Haluatteko nähdä ihmeen

Teotwawki

jouluaattona? Laitoin saman asian jo nooakin ketjuun, mutta minusta tämä oman aloituksen arvoinen asia.

Mene jouluaattona ulos klo 19.30, ota kiikari (7x50) mukaan ja katso suoraan zenitiin (kohtisuoraan ylös). Siellä näet tähtisumuksi ennen kutsutun ilmiön. Se on nimeltään Andromedan galaksi. Se on meidän lähinaapurimme, sillä se sijaitsee niinkin lähellä kuin 2,5 miljoonan valovuoden päässä täältä. Valo kulkee hieman alle 300 000 km/s. Se valo, jonka näet kiikarissasi on lähtenyt Andromedasta 2,5 miljoonaa vuotta sitten.:-D)))))))) Joku siellä vilkuttaa juuri sinulle.

39

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähtitiede;)

      ihmeen haluan nähdä, mutta kukas sitä nyt jouluaattona muistaa enää.;)

      • ainakin katsomaan sitä syöminkien ja juominkien lomassa.:-)


    • Anjaniina

      viehkoa, tuntisin itseni nuoreksi.
      Ja olisin imarreltu että olen galaksien ikuisessa muistissa...?
      Se kärpäsen kakka, siellä pohjoisella maapallonpuolikkaalla.Ai, että ei näy?...höh...

      • ikuisesti nuoria:-D))) Sitä ei pidä unohtaa...


      • Anjaniina
        Teotwawki kirjoitti:

        ikuisesti nuoria:-D))) Sitä ei pidä unohtaa...

        galaksien kiepuntaa, tähtisumua ...
        Minusta olis hauska toi homma että päästäs hiukan mätkis mätkis puuhaan, kun kaikki kinasis mihin pitää katsoa.
        Naapurin jouluvalotkin saattais olla huikaiseva ilmestys...mustilal silmillä katsottuna?


      • Anjaniina kirjoitti:

        galaksien kiepuntaa, tähtisumua ...
        Minusta olis hauska toi homma että päästäs hiukan mätkis mätkis puuhaan, kun kaikki kinasis mihin pitää katsoa.
        Naapurin jouluvalotkin saattais olla huikaiseva ilmestys...mustilal silmillä katsottuna?

        kinata niin, että mustia silmiä tulee:-)


    • on ihmistä, niin paljon, suurempia. Niitä kannattaa aina silloin tällöin vähän miettiä, meni sitten yli hilseen tai ei;)
      Olemme niin mitättömän pieni osanen kaikesta.

      • niitä mietinkin ja olen niistä kiinnostunut.


    • 18=X+ X

      kauas on pitkä matka

    • Itse asiassa kuluneella viikolla on ihmettä ollut kerrakseen kun taivaalla on näkynyt päivälläkin kirkas tähti.

      Ei sitä viime vuosina juuri ole joulukuussa päässyt näkemään. Sama harmi tuon yötaivaan kanssa, tähtiä huomaa tavallisesti paljon enemmän näihin aikoihin kun kuuntelee joululauluja. Nytkin kolme viimeisintä yötä pilvien peittämä taivas, tällä hetkellä tosin hieman rakoja pilvien välissä.

      • nyt, mutta minulla tietokoneohjelma, jolla voi katsella online tähtitaivasta satelliitista kuvattuna.


      • laittaa ohjelman nimi: Stellarium, sen saa ilmaiseksi ja löytyy ihan hakusanalla.


      • Teotwawki kirjoitti:

        laittaa ohjelman nimi: Stellarium, sen saa ilmaiseksi ja löytyy ihan hakusanalla.

        Mää kun olen pöllö ja sellaisen kun kuuluu tietää yöstäkin jotakin, olen hankkinut aikanaan ihan rahalla Ursasta koneeseeni tähtikarttaohjelman. Kaukoputkikin oli yhteen aikaan tähtien katseluun sopiva, mutta nykyisin katselen ylös vain paljain silmin tai sitten kiikarilla tai lintukaukoputkella. Täällä ruuhkaisimmassa Suomessa on aina liian tuhruinen taivas, maalla olisi tähtitaivaan harrastaminenkin mukavampaa. Eläkepäivinä sitten, jos ei vuorostaan kaihi yllätä.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Mää kun olen pöllö ja sellaisen kun kuuluu tietää yöstäkin jotakin, olen hankkinut aikanaan ihan rahalla Ursasta koneeseeni tähtikarttaohjelman. Kaukoputkikin oli yhteen aikaan tähtien katseluun sopiva, mutta nykyisin katselen ylös vain paljain silmin tai sitten kiikarilla tai lintukaukoputkella. Täällä ruuhkaisimmassa Suomessa on aina liian tuhruinen taivas, maalla olisi tähtitaivaan harrastaminenkin mukavampaa. Eläkepäivinä sitten, jos ei vuorostaan kaihi yllätä.

        kahdenkymmenen sekunnin leikkauksella korjatuksi. Minulla ei ole kaukoputkea, mutta hyvät kiikarit kyllä. En ole kovin vihkiytynyt tähtitieteen harrastaja, mutta asia on alkanut kiinnostaa pikku hiljaa. Minulla on tuolla toisella palstalla eräs kaveri, joka on siihen muutamalla lyhyellä tiedoksiannolla saanut minutkin innostumaan. Kaikkeuden mittasuhteet ja monimutkaisuus ovat kiehtovia asioita. Pimeä aine/energia ja miten se vaikuttaa gravitaatioon lienevät päivän kuumimmat kysymykset.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Mää kun olen pöllö ja sellaisen kun kuuluu tietää yöstäkin jotakin, olen hankkinut aikanaan ihan rahalla Ursasta koneeseeni tähtikarttaohjelman. Kaukoputkikin oli yhteen aikaan tähtien katseluun sopiva, mutta nykyisin katselen ylös vain paljain silmin tai sitten kiikarilla tai lintukaukoputkella. Täällä ruuhkaisimmassa Suomessa on aina liian tuhruinen taivas, maalla olisi tähtitaivaan harrastaminenkin mukavampaa. Eläkepäivinä sitten, jos ei vuorostaan kaihi yllätä.

        trilogia Kotona maailmankaikkeudessa sai minut innostumaan asiasta entistä enemmän. Tilasin sen muutama vuosi sitten Ursasta ja luin kahteen kertaan samalta istumalta.


      • Teotwawki kirjoitti:

        trilogia Kotona maailmankaikkeudessa sai minut innostumaan asiasta entistä enemmän. Tilasin sen muutama vuosi sitten Ursasta ja luin kahteen kertaan samalta istumalta.

        Taisin paremmin innostua tähdistä joskus runsas neljännesvuosisata sitten kun parin kaverin kanssa kävimme katsomassa täydellisen kuunpimennyksen aikaista yötaivasta. Silloin bongasin ensi kerran tuon Andromedan galaksinkin. Sitten tuli Halleyn komeetta, jota näytin kotiin tuleville vieraille kaukoputkella kotini parvekkeelta. Sen jälkeen on tullut bongailtua kaikenlaista kiinnostavaa, sitä mukaa kun tietoa on kertynyt. Yötyö tosin häiritsee, ja mainitsemani pääkaupunkiseudun valosaaste.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Taisin paremmin innostua tähdistä joskus runsas neljännesvuosisata sitten kun parin kaverin kanssa kävimme katsomassa täydellisen kuunpimennyksen aikaista yötaivasta. Silloin bongasin ensi kerran tuon Andromedan galaksinkin. Sitten tuli Halleyn komeetta, jota näytin kotiin tuleville vieraille kaukoputkella kotini parvekkeelta. Sen jälkeen on tullut bongailtua kaikenlaista kiinnostavaa, sitä mukaa kun tietoa on kertynyt. Yötyö tosin häiritsee, ja mainitsemani pääkaupunkiseudun valosaaste.

        itsekin lähtenyt maailmalle, mutta nyt asun paikassa, jossa tähtien katseluun on erinomaiset mahdollisuudet. Itä-Uudellamaalla on vielä paikkoja, jossa valo ei häiritse. Muistan Halleyn komeetan hyvin, sillä silloin asuin jo paikassa, josta sitä oli kiva tiirailla ihan paljain silminkin. Oliko se 1997?


      • Teotwawki kirjoitti:

        itsekin lähtenyt maailmalle, mutta nyt asun paikassa, jossa tähtien katseluun on erinomaiset mahdollisuudet. Itä-Uudellamaalla on vielä paikkoja, jossa valo ei häiritse. Muistan Halleyn komeetan hyvin, sillä silloin asuin jo paikassa, josta sitä oli kiva tiirailla ihan paljain silminkin. Oliko se 1997?

        Taisi olla jo toista vuosikymmentä aiemmin, 1986. Jäi aika vaatimattomaksi pääkaupunkiseudulla. Sen jälkeen on kyllä näkynyt muutama paljon komeampikin komeetta.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Taisi olla jo toista vuosikymmentä aiemmin, 1986. Jäi aika vaatimattomaksi pääkaupunkiseudulla. Sen jälkeen on kyllä näkynyt muutama paljon komeampikin komeetta.

        josta nyt puhuin, sillä Halleyn komeetan aikana asuin Munkkiniemessä.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Taisi olla jo toista vuosikymmentä aiemmin, 1986. Jäi aika vaatimattomaksi pääkaupunkiseudulla. Sen jälkeen on kyllä näkynyt muutama paljon komeampikin komeetta.

        Ai niin, vuoden 1997 komeetta oli Hale-Bopp, se oli tosiaan sellainen paljainkin silmin komean näköinen.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Ai niin, vuoden 1997 komeetta oli Hale-Bopp, se oli tosiaan sellainen paljainkin silmin komean näköinen.

        vaan kun laitoimme viestit samaan aikaan. :-D


    • MeSelf

      mut eine vilkuta..eikä sekään :(

      • tiedät, että ei vilkuta?


    • Nyt on jo kerrottu että puoli miljoonaa ihmistä kiikaroi toisiaan, mutta että sinne taivaalle...?
      Kukahan sieltä mulle vilkuttaisi sieltä Andromedasta, varmaankin matikan opettaja ;)

      • vilkuilee toisiaan? Älä, mistä luku on peräisin?


    • 23

      Valo kulkee 300 000 km/s tärkeitä tietoja, tavalliselle tyhmälle palstalaiselle.
      Olisihan se noloa jos kaikki tuijottelisivat erisuuntiin, sitten kinattaisiin siitä miksei näkynyt ihmettä.

      • varmasti aika lailla, kun et saanut mitään muuta jutusta irti. Nyt olisi ollut oiva tilaisuus iskeä.


      • ole saanut yhtään lukijakirjettä toimitukseen siitä, että lukija olisi valittanut toimittajan pitävän heitä tyhminä. Kumma juttu kun ajattelee sitä, että kuinka paljon älykkäämpi ja sivistyneempi itse olen. :-D)))))))))))))))))))))))))))))))))))))


    • impi-lempi

      varmaan mielenkiintoista ja varsinkin se näky täällä lähiössä, kun kaikki asukkaat samaan aikaan kerääntyvät pihoilleen kiikareidensa kanssa taivaalle kiikaroimaan ;)

      • mennä vähän sivummalle, ettei valosaaste häiritse. Mutta mistä ajokuntoinen lähimmäinen kuskiksi?


      • jassumarketta
        Teotwawki kirjoitti:

        mennä vähän sivummalle, ettei valosaaste häiritse. Mutta mistä ajokuntoinen lähimmäinen kuskiksi?

        jättää katselun uuteenvuoteen. Silloin ainakin näen erilaisia valoilmiöitä katsoin sitten mihin suuntaan tahansa:))


      • jassumarketta kirjoitti:

        jättää katselun uuteenvuoteen. Silloin ainakin näen erilaisia valoilmiöitä katsoin sitten mihin suuntaan tahansa:))

        en ole niin innoissani, kun tuo koira on ihan vauhkona koko illan.


      • jassumarketta
        Teotwawki kirjoitti:

        en ole niin innoissani, kun tuo koira on ihan vauhkona koko illan.

        Niinhän se taitaa olla. Niin paljon parempi kuulo kun meillä ihmisillä...


      • jassumarketta kirjoitti:

        Niinhän se taitaa olla. Niin paljon parempi kuulo kun meillä ihmisillä...

        samanlainen peräkkäin:-(


    • henri>|<

      ennustaa että, se lumi, vesisade ei sitten tulekkaan aattona

      • Tämä meteoriitti ei ennusta mitään. Toivon tietysti kirkasta säätä.


    • Judge evk

      Peruutin aaton pippaloni. Pidän ne jo aatonaattona, joten samaan aikaan, mutta vuorokautta aiemmin näkyy viihdyke. Etkö lue seurapiiriuutisia?

      • seurapiiriuutisia, mutta tämän luin jostain lehdestä. Varmaan Tieteen kuvalehdestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      169
      1653
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      107
      959
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      81
      776
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      653
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      447
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe