Näkyy lukevan tämänpäivän iltalehden palstalla.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009121810806526_uu.shtml
Pekka Lantto jutussa tuomio.
24
2572
Vastaukset
- ¤¤¤¤¤¤¤
Syytteisiin nähden oikeuden langettama tuomio oli lievä.Oikeus on puhunut ja se siitä.
- tuntematon potilas
No, onneksi hän on jo eläkkeellä.
- """""""""
tuntematon potilas kirjoitti:
No, onneksi hän on jo eläkkeellä.
Mutta kertooko oikeuden antama päätös laajemmin yhteiskunnan asenteesta vanhuksia kohtaan.Onko Lanton arvomaailman omaavia lääkäreitä enemmänkin työelämässä mukana.Tämä on vanhusten ja sairaiden ihmisten kannalta pelottava kysymys.On muistettava se totuus,että me kaikki vanhanemme ja voimme sairastua nuorempanakin vakavasti.
- On kokemusta
""""""""" kirjoitti:
Mutta kertooko oikeuden antama päätös laajemmin yhteiskunnan asenteesta vanhuksia kohtaan.Onko Lanton arvomaailman omaavia lääkäreitä enemmänkin työelämässä mukana.Tämä on vanhusten ja sairaiden ihmisten kannalta pelottava kysymys.On muistettava se totuus,että me kaikki vanhanemme ja voimme sairastua nuorempanakin vakavasti.
Niin todellakin vanhenemme päivä-päivältä ja monet meistä sairastuu ja tulee liikuntakyvyttömäksi.Olen itse kokenut noin nelikymppisenä revenneen välilevyn ja tuskat oli kauheat.Makasin sängyssä en voinut paljon liikkua ja nukkumisesta ei ollut puhettakaan.Selkä oltiin jo operoitu muutaman kerran ja vielä oli jotakin välilevyn paloja jäänyt selkäydinkanavaan.Odotin kuolemaa,se tuntui ainolta armolta siinä tilassa kun voimat oli lopussa.Minut kuitenkin nukutettiin ja operoitiin vielä.Olen selvinnyt takaisin elämään,mutta tiedän myös sen mitä on tuska ja puolustankin nyt LANTTOA sen vuoksi,että vanhoille KUOLEVILLE sairaille kovissa tuskissa oleville pitää olla kova kipulääkitys ja pois joutavat tutkimukset sekä väkisin hengissä pitäminen.Kaikki me kuolemme viimeistään vanhana , turha siinä on pyristellä omaisilla vastaan ja vaatia vanhukselle lisätutkimuksia yms. jos kuolema jo on ovella,ei muuta kun menoksi ja KIVUITTA.Se ei todellakaan ole tappamista jos auttaa tuskaista kuolevaa potilasta.
- ....
""""""""" kirjoitti:
noin hyväuskoinen ja lapsellinen, että vielä kyselet tuollaisia? Suomen sairaaloissa on enemmän sääntö, kuin poikkeus, ettei kuolevalle ihmiselle tehdä mitään kalliita operaatioita ja niin on hyvä, koska rahaakin on rajoitetusti ja se täytyy kohdentaa etenkin lasten ja nuorten hoitoon.
- Toisessaelämässä
On kokemusta kirjoitti:
Niin todellakin vanhenemme päivä-päivältä ja monet meistä sairastuu ja tulee liikuntakyvyttömäksi.Olen itse kokenut noin nelikymppisenä revenneen välilevyn ja tuskat oli kauheat.Makasin sängyssä en voinut paljon liikkua ja nukkumisesta ei ollut puhettakaan.Selkä oltiin jo operoitu muutaman kerran ja vielä oli jotakin välilevyn paloja jäänyt selkäydinkanavaan.Odotin kuolemaa,se tuntui ainolta armolta siinä tilassa kun voimat oli lopussa.Minut kuitenkin nukutettiin ja operoitiin vielä.Olen selvinnyt takaisin elämään,mutta tiedän myös sen mitä on tuska ja puolustankin nyt LANTTOA sen vuoksi,että vanhoille KUOLEVILLE sairaille kovissa tuskissa oleville pitää olla kova kipulääkitys ja pois joutavat tutkimukset sekä väkisin hengissä pitäminen.Kaikki me kuolemme viimeistään vanhana , turha siinä on pyristellä omaisilla vastaan ja vaatia vanhukselle lisätutkimuksia yms. jos kuolema jo on ovella,ei muuta kun menoksi ja KIVUITTA.Se ei todellakaan ole tappamista jos auttaa tuskaista kuolevaa potilasta.
itse olen sitä mieltä että jos olisin vihanneksena sängyssä niin ilman muuta tuonelaan pitäisi osoittaa,olenkin tehnyt hoitotestamentin että pitää elämäni täällä maanpäällä lopettaa kun ei ole enää toivoa,Lantto on ihan oikeassa.
- Anonyymi
Toisessaelämässä kirjoitti:
itse olen sitä mieltä että jos olisin vihanneksena sängyssä niin ilman muuta tuonelaan pitäisi osoittaa,olenkin tehnyt hoitotestamentin että pitää elämäni täällä maanpäällä lopettaa kun ei ole enää toivoa,Lantto on ihan oikeassa.
Samoin minä laitoin hoitotahtooni miten minua tulee hoitaa, jos ja kun olen jo puolikuollut.
Sairaille ihmisille pitäisi antaa mahdollisuus saada tarvittaessa eutanasia. Lääkärit tyhjää potaskaa höpisevät tässä asiassa. Potilaalla on itsemääräämisoikeus ja mielestäni eutanasia tukee tätä potilaan oikeutta.
Isäni aikanaan oli hyvin sairas. Vuodeosastolle olisivat vieneet. Isä sanoi että hän ei sinne vihannksen osaan lähde. Isä sanoi, että jos jään jonnekin tuonne (luontoon), älkää surko.
Niinpä hän sitten kalareissullaan oli menehtynyt sydän teki tenän. Vieläkin suren vaikka hän kielsi ja siitä on aikaa yli 30 vuotta. Isä panosti elämän laatuun. Köpötteli kotioloissa pieniä puuhastellen vointinsa mukaan. Lähti saappaat jalassa. Tämä ainoa lohtuni, kun on ikävä isää.
- Perillä!
Et mitä!!!!
- Ei kiduteta
pyytää voimakkaita kipulääkkeitä tuskiinsa.Esim. syövän loppuvaiheessa tuskat ovat kovat,joten kipulääkkeitä tarvitaan.Kuka haluaisi kieltää potilaalta tämän?
- ....
Uskon ja toivon, että suurin osa lääkäreistä antaisi sellaisen lääkityksen, jotta potilaan ei tarvitsisi kärsiä tuskista, mutta entäpä jos liian rankan lääkityksen katsotaan olleen osatekijänä potilaan kuollessa? Sitten omaiset luultavasti nostavat syytteen lääkäriä vastaan ja hän joutuu julkiseen jalkapuuhun...
- Anonyymi
"Lääkäriä vastaan on nostettu kaikkiaan 13 syytettä, joista kolmen osalta juttu on kuitenkin vanhentunut.
Joroisten terveyskeskuksen ylilääkärinä 2000-luvun alussa olleen Lanton toimia alettiin tutkia keväällä 2003, kun terveyskeskuksen vuodeosastolla oli edellisenä vuonna kuollut tavallista huomattavasti enemmän iäkkäitä potilaita."
Jutussa syyttäjänä toimivan kihlakunnansyyttäjä Leena Hakavuoren mukaan törkeässä pahoinpitelyssä on kyse muun muassa siitä, että Lantto on jättänyt selvittämättä potilaan pahoinvoinnin syyn, lopettanut tältä muun lääkityksen ja perunut erikoissairaanhoidon tutkimukset.
Syytteen mukaan potilaan tila on Lanton määräämän kipulääkityksen vuoksi oleellisesti huonontunut. Potilas kuoli neljäntenä päivänä kipulääkityksen aloittamisesta. Syyttäjän käsitystä tukee yli kaksi vuotta potilaan kuoleman jälkeen tehty ruumiinavaus."
- Anonyymi
DNR-päätös on potilaan päätös kieltää elvyttämisen tai lääkärin tekemä lääketieteellinen päätös pidättäytyä elvyttämisestä. DNR-päätös rajaa ainoastaan elvyttämistä, ei muuta potilaan hoitoa. Potilaalle voidaan antaa päätöksen jälkeenkin tehohoitoa.
Mikä taho Kainuussa valvoo ettei DNR-päätöstä tehdessä käytetä COVID-19 -tautia taloudellisen hyödyn tavoitteluun?- Anonyymi
Varmasti priorisoidaan, kuka elvytetään, kuka ei. Suomi lappanut miljardeja mm kehitysapuun kymmeniä vuosia, mutta omille ei riitä. Aikoinaan jo vanhukset tiesivät, kuka lääkäri tappaa potilaita. Ja nykytilanteesta tiedän, että jos vanhempi ihminen joutuu täällä vuodeosastolle, se on 2kk ja peli on selvä. Virkeä äitini, joka vielä kesällä laitteli kukkapenkkejä kotipihallaan, joutui ripulin takia terv.keskukseen ja kun ei enää jaksanut käydä vessassa, eikä hoitajat käyttäneet, laittoivat vaipat , kunto romahti ja 2kk päästä oli vainaa. Soittokellostakin oli irrotettu piuhat, ettei saanut apua vessakäyntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmasti priorisoidaan, kuka elvytetään, kuka ei. Suomi lappanut miljardeja mm kehitysapuun kymmeniä vuosia, mutta omille ei riitä. Aikoinaan jo vanhukset tiesivät, kuka lääkäri tappaa potilaita. Ja nykytilanteesta tiedän, että jos vanhempi ihminen joutuu täällä vuodeosastolle, se on 2kk ja peli on selvä. Virkeä äitini, joka vielä kesällä laitteli kukkapenkkejä kotipihallaan, joutui ripulin takia terv.keskukseen ja kun ei enää jaksanut käydä vessassa, eikä hoitajat käyttäneet, laittoivat vaipat , kunto romahti ja 2kk päästä oli vainaa. Soittokellostakin oli irrotettu piuhat, ettei saanut apua vessakäyntiin.
Eletään vuotta 2024 Kainuun "hyvinvointialueella" ja ikäihmisten priorisointi hoitojen suhteen on edennyt lotoksi. Vain harva voittaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18493988/huonoa-palvelua-kainuun-keskussairaalassa!#comment-129413482
- Anonyymi
Kuka vit...n Lantto
- Anonyymi
Yksi lääkäri joka oli joskus Suomussalmella. Lenkki Lantoksi sanottiin. Käski aina ihmisiä lenkkeilemään. Yhden kerran kävin hänen vastaanotolla. Ehdin juuri ja juuri istumaan kun hän sanoi: minä en ainakaan sinulle mitään lääkettä anna. Kuuntelin hänen esitelmänsä, miten vaivani paranee itsestään muutamassa viikossa. Sain tuttavalta sitten häneltä jäänytt resepti yskänlääkettä. Vaiva parani muutamassa päivässä. Tuttava tiesi että menin Lanton vastaanotolle. Hän oli jo arvannut, ettei sieltä lääkettä saa ja toi minulle yli jääneen oman lääkkeensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi lääkäri joka oli joskus Suomussalmella. Lenkki Lantoksi sanottiin. Käski aina ihmisiä lenkkeilemään. Yhden kerran kävin hänen vastaanotolla. Ehdin juuri ja juuri istumaan kun hän sanoi: minä en ainakaan sinulle mitään lääkettä anna. Kuuntelin hänen esitelmänsä, miten vaivani paranee itsestään muutamassa viikossa. Sain tuttavalta sitten häneltä jäänytt resepti yskänlääkettä. Vaiva parani muutamassa päivässä. Tuttava tiesi että menin Lanton vastaanotolle. Hän oli jo arvannut, ettei sieltä lääkettä saa ja toi minulle yli jääneen oman lääkkeensä.
Lenkki-Lanton vanhuspotilaiden kunto romahti yleensä nopeasti nesteytys- ja ravintoliuoskiellolla. Lääkkeeksi voimakas kipu- ja rauhoituslääkitys.
Lopulta käry kävi ja tuli lähtö raastupaan ja pois Suomussalmelta.
Myöhemmin ennusti ko. hoitotoimenpiteiden yleistyvän taloudellisista yms. syistä.
Ennustukset rupesivat toteutumaan kiihtyvästi sote-alueiden muodostamisten jälkeen.
Rahalla on taivaallinen voima. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lenkki-Lanton vanhuspotilaiden kunto romahti yleensä nopeasti nesteytys- ja ravintoliuoskiellolla. Lääkkeeksi voimakas kipu- ja rauhoituslääkitys.
Lopulta käry kävi ja tuli lähtö raastupaan ja pois Suomussalmelta.
Myöhemmin ennusti ko. hoitotoimenpiteiden yleistyvän taloudellisista yms. syistä.
Ennustukset rupesivat toteutumaan kiihtyvästi sote-alueiden muodostamisten jälkeen.
Rahalla on taivaallinen voima.Jos helvetti on olemassa niin se on jo täällä maan päällä.
Jos taivas on olemassa, niin ei ainakaan tuommosten lääkäreiden eikä tappavien hoitajien tarvitse sinne päästä. Vaipukoot ikuiseen kuolon uneen.
Taivaaseen ei ainakaan rahalla pääse!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos helvetti on olemassa niin se on jo täällä maan päällä.
Jos taivas on olemassa, niin ei ainakaan tuommosten lääkäreiden eikä tappavien hoitajien tarvitse sinne päästä. Vaipukoot ikuiseen kuolon uneen.
Taivaaseen ei ainakaan rahalla pääse!!Lantollakin oli kaksi korvaa. Ei kummallakaan korvalla kuunnellut toista ihmistä. Yksi suu hänellä oli, mutta hän puhui enemmän kuin kuunteli. Ei keskittynyt kuuntelemaan.
Liekö hällä ollut se adhd? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lantollakin oli kaksi korvaa. Ei kummallakaan korvalla kuunnellut toista ihmistä. Yksi suu hänellä oli, mutta hän puhui enemmän kuin kuunteli. Ei keskittynyt kuuntelemaan.
Liekö hällä ollut se adhd?Hyviä lääkäreitä on yleensä Suomussalmella ollut.
Yksi joka on vieläkin täällä, aiheutti minulle melko kivuliaan kesäkuukauden. Minulla oli palovamma kädessä. Sairaanhoitaja sitä hoiti muutaman viikon. Hänkin totesi, että olisi sairausloma töistä ollut paikallaan niin olisi paremmin parantunut. Hoitaja ei voinut antaa sairauslomaa, koska se yksi lääkäri oli sinne kirjannut jotain, jotta en tarvitse sairauslomaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lantollakin oli kaksi korvaa. Ei kummallakaan korvalla kuunnellut toista ihmistä. Yksi suu hänellä oli, mutta hän puhui enemmän kuin kuunteli. Ei keskittynyt kuuntelemaan.
Liekö hällä ollut se adhd?Tai narsistinen persoonallisuus.
Ryhti oli kyllä kuin natsiluutnantilla! Ja katse myös!
- Anonyymi
Niin lääkäriä vastaan syyte tai valitus .
Elä edes vaivaa näe lopputulos on valmis.- Anonyymi
Ei kait sitä nyt kukaan pikku kummassa käräjöimään ala. Tietysti on paraneminen tärkeintä potilaalle itselleen.
Olen menettänyt yhden rakkaan omaiseni lääkärin virheellisen menettelyn takia. Pohdittiin asian viemistä oikeuteen sukulaisten kanssa. Todettiin, että ei kannata. Emme olisi saaneet omaistamme takaisin kuitenkaan.
Toinen omainen menehtyi eräiden hoitajien omituisten ohjeiden vastaisten toimenpiteiden takia. Tuskaa tuskaa tuskaa. Olen kironnut ne tietyt hoitajat alimpaan helvettiin. Ei auta mennä valittamaan. Vastassa on byrokraatit ja omainen on menetetty, ei voi mitään.
- Anonyymi
Minkälaisilla aivoilla nämä hoitajattaret ja herrat on varustettu.
Tuleeko milloinkaan mieleen
KUOLEMAAN JOHTANEET väärät teot , miten niiden kanssa jaksaa elää.
erikoinen ammatti missä teoista ei joudu vastuuseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875