Mitenkä te paistatte sen joulukinkun, paistatteko pussissa, foliossa vai ihan ilman...
Mä olen viimeaikoina paistanut pussissa n. tunti per kilo miedolla lämmöllä 100-120...
Miten valmistuu se paras joulukinkku...?
59
858
Vastaukset
- issu56
menee meillä kinkku niinkuin aina ennenkin. Muhii 150 asteessa tunnin/kilo...eli 12h menee aikaa sen valmistumiseen ja tänäiltana kun pistän sen uuniin, niin aamulla talo herääkin infernaalisen mahtaviin tuoksuihin ;).
- issu56
hauvanmamma kirjoitti:
tuoksutellaan:)
jo monia vuosia ottanut vähän varaslähtöä tuossa kinkunpaistamisessa, sillä joskus aikoinaan oli käydä kalpaten, kun uunista paloi vastukset jo oaiston alkumetreillä. Jos toistuu sama, niin on vielä päivissä varaa saada uusi värkki tilalle :).
- issu56
Sikra kirjoitti:
Ai teillä nyt jo kinkku paistetaan, mä laitan vasta keskiviikkoaamuna uuniin...
just äsken paketoin kinkun ja nyt on uunissa ja aamulla odottaa ne ihanat tuoksut. Aatolle tulee tuoksut laatikoista mm, joten sitä tuoksutunnelmaa kyllä riittää ;).
Avokki sen kinkun hoitelee kuorrutukseen saakka.Kinkku on jo sulamassa ja nyt alkaa olemaan tilanpuutetta jääkaapissa.
Teetkö kinkunkastiketta ja minkälaista?:)Tällä ohjeella oon tehnyt jo muutamana vuotena, toi on tosi hyvää meistä, siihen voi vielä lorauttaa tilkan punaviiniä mausteeksi...
Kinkunkastike...
N. 2 dl kinkun paistolientä
2 dl kermaa tai lihalientä
1 dl omenasosetta
0.5 dl sinappia
1 rkl voita
1.5 rkl vehnäjauhoja
Valkopippuria
Sulata voi kattilassa, älä ruskista. Lisää jauhot, sekoita.
Lisää paistoliemi ja kerma (tai lihaliemi), koko ajan sekoittaen.
Lisää omenasose ja sinappi.
Hauduta n. 5 minuuttia. Mausta ripauksella valkopippuria.Sikra kirjoitti:
Tällä ohjeella oon tehnyt jo muutamana vuotena, toi on tosi hyvää meistä, siihen voi vielä lorauttaa tilkan punaviiniä mausteeksi...
Kinkunkastike...
N. 2 dl kinkun paistolientä
2 dl kermaa tai lihalientä
1 dl omenasosetta
0.5 dl sinappia
1 rkl voita
1.5 rkl vehnäjauhoja
Valkopippuria
Sulata voi kattilassa, älä ruskista. Lisää jauhot, sekoita.
Lisää paistoliemi ja kerma (tai lihaliemi), koko ajan sekoittaen.
Lisää omenasose ja sinappi.
Hauduta n. 5 minuuttia. Mausta ripauksella valkopippuria.reseptiä:)
- Huokaus.
joka vuosi!!??!!
No en kyllä ole samaa kysynyt, ja mitäs se haittais vaikka oisinkin, aina voi tulla uusia hyviä vinkkejä...
Kerros nyt miten se sinun paras joulukinkku valmistuu ?
Ja lämpöä on vähän reilut 100, paistomittaria sitten vahdataan pussin läpi. Aattoyönä paistelen äidin luona, pidetään koirien kanssa pienet kinkkuvalvojaiset. Ilman mittaria en oikein uskalla paistaa, kun tuntuu että se aika aina vaihtelee, vaikka ohjeessa sanotaan esim. että n. tunti kiloa kohti... Aattoaamuna/aamupäivällä sitten kuorrutetaan, kunnon sinapilla eikä millään kaupan litkuilla. :)
- 21
löysi nikinsä
Mä oon painanut sen mittarin aina pussinläpi, niin on helpompi katsoa...
Juu 'kunnon sinapilla' se kinkku on kuorrutettava, niin meilläkin tehään... ;))
Yhtenä päivänä tuli telkasta joku ruokaohjelma jossa kertoivat että tummalla suklaalla tulee mielenkiintoisen makuinen kuorrutus kinkkuun...mä en kyllä halua edes kokeilla... ;)))Sikra kirjoitti:
Mä oon painanut sen mittarin aina pussinläpi, niin on helpompi katsoa...
Juu 'kunnon sinapilla' se kinkku on kuorrutettava, niin meilläkin tehään... ;))
Yhtenä päivänä tuli telkasta joku ruokaohjelma jossa kertoivat että tummalla suklaalla tulee mielenkiintoisen makuinen kuorrutus kinkkuun...mä en kyllä halua edes kokeilla... ;)))No en kyllä kokeile, suklaata kinkkuun... Jos sitten avais konvehtirasian vaikka sen kinkun jälkeen. :D
Ursa kirjoitti:
No en kyllä kokeile, suklaata kinkkuun... Jos sitten avais konvehtirasian vaikka sen kinkun jälkeen. :D
Mä nyt en muutenkaan ole mikään suklaan tai makean ystävä, kyllä se kinkku pitää syödä kinkkuna ja suklaat sitte suklaana....
Sikra kirjoitti:
Mä nyt en muutenkaan ole mikään suklaan tai makean ystävä, kyllä se kinkku pitää syödä kinkkuna ja suklaat sitte suklaana....
En ole minäkään suklaan ystävä vaikka muutaman voin mussuttaa joulun kunniaksi, mikseipä voisi joskus maistaa suklaalla kuorrutettua kinkkua (?) mutta en kyllä meidän omaan kinkkuun kokeile! :D
En ole ennen kuullutkaan että suklaata voi käyttää.Ursa kirjoitti:
En ole minäkään suklaan ystävä vaikka muutaman voin mussuttaa joulun kunniaksi, mikseipä voisi joskus maistaa suklaalla kuorrutettua kinkkua (?) mutta en kyllä meidän omaan kinkkuun kokeile! :D
En ole ennen kuullutkaan että suklaata voi käyttää.Samajuttu...jos joku sitä tarjoaa, niin kyllä ilmanmuuta maistaisin...ite en kanssa kinkkuani sotkisi suklaalla...
Ursa kirjoitti:
En ole ennen kuullutkaan että suklaata voi käyttää.mitähän tuo paistaja siintä tuumaisi )))))
Suklaa on maailman parasta namia,minun mielestäni:)
oikeistaan kaikki uuniruuat paremmiksi. (kalat ja lihat)
en ole kyllä vieläkään päättänyt että uskaltaisiko kokeilla keitettyä kinkkua vaiko eikö.- Pukeli 1
Meillä paistetaan ruiskuoressa. Vettä ja ruisjauhoja taikinaksi ja levitetään kinkun päälle. Kinkun ollessa kypsä kuori pois ( on muuten hyvää) ja sitten sinappia ja korppujauhoa, sekä hetkeksi takaisin uuniin ruskistumaan.
Ai, niin minähän en kinkkua syökkään, mutta toisille on paistettava :(((((((((Voin kuvitella että se kuori on hyvää!! :)
Oikeesti, joskus pitää saada niin paljon aikaiseksi että paistaa ruiskuoressa, se kuulostaa jotenkin aidolta itäsuomalaiselta. :DMaalla sukulaisissa joskus kauan sitte olen saanut ruiskuoressa paistettua kinkkua, mutta uunikin oli oikea vanhanajan leivinuuni...Oli muuten tosi hyvää kinkkua kyllä...
Ursa kirjoitti:
Voin kuvitella että se kuori on hyvää!! :)
Oikeesti, joskus pitää saada niin paljon aikaiseksi että paistaa ruiskuoressa, se kuulostaa jotenkin aidolta itäsuomalaiselta. :DMä olen kyllä tuota ruiskuoressa paistettua kinkkua syönyt ihan savossa...
Sikra kirjoitti:
Mä olen kyllä tuota ruiskuoressa paistettua kinkkua syönyt ihan savossa...
on enemmän savolaista kun karjalaista tuo ruiskuorikinkku mutta en ole ollenkaan varma tuosta jutusta:)
- Pukeli 1
hauvanmamma kirjoitti:
minä söisin pelkkää ruiskuorta,hurahti ihan vesi kielelle:)
kun menkää porukalla ostamaan ruisjauhoja 1 kg ja tehkää taikina, niin ja hanskat voi laittaa käsiin, ettei kädet sotkeennu.
- Pukeli 1
hauvanmamma kirjoitti:
on enemmän savolaista kun karjalaista tuo ruiskuorikinkku mutta en ole ollenkaan varma tuosta jutusta:)
sotien jälkeen ei ollut minkäänlaisia kinkkupusseja. Olen melko varma, että joulukinkku paistettiin kaikkialla ruiskuoren sisällä.
Sikra kirjoitti:
Mä olen kyllä tuota ruiskuoressa paistettua kinkkua syönyt ihan savossa...
No Savossa tietenkin, kalakukkomaassa! Eikös se nykyään ole Itä-Suomea. :) Mummo teki kalakukkoa leivinuunissa vielä 90-luvun lopussa, mutta kinkku siellä paistui sähköuunissa ihan paljaaltaan, niin kauan kuin minä olen elänyt.
aina ruiskuoressa, joten kyllä sitä täällä Varsinais-Suomessakin käytettiin. Pienet kinkut moni keitti ruotsalaiseen malliin.
Itse plottaan kinkun kinkkupussiin ja uuni pienelle lämmölle. Siellä se sitten hiljalleen paistuu ja jouluaatto-aamuna ihana tuoksu leviää koko huusholliin;)Pukeli 1 kirjoitti:
sotien jälkeen ei ollut minkäänlaisia kinkkupusseja. Olen melko varma, että joulukinkku paistettiin kaikkialla ruiskuoren sisällä.
ruiskuoressa,kyllä minä sen verran lapsuudesta muistan:)
- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
aina ruiskuoressa, joten kyllä sitä täällä Varsinais-Suomessakin käytettiin. Pienet kinkut moni keitti ruotsalaiseen malliin.
Itse plottaan kinkun kinkkupussiin ja uuni pienelle lämmölle. Siellä se sitten hiljalleen paistuu ja jouluaatto-aamuna ihana tuoksu leviää koko huusholliin;)Sika on joulun uhri. Kovasti kärsinyt ja huutamalla kuollut. Palellut kylmissä karsinoissa, eikä koskaan saanut juosta tai nähdä auringonvaloa.
Kuitenkin toiminnoiltaan lähellä ihmistä. Tiedän yhdenkin miehen jolla on nenän sieraimet, kun napit, muistuttaa kovasti sian kärsää. Pukeli 1 kirjoitti:
Sika on joulun uhri. Kovasti kärsinyt ja huutamalla kuollut. Palellut kylmissä karsinoissa, eikä koskaan saanut juosta tai nähdä auringonvaloa.
Kuitenkin toiminnoiltaan lähellä ihmistä. Tiedän yhdenkin miehen jolla on nenän sieraimet, kun napit, muistuttaa kovasti sian kärsää.ja kuuluu jouluun.
Tunnen minäkin yhden jota töpselinokaksi kutsutaan. Aivan ihastuttava ihminen ja osaavainen kaiken lisäksi;)- KJUYKIKOKLKI
Pukeli 1 kirjoitti:
Sika on joulun uhri. Kovasti kärsinyt ja huutamalla kuollut. Palellut kylmissä karsinoissa, eikä koskaan saanut juosta tai nähdä auringonvaloa.
Kuitenkin toiminnoiltaan lähellä ihmistä. Tiedän yhdenkin miehen jolla on nenän sieraimet, kun napit, muistuttaa kovasti sian kärsää.itse paistat kinkun naurettava ämmä olet
Ursa kirjoitti:
No Savossa tietenkin, kalakukkomaassa! Eikös se nykyään ole Itä-Suomea. :) Mummo teki kalakukkoa leivinuunissa vielä 90-luvun lopussa, mutta kinkku siellä paistui sähköuunissa ihan paljaaltaan, niin kauan kuin minä olen elänyt.
ja vielä jos aito savolainen sen tekee :)
hauvanmamma kirjoitti:
ruiskuoressa,kyllä minä sen verran lapsuudesta muistan:)
Ei meilläkään paistettu missään kuoressa, ihan sellaisenaan laitettiin 'kinkku' uuniin paistumaan, niin ei se kyllä mikään varsinainen kinkku edes ollut, vaan sellanen iso muutaman kilon kokoinen 'possu köntsä', joka ostettiin suoraan lähellä olevasta maatalosta...
- mitämitämitä
????
no sori kun taas väärin ilmaisin tuon, ja sä et ymmärtänyt...tarkoitin tietysti viime vuosina...
Sikra kirjoitti:
no sori kun taas väärin ilmaisin tuon, ja sä et ymmärtänyt...tarkoitin tietysti viime vuosina...
ketjussa,jos ei muuta niin pilkun paikastakin tulee kitisemään;))
hauvanmamma kirjoitti:
ketjussa,jos ei muuta niin pilkun paikastakin tulee kitisemään;))
no joo, eipä tuo osannut kertoa kuinka itse kinkun valmistaa, vai olikohan niin, ettei hän ymmärtänyt sitäkään mikä on kinkku...
Sadan verran asteita ja reilu tunti kiloa kohti, hitaasti hitaasti ja kunnolla kypsäksi.
Meillä tykätään mureaksi paistetusta, lähes ylikypsästä.
Hirvipaisti valmistuu taikinakuoressa.hauvanmamma kirjoitti:
alikypsää.Ruiskuoressako paistat hirvipaistin?:)
Jep, ruiskuoren alle piilotan hirven ja se saa köllötellä uunissa pitkään.
Sikra kirjoitti:
Samajuttu, kypsää ja mureaa pitää kinkun olla, mutta ei kuitenkaan kuivaa...
Mennäänkö huomisaamuksi Issun kinkkua koemaistamaan? Mun tuli just nyt nälkä!
Haukullinen kirjoitti:
Jep, ruiskuoren alle piilotan hirven ja se saa köllötellä uunissa pitkään.
tekemään,hirveä ei ole mutta ajaisko possupaisti saman asian?:)
hauvanmamma kirjoitti:
tekemään,hirveä ei ole mutta ajaisko possupaisti saman asian?:)
Eiköhän se possukin viihdy ihan yhtä hyvin ruiskuoren alla.
Haukullinen kirjoitti:
Joo mennään vaan jos ei anna maistaa, niin kysytään jos saatais ees 'markalla' maiskuttaa...
Sikra kirjoitti:
Joo mennään vaan jos ei anna maistaa, niin kysytään jos saatais ees 'markalla' maiskuttaa...
Hyvä, niin tehdään!
Haukullinen kirjoitti:
Hyvä, niin tehdään!
Sun posti potkii taas takasin posteja...heh vai oonko saanut eston ;))))))))) ?????
Sikra kirjoitti:
Sun posti potkii taas takasin posteja...heh vai oonko saanut eston ;))))))))) ?????
No höh!
Taitaa taas olla operaattorin tekemä esto!
Mä tyhjennän laatikkoa jos se sitten alkais pelittämään paremmin.- issu56
Haukullinen kirjoitti:
joten tervetuloa vain korkkaamaan tuo klöntti ;))).
- Myy-Pikkuinen
myöntää että koskaan en ole kinkkua tehnyt ja luultavasti en tule edes tekemään...nokun ei mun tarvi. ☺
- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Niin no, possuhan sen kinkun tekee...
Monikohan nyt vähän suutahtaa kun tuollain kirjoitit! =)))))))
Eihän sitä koskaan tiedä mitä vielä tarvii tehdä, ja tuo kinkku on yksi helpoimmista ruuanvalmistuksista, aikaahan se vie mutta muuten helppo, tekee sen sitte mitenvaan...
- Myy-Pikkuinen
Sikra kirjoitti:
Eihän sitä koskaan tiedä mitä vielä tarvii tehdä, ja tuo kinkku on yksi helpoimmista ruuanvalmistuksista, aikaahan se vie mutta muuten helppo, tekee sen sitte mitenvaan...
ei se varmaan vaikeaa ole mutta luulen etten koskaan tee sitä kun itse en tarvi sellaista. Toki sitä syön sitten kun sitä jossain on tarjolla. =)
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
ei se varmaan vaikeaa ole mutta luulen etten koskaan tee sitä kun itse en tarvi sellaista. Toki sitä syön sitten kun sitä jossain on tarjolla. =)
Noooooooooooooo....sitte joskus kun sullekkin tulee oma perhe, niin sitte viimeistään... ;)))
- arkipiru
pöytään.
Viime aikoina ollaan Justiinan kanssa tultu siihen tulokseen, että mitä ihmettä ne kaikki juouluruoat on pakko valmistaa itse kun niitä kaupastakin saa.
Tosin laatikot ja rosollit kuten kalatkin on tehtävä oman maun mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi683300Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj903076SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1773025- 1372406
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä412376Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2052221Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi522058Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li371735Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "51728Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön4021699