Moi,
Valmistun keväällä diplomi-isinööriksi. Työtilanne alallani on kuitenkin melko surkea ja tästä syystä kartoitan mahdollisuutta kouluttautua matematiikan (mahdollisesti myös kemian ja fysiikan) aineopettajaksi yläkouluun.. Matemaattisia aineita olen opiskellut vain TKK:n perusopinnoissa eli minulla on 18ov matematiikka, 8ov fysiikkaa ja 3ov kemiaa suoritettuna. Minun pitäisi siis opiskella vähintään opettajan pedagogiset opinnot ja matematiikkaa siten, että 35ov täyttyisi.
Muutama kysymys, joihin en löytänyt kunnollista vastausta: Järjestetäänkö Helsingin yliopistossa tällaista muuntokoulutusta? Kuinka kauan se kestää? Milloin siihen voi hakea? Minkälainen on yläkoulun matematiikan opettajien työllisyystilanne PK-seudulla? Kannattaako opiskella myös fysiikan ja kemian opettajan pätevyys samalla?
Diplomi-insinööristä matemaattisten aineiden opettajaksi?
5
4342
Vastaukset
- lt yo
Minäpä kerron mitä tiedän, kun kukaan muu ei ole reagoinut viestiin. Tosin en ole asiantuntija, vasta matemaattisia aineita opiskeleva.
Muuntokoulutuksia on kai aika ajoin, mutta yläkoulun opettajaksi kouluttautuminen käy varmaan yhtä nopeasti, kun kokoaa itse oman opinto-ohjelmansa. Mikäli kuvitellaan tilanne, jossa et syystä tai toisesta saisi hyvitystä vanhoista opinnoistasi, tulisi sinun opiskella 180 opintopistettä kelpoisuuden saavuttamiseksi. Kelpoisuus irtoaa, kun tilillä on ylempi korkeakoulututkinto ja vähintään 60 op:n opinnot kahdessa opetettavassa aineessa sekä auskultoinnit sisältävässä pedagogisten opintojen 60 op:n kokonaisuudessa.
Täysimääräisellä hyvityksellä vanhoista opinnoista saisit 30-40 op:tä pois fysiikan ja matematiikan luvuista eli arvioisin muuntumisen vievän noin kaksi vuotta täysipäiväisellä opiskelulla. Kaksi opetettavaa ainetta on minimi, yläkoulussa vedetään usein kolmatta ja neljättäkin, mutta niin laajan pätevyyden vaativia kouluja lienee vähenevissä määrin, koska nykymallilla luonnontieteellisessä tiedekunnassa koko tutkintonsa suorittava ei saa millään ohjeajassa kolmen opetettavan aineen pätevyyttä.
Pk-seudulla työmarkkinat ovat ja tulevat varmaan olemaan aina kilpaillummat kuin muualla, mutta uran alkuun muutama pitkä sijaisuus niin virka irronnee aikanaan. - vanha_kodari
ja sillä selvä. Ainakin Helsingissä on hirveä määrä hakijoita. Haluttuja ovat jo sijaisuudetkin >= 5 kk.
Tuttavani on matematiikan ja kemian opettaja. Hän teki muuntokoulutuksensa n. 10 v sitten.
Hän jatkoi kuitenkin jossain muissa hommissa ulkomailla, ja muutti sitten Suomeen takaisin pysyvästi.
Kasvatustieteitä on nykyään cl verran auskultointi. Kemian appronsa laajensi cum laudeksi.
Mitään jakoa ei ole opettajaksi, koska alan työkokemusta on kertynyt hieman yli 2 v. Ikää hänellä
on hieman yli 50 v.
Useimpiin paikkoihin on jo joku valittu ennakolta. Sijainen ja epäpäteväkin saa jatkaa, paikka on
vain muodollisesti auki. Mikään laki ei edes määrää ottamaan pätevintä töihin. Tästä on oikein Turun hallintaoikeuden päätös. Sen sai vaimoni. Häntä ei valittu, vaikka oli varmasti pätevin eräässä
Varsinais-Suomen pikkukaupungissa.
Oikeilla jäsenkirjoilla on saatu joskus töitä, aivan viime vuosiin asti.
Hirveästi kuulemma pyrkijöissä on jo lisäkoulutettuja KTM:ää, DI:tä jne.
Hakijoita on kymmeniä yhteen opettajan paikkaan.
Jo yhden vuoden sijaisuuden saanti tuntiopettajaksi on vaikeaa.
Vakituisen lehtoraatin saanti on lähes mahdotonta.
Ikärasismikin ilmeisesti jyllää myös opettajien valinnoissa.- kayano
Toinen sanoo, että töitä löytyy ja toinen sanoo, että ei löydy? Mitenhän se sitten todellisuudessa on? Itse olen kuitenkin vielä melko nuori (27v) ja olisin valmis aloittamaan lyhyilläkin sijaisuuksilla.
Ja olen kyllä tietoinen, että voisin mennä sekä amikseen, että ammattikorkeaan opettamaan pienemmällä lisäkoulutuksella, kun tarvitsisin vain 60op pedagogiset opinnit. Jostain syystä juuri yläkoulussa opettaminen houkuttelisi kuitenkin eniten, ainakin aluksi. Olisi myös enemmän vaihtoehtoja, kun voisin tehdä töitä yläkoulussa, amiksesessa, AMK:ssa tai teollisuudessa DI:nä. Luulisi että jostain töitä löytyisi.
Mitenhän tuo sitten menee, jos en käyttäisi muuntokoulutusta vaan itse opiskelisin, minullahan ei ole opinto oikeutta yliopistolle. Voiko yliopistolle kävellä noin vaan sisään DI papereiden kanssa ja saa opinto-oikeuden vai pitääkö minun hakea yhteishaussa keväällä?
- FM
siellä on työvoimakoulutuksena muuntokoulutus diplomi-insinööristä matikan opettajaksi. Ainakin muutama pv sitten oli hakuaika vielä menossa. Löytyy työministeriön sivouilta kohdasta työvoimakoulutus/koulutusvahti ja sieltä valitset alaksi opetusala.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324791Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene182739Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su662621Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252465- 361934
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321671Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?691560Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731506- 661304
- 821241