään, joten oli pakko pitää vauva mukana tai käydä asioilla nopeasti kun vauva oli juuri syönyt itsensä ihan täyteen. Näin mulla oli jopa 2 h aikaa käydä kaupungilla, kyllä vauva sen ajan pärjäsi juuri syöneenä ja isi olisi soittanut jos ei olisi pärjännyt.
Jälkeenpäin muistelen tuota aikaa kaiholla. :) Oli niin ihanaa olla kiinni vauvassa, suorastaan symbioosissa hänen kanssaan. Silloin muutaman kerran ärsytti kun kaikki menot oli suunniteltava tosi tarkkaan, mutta nyt suorastaan ikävöin sitä riippuvuutta kun lapsi on jo iso ja nauraen juoksee pakoon kun yrittää halia. :)- tasa-arvo
Tämä imetyshysteria tuntuu olevan sellaisten äitien juttu, jotka juuri haluavatkin tehdä itsestään paskan tärkeän ja "omia" vauvan isältä. Jos annetaan välillä korviketta ja äiti on poissa vaikka päivän, niin että isi hoitaa, niin kyllähän se niinkín käy aivan hyvin, mutta on näitä äitejä jotka ítse tekemällä tekevät itsestään niin korvaamattomia.Äitejä kuolee synnytyksissä,lapsia annetaan adoptoitavaksi joten totuus on että lapsi pärjää oikeesti muidenkin kuin äidin hoidossa ja itselle onkin tärkeää että lapsi tottuu yhtälailla olemaan isänkin kanssa, samoin tottuu pienestä asti muihin sukulaisiin. On typerää jos vauva vain itkee äidin perään jäädessään isin kanssa...minusta on epäreilua omia yhteistä lasta, kun sitä voi molemmat hoitaa yhtälailla. Isä on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, jos äiti antaa tähän mahdollisuuden.
- LOISTAVAA!
tasa-arvo kirjoitti:
Tämä imetyshysteria tuntuu olevan sellaisten äitien juttu, jotka juuri haluavatkin tehdä itsestään paskan tärkeän ja "omia" vauvan isältä. Jos annetaan välillä korviketta ja äiti on poissa vaikka päivän, niin että isi hoitaa, niin kyllähän se niinkín käy aivan hyvin, mutta on näitä äitejä jotka ítse tekemällä tekevät itsestään niin korvaamattomia.Äitejä kuolee synnytyksissä,lapsia annetaan adoptoitavaksi joten totuus on että lapsi pärjää oikeesti muidenkin kuin äidin hoidossa ja itselle onkin tärkeää että lapsi tottuu yhtälailla olemaan isänkin kanssa, samoin tottuu pienestä asti muihin sukulaisiin. On typerää jos vauva vain itkee äidin perään jäädessään isin kanssa...minusta on epäreilua omia yhteistä lasta, kun sitä voi molemmat hoitaa yhtälailla. Isä on aivan yhtä hyvä hoitaja kuin äiti, jos äiti antaa tähän mahdollisuuden.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi!! Sitä paitsi, harvemmin niistä lapsista tulee sen parempia tai huonompia jotka ovat saanet korviketta! Ihme hysteria koko imetyksestä... varsinkin tuollainen kiihkoilu. Meillä ei imetys onnistunut, koska vauva ei suostunut tarttumaan tissiin missään vaiheessa. Vauva on nyt 5 vk ja tarjotaan kyllä rintaa, mutta saa raivarit lähes joka kerta. Näin ollen olemme tulleet siihen tulokseen, että molempien mieleterveyden kannalta on parempi, kun lapsi saa rintamaidon (ja lisäksi korviketta) pullosta ja rinnasta silloin kun lapsi itse haluaa rintaa imeä. Ihan samalla tavalla vauva saa läheisyyttä ja ihokontaktia, vaikka ei koko aikaa rinnalla olisikaan. Ihanaa on sekin, että isä saa olla lapsen kanssa myös ihokontaktissa ja saa "imettää". Olisihan se mukavaa, jos imetys olisi onnistunut, mutta näin hyvä ja toivottavasti seuraavan lapsen kanssa se onnistuu.
- nsnvds,m.
annoin korviketta heti kun päästiin sairaalasta kotiin ja osittaisella oli parisen viikkoa enne siirtymistä kokonaan korvikkeelle. jos olet lähdössä jonnekkin ilman vauvaa niin kokeile hyvissä ajoin eri korvikkeita että mikä sopii vauvalle, ettei tule sitä sellaista että isi tai joku muu hoitaja antaa korviketta ja vauvalle tulee vatsakipuja ja hoitaja on sitten vatsavaivaisen vauvan kanssa, voi tulla äkkiä soitto että ala tulla jo kotiin ku vauva vaan huutaa. kaikille vauvoille ei käy kaiikki korvikkeet. meillä tytöllä tuli vatsavaivoja tuttelista ja semperista mutta NANista ei tullu mitään oireita.
täällä saa aina syyllistämistä jos edes mainitsee sanan korvike. heti ollaan kuvittelemassa että äiti on menossa tietty baariin, jos haluaa korviketta syöttää. ei tule näille ihmisille mieleen että monia muitakin tapoja viettää omaa aikaa ja levähtää kuin se baari ja ryyppääminen. minä olen esim. ottanut oman aikani sillä että käyn yksin kaupassa, käyn kahvilla, käyn siskolla, käyn vaateostoksilla...- kglöp
mielenkiintoista, miten täällä hyppää porukka kurkkuun, kun puhuu korvikkeesta. Ei tietenkään kaikki. Ja sitten nämä, jotka tulevat kertomaan, että en koskaan ole käynyt missään enkä mene ja ikinä en antanut muuta kuin tissiä. Ihaitavaa kyllä, mutta meillä kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä elämästä niin suunniteltua, kuin toisilla. Esim. kun puoliso on vuorotyössä/vaihtelevat työajat niin sitä on mentävä silloin, kun se "vapaa" hetki on. Ja toinen on se maidon riittävyys, kaikille imetys ei ole, että tissi suuhun ja sillä mennään. En minä ainakaan olisi jaksanut jatkuvalla syötöllä yötäpäivää nälkäänsä huutavaa lastani ellen olisi turvautunut iltaisin pullomaitoon. Osaimetyskin voi onnistua. Faktahan on, että äidin maito on parasta vauvalle ja ensisijaisesti hän tarvitsee sitä. Mutta ei liene maata mullistavaa jos äiti haluaa välillä päästä käymään jossain (ei siis siellä baarissa ja ryyppäämässä) asioilla vaikka ja isä syöttää sillävälin pullosta.
- elämä jatkuu
kglöp kirjoitti:
mielenkiintoista, miten täällä hyppää porukka kurkkuun, kun puhuu korvikkeesta. Ei tietenkään kaikki. Ja sitten nämä, jotka tulevat kertomaan, että en koskaan ole käynyt missään enkä mene ja ikinä en antanut muuta kuin tissiä. Ihaitavaa kyllä, mutta meillä kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä elämästä niin suunniteltua, kuin toisilla. Esim. kun puoliso on vuorotyössä/vaihtelevat työajat niin sitä on mentävä silloin, kun se "vapaa" hetki on. Ja toinen on se maidon riittävyys, kaikille imetys ei ole, että tissi suuhun ja sillä mennään. En minä ainakaan olisi jaksanut jatkuvalla syötöllä yötäpäivää nälkäänsä huutavaa lastani ellen olisi turvautunut iltaisin pullomaitoon. Osaimetyskin voi onnistua. Faktahan on, että äidin maito on parasta vauvalle ja ensisijaisesti hän tarvitsee sitä. Mutta ei liene maata mullistavaa jos äiti haluaa välillä päästä käymään jossain (ei siis siellä baarissa ja ryyppäämässä) asioilla vaikka ja isä syöttää sillävälin pullosta.
niin ja mitä sitten vaikka lähtisikin baariin? Jos silloin tällöin käy juhlimassa ja vauvan jättää hoitoon, niin enpä minä näe siinäkään mitään kamalaa!Isät saa kyllä juhlia ja hypätä missä tykkää, mutta äiti mätänee kotona ja vaan imttää,imettää ja imettää. Eletäänkö me muka jollakin kivikaudella hä?
- äiti20
elämä jatkuu kirjoitti:
niin ja mitä sitten vaikka lähtisikin baariin? Jos silloin tällöin käy juhlimassa ja vauvan jättää hoitoon, niin enpä minä näe siinäkään mitään kamalaa!Isät saa kyllä juhlia ja hypätä missä tykkää, mutta äiti mätänee kotona ja vaan imttää,imettää ja imettää. Eletäänkö me muka jollakin kivikaudella hä?
ihanaa kun on fiksujakin vastauksia tähän tullut.
itse annoin juuri äsken kuukauden ikäiselle ensimmäistä kertaa korviketta ja huonolla omallatunnolla. pumppaamalla ei mulla maitoa juurikaan tule, vaikka muuten hyvin riittääkin.
omaa aikaa tässä vain kaipaan ja tiedän että kyllä siihen pitää oikeus olla. (ja silti tosiaan todella huono omatunto)
ja tosiaan mun mielestä täytyy kyllä äidinkin saaada mennä vaikka sitten sinne baariin. mitähän väliä silläkin sitten taas on että missä se äiti sen oman aikansa haluaa viettää.
itsekään en siis sitä hyvällä katso jos siellä joka viikonloppu ravataan, mutta miksei muka voisi joskus käydä. on sitten paljon rennompi ja iloisempi äiti lapsella. aion tosiaan kyllä imettää pääasiallisesti, mutta meilläkin isä ehdottomasti haluaisi välillä syöttää kun muuten jää lapsen kanssa yhteinen aika niin vähiin.
ja sukulaiset kovasti jo odottelevat pikkuista hoitoon, mutta kun ei imetyksen takia ole mahdollista.
ja tietysti äidin stressi ja yliväsymys tekevät lapselle paljon pahempaa kuin korvikeannokset ja korvikepäivät välillä - oo koskaan
äiti20 kirjoitti:
ihanaa kun on fiksujakin vastauksia tähän tullut.
itse annoin juuri äsken kuukauden ikäiselle ensimmäistä kertaa korviketta ja huonolla omallatunnolla. pumppaamalla ei mulla maitoa juurikaan tule, vaikka muuten hyvin riittääkin.
omaa aikaa tässä vain kaipaan ja tiedän että kyllä siihen pitää oikeus olla. (ja silti tosiaan todella huono omatunto)
ja tosiaan mun mielestä täytyy kyllä äidinkin saaada mennä vaikka sitten sinne baariin. mitähän väliä silläkin sitten taas on että missä se äiti sen oman aikansa haluaa viettää.
itsekään en siis sitä hyvällä katso jos siellä joka viikonloppu ravataan, mutta miksei muka voisi joskus käydä. on sitten paljon rennompi ja iloisempi äiti lapsella. aion tosiaan kyllä imettää pääasiallisesti, mutta meilläkin isä ehdottomasti haluaisi välillä syöttää kun muuten jää lapsen kanssa yhteinen aika niin vähiin.
ja sukulaiset kovasti jo odottelevat pikkuista hoitoon, mutta kun ei imetyksen takia ole mahdollista.
ja tietysti äidin stressi ja yliväsymys tekevät lapselle paljon pahempaa kuin korvikeannokset ja korvikepäivät välilläollut tarvetta antaa korviketta.Ehkä menin ennen lapsia niin paljon että nautin täysillä olosta kotona enkä millään raaski olla kauaa vauvasta erossa.On jo luksusta jos on kahden vauvan kanssa ja muut lapset muutaman tunnin poissa. Enkä kyllä sen takia jaksa pumppailla tai antaa korviketta että myös isä saa syöttää,sitten kun siirrytään kiinteisiin niin isä ehtii yllin kyllin lappaamaan ruokaa suuhun.Ja vauvalla on kyllä hetkensä myös isän kanssa ilman että pulloa antaa.Mutta meitä on niin monenlaisia äiteja kuin myös vauvoja,mikä sopii toiselle niin ei taas sovi toiselle.Myönnän että on joskus vaikeaa nähdä omien tapojen ulkopuolelle:)
- joopaSta
Päätin täysimettää ainakin muutaman kuukauden, mutta parin viikon tuskastelun jälkeen annoin korviketta. Vauva harrasti kovan luokan rintaraivoa ja väsymys asiaa kohtaan vei voiton. Imetin ja annoin korviketta noin puolet ja puolet. Ei siis haitannut jos lapsen isä syötti joskus pelkällä korvikkeella, loppupelissä kumpikin kelpasi vauvalle yhtä hyvin. Kylässä oli todellakin helpompaa kun antoi pullosta. Se tosin poiki heti kyselyjä, ettenkö enää imetä.
Tuntui mukavalta käydä suihkussa ja syödä ihan rauhassa tietäen että isä voi syöttää eikä mun itse tarvi keskeyttää aina kaikkea aloittamaani.
Olen täällä monille muillekin painottanut, ettei kannata välittää noista "hyvä äiti imettää pitkään"- jutuista. Meillä on ainakin kaikki ihan tyytyväisiä olleet järjestelyyn. Vauvakin on iloinen ja nukkuu yönsä hyvin, joten suurempia traumoja ei varmaankaan korvikkeesta ole syntynyt...- Kuinka..
kauan sinulla kestää suihkussa käynti tai syöminen? Eihän se vauva 10min välein syö..
- joopaSta
Kuinka.. kirjoitti:
kauan sinulla kestää suihkussa käynti tai syöminen? Eihän se vauva 10min välein syö..
...muka vois syödä? Kai sen paremmin tiedän kuinka usein se söi...
Ekat pari kuukautta söi vähän kerralla ja juurikin 10-15 min välein. Oli sitten korviketta tai rintamaitoa.
Ja syöminen ja suihku oli esimerkkinä ns. omasta ajasta, jota jokainen tarvitsee pitääkseen omaa fyysistä ja henkistä hyvinvointiaan yllä. - No..
joopaSta kirjoitti:
...muka vois syödä? Kai sen paremmin tiedän kuinka usein se söi...
Ekat pari kuukautta söi vähän kerralla ja juurikin 10-15 min välein. Oli sitten korviketta tai rintamaitoa.
Ja syöminen ja suihku oli esimerkkinä ns. omasta ajasta, jota jokainen tarvitsee pitääkseen omaa fyysistä ja henkistä hyvinvointiaan yllä.tietenkin itse paremmin tiedät, mutta uskomattomalta kuulostaa! Ei kyllä noin usein voi olla nälkä vaikka kuinka vähän söisi kerrallaan, ettei hakenut vain läheisyyttä ja "huvituttia"?
Meillä vauva syö tissillä 5-8min kerrallaan ja sillä pärjää sen 3-4 tuntia. Tietenkin vauvoissa on eroja, mutta eihän tuota tahtia ole mahdollista ympäri vuorokauden syödä.. - joopaSta
No.. kirjoitti:
tietenkin itse paremmin tiedät, mutta uskomattomalta kuulostaa! Ei kyllä noin usein voi olla nälkä vaikka kuinka vähän söisi kerrallaan, ettei hakenut vain läheisyyttä ja "huvituttia"?
Meillä vauva syö tissillä 5-8min kerrallaan ja sillä pärjää sen 3-4 tuntia. Tietenkin vauvoissa on eroja, mutta eihän tuota tahtia ole mahdollista ympäri vuorokauden syödä..Oli puhe ekoista kuukausista, tuskin sun vauva noin vähällä syönnillä pärjäs 1-2 kuukautisena.
Ja jos pärjäs kuitenkin niin ihan hyvä niin. Aloittajalle vain oli tarkoitus viestittää, että todennäköisesti korvike helpottaisi elämää, kylässä ja myöskin ehkä kotona.
Ehkä mulla ei tullut maitoa niin paljon kun ehkä jollain muulla, ehkä se mun lapsi olikin koko ajan nälissään. Vaikee tietää maidon määrää kun en koskaan pumppaillut. - Vierailija123
joopaSta kirjoitti:
Oli puhe ekoista kuukausista, tuskin sun vauva noin vähällä syönnillä pärjäs 1-2 kuukautisena.
Ja jos pärjäs kuitenkin niin ihan hyvä niin. Aloittajalle vain oli tarkoitus viestittää, että todennäköisesti korvike helpottaisi elämää, kylässä ja myöskin ehkä kotona.
Ehkä mulla ei tullut maitoa niin paljon kun ehkä jollain muulla, ehkä se mun lapsi olikin koko ajan nälissään. Vaikee tietää maidon määrää kun en koskaan pumppaillut.Meillä poika on 6kk3vko eikä ole saanut korviketta yhtään. Oma maito on riittänyt, mutta ei sitä nyt kuitenkaan liikoja ole. Olen silti käynyt ilman vauvaa jumpissa, kaupassa, baarissakin, polttareissa, jopa töissä 7 päivää. Poika on pärjännyt isänsä kanssa tosi hyvin minun pumppaamalla maidolla ja muillakin hoitajilla satunnaisesti. En ole ominut poikaa, mutta korvike ei ole kuulunut meidän elämään. Pumppaaminen on työlästä, mutta osaan asennoitua siihen, koska teen sitä maailman parhaan pikku-ukon hyväksi! :)
- Mejeri
Meidän molemmat lapset ovat olleet pienipainoisia ja verensokerit alhaalla syntymän jälkeen. Heille molemmille on aloitettu lisämaito jo laitoksella. Esikoisen kohdalla lopetin korvikkeen annon heti kun imetys lähti kunnolla käyntiin ja imetin häntä reilusti yli vuoden. Mutta esikoinen ei ikinä oppinut pullolle ja nokkamukillekin vasta paljon yli vuoden vanhana. Tämä yhdessä lapsen vaativan luonteen kanssa tarkoitti sitä, että en päässyt yli vuoteen lähikauppaa kauemmas ja kukaan muu ei voinut hoitaa lasta öisin. Esikoinen oli huonouninen ja uuvuin taakan alla, kun en kuukausikaupalla saanut nukkua.
Toisen lapsen kohdalla jatkan korvikkeen antoa, vaikka imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee tarpeeksi täysimetyksellekin. En saa pumppaamalla maitoa talteen kuin 10 -20 ml ja senkin vähän kamalan työn ja tuskan kanssa, joten en voi antaa omaa maitoa pullosta. En enää ikinä halua ajaa itseäni samaan ansaan kuin missä olin esikoisen kanssa. Imetys on ihanaa, helppoa ja hyödyllistä, mutta liiallinen fanatismi tämänkin asian suhteen voi olla vaarallista.- yutyut
On mukavaa, kun täällä on näitä fiksuja ihmisiäkin kirjoittelemassa! Me saatiin jo laitoksella korviketta, kun oma maito ei lähtenyt herumaan ja lapsi hylki rintaa jo synnytyssalista alkaen. Osastolla sitten taas ei saatu opastusta imettämiseen, kätilöt vaan yritti työntää väkisin lasta rinnalle ja kun ei onnistunut, niin nakkasivat pulloa. Itkin, koska olisin halunnut imettää ja ajattelin, että mikä minussa ja lapsessa on vikana kun ei onnistu. Rupesin sitten laitoksella jo heruttelemaan lypsämällä. Kotona maito alkoi nousta ja siitä asti ollaan pumpattu rintamaito pulloon. Maito ei kuitenkaan riitä, joten korviketta on lisäksi annettu. Pääasia on mielestäni, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. Meidän tenava on ainakin oikein aurinkoinen ja tyytyväinen yksikuinen :) Toivottavasti seuraava lapsi syö rintaa, mutta toivottavasti oppii myös pullolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541411- 741385
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101150Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461077Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht31892vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804