Luokanopettajien työtilanne

- millainen?

Otsikossa se jo tulikin: kiinnostaisi kuulla,
millainen on luokanopettajien työtilanne.
Onko toivoakaan edes pidemmistä sijaisuuksista,
jos ei halua pääkaupunkiseudulle mutta
toisaalta ei myöskään mihinkään itärajan tai
Lapin tuppukylään. Kannattaako luokanopeksi
opiskelu ollenkaan. Kokemukset tai edes
mutu-tuntuma ovat tervetulleita!

4

1143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyllistymisestä

www.ammattinetti.fi
      Työllistymisessä vaikeinta on uran alku. Esimerkiksi luokanopettajat työllistyvät kyllä hyvin, mutta vakinaisen viran tai toimen saaminen voi olla hankalaa.
      Opetusalan työttömyys on käytettävistä luvuista riippuen 3-8 prosenttia. Työttömyys vaihtelee kausittain. Kesällä ja joulun aikaan on enemmän työttömyyttä kuin muulloin. Kesällä työttömyys voi jopa kolminkertaistua.
      www.yliopistokoulutus.fi
      Opettajat ovat työllistyneet hyvin koulutustaan vastaavaan työhön. Opettajien työllisyysnäkymät tulevaisuudessa ovat erinomaiset. Opetusalan työttömyys on erittäin pientä, ja sen syynä on lähes poikkeuksetta kysynnän ja tarjonnan alueellinen kohtaamattomuus. Työttömyyttä on esiintynyt lähinnä työuran alussa määräaikaisten työsuhteiden väliin jääneinä työttömyysjaksoina eli pääsääntöisesti kesäajan työttömyytenä.
      www.utu.fi
      Turun yliopistosta vuosina 1999-2006 valmistuneista työssä oli 87 %, työttömiä 4 % ja työvoiman ulkopuolella 9 %.

• Elle__

Hmm, vähän epäilyttäviä linkkejä. Kyllähän yliopistot nyt itse hehkuttavat, että "meiltä työllistyy hyvin", mutta todellisuus voi olla toinen.

• lukaisin
        Elle__ kirjoitti:

Hmm, vähän epäilyttäviä linkkejä. Kyllähän yliopistot nyt itse hehkuttavat, että "meiltä työllistyy hyvin", mutta todellisuus voi olla toinen.

Eka linkki on työ- ja elinkeinoministeriön. Kai siellä jotain tiedetään.

• Virkaan?

Sain itse aikoinaan nopeastikin pieneltä paikkakunnalta töitä ja parin vuoden päästä viran. Elämäntilanteen muutoksen vuoksi lähdin suureen kaupunkiin, jossa olen vuosia tehnyt sijaisuuksia päivästä koko lukuvuoteen saakka. Nyt olen työtön. Nykyisin viran saa täältä, jos jaksaa elää epävarmuudessa ja tehdä sijaisuuksia kymmenkunta vuotta. Joudunkin "heittämään verkot" koko Suomen alueelle, sillä tämä on raskasta. Toisaalta raskasta on myös aloittaa josskin uusi elämä 40 -ikäisenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe