mustana ja suurena

piikkiö

seisot työmatka tieni vieressä,sateisena syksyisenä päivänä olet musta,talvisena päivänä häikäisevän valkoinen.
Kesällä pinnallasi heilimöi ketonurmi,syksyllä ruskan vivahteet kirjavoi sinua, mistä tulet?miksi seisot siinä?
Kuinka monet saappaat ja kaviot,rattaat ja renkaat on pintaasi polkeneet,oletko nähnyt onnellisen maamiehen tyytyväisen hymyn?oletko tuntenut polttavan hien putoavan pintaasi vai kenties pettymyksen kyyneleen hallaaamuna.
Olet vain mustaa multaa ,yritäjän siihen kokoamaa silti herätät joka aamu ja ilta jonkin ajatuksen,
Kun kaivuri kahmaisee mustaa pintaasi lähdet kohti uutta paikkaa
annat siellä elämän monille kasveille,olet äiti maa ,elämän ja tulevaisuuden perusta ja kasvualusta.
Suomalainen musta multa ei ole höttöä pölyä,siinä on jotain alkukantaisen vahvaa.

15

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on Ukrainassa, valitettavasti. Jään sulamisvesien mukana se sinne valui 10 000 vuotta sitten. Kiviset ja saviset ovat pellot täällä aina olleet.:-(

      • ojankaivaja

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?


      • ojankaivaja kirjoitti:

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?

        meinasi alkaa hymyilyttämään,aika hyvä.


      • ojankaivaja
        piikkiö kirjoitti:

        meinasi alkaa hymyilyttämään,aika hyvä.

        vaikka en sitä taaskaan uskaltanut sulle suoraan kirjoittaa ;)


      • ojankaivaja kirjoitti:

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?

        kuvaile vähän sitä.


      • ojankaivaja
        Teotwawki kirjoitti:

        kuvaile vähän sitä.

        tietenkin odotellaan multakuormaa tulevaksi ja sitten, kun se vihdoin tulee,
        komea elokuvatähti sanoo noin.
        Tämä oli lyhennelmä.


      • 3 +3

        Vaikka ei olisikaan sanottavaa.


    • Ainoa pukinilo

      Siellä se lumen sisällä odottaa aikaa jolloin saa taas tuoda meidän silmille kauneutta ja iloa.
      Linnut saavat syötävää jyväsistä joita maamies sen pintaan heittää.
      Kun omalle pellolle aikoinaan perunoita ja muita vihanneksia istutin siinä oli vahvaa elämän makua.
      Hmm herätit paljon ajatuksia näin joulun alla;))

      • saa mustasta mullastakin mielikuvia irtoamaan.


    • hiidenkirnu

      ihmiset elävät ja kuolevat.

      • Viisaat kehottavat ostamaan maata koska sitä ei enää tehdä.


    • Pömppy Valkotupsu

      Oli suo kuokka ja Jussi, oli kiviset pellot kärmehiä kaikkialla, risua ja ryteikköä. Nyt on musta multa. On. Kasiaiset sen todistaa. ;-)

      • tutki käytettyä hiekoitussepeli kasaa,siinä on purjon kokoisia matoja.


      • Pömppy Valkotupsu
        piikkiö kirjoitti:

        tutki käytettyä hiekoitussepeli kasaa,siinä on purjon kokoisia matoja.

        Olen sen verran nainen et kiljuisin niin ison kasiaisen nähessäni ja hyppäisin ensimmäisen vastaantulijan kaulaan ja itkisin.


    • heni>|<

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe