Viivästynyt puberteetti

normaali ja onnellin

Olen jo aikuisiän saavuttanut mies, jolla aikoinaan hoidettiin "Viivästynyt puberteetti" hormonipistoksin.

Suoraan sanottuna suutuin lukiessani aiheesta mm.

http://www.lastenendokrinologit.net/potilaille/viivpub.html

En lapsena kokenut mitään ongelmia asian tiimoilta, mutta kuten ylläolevasta linkin asiasta huomataan, tällä yhteiskunnalla on jokin pakonomainen tarve tasapäistää kansalaiset. Kuten kouluun mennään iän mukaan, niin näköjään täältä halutaan kuolevankin samoin. Ainakin omaan ajatusmaailmaan tulee vääjäämättä ajatus siitä, että 'ikääntymistäni' kiihdytettiin hormonaalisesti. Olin terve, normaalikokoinen ja sosiaalisesti täysin ikäisteni tasolla. Vain luustoni ja karvoitukseni oli ajasta jäljessä.

Ajoin partani ensimmäisen kerran armeijaan menon aikoihin, terveyteni kaikin puolin on yhä ihannetasolla eikä seksielämän aloittaminen 'vasta' 18-vuotiaana ole aiheuttanut ongelmia.

Näin yleisen rokotuskritiikin aikana kummastelen että vanhemmat eivät ajattele asiaa em. kannalta vaan sortuvat sosiaaliseen tasapäistämiseen. Lääkeyhtiöiden tautitehtailusta normaalien elämään kuuluvien muutosten osaltahan on viime aikoina myös paljon keskusteltu. Miksei meidän myös anneta kasvaa rauhassa, kun ei siitä mitään haittaakaan ole?

3

862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...sh....

..ajattelit sitten ettei luuston viivästyneeseen kehitykseen olisi pitänyt puuttua?!

Katsos kun aikuisena siihen ei enää voi puuttua..

"Miksei meidän myös anneta kasvaa rauhassa, kun ei siitä mitään haittaakaan ole? " Kyllä siitä saattaa olla haittaa ja paljonkin

• normaali ja onnellin

"..ajattelit sitten ettei luuston viivästyneeseen kehitykseen olisi pitänyt puuttua?!"

Katsos kun olisi taas ollut parempi että olisit pitänyt ilmaisunvapautesi omana tietonasi.

Myöhäisemmällä puberteetilla, joka todetaan luustokehityksestä, ei ole mitään tekemistä kokonaiskehityksen suhteen. Olisin kasvanut nykyisiin mittoihini, omia aikojani, siten kuin luonto minun kohdallani sen oli tarkoittanut. Vaikka sitten parikymppisenä. En voi hyväksyä sitä että yhteiskunta määrittää milloin syntymähetkestäni kuluneen ajan mukaan minun tulee olla fyysisesti täysikäinen.

Ja kun itse totesin että haittaa ei olisi ollut.

• ajattelija123

Miten viivästynyt murrosikä sitten vaikuttaa kaverisuhteisiin ja siihen että hyväksytään kaveriporukoissa? Itse olen sitä mieltä että sukukypsäksi kasvamisella ei ole kiirettä, mutta juuri ympäristön painostus tekee sen hankalaksi ja varsinkin nuorten oma käytös heitä kohtaan jotka kehittyvät hitaammin. Ei nuoren ole hyvä kokea syrjintää ja tunnetta siitä että on erilainen kuin muut. Aikusena erillaisuus ei niin häiritse eikä aivan pienenäkään mutta puperteetti-ikä on erillaisuuden kannalta hyvin vaikea ajankohta. Varsinkin liikuntatunnit ovat monille nuorille raskaita kun joutuu vaihtamaan vaatteita ja peseytymään samoissa tiloissa, silloin he jotka eivät ole kehittyneet kuten muut jäävät syrjityksi ja heitä kiusataan ja sellainen kiusaaminen jättää aina arvet mieleen ja ne arvet eivät katoa vaikka vuosia tulee.
      Maailma olisikin ihana ja kaunis paikka elää jos kaikki ihmiset hyväksyisivät läheisensä sellaisina kuin he ovat, valitettavasti me emme elä sellaisella planeetalla jossa asia näin olisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13