Ilmankuivain.

frgft

Mistä tietää että ilmankuivain ei toimi kunnolla. Alkanut auto temppuilemaan pakkasella.

16

10591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastustelija

      Jos nyt tässäkin on talvi yllättänyt autoilijan, eli on jäänyt kiireessä ryynit/panos vaihtamatta ja lämmitysvastus(jos on) tarkistelematta niin onko sitten yllätys jos heittää vikuroimaan kun pakastaa???

      • saksanseisojavoimaa

        Huomaat sen siitä ,kun jäät autolla välillä jarrut jäässä eikä nosta paineita ja soittelet hinuria paikalle siitä sen huomaat.


      • Reimars.
        saksanseisojavoimaa kirjoitti:

        Huomaat sen siitä ,kun jäät autolla välillä jarrut jäässä eikä nosta paineita ja soittelet hinuria paikalle siitä sen huomaat.

        Kun pakkaset alkaa, vaihdetaan kuivain, ei ole kustannuskysymys. Tarkistetaan minkäväristä ainetta on jalassa. Jos harmaata, kaikki ok. Jos kellertävää, niin kompura laskee öljyt läpi. Tasan tarkkaan on silloin säiliöissä öljyä mikä on kulkeutunut nelipiiriventtiiliin. Joku aamu ei nosta pussipaineita taikka kytkin ei toimi, jarrut jumissa. Silloin kaadetaan reilusti tenua säiliöön ja homma jatkuu. Mitä sitten, perävaunun ABS lakkaa toimimasta. Pakko viedä pajalle, lennät perseellesi kun ilmoittavat että boxi on uusittava, ei siedä tenua. Uuden kompuran saa alle 2000€.


      • pena6
        Reimars. kirjoitti:

        Kun pakkaset alkaa, vaihdetaan kuivain, ei ole kustannuskysymys. Tarkistetaan minkäväristä ainetta on jalassa. Jos harmaata, kaikki ok. Jos kellertävää, niin kompura laskee öljyt läpi. Tasan tarkkaan on silloin säiliöissä öljyä mikä on kulkeutunut nelipiiriventtiiliin. Joku aamu ei nosta pussipaineita taikka kytkin ei toimi, jarrut jumissa. Silloin kaadetaan reilusti tenua säiliöön ja homma jatkuu. Mitä sitten, perävaunun ABS lakkaa toimimasta. Pakko viedä pajalle, lennät perseellesi kun ilmoittavat että boxi on uusittava, ei siedä tenua. Uuden kompuran saa alle 2000€.

        ei kai se tenttu mitenkään abseihin vaikuta.duo maticin oikean puoleiseen reikään pikku liraus tenua, jos kärry juonittelee pakkasella.väittävät että venttiilien tiivisteet menee,vaan enpä ole huomannu ja ainakin
        15 vuotta on kokeiltu.yhteen veturiin holvattiin säiliöihinkin tenua, eikä mitään vikaa ikinä.


      • Reimars.
        pena6 kirjoitti:

        ei kai se tenttu mitenkään abseihin vaikuta.duo maticin oikean puoleiseen reikään pikku liraus tenua, jos kärry juonittelee pakkasella.väittävät että venttiilien tiivisteet menee,vaan enpä ole huomannu ja ainakin
        15 vuotta on kokeiltu.yhteen veturiin holvattiin säiliöihinkin tenua, eikä mitään vikaa ikinä.

        15 vuotta sitten ei ollut EBS.


      • pena6
        Reimars. kirjoitti:

        15 vuotta sitten ei ollut EBS.

        absit kyllä oli jo


      • Reimars.
        pena6 kirjoitti:

        absit kyllä oli jo

        ABS on jarrujen lukkiutumista estävä systeemi, vanha ja hyvä keksintö, toimii vaikka kaataa tenua. EBS on sähköisesti toimiva yksikkö, ajaa saman asian mutta huomattavasti herkempi ulkopuolisille häiriöille. Tämä ulkopuolinen häiriö on nimeltään "tenttu".
        Näköjään ajat vanhalla kalustolla.


      • tinit
        Reimars. kirjoitti:

        ABS on jarrujen lukkiutumista estävä systeemi, vanha ja hyvä keksintö, toimii vaikka kaataa tenua. EBS on sähköisesti toimiva yksikkö, ajaa saman asian mutta huomattavasti herkempi ulkopuolisille häiriöille. Tämä ulkopuolinen häiriö on nimeltään "tenttu".
        Näköjään ajat vanhalla kalustolla.

        todenäköisesti se EBS ottaa nokkiinsa? En nimittäin ole kuullut yhdenkään huolintaliikeen varoitelleen irtoperänvetäjiä aiheesta


      • tinit kirjoitti:

        todenäköisesti se EBS ottaa nokkiinsa? En nimittäin ole kuullut yhdenkään huolintaliikeen varoitelleen irtoperänvetäjiä aiheesta

        Tuon tenun käytössä on alkanut ilmenee seuraavanlainen ongelma, muoviputket alkaa korppuuntuu, samanlailla kuin entisajan tenuttajakupilla sillä valkoisella muovisella joka saattoi mureta käsiin pienestäkin kosketuksesta, ilmiö on tullut esiin kun on mennyt alustalla auton alle ja ottanut säiliön lähellä olevasta putkesta kinni, siitä on jäänyt sellainen kämmenen pituinen pätkä käteen ja säiliöstä tuleva ilma on haissut tenulle eli säiliöön kaadettu tenua, se missä ajassa putki korpuuntuu ei ole tietoa eikä siitä oliko entisajan muoviputket parempaa ainetta.
        Autot on ollut 2000 luvun autoja joissa on jo kuivaimet.


      • Reimars.
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tuon tenun käytössä on alkanut ilmenee seuraavanlainen ongelma, muoviputket alkaa korppuuntuu, samanlailla kuin entisajan tenuttajakupilla sillä valkoisella muovisella joka saattoi mureta käsiin pienestäkin kosketuksesta, ilmiö on tullut esiin kun on mennyt alustalla auton alle ja ottanut säiliön lähellä olevasta putkesta kinni, siitä on jäänyt sellainen kämmenen pituinen pätkä käteen ja säiliöstä tuleva ilma on haissut tenulle eli säiliöön kaadettu tenua, se missä ajassa putki korpuuntuu ei ole tietoa eikä siitä oliko entisajan muoviputket parempaa ainetta.
        Autot on ollut 2000 luvun autoja joissa on jo kuivaimet.

        Mistä tietää, viime talvena meni 2 kärryä valtuutetulle ABS korjaamolle vian takia.
        Molemmista uusittiin keskusyksikkö. Olivat menneet piloille jarrujen jääneston takia.
        Pistettiin talossa tenukielto päälle.
        Jos ei kärryssä ole EBS, käyttäkää huoletta tenua.


      • R143
        Reimars. kirjoitti:

        Mistä tietää, viime talvena meni 2 kärryä valtuutetulle ABS korjaamolle vian takia.
        Molemmista uusittiin keskusyksikkö. Olivat menneet piloille jarrujen jääneston takia.
        Pistettiin talossa tenukielto päälle.
        Jos ei kärryssä ole EBS, käyttäkää huoletta tenua.

        Sorry ny vaan.Nuo "Aivot"käsittääkseni toimivat sähköisesti.Eli käsittelevät sinne tulevaa tietoa mm.antureila ja abs/ebs venttiileiltä tulevaa tietoa.Kuinka tenu voi tuhota keskusyksikön??


      • Bpwee
        R143 kirjoitti:

        Sorry ny vaan.Nuo "Aivot"käsittääkseni toimivat sähköisesti.Eli käsittelevät sinne tulevaa tietoa mm.antureila ja abs/ebs venttiileiltä tulevaa tietoa.Kuinka tenu voi tuhota keskusyksikön??

        minulta sippasi poksi. Väittivät sen johtuneen liiasta tentunkäytöstä. Oisko silleen että vioittuneet venttiilit lähettää semmotteet tietoo että pistää poksin oikosulkuun?


      • kosteus
        R143 kirjoitti:

        Sorry ny vaan.Nuo "Aivot"käsittääkseni toimivat sähköisesti.Eli käsittelevät sinne tulevaa tietoa mm.antureila ja abs/ebs venttiileiltä tulevaa tietoa.Kuinka tenu voi tuhota keskusyksikön??

        Ei tenu niitä tuhoo- vaan yleensä kosteus joka johtaa hapettumisiin.


      • käyttänyt
        RK-asentaja kirjoitti:

        Tuon tenun käytössä on alkanut ilmenee seuraavanlainen ongelma, muoviputket alkaa korppuuntuu, samanlailla kuin entisajan tenuttajakupilla sillä valkoisella muovisella joka saattoi mureta käsiin pienestäkin kosketuksesta, ilmiö on tullut esiin kun on mennyt alustalla auton alle ja ottanut säiliön lähellä olevasta putkesta kinni, siitä on jäänyt sellainen kämmenen pituinen pätkä käteen ja säiliöstä tuleva ilma on haissut tenulle eli säiliöön kaadettu tenua, se missä ajassa putki korpuuntuu ei ole tietoa eikä siitä oliko entisajan muoviputket parempaa ainetta.
        Autot on ollut 2000 luvun autoja joissa on jo kuivaimet.

        Niinpä.pelkkä tenu tekee tuhoo aina.Mut sekaan vähä pakkas nestettä niin ei tuu ongelmia.Kaikki mikä tomii ilmalla tarvii myös voitelua ja tenu pelkästään kuivattaa kaikkia tiivisteitä.Ei myös liiallinen öljy ilman seassa ole hyvä koska se turvottaa tiivistetä monesti.Paras olis ilma käytössä alkuunsa asti laittaa joskus tilkka paneilma öljyä käyttö järjestelmään.


    • Vaihtanut

      Minun mielestä ilman kuivain suodatin maksaa sen verran vähän että kannatais vaihtaa joka huollossa .tietty ei merkki korjaamossa.Oma piha ei vaikea vaihtaa mihinkään merkiin.Maksaa noin 15€ suodatin.Tosin jos kompura on paska/väljä ei auta sekään.

      • R143

        Noi kuivaimet toimivat melkoisen hyvin huollettuna.Ei vois kuvitella niitä pulmia "Entisaikojen"Autoilijoiden ongelmia tenu sun muiden kikkaskonstien kanssa.Eli.Jos oli tenutusjärjestelmä.Usein se ei jostainsyystä toiminut oikein.No jaa!Nykyään ei tenua käytetä ko vanhempien autojen ilmajärjestelmän hätäapuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1353
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      909
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      47
      795
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      769
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe