Ulkoilua

No nyt pittää talvea ja täälläkin on melkoisen kylmää.Tänäänkin oli reippaan pakkasen lisäksi melkoisen kova tuuli.
Joten aika ääripäätä taas näemmä lykkää,ainakin täälläpäin.

Mutta taas kiinnittää huomiota,niinkuin ennenkin,noissa koissujen ulkoilutuksissa,kuinka vähän on mitään nuttua tai vaikka manttelia noitten koirakaverien niskassa.Itse kuljetaan kuin michelinukot,hyvä kun nenänpää vähän pilkahtaa,niin koissut kulkee siinä vierellä ihan ilman mitään.Lyhytkarvaisillakaan ei ole välttämättä mitään,vaikka pakkanen on melkoinen,ja siihen vielä puhuri,joka tunkee luihin ja ytimiin.
Joskus luin myös jonkun tutkimuksen,että ei suinkaan kaikilla pitkävillaisillakaan ole niin kylmänpitävä turkki,että se pitäisi kunnolla kylmän loitolla.Saati sitten noit klaniturkit.
Joskus näkee,kun joku koissu kulkee selkälinjakin kaarella,kun tuntuu kylmää ottavan.Ja omistaja siinä vierellä selkä ryhdikkäänä toplinkiensa sisällä.
Ei ole kivaa koiruuksillakaan,kun sitten saattaapi paikat vanhana jäykistellä ja kolottaa,kun riittävästi on kunnolla kylmää saanut :/

18

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erittäin kylmä ja raaka keli täällä Suomen rivieralla.
      Saman huomion olen itsekkin tehnyt. ihmiset kuvittelevat koiruuksien pärjäilevän pukeutumatta kelissä kuin kelissä. Jotkut naureskelevatkin koirien vaatetusta. Kerran oli tosi lähellä etten kehoittanut omistajaa itse kulkemaan lähes pukeutumatta ja miettimään uudelleen asiaa koiran kannalta.

      • Oiskohan ne kuvitelmat siitä,kun koirat ei niin selkeesti näytä,vaikka kylmä olisikin,ellei nyt ihan jämähdä tutisemaan paikalleen.Ja sitähän ne harvemmin reippaina otuksina kun tekee.Tassuja vaan kun nostelee,niin se sitten huomataan.
        Siinä vaan on se,että eiköhän se kylmä huonoa tee,vaikkei ne koissut sitä näytä.Ja onhan se lihaksistollekkin jo kova paukku,kun suoraan lämpimästä pedistä suurinpiirtein rykästään lenkille ilman mitään "tasoittavaa" suojaa.
        Lihasjäykkyyksiäkin voi jo helposti tulla.Saati sitten myöhäisvaikutukset vanhempana.

        Joo,ja juttu vähän sikisi siitä,kun tuossa linkalla kotiin tulin,niin eräs immeinen talutteli aikas vanhan näköistä koissua.
        Muutenkin oli askel jo hidastunut,niin eipä ollut kiva katella,kun näin kylmällä sitten hipsi omistajan perässä ilman nuttua.Eikä kovin kummonen turkkivarustus kaverilla ollut edes omasta takaa :(


      • molossi kirjoitti:

        Oiskohan ne kuvitelmat siitä,kun koirat ei niin selkeesti näytä,vaikka kylmä olisikin,ellei nyt ihan jämähdä tutisemaan paikalleen.Ja sitähän ne harvemmin reippaina otuksina kun tekee.Tassuja vaan kun nostelee,niin se sitten huomataan.
        Siinä vaan on se,että eiköhän se kylmä huonoa tee,vaikkei ne koissut sitä näytä.Ja onhan se lihaksistollekkin jo kova paukku,kun suoraan lämpimästä pedistä suurinpiirtein rykästään lenkille ilman mitään "tasoittavaa" suojaa.
        Lihasjäykkyyksiäkin voi jo helposti tulla.Saati sitten myöhäisvaikutukset vanhempana.

        Joo,ja juttu vähän sikisi siitä,kun tuossa linkalla kotiin tulin,niin eräs immeinen talutteli aikas vanhan näköistä koissua.
        Muutenkin oli askel jo hidastunut,niin eipä ollut kiva katella,kun näin kylmällä sitten hipsi omistajan perässä ilman nuttua.Eikä kovin kummonen turkkivarustus kaverilla ollut edes omasta takaa :(

        Itse tuntee itsessään kylmän vaikutukset ja voi vain kuvitella millaista se on koirille. Nytkin on lauantaista jo aikaa ja poden vielä oikeaa konttiani joka suuttui siellä ulkona olosta melkoisesti. Öisin sen huomaa;)

        Pienellä vaivalla saisi koiralle asianmukaiset asusteet kylmää varten ja kestää melkein koiran eliniän, joten ei lainkaan turha harkinta. Ne kun eivät muodista piittaa:-D


    • Tultiin just lenkiltä ja voi kauhistus, tällä meidän turrikalla ei minkäänlaista takkia päällä.
      Kannattaako jonkun nyt soittaa esyn valvojille?

      • No johan siellä pakkasta pistelee.Täällä ei onneksi siihen ole vielä päästy tänä talvena.Eikä tarttis.Jos joulupukki on kuulolla,niin pistäisin toivomuksen,että semmonen viitisen paikkeilla passais ihan riittävästi.Nin voisi sitten huolettomammin papparaisenkin antaa pihalla tsompailla ilman valvontaa.

        Valvojille soitosta en osaa sen tarkemmin sanoa,mutta mitä olen harmaista ymmärtänyt,niin pitäisi kestää kylmää karvoituksensa puolesta melkoisen hyvin.Tosin rodun asiantuntija en mitenkään ole.


    • Jere-lahti

      mutta heh, kun juoksuun päästää, niin tuntuu pakkanen unohtuvan...
      Manttelit päällä tottakai, mutta suurin itkijä on tuo puoltoista-vuotias uros, joka ei tykkää
      yhtään kylmästä... kun tassuja paleltaa. :)

      • Joo kummasti voi muuttaa asiaa,kun homma on kivaa.

        Minulla oli aikoinaan yx noista isoista sellainen,että inhosi sadetta.Jos laitoin sen pihalle,niin se jo kuistilla nyrpisti nokkaansa,ja yritti välillä jäädä kuikeloimaan puoleen väliin portaita.Pää sateessa ja perä kuivassa.Taisi se jälkimmäinen pää olla herkempi :D
        Mutta annas olla,kun pantiin panta kaulaan,ja tiesi,että lenkille tai harrastuksiin lähettiin,niin eipä haitannut,vaikka olisi tullut mitä taivaalta alas :D
        Meillä on isoilla kans mantteleita pidetty,mutta tirriäisillä on kovemmilla pakkasilla kokopuvut.Paitsi papparaisella aikoinaan treeneissä vaan mantteli,ja odotusvuorossa autossa kokopuku.Sillä kun oli niin vauhdikasta menoa,että onnistui jotenkin takapunttinsakin aina jalastaan irroittamaan o_O


      • Jere-lahti
        molossi kirjoitti:

        Joo kummasti voi muuttaa asiaa,kun homma on kivaa.

        Minulla oli aikoinaan yx noista isoista sellainen,että inhosi sadetta.Jos laitoin sen pihalle,niin se jo kuistilla nyrpisti nokkaansa,ja yritti välillä jäädä kuikeloimaan puoleen väliin portaita.Pää sateessa ja perä kuivassa.Taisi se jälkimmäinen pää olla herkempi :D
        Mutta annas olla,kun pantiin panta kaulaan,ja tiesi,että lenkille tai harrastuksiin lähettiin,niin eipä haitannut,vaikka olisi tullut mitä taivaalta alas :D
        Meillä on isoilla kans mantteleita pidetty,mutta tirriäisillä on kovemmilla pakkasilla kokopuvut.Paitsi papparaisella aikoinaan treeneissä vaan mantteli,ja odotusvuorossa autossa kokopuku.Sillä kun oli niin vauhdikasta menoa,että onnistui jotenkin takapunttinsakin aina jalastaan irroittamaan o_O

        niin voi hellanduudelis, meitin iso-iita taas ei taas tykkää yhtään vesisateesta... :D
        Sellaisia sylikoiria molemmat kaikki-tyynni! :D


      • Jere-lahti kirjoitti:

        niin voi hellanduudelis, meitin iso-iita taas ei taas tykkää yhtään vesisateesta... :D
        Sellaisia sylikoiria molemmat kaikki-tyynni! :D

        No nyt vois sanoa,että oisko iso-iitojen oma "tyyppivika" tai viisaus ;) :D ;)


    • prosko

      Lämmin koppi tyhjänä ja yks kovapää makkaillee yöt -30 asteen pakkasessa. Ei kait sille mittään maha.

      • Ei taida ainakaan ihan mistään meksikon karvattomasta olla kyse :DDD


      • prosko
        molossi kirjoitti:

        Ei taida ainakaan ihan mistään meksikon karvattomasta olla kyse :DDD

        sekarotuinen hurmuri-poika. Pystykorvaa ja collieta. Karva kuin pystykorvalla.


    • Manta.Elviira

      on varmaan pitkälle kiinni siitä, mihin koira on tottunut/totutettu ja miten noihin koiranulkoiluttaja koiraa pukiessan suhtautuu.

      Alinomaa sisällä -lämpimässä- asuva koira ei kasvattane talviturkkiaan samalla tavalla kuin enemmän ulkona oleileva koira.

      • Kyllä se osaltaan voi noinkin olla,varsinkin miten koita ns.tarkenee.Mutta esim.lyhytkarvaiset turkit ei laadultaan,siis karva,ole välttämättä samaa,joka on niin sanotusti niillä,joilla karva on tyypiltään säätä kestävää.Kuten ei viimekädessä kaikkien pitkävillastenkaan,jos mennään jo reippaasti vaikka paukkupakkasiin.
        Tuosta oli kerran hyvä kuvaus jossain lehdessä,muttei hatara pää nyt muista sitä artikkelia sen tarkemmin.Liittyi lähinnä juttuun arktisista koirista.
        Ja varsinkin,kun lyhytkarvaisissa on paljon niitä,joilla ei ole pohjavillaa,ja se yksinkertainen peitinkarva kun päästää kylmän herkemmin läpi.
        Niin ja oma lukunsa on tietenkin sitten ne ihan nakut rodut.Mutta niillä roduilla aika ahkeraan vissiin nuttuja pidetäänkin.Ainakin mitä tunnen ja olen nähnyt.


      • Manta.Elviira
        molossi kirjoitti:

        Kyllä se osaltaan voi noinkin olla,varsinkin miten koita ns.tarkenee.Mutta esim.lyhytkarvaiset turkit ei laadultaan,siis karva,ole välttämättä samaa,joka on niin sanotusti niillä,joilla karva on tyypiltään säätä kestävää.Kuten ei viimekädessä kaikkien pitkävillastenkaan,jos mennään jo reippaasti vaikka paukkupakkasiin.
        Tuosta oli kerran hyvä kuvaus jossain lehdessä,muttei hatara pää nyt muista sitä artikkelia sen tarkemmin.Liittyi lähinnä juttuun arktisista koirista.
        Ja varsinkin,kun lyhytkarvaisissa on paljon niitä,joilla ei ole pohjavillaa,ja se yksinkertainen peitinkarva kun päästää kylmän herkemmin läpi.
        Niin ja oma lukunsa on tietenkin sitten ne ihan nakut rodut.Mutta niillä roduilla aika ahkeraan vissiin nuttuja pidetäänkin.Ainakin mitä tunnen ja olen nähnyt.

        vaatetuksineen pitäisikin mennä itse koirayksilön ehdoilla.

        Vähän ankea olen mutta ihmettelen, miksi pitäisi Suomeenkin tuoda rotuja, jotka eivät tarkene lenkitystä ilman toppatakkia?
        Miksi Suomen oloihin pitää ottaa koira joka ei selviä suomalaisesta säästä ilman pumpuliin käärimistä?


      • Manta.Elviira kirjoitti:

        vaatetuksineen pitäisikin mennä itse koirayksilön ehdoilla.

        Vähän ankea olen mutta ihmettelen, miksi pitäisi Suomeenkin tuoda rotuja, jotka eivät tarkene lenkitystä ilman toppatakkia?
        Miksi Suomen oloihin pitää ottaa koira joka ei selviä suomalaisesta säästä ilman pumpuliin käärimistä?

        Juu,niin pitäisi.Kunhan tajuttaisiin se,että koira voi saada kylmää,vaika se ei itse sitä ilmennä,joka siis on terveydelle huonoksi.Siis ne rodut,joilla turkki ei ole riittävän hyvä suoja itsessään.
        Koirajumpparit aika hyvin myös ohjeistavat ihmisiä noissa asioissa jokusetkin,kun ovat työssään tuohon puoleenkin törmänneet.

        Tuo kymysyksesi oli ( kuin Arkipirullakin) ihan mielenkiintoinen.Mutta ehkä aika vaikea.Kuitenkin lähtökohtana on useinmille,että mikä rotu sopii ja miellyttääkin nimenomaan itselle.Ja siihen miellyttämispuoleen kuuluu se ulkonäkö myös.
        Kerran kaveripiirissä pohdittiin,eli ne,jotka mieltynyt lyhyt/trimmattaviin vastaan pitkävillaiset,että pitäisi valitakkin rotu toiselta puolelta,eli mikä se olisi.Ei muuten ollut helppo,kun ei meinannut löytää sopiiviin kriteereihin osuvia.


    • arkipiru

      Mutta lyhyestä virsi kaunis; miksi sellaisia rotuja yleensä pitää ottaa, joka ei tätä leveyspiirin kylmyyttä kestä???

      • dum and dumber

        Meidän molemmat alaskanhuskyt ovat onnettoman lyhytturkkisia, mut eipä ole hommattu takkeja niille. Ite kyllä puen tarpeeksi päälle, jotta jaksan seistä hermostumatta niiden hartaasti haistellessa jokaista pissajälkeä. Eivät näyttäneet paleltuvan koiratkaan, vaikka välillä oli tosiaan koviakin lukemia mittarissa. Tosin tassuja suojellakseni kävimme lyhyempiä lenkkejä sitten vähän useammin.
        Toi nuorempi rekku vaan on kova itkeskelemään, jos vanhempi koira pysähtyy tarpeilleen tai vaan haistelemaan sen mielestä liian pitkäksi aikaa. Sainkin ohikulkijalta ikävää palautetta, kun seistiin pakkasessa, toinen koira pakersi kakkaa ja toinen vinkui, et mennään jo! Kuulosi tietenkin kamalalta, et koira-parka siinä kylmästä vinkuu. Mut ei, sama kitinä kesät talvet, menojalkaa vaan kutittaa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe