Akun lataus

VN900 Classic

Osaako joku kertoa luotettavasti, että voiko huoltovapaan akun ladata tavallisella moottoripyörän akkulaturilla, vai pitääkö käyttää ns. automaattista laturia(ylläpitolaturia)? Toivottavasti tämä nyt ei ihan pönttö kysymys ole kenenkään mielestä, mutta useita vuosia harrastaneena ja useita moottoripyöriä omistaneena mun nykyinen pyörä on eka jossa on ns. huoltovapaa akku. Kiitokset etukäteen!

15

3709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaris35

      Minä latasin moottoripyörän akkulaturilla huoltovapaan akun ja hyvin lataili.

      • VN900 Classic

        Joo, kovasti vaan puhutaan ettei tavallisella mp-laturilla pitäisi huoltovapaata akkua ladata ja että pitäisi käyttää näitä ylläpitolatureita. Tavallinen laturi kuulemma särkee akun. Irrotan akun aina talveksi ja latailen sitä määräajoin himassa. Pyörä on muualla vuokratallissa säilytyksessä.


      • VN900 Classic

        Niin, kysyin samaa asiaa tänään Kawan huollosta ja kaveri oli vähän äimänä ja kysyi että miksei voisi ladata tavallisella mp-laturilla, kunhan ei käytä mitään auton akkulaturia.


    • zetori 1100

      ihan huoletta voit ladata tavallisella mp-akkulaturilla , laturin teho on kuitenkin kohdallaan ,
      oli sitten kyse perinteisestä akusta tai huoltovapaasta.. Tietty ei kannata moneksi päiväksi jättää lataukseen. Tavallista auton akkulaturia ei suositella,tosin lyhytaikainen lataus semmosellakin onnistuu.
      Huoltovapaahan on suljettu akku, eli sieltä ei pääse mahd ylilatauksessa purkautumaan akkunesteet pois,
      jolloin lataus liian isolla latausvirralla todennäköisesti aiheuttaa akulle vaurioita.

      • VN900 Classic

        Kiitti vastauksista! Laitanpa akun latinkiin mun vanhalla laturilla.

        Glaidua Jygeliä!


      • Liidelistä
        VN900 Classic kirjoitti:

        Kiitti vastauksista! Laitanpa akun latinkiin mun vanhalla laturilla.

        Glaidua Jygeliä!

        kun tulee taas joskus tarjoukseen. Ihan hyvin toimii ja on paljon halvempi kuin CTEC


      • laturit
        Liidelistä kirjoitti:

        kun tulee taas joskus tarjoukseen. Ihan hyvin toimii ja on paljon halvempi kuin CTEC

        mp-akuille sopivaa ylläpitolaturia olikohan 15ekeä
        ja clas ohlson hiukan tehokkaampaa 20ekeä


    • jo vain

      mulla on crec:n laturi ollut muutaman talven mp akussa koko ajan hyvin on pelittäny

    • akkuja

      Huoltovapaissa akuissa akkuhappo on imeytetty erottimiin. Voit pikalada ytx ja yt tyyppiset akut auton akkulaturilla noin tunnin ajan. Akuissa on kyllä pieni reikä, josta pääsee suurimmat höyryt ulos. Jos latausjännite nousee yli 14.7 niin akku ns.kiehuu. Automaattilaturit on tänäpäivänä niin halpoja,että kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen vekotin.

      • VN900 Classic

        Mulla on Yasan akku, tyyppimerkintä YTX12-BS. Olen kerran jo ladannut sitä tavallisella mp-laturilla n. 10 tuntia. Eipä siinä mitään ihmeellistä tapahtunut. Akku ei edes lämmennyt, mikä antaisi viitteitä siitä ettei se nyt ainakaan kiehunut. Latailen sitä talven aikana maltillisesti pätkissä, max. 10 tuntia kerrallaan ja tietysti valvoen mitä tapahtuu. Laturin käyttöohjeen mukaan 12 voltin tavallista lyijyakkua pitäisi ladata 22 tuntia että se tulee täyteen. Mutta tämän akun kohdalla täytyy tietysti olla varovainen. Katteellaan miten käy. Toimiiko keväällä. Jos ei, niin sitten vaan uusi akku kehiin. Maksaa alle satasen verran. Ajattelin nyt käyttää tuota nykyistä laturia kun huollosakin eivät sitä kieltäneet. Kiitti kuitenkin neuvosta. Saa nähdä joudunko sitten maksamaan vähäsen tyhmyydestä vai en.


      • akkuja
        VN900 Classic kirjoitti:

        Mulla on Yasan akku, tyyppimerkintä YTX12-BS. Olen kerran jo ladannut sitä tavallisella mp-laturilla n. 10 tuntia. Eipä siinä mitään ihmeellistä tapahtunut. Akku ei edes lämmennyt, mikä antaisi viitteitä siitä ettei se nyt ainakaan kiehunut. Latailen sitä talven aikana maltillisesti pätkissä, max. 10 tuntia kerrallaan ja tietysti valvoen mitä tapahtuu. Laturin käyttöohjeen mukaan 12 voltin tavallista lyijyakkua pitäisi ladata 22 tuntia että se tulee täyteen. Mutta tämän akun kohdalla täytyy tietysti olla varovainen. Katteellaan miten käy. Toimiiko keväällä. Jos ei, niin sitten vaan uusi akku kehiin. Maksaa alle satasen verran. Ajattelin nyt käyttää tuota nykyistä laturia kun huollosakin eivät sitä kieltäneet. Kiitti kuitenkin neuvosta. Saa nähdä joudunko sitten maksamaan vähäsen tyhmyydestä vai en.

        Homma on onnistunut, koska laturisi lataa todennäköisesti vain 0,5-1,0 ampeerilla ja yleensä noi pienet laturit kuten lidlin ym lataavat vain ylläptoteholla 13.8V. Seuraavan kerran kun latailet akkuasi katsoppa yleismittarilla se latausjännite vain ihan mielenkiinnosta.


      • VN900 Classic
        akkuja kirjoitti:

        Homma on onnistunut, koska laturisi lataa todennäköisesti vain 0,5-1,0 ampeerilla ja yleensä noi pienet laturit kuten lidlin ym lataavat vain ylläptoteholla 13.8V. Seuraavan kerran kun latailet akkuasi katsoppa yleismittarilla se latausjännite vain ihan mielenkiinnosta.

        Joo, täytyy häpeillen myöntää, ettei se mun laturi ole sen kummempi ole kuin Biltemasta aikoinaan hommattu moottoripyörän akkulaturi. Latausteho on 500 mA 12 voltille. Mutta hyvin on toiminut aikaisempien akkujen kanssa ja tuntuu toimivan tämänkin akun kanssa. Mut täytyy tietty olla varovainen. Ei ole tullut hommattua yleismittaria, kun ei ole sähkömiehen vikaa, mutta täytyy toivoa että jänniteet on kohdillaan keväällä. Kawan koneet on siitä hyviä ettei tarvii kauaa pyörittää kun lähtee käyntiin vaikka olisi pidempäänkin seisonut. Eipä mulla muun merkkisiä ole ollutkaan.


      • ladattu
        VN900 Classic kirjoitti:

        Joo, täytyy häpeillen myöntää, ettei se mun laturi ole sen kummempi ole kuin Biltemasta aikoinaan hommattu moottoripyörän akkulaturi. Latausteho on 500 mA 12 voltille. Mutta hyvin on toiminut aikaisempien akkujen kanssa ja tuntuu toimivan tämänkin akun kanssa. Mut täytyy tietty olla varovainen. Ei ole tullut hommattua yleismittaria, kun ei ole sähkömiehen vikaa, mutta täytyy toivoa että jänniteet on kohdillaan keväällä. Kawan koneet on siitä hyviä ettei tarvii kauaa pyörittää kun lähtee käyntiin vaikka olisi pidempäänkin seisonut. Eipä mulla muun merkkisiä ole ollutkaan.

        Nelisen kuukautta oli tuollainen akku seisonut pyörässä lämmittämättömässä sisätilassa. Liitinjännite oli yhä 13,2 V. Tunniksi laitoin lataantumaan ihan tavallisella laturilla (5-60 Ah -akuille). Lautausjännite oli 13,8 ja akun jännite nousi 13,5:een. Laturin virtamittari ei oikein värähtänytkään. En mitannut latausvirtaa yleismittarilla, mutta eipä akku oikeastaan yhtään lämminnyt.


      • ei ole mikään
        akkuja kirjoitti:

        Homma on onnistunut, koska laturisi lataa todennäköisesti vain 0,5-1,0 ampeerilla ja yleensä noi pienet laturit kuten lidlin ym lataavat vain ylläptoteholla 13.8V. Seuraavan kerran kun latailet akkuasi katsoppa yleismittarilla se latausjännite vain ihan mielenkiinnosta.

        mopo muihin vastaaviin verrattuna, vain selvästi halvempi. Pitää kyllä isonkin akun hereillä talven yli. Itsellä kuorma-autossa 220 Ah akku (kyllä, autossa 12 V järjestelmä) eikä ole ollut mitään ongelmia moneen vuoteen vaikka auto seisookin puolisen vuotta kerrallaan.


    • Peiter

      Latailen ER-6n kawasakin akkua 1kk tai 1,5kk välein talvella, akku paikallaan. Mittarin kello kuluttaa 2,8mA koko ajan eli 1kk aikana 9Ah akusta purkautuu 2Ah pois itsepurku. Laturi on CTEK3600 50e jonka voi jättää motskari-asennossa 0,8A-lataus paikalleen 3vrk ajaksi, älykäs laturi (auton asetus 3,6A, ja kylmän akun lataus asetus) . Laturi siis lataa aluksi 0,8A, sen jälkeen jännitteellä lataus (14V?) , ja lopuksi ylläpito latausta. (Yrittää myös elvyttää tyhjähköä sulfidoitunutta 11V lyijyakkua alussa jos tarpeen)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      110
      3261
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      100
      2480
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      2026
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1550
    5. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1520
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1445
    7. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      26
      947
    8. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      942
    9. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      62
      866
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      2
      799
    Aihe