Rakentamisen luvat

Rohkaistunut

Minkä suuruisen lisäosan saa rakennukseen tehdä ilman ”suunitteluratkaisua” haja-asutusalueella, jossa ei ole asemakaavaa. Olen kuullut jostain prosenttiluvusta kokonaisuuteen nähden?

Talo ja autotalli ovat L-kirjaimen muotoisesti rakennettu kulmista kiinni toisissaan ja autotallin taakse jäävään tilaan voisi tehdä lisähuoneen noin 30 m2 kun sinne olisi pääsykin suoraan olohuoneen ovesta. Lisähuone ei olisi julkisivulla vaan autotallin takana kiinni rakennuksen päädyssä.

Kävin kymmenen vuotta sitten kunnantoimistossa kyselemässä asiasta niin minulle sanottiin, että hus, hus eikä paljon muuta. Minua kyllä varoitettiin kunnan rakennusvalvonnan erikoisesta suhtautumisesta asiakkaisiin, mutta en oikein uskonut, kun ei ollut kokemusta moisesta käytöksestä. Onko todella totta, että rakentajan täytyy käydä jotain nyrkkeilyottelua ja sanasotaa saadakseen rakentaa tai korjata omistamaansa rakennusta, kun sitten kuitenkin näissä rakennuksissa on kaikenlaisia typeriä rakennevikoja kaikista lopputarkastuksista huolimatta?

3

839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus-K

      Kyllä luvat ja niiden vaatiminen ovat aina enemmän tai vähemmän harkinnanvaraisia asioita joten suoraa prosenttilukua ei varmaan kukaan voi antaa niin että asia menisi kunnassasi varmasti läpi. Joka tapauksessa noinkin suuri (30 m2) laajennusosa kuullostaa sellaiselta että se kaikella todennäköisyydellä vaatii luvan varsinkin jos siihen tulee normaaleja lämmitettyjä asuintiloja. Kannattaa siis mennä vain lakki kourassa sinne oman kunnan rakennusvalvontaan ja kysellä ihan avoimesti että miten menetellään. Kyllä heillä on valevollisuus neuvoa ja opastaa. Yleensä asiaa auttaa se jos menee nimenomaan seillä asenteella että haluaa neuvoja ja apua, ei vain esittämään että haluan ehdottomasti tehdä tämän näin ja näin ja en varmaan tarvitse lupia. Toinen tie on että menet jonkun paikallisesti toimivan suunnittelijan (arkkitehti/rakennusarkkitehti) puheille ja kyselet häneltä asiasta. Jatkuvasti kunnassa lupia hakevat suunnittelijat tuntevat viranomaiset ja tietävät kunnan käytännöt ja tulkinnat. Tuon kokoiseen laajennukseen tarvitset lisäksi kuitenkin käytännössä kunnolliset piirustukset joten suunnittelija voi tehdä nekin samalla kun niitä todennäköisesti lupaan kuitenkin tarvitaan.

      • Rohkaistunut

        mutta kävin jo kerran lakki kourassa eikä auttanut voi olla syynä sekin etten käyttänyt tuota vanhaa virkakieltä, kun sellaisia on kunnassa paljon. Olen tosiaan kyllä jo yrittänyt kysellä ammattipätevöitynyttä suunittelijaa, mutta kun nekin sanovat, että eivät halua liata "housujansa" noin pienen asian takia.

        Olen itse piirtänyt tarvittavat kuvat tietotekniikkaa käyttäen kun olen sen ammatin opettaja niin että siitäkään ei ymmärtääkseni olisi vaivaa. En kylläkään ole niitä esitellyt silloin alustavassa kyselyssä. Joku minua viisaampi jo neuvoikin, että tee vain ja ilmoittele sitten jälkeenpäin mitä olet tehnyt, mutta kun olen tällainen lainkuuliainen en ole siihen ryhtynyt. Ehkä tämä sijaishyökkääjä on sitten ainoa mahdollinen ratkaisu jos ei halua tulla lyödyksi?


      • Kokemus-K
        Rohkaistunut kirjoitti:

        mutta kävin jo kerran lakki kourassa eikä auttanut voi olla syynä sekin etten käyttänyt tuota vanhaa virkakieltä, kun sellaisia on kunnassa paljon. Olen tosiaan kyllä jo yrittänyt kysellä ammattipätevöitynyttä suunittelijaa, mutta kun nekin sanovat, että eivät halua liata "housujansa" noin pienen asian takia.

        Olen itse piirtänyt tarvittavat kuvat tietotekniikkaa käyttäen kun olen sen ammatin opettaja niin että siitäkään ei ymmärtääkseni olisi vaivaa. En kylläkään ole niitä esitellyt silloin alustavassa kyselyssä. Joku minua viisaampi jo neuvoikin, että tee vain ja ilmoittele sitten jälkeenpäin mitä olet tehnyt, mutta kun olen tällainen lainkuuliainen en ole siihen ryhtynyt. Ehkä tämä sijaishyökkääjä on sitten ainoa mahdollinen ratkaisu jos ei halua tulla lyödyksi?

        Hei vielä. Sanoit edellisessä viestissäsi käyneesi kunnassa 10 vuotta sitten. Sen jälkeen siellä on voinut muuttua paljonkin. Joka tapauksessa on kirjoittettu jo lakiinkin että heidän velvollisuutensa on neuvoa ja opastaa sinua. Ei siinä ole väliä, mikä on "virkatie". Jos puhut ensin "väärälle" virkamiehelle, hänen pitää ohjata sinut oikealle. Ole jämäkkä tässä asiassa äläkä hyväksy puolihuolimattomia vastauksia.

        Ymmärrän että pienillä paikkakunnilla nämä asiat voivat joskus olla vaikeita kun henkilösuhteet yms. painavat asiassa. Mutta asiaa ei kyllä paranna jos menet rakentamaan jotain vain omin päin. Otat suuren riskin että olet vielä jälkeenpäin kunnan kanssa vaikeuksissa jos siellä on todella noin vaikeita ihmisiä kuin sanoit. Pahimmassa tapauksessa luvaton laajennus voidaan määrätä purettavaksi. Asiassa on myös muita muita juridisia puolia. Luvaton laajennus voi olla myös yleisten rakennus- tai palomääräysten vastainen. Silloin sinulla on ongelmia myös kiinteistön vakuutusten yms. kanssa. Puhumattakaan siitä että luvattomasti laajennettu kiinteistö on tulevaisuudessa erittäin hankala myydä.

        Jos tosiaan osaat piirtää viralliset normit täyttävät lupakuvat, piirrä ne toki. Ei vaikeuta asiaa jos sinulla on näyttää jotain selkeää suunnitelmastasi viranomaislle. SIlloin heidän on myös vaikeampi antaa vain vältteleviä vastauksia kun on jotain konkreettista jota kysytään. Mutta älä kuitenkaan ajattele että suunnitelmasi on joku ainut mahdollinen vaan ole avoin myös kritiikille ja muutosehdotuksille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe