Tere. Tarviis tietoo kun olen aikeissa oikaista,laskea ja avartaa kantta kaasari escorttiin. Paljonko uskaltaa laskea? Muuttuuko seokset miten paljon tällä toimenpiteellä? paljonko mahtaa vaikuttaa suorituskykyyn? kertokaa omia kokemuksia ja tietoja. kiitti jo etukäteen.
kannen laskeminen ja avarrus
17
8343
Vastaukset
- pohjatiedot
Mitäpä jos nyt ihan ensimmäisenä edes vähän tutustuisit polttomoottorin toimintaan? Moottorin viritys ei taatusti tule onnistumaan noilla pohjatiedoilla. Kannen laskeminen ei vaikuta seoksiin mitenkään. Polttoaine sekoitetaan ilman joukkoon kaasuttimessa, ja kaasuttimen säädöistä riippuu kuinka rikas seoksesta tulee. Sen sijaan kannen laskeminen vaikuttaa moottorin puristussuhteeseen. Se kuinka paljon purissuhdetta voidaan nostaa on taas tapauskohtaista.
- kolkytjarisat
Kaveri sentään ilmeisesti erottaa kannen lohkosta. Ja viritys voi hyvinkin onnistua jos kriteerinä pidetään sitä normaalia, eli onnistuneeseen lopputulokseen vaadittava tehohäviö on maks. 20%
- meizi83
kolkytjarisat kirjoitti:
Kaveri sentään ilmeisesti erottaa kannen lohkosta. Ja viritys voi hyvinkin onnistua jos kriteerinä pidetään sitä normaalia, eli onnistuneeseen lopputulokseen vaadittava tehohäviö on maks. 20%
Monesti kannet ovat varsinkin imupuolelta liian isokanavaisia. Joten kannen imukanavaa täytyy PIENENTÄÄ, ei avartaa.
Suuria muutoksia saadaan venttiilien seetejä muotoilemalla.
Kyllä hyvin tehdyllä kannella saa aikaan paljonkin, toisaalta isoksi kairattu kansi saattaa olla aivan pilalla!
Kansimiehet yrittää taikoa lisää virtausta pitämällä kanavan mahdollisimman pienenä.
Kýseessä on virtausnopeus, joka tuo värähtelyllään lisää seosta palotilaan, jos virtausnopeus laskee (liian iso kanava), ei saada tehoa lisää, vaan sitä menetetään.
Monessa koneessa on aivan surkea pakopuoli (esim. tavallinen Volvon isokansi, 531. imupuoli virtaa 190hv, pakopuoli vain 109hv), josta johtuen teho jää vaatimattomaksi. Sen takia kannattaa kiinnittää huomiota siihen pakopuoleen, isolla venttiilillä voidaan saada lähes vakion imupuolen virtaus myös pakopuolelle - fytytukyt
meizi83 kirjoitti:
Monesti kannet ovat varsinkin imupuolelta liian isokanavaisia. Joten kannen imukanavaa täytyy PIENENTÄÄ, ei avartaa.
Suuria muutoksia saadaan venttiilien seetejä muotoilemalla.
Kyllä hyvin tehdyllä kannella saa aikaan paljonkin, toisaalta isoksi kairattu kansi saattaa olla aivan pilalla!
Kansimiehet yrittää taikoa lisää virtausta pitämällä kanavan mahdollisimman pienenä.
Kýseessä on virtausnopeus, joka tuo värähtelyllään lisää seosta palotilaan, jos virtausnopeus laskee (liian iso kanava), ei saada tehoa lisää, vaan sitä menetetään.
Monessa koneessa on aivan surkea pakopuoli (esim. tavallinen Volvon isokansi, 531. imupuoli virtaa 190hv, pakopuoli vain 109hv), josta johtuen teho jää vaatimattomaksi. Sen takia kannattaa kiinnittää huomiota siihen pakopuoleen, isolla venttiilillä voidaan saada lähes vakion imupuolen virtaus myös pakopuolellePakoventtiilipuoli ei tosiaankaan ole niin tärkeä, kuin imupuoli ja tässä sinulle pätevä selitys siihen.
Elikkäs normaali ilman paine, mitä me hengitämme on se 100 kps (1 bar). Joten imupuolen virtaus/ oikeanlainen turbulenssin aikaansaama maksimivirtaus alipaineella aikaansaaden riippuu siitä, miten se imupuoli virtaa. Sillä meillä on vain se 1bar ilmanpaine. turbossa eri asia. Pakopuolen virtauksen huolehtii kyllä ensinnäkin se valtava paine, joka siellä on työtahdin ja männän ylöstulon seurauksena. Tottakai se vähän vaikuttaa asiaan, mutta jos imu virtaa esim:200 hp ja pako esim:60% Niin kyllä se kannella koneelle saatava teho on erittäinpaljon lähempänä 200, kuin 120hp. - vaa....
fytytukyt kirjoitti:
Pakoventtiilipuoli ei tosiaankaan ole niin tärkeä, kuin imupuoli ja tässä sinulle pätevä selitys siihen.
Elikkäs normaali ilman paine, mitä me hengitämme on se 100 kps (1 bar). Joten imupuolen virtaus/ oikeanlainen turbulenssin aikaansaama maksimivirtaus alipaineella aikaansaaden riippuu siitä, miten se imupuoli virtaa. Sillä meillä on vain se 1bar ilmanpaine. turbossa eri asia. Pakopuolen virtauksen huolehtii kyllä ensinnäkin se valtava paine, joka siellä on työtahdin ja männän ylöstulon seurauksena. Tottakai se vähän vaikuttaa asiaan, mutta jos imu virtaa esim:200 hp ja pako esim:60% Niin kyllä se kannella koneelle saatava teho on erittäinpaljon lähempänä 200, kuin 120hp.ei muuta kun ota laikka käteen jä päästä kunnon siivu pois kannesta!
- meizi83
vaa.... kirjoitti:
ei muuta kun ota laikka käteen jä päästä kunnon siivu pois kannesta!
Edelleen rohkenen väittää, että myös sillä pakopuolella on väliä. Esimerkiksi otin juuri tuon Volvon, jossa tunnetusti on heikko pakopuoli 57,3% imun virtauksesta.
Vakiokannella noi Volvot ei vaparina mene mihinkään, teho on ihan onneton huomioonottaen, että tilavuudet on 2.3 litraa!
Ruiskukoneisina ne antavat 116hv/2,3l.
Esimerkkinä vastaavasta paremmalla kannella (pakopuoli) on vaikka Peugeotin 1.9 GTi-moottori 130hv! ja tuossa 1.9 vs. 2,3.
Toinen esimerkki Opel, 8v ruisku OHC. 130hv/2.0l.
Kummassakin esimerkissä on aika loivat nokat vakiona, aivan vertailukelpoiset Volvon nokkaan nähden.
Pakopuolen virtauksella on todellakin väliä, ainakin kaikki kansisepät, jotka elantonsa tienaavat noilla kansilla, keskittyvät lähinnä pakopuolen virtaukseen. Toki se imukin on tärkeä, en sitä väitä.
Pakopuoli pitäisi saada virtaamaan n. 80% imusta, että kone toimisi hyvin.
Myös palotilalla on merkitystä, ei saisi olla nakutusta aiheuttavia teräviä kulmia. Kun palotila on hyvä, voi laittaa merkittävästi lisää ennakkoa, jolloin tulee lisää tehoa ja kulutus laskee. - 6erto
meizi83 kirjoitti:
Edelleen rohkenen väittää, että myös sillä pakopuolella on väliä. Esimerkiksi otin juuri tuon Volvon, jossa tunnetusti on heikko pakopuoli 57,3% imun virtauksesta.
Vakiokannella noi Volvot ei vaparina mene mihinkään, teho on ihan onneton huomioonottaen, että tilavuudet on 2.3 litraa!
Ruiskukoneisina ne antavat 116hv/2,3l.
Esimerkkinä vastaavasta paremmalla kannella (pakopuoli) on vaikka Peugeotin 1.9 GTi-moottori 130hv! ja tuossa 1.9 vs. 2,3.
Toinen esimerkki Opel, 8v ruisku OHC. 130hv/2.0l.
Kummassakin esimerkissä on aika loivat nokat vakiona, aivan vertailukelpoiset Volvon nokkaan nähden.
Pakopuolen virtauksella on todellakin väliä, ainakin kaikki kansisepät, jotka elantonsa tienaavat noilla kansilla, keskittyvät lähinnä pakopuolen virtaukseen. Toki se imukin on tärkeä, en sitä väitä.
Pakopuoli pitäisi saada virtaamaan n. 80% imusta, että kone toimisi hyvin.
Myös palotilalla on merkitystä, ei saisi olla nakutusta aiheuttavia teräviä kulmia. Kun palotila on hyvä, voi laittaa merkittävästi lisää ennakkoa, jolloin tulee lisää tehoa ja kulutus laskee.hyvä provo ...mää repesin...muhhahaa.juuri näin...jees
- minä vaan
meizi83 kirjoitti:
Edelleen rohkenen väittää, että myös sillä pakopuolella on väliä. Esimerkiksi otin juuri tuon Volvon, jossa tunnetusti on heikko pakopuoli 57,3% imun virtauksesta.
Vakiokannella noi Volvot ei vaparina mene mihinkään, teho on ihan onneton huomioonottaen, että tilavuudet on 2.3 litraa!
Ruiskukoneisina ne antavat 116hv/2,3l.
Esimerkkinä vastaavasta paremmalla kannella (pakopuoli) on vaikka Peugeotin 1.9 GTi-moottori 130hv! ja tuossa 1.9 vs. 2,3.
Toinen esimerkki Opel, 8v ruisku OHC. 130hv/2.0l.
Kummassakin esimerkissä on aika loivat nokat vakiona, aivan vertailukelpoiset Volvon nokkaan nähden.
Pakopuolen virtauksella on todellakin väliä, ainakin kaikki kansisepät, jotka elantonsa tienaavat noilla kansilla, keskittyvät lähinnä pakopuolen virtaukseen. Toki se imukin on tärkeä, en sitä väitä.
Pakopuoli pitäisi saada virtaamaan n. 80% imusta, että kone toimisi hyvin.
Myös palotilalla on merkitystä, ei saisi olla nakutusta aiheuttavia teräviä kulmia. Kun palotila on hyvä, voi laittaa merkittävästi lisää ennakkoa, jolloin tulee lisää tehoa ja kulutus laskee.Otappa sitten vastaavasti noiden vertailu moottorien vääntölukemia selville. Voin väittää että volvon kone vääntää enemmän kun pökötin kone. Kannella voi vaikuttaa tehoihin monella eritavalla.
- joppeee
minä vaan kirjoitti:
Otappa sitten vastaavasti noiden vertailu moottorien vääntölukemia selville. Voin väittää että volvon kone vääntää enemmän kun pökötin kone. Kannella voi vaikuttaa tehoihin monella eritavalla.
noihin vääntölukemiin vaikuttaa nokka enemmän, yleensä tehot pidetään kurissa ahdistamalla pakopuolta näin mm mopoissa.
- meizi83
joppeee kirjoitti:
noihin vääntölukemiin vaikuttaa nokka enemmän, yleensä tehot pidetään kurissa ahdistamalla pakopuolta näin mm mopoissa.
Varmasti Volvon koneessa voi olla enemmän vääntöä, onhan siinä 21% enemmän tilavuuttakin.
Mutta ei siinä ole 21% enemmän vääntöä. - kyllakylla
meizi83 kirjoitti:
Varmasti Volvon koneessa voi olla enemmän vääntöä, onhan siinä 21% enemmän tilavuuttakin.
Mutta ei siinä ole 21% enemmän vääntöä.ihan siltä kuin "alan" mestarit olis vauhdissa."täältäkö ne onnistuneet viritykset=teho ei laske orginaalista 20% enempää" tulee?
- Anonyymi
On virittäjäamatöörit kokoontuneet tänne. Jos etsit tietoa kannen viilaukseen, unohda tämän ketjun jutut, mikään väittämä ei paikkaansa.
- Anonyymi
Ylleesä jos kannesta sentinkii ottaa ni tulloo konneesee semmoset viännöt et karkovaa käsistä. Alustasarjoo kannattee asentoo kovakulkusee auttoo ja senverra vielä laskia alas että ensimmäisessä suojatien korotuksessa alakaa pärreet lentelemmää, mutta kaikkein tärkein on tehä kunnon poileri takapaksin piälle sillo ihmiset näkköö et tuossa on oikein veret pyssäyttävä peli. Pitteehä kansan soaaha leipee ja sirkushuvija jotta tunninkija vuaan kehhii. Ikkunat vielä tummiks ja takavalot pittee mustata sisältä ja siihe ku vielä ohkaset kumit palstoin ympärille ei muuta tarvii kyllä huomataa.
- Anonyymi
Ikävä kyllä moni amis on ollut juuri tuossa uskossa kun katsoo noita kotterioita tuolla liikenteessä. Niin säälittävää!
- Anonyymi
Kyllä teidänkin kannattaa ihan suosiolla siirtyä leikkiautoihin. 🤣
- Anonyymi
Jep! Kannattaa ensiks avata se ikkuna ja järjestää sinne talliin kunnon tuuletus, jotta voipi ne kittien ja tinnereiden aiheuttamat harhat haihtua siitä lahosta päästä. Nii sitte voipi käydä ihan kriittisesti miettimään onko koko touhussa järkeä? Muutaman hevosvoiman takia taas suuret työt ja ei se 5 hp sitä romua senkään paremmin liikuta. Vikaantuu vaan herkemmin kun poropeukalot säätää kaikki päin peetä.
Sama taas ku niiden vaparivirittelijöiden kans et ostakaa suosiolla se turbomalli ja virittäkää sitä ku että käytte varta vasten vaparista kiskomaan jollain nokkasarjoilla ja pakosarjoilla niitä kalliita hevosvoimia.
- Anonyymi
Kokeilin 1100 Escortiin kauan sitten. Imusarja ja tupla-Weberin kaasutin GT -mallista. Samoin nokka-akseli ja venttiilinjouset. Pakosarjakin.
Lähti kuin myrkytetty rotta, mutta nyykähti pian. Ei riittänyt polttoainepumpun kapasiteetti. Pienensin voimasuuttimen kapasiteettia - en muista miten - niin paljon, että ei enää nyykähtänyt. Tehoa ja kierroksia tuli niin paljon, ettei tasavirtalaturi kestänyt, kaksi ankkuria tuhosin.
Sitten lahosi kori niin pahoin, että möin jopparille. Melkein ilmaiseksi meni.
Ne muuten ne venttiilinjouset oli alkujaankin liian heikot. Suurimman tehon piti olla muistaakseni 5500 RPM:llä, mutta jouset riittivät vain 4800 RPM:än. Jäähdytinkin oli jo vakioautolle liian pienitehoinen alkujaankin. Laitatin alkuperäiseen jäähdytinkorjaamolla tiheämmän kennon ja johan riitti!
Melua yritin hillitä liimaamalla lattiaan ym 2,5 m2 äänenvaimennusmattoa. Iso työ. Mittasin melut ennen ja jälkeen. Saattoi olla, että 1-2 dB hiljeni tai sitten ei. Sävy kyllä hivenen muuttui.
Tässäpä kokemuksia kantapään kautta hankittuna. Nyt jos nykyiseeni jotakin tekisin, olisi se uusi, liukas pakosarja. Eikä muuta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870