Luokanopettajien työtilanne

- millainen?

Otsikossa se jo tulikin: kiinnostaisi kuulla,
millainen on luokanopettajien työtilanne.
Onko toivoakaan edes pidemmistä sijaisuuksista,
jos ei halua pääkaupunkiseudulle mutta
toisaalta ei myöskään mihinkään itärajan tai
Lapin tuppukylään. Kannattaako luokanopeksi
opiskelu ollenkaan. Kokemukset tai edes
mutu-tuntuma ovat tervetulleita!

4

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyllistymisestä

www.ammattinetti.fi
      Työllistymisessä vaikeinta on uran alku. Esimerkiksi luokanopettajat työllistyvät kyllä hyvin, mutta vakinaisen viran tai toimen saaminen voi olla hankalaa.
      Opetusalan työttömyys on käytettävistä luvuista riippuen 3-8 prosenttia. Työttömyys vaihtelee kausittain. Kesällä ja joulun aikaan on enemmän työttömyyttä kuin muulloin. Kesällä työttömyys voi jopa kolminkertaistua.
      www.yliopistokoulutus.fi
      Opettajat ovat työllistyneet hyvin koulutustaan vastaavaan työhön. Opettajien työllisyysnäkymät tulevaisuudessa ovat erinomaiset. Opetusalan työttömyys on erittäin pientä, ja sen syynä on lähes poikkeuksetta kysynnän ja tarjonnan alueellinen kohtaamattomuus. Työttömyyttä on esiintynyt lähinnä työuran alussa määräaikaisten työsuhteiden väliin jääneinä työttömyysjaksoina eli pääsääntöisesti kesäajan työttömyytenä.
      www.utu.fi
      Turun yliopistosta vuosina 1999-2006 valmistuneista työssä oli 87 %, työttömiä 4 % ja työvoiman ulkopuolella 9 %.

• Elle__

Hmm, vähän epäilyttäviä linkkejä. Kyllähän yliopistot nyt itse hehkuttavat, että "meiltä työllistyy hyvin", mutta todellisuus voi olla toinen.

• lukaisin
        Elle__ kirjoitti:

Hmm, vähän epäilyttäviä linkkejä. Kyllähän yliopistot nyt itse hehkuttavat, että "meiltä työllistyy hyvin", mutta todellisuus voi olla toinen.

Eka linkki on työ- ja elinkeinoministeriön. Kai siellä jotain tiedetään.

• Virkaan?

Sain itse aikoinaan nopeastikin pieneltä paikkakunnalta töitä ja parin vuoden päästä viran. Elämäntilanteen muutoksen vuoksi lähdin suureen kaupunkiin, jossa olen vuosia tehnyt sijaisuuksia päivästä koko lukuvuoteen saakka. Nyt olen työtön. Nykyisin viran saa täältä, jos jaksaa elää epävarmuudessa ja tehdä sijaisuuksia kymmenkunta vuotta. Joudunkin "heittämään verkot" koko Suomen alueelle, sillä tämä on raskasta. Toisaalta raskasta on myös aloittaa josskin uusi elämä 40 -ikäisenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      30
      11160
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      49
      8707
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5415
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3714
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3608
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3574
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3298
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      57
      2618
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      57
      2235
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      30
      1847
    Aihe