on aika "tuhteja" niin mitä laitatte sellaista joulupöytään joka on kevyempää? esim. salaatteja tai vihanneksia? ja onko mitään uutta jota ette ennen ole kokeillut?
itse kokeilen kurkku-piparjuuri salaatia. tuorekurkku pieniksi paloiksi ja valutetaan ja sekaan raastettua piparjuurta. lisäksi sekoitetaan vaikka tavallista viiliä taikka maustamatonta jugurttia. kuullostaa ihan hyvältä.
sitten pussi vihanneksia ihan nopeasti keitettynä. sokeriherneitä,porkkanaa ja parsaa.eiköhän nuo riitä.
punajuurisalaattia vielä tietysti.
jouluateriat kun
17
280
Vastaukset
ei kai sitä muuta. Sekin on tietysti aika tuhtia evästä, varsinkin jos sitä syö paljon. :D
rosollin laitettin? omenaa, punajuurta muistan.... laitetaanko siihen jotain majoneesia ja kermaa tai muuta?
- Osaatkohan?
majorica kirjoitti:
rosollin laitettin? omenaa, punajuurta muistan.... laitetaanko siihen jotain majoneesia ja kermaa tai muuta?
Osaat varmaankin googlettaa?
majorica kirjoitti:
Meillä laitetaan perunaa, punajuurta, suolakurkkua, porkkanaa, sipulia ja kananmunaa, omenaa kuuluisi laittaa mutta on muutama allergikko, esim. minä. :) Ja sitten kastikkeeksi vatkataan kerma vaahdoksi, vähän valkopippuria sekaan ja punajuurten lientä sen verran että on nätin väristä.
Ursa kirjoitti:
Meillä laitetaan perunaa, punajuurta, suolakurkkua, porkkanaa, sipulia ja kananmunaa, omenaa kuuluisi laittaa mutta on muutama allergikko, esim. minä. :) Ja sitten kastikkeeksi vatkataan kerma vaahdoksi, vähän valkopippuria sekaan ja punajuurten lientä sen verran että on nätin väristä.
en ole syönyt enkä tehnyt vuosiin. ehkäpä laitan tuotakin. mutta sen kerman voi varmaan vaihtaa johonkin kevyempään, luulisin.
- Kielipollari
majorica kirjoitti:
en ole syönyt enkä tehnyt vuosiin. ehkäpä laitan tuotakin. mutta sen kerman voi varmaan vaihtaa johonkin kevyempään, luulisin.
Muistahan oikeinkirjoitus.
Ei kuullostaa vaan kuulostaa. majorica kirjoitti:
ilman mitään, onhan se kerma hyvää mutta ei se rosolli minusta tarvitse mitään kastikkeita. :)
Ursa kirjoitti:
ilman mitään, onhan se kerma hyvää mutta ei se rosolli minusta tarvitse mitään kastikkeita. :)
mutta just joulupöydässä sitä vois vähentää. muuten tulee ihan ähky olo ;-)))))
Ursa kirjoitti:
No meillä on perinteisesti jo kotoa lähtien ( itse en ole muusta kuullutkaan),tuohon kermavaahtoon lisätty juuri tuota punajuuren lientä ja sitten pikkanen himppa etikkaa.Ei pippuraa.
Muuten on ihan samat ainesosat,mutta yleensä jätetään sipuli pois,koska en tykkää siitä rosollissa.
Ai niin,ja kermavaahto tarjotaan eri kulhosta,ettei panna päälle.Päälle pannaan munan siivuja muutamia ja persiljaa koristeeksi :O)
Toi ukko tekee rosollia useasti muutenkin,tosin kermavaahto kuuluu sitten yleensä vaan joulupöytään .
Siellä se on ihan must :)Ursa kirjoitti:
Jotku laittaa silliäkin rosolliin...
Sikra kirjoitti:
Jotku laittaa silliäkin rosolliin...
meillä silli ui omassa astiassaan, kaikki rosollin ystävät ei tykkää sillistä. :) No minä yllättäen tykkään siitäKIN.
Ursa kirjoitti:
meillä silli ui omassa astiassaan, kaikki rosollin ystävät ei tykkää sillistä. :) No minä yllättäen tykkään siitäKIN.
tökkimään koko rosolli,emännän silli kyllä maistuu,siihen laitetaan matjessilliä,suolakurkkua,omenaa,perunaa ja sipulia,kermaviiliä tai smetanaa kastikkeeksi,mausteita oman maun mukaan:)
hauvanmamma kirjoitti:
tökkimään koko rosolli,emännän silli kyllä maistuu,siihen laitetaan matjessilliä,suolakurkkua,omenaa,perunaa ja sipulia,kermaviiliä tai smetanaa kastikkeeksi,mausteita oman maun mukaan:)
Muuten kuulostaa hyvältä mutta tuo matjes-silli, sitä en voi sietää sen vaihtaisin johonkin muuhun silliin.
Sikra kirjoitti:
Muuten kuulostaa hyvältä mutta tuo matjes-silli, sitä en voi sietää sen vaihtaisin johonkin muuhun silliin.
tuo on ihan hyvää, sitruunapippuria ja tilliä laitan mausteeksi,noita reseptejä voi sooloilla oman maun mukaiseksi:)
Meillä on panostettu tuohon kalapuoleen enemmän,kevyitähän ne on;)Sienisalaatti on ehdoton Joulu-pöydässä,rosollista olen jo luopunut.Joskus olen tehnyt joulupikkelsiä suolakurkusta,valkosip,hunajaa,tav,sipulia,smetanaa jotka kiehautetaan,ihan hyvän makuista.
Muuten joko olet päättänyt miten kinkun valmistat:)
Puuhakasta joulun odottelua!!!just kalan kanssa tarkoitettu tuo kurkku-piparjuuri. esim. graavilohen.
mut tuota sienisalaattiahan teenkin vielä. se passaa tosi hyvin. kiitos itselles ;-)
kinkku jää minulta aattoaamun ongelmaksi kun en vielä ole päättänyt.majorica kirjoitti:
just kalan kanssa tarkoitettu tuo kurkku-piparjuuri. esim. graavilohen.
mut tuota sienisalaattiahan teenkin vielä. se passaa tosi hyvin. kiitos itselles ;-)
kinkku jää minulta aattoaamun ongelmaksi kun en vielä ole päättänyt.samanlaista ongelmaa jälkiruokien suhteen kun ei osaa päättää:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5211640- 641186
- 62881
- 62874
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18857- 79785
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 30707
- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701