mustana ja suurena

piikkiö

seisot työmatka tieni vieressä,sateisena syksyisenä päivänä olet musta,talvisena päivänä häikäisevän valkoinen.
Kesällä pinnallasi heilimöi ketonurmi,syksyllä ruskan vivahteet kirjavoi sinua, mistä tulet?miksi seisot siinä?
Kuinka monet saappaat ja kaviot,rattaat ja renkaat on pintaasi polkeneet,oletko nähnyt onnellisen maamiehen tyytyväisen hymyn?oletko tuntenut polttavan hien putoavan pintaasi vai kenties pettymyksen kyyneleen hallaaamuna.
Olet vain mustaa multaa ,yritäjän siihen kokoamaa silti herätät joka aamu ja ilta jonkin ajatuksen,
Kun kaivuri kahmaisee mustaa pintaasi lähdet kohti uutta paikkaa
annat siellä elämän monille kasveille,olet äiti maa ,elämän ja tulevaisuuden perusta ja kasvualusta.
Suomalainen musta multa ei ole höttöä pölyä,siinä on jotain alkukantaisen vahvaa.

15

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on Ukrainassa, valitettavasti. Jään sulamisvesien mukana se sinne valui 10 000 vuotta sitten. Kiviset ja saviset ovat pellot täällä aina olleet.:-(

      • ojankaivaja

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?


      • ojankaivaja kirjoitti:

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?

        meinasi alkaa hymyilyttämään,aika hyvä.


      • ojankaivaja
        piikkiö kirjoitti:

        meinasi alkaa hymyilyttämään,aika hyvä.

        vaikka en sitä taaskaan uskaltanut sulle suoraan kirjoittaa ;)


      • ojankaivaja kirjoitti:

        tämän elokuvan "Multa tuli jo" puutarha-aiheinen, kuten nimestäkin voi päätellä?

        kuvaile vähän sitä.


      • ojankaivaja
        Teotwawki kirjoitti:

        kuvaile vähän sitä.

        tietenkin odotellaan multakuormaa tulevaksi ja sitten, kun se vihdoin tulee,
        komea elokuvatähti sanoo noin.
        Tämä oli lyhennelmä.


      • 3 +3

        Vaikka ei olisikaan sanottavaa.


    • Ainoa pukinilo

      Siellä se lumen sisällä odottaa aikaa jolloin saa taas tuoda meidän silmille kauneutta ja iloa.
      Linnut saavat syötävää jyväsistä joita maamies sen pintaan heittää.
      Kun omalle pellolle aikoinaan perunoita ja muita vihanneksia istutin siinä oli vahvaa elämän makua.
      Hmm herätit paljon ajatuksia näin joulun alla;))

      • saa mustasta mullastakin mielikuvia irtoamaan.


    • hiidenkirnu

      ihmiset elävät ja kuolevat.

      • Viisaat kehottavat ostamaan maata koska sitä ei enää tehdä.


    • Pömppy Valkotupsu

      Oli suo kuokka ja Jussi, oli kiviset pellot kärmehiä kaikkialla, risua ja ryteikköä. Nyt on musta multa. On. Kasiaiset sen todistaa. ;-)

      • tutki käytettyä hiekoitussepeli kasaa,siinä on purjon kokoisia matoja.


      • Pömppy Valkotupsu
        piikkiö kirjoitti:

        tutki käytettyä hiekoitussepeli kasaa,siinä on purjon kokoisia matoja.

        Olen sen verran nainen et kiljuisin niin ison kasiaisen nähessäni ja hyppäisin ensimmäisen vastaantulijan kaulaan ja itkisin.


    • heni>|<

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe