Jeo-vent

kiitokset etkäteen..

Olen aikomassa vaihtaa kyseistä ilmanvaihtokonetta toisen merkkiseen...mikä kone sopisi helposti,mikä olisi hyvä kone ja minkähän moinen investointi ois kyseessä...onkohan kellään omaa kokemusta kyseisestä laitteesta?

Harmittaa kyseisen laitteeen jäätyminen...jotkut kuulemma ovat laittaneet siihen jälkikäteen jäätymisestovastuksen...onkos jollain siitä kokemusta.

19

11369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTR-3

      Enerventtiä suosittelen, nyt on monessa paikkaa aika hyviä tarjouksiakin.
      Tai muun valmistajan pyöriväkennoinen versio, tuntuvat lisääntyvät nyt energiankulutus vaatimusten tiukentuessa, kuutio koneiden aika on kohta ohi, paitsi pitkät kuutiot joiden ilmavirtojen suuntaa vaihdellaan.

      Pyöriväkennoisessa lämmönvaihtimessa ei esiinny jäätymisongelmaa, koska nollapiste vaeltaa kennon sisällä edestakasin, kun kuutiossa se pysyy paikoillaan niin sen takia jäätyvät.

      • tiedonhaluinen......

        se envertti pienellä toimenpiteillä jeo-vent-systeemin tilalle...onko kokemusta?


      • Masa

        Termostaatissa vika (sähkö kytkentärasiassa pyöreä nasta ).
        Tuloilman puhallin pyörii jatkuvasti ja kone jäätyy.
        Asenna uusi säädettävä termostaatti ja anturi alemmas .
        Anturi maksaa 50-150 €
        Huom: vain ammmatti mies kytkee


      • ihme kaivajia ...
        Masa kirjoitti:

        Termostaatissa vika (sähkö kytkentärasiassa pyöreä nasta ).
        Tuloilman puhallin pyörii jatkuvasti ja kone jäätyy.
        Asenna uusi säädettävä termostaatti ja anturi alemmas .
        Anturi maksaa 50-150 €
        Huom: vain ammmatti mies kytkee

        Ei ole tullut mieleen, että ongelma kenties olisi jo ratkaistu kahden vuoden aikana?!


      • Nuuka Nainen
        ihme kaivajia ... kirjoitti:

        Ei ole tullut mieleen, että ongelma kenties olisi jo ratkaistu kahden vuoden aikana?!

        VTT mittaustulosten mukaan hyötysuhde on 82%, toki laite on isokokoinen jossa kaksi kennostoa peräkkäin n.40cm x40cm/kpl on ihan eri kokoa kun jotkut pikkukennot.

        Että kannattaa vähän korjailla eikä vaihtaa tämanpäivän pikkukennoa joka maksaa asennettuna 8000€ .


    • JEO-Talo

      Onko sinulla lamallaan vai pystyssä oleva malli ja onko aina sisään puhallus ja poisto yhtäaikaa päällä, minulla ei ole koskaan ollut jäätymis ongelmaa, vettä kyllä kertyy varsinkin saunomisen jälkeen, mutta sehän on luonnollista.

      • alkuperäinen kirjoit

        niin pystyssä oleva malli on kyseessä(talo rakennettu 98)...mulla on aikas huonot käyttöohjeet (muutama sivu) ja en ole liiemmin perehtynyt näihin koneisiin.

        Millä nopeudella pidät näin talvisin sitä jeo-vent konetta?

        Entä kuinka usein peset kennostot-tuntuvat olevan todella tiukassa?

        Entä mistä olet saanut suodattimia vai ostatko ne ns.metritavarana?

        Onko sinulla liesituulettimen toiminta ihan omanaan(itselläni kyllä)

        Oletko ollut tyytyväinen itse laitteeseen?


      • JEO-TALO
        alkuperäinen kirjoit kirjoitti:

        niin pystyssä oleva malli on kyseessä(talo rakennettu 98)...mulla on aikas huonot käyttöohjeet (muutama sivu) ja en ole liiemmin perehtynyt näihin koneisiin.

        Millä nopeudella pidät näin talvisin sitä jeo-vent konetta?

        Entä kuinka usein peset kennostot-tuntuvat olevan todella tiukassa?

        Entä mistä olet saanut suodattimia vai ostatko ne ns.metritavarana?

        Onko sinulla liesituulettimen toiminta ihan omanaan(itselläni kyllä)

        Oletko ollut tyytyväinen itse laitteeseen?

        Jeo.ventin käyttö on kokonaan liesituulettimesta ja se on osana järjestelmään, silloin kun rakensin se oli käytäntö, nyt tarvii liesituuletin olla erikseen?
        Säädössä on 5 nopeutta ja riippu tilanteesta mitä täytyy käyttää, useimmiten 3 nopeus riittää.
        Ne kennot ei kyllä ole tarkoitettu irroitettaviksi ainakaan tässä minun koneessa, suodattimet kun pitää puhtaina ei mielestäni tarvitsekkaan irroitella.
        Suodatin materiaalia saa lvi liikkeistä, alkuperäisiä ei varmaankaan.
        30 vuotta tuo masiina on tuolla varaston hyllyllä toiminut ja mitään en ole joutunut uusimaan, se varmaan on vastaus tyytyväisyyteen.
        Silloin 30 vuotta sitten tämä oli aikaansa edellä oleva laite.


      • alkuperäinen kirj...
        JEO-TALO kirjoitti:

        Jeo.ventin käyttö on kokonaan liesituulettimesta ja se on osana järjestelmään, silloin kun rakensin se oli käytäntö, nyt tarvii liesituuletin olla erikseen?
        Säädössä on 5 nopeutta ja riippu tilanteesta mitä täytyy käyttää, useimmiten 3 nopeus riittää.
        Ne kennot ei kyllä ole tarkoitettu irroitettaviksi ainakaan tässä minun koneessa, suodattimet kun pitää puhtaina ei mielestäni tarvitsekkaan irroitella.
        Suodatin materiaalia saa lvi liikkeistä, alkuperäisiä ei varmaankaan.
        30 vuotta tuo masiina on tuolla varaston hyllyllä toiminut ja mitään en ole joutunut uusimaan, se varmaan on vastaus tyytyväisyyteen.
        Silloin 30 vuotta sitten tämä oli aikaansa edellä oleva laite.

        nyt liesituuletin ainaskin omassani on ihan oma yksikkö.

        Itse pidän ton jeo-vent koneen joko 2 tai 3 asennossa...ainut mikä tossa harmittaa on toi jäätyminen....sammuu ilmeisesti aika ajoin jos tulee liian kylmää ilmaa.

        Joo itsekin ajattelin että noi kennostot ovat kiinteesti kiinni,mutta eräs pohjanmaalla oleva liike väittti että ne saa irti ja täytyykin ottaa irti puhdistusta varten-no täytyy tossa keväällä katsoa joskos ne sais irti.

        Taloni on muuten 10v vanha jetta-talo johon muuten olen ollut tyytyväinen,ainut juuri oleva haitta toi jeo-vent koneen jäätyminen.


      • m
        alkuperäinen kirj... kirjoitti:

        nyt liesituuletin ainaskin omassani on ihan oma yksikkö.

        Itse pidän ton jeo-vent koneen joko 2 tai 3 asennossa...ainut mikä tossa harmittaa on toi jäätyminen....sammuu ilmeisesti aika ajoin jos tulee liian kylmää ilmaa.

        Joo itsekin ajattelin että noi kennostot ovat kiinteesti kiinni,mutta eräs pohjanmaalla oleva liike väittti että ne saa irti ja täytyykin ottaa irti puhdistusta varten-no täytyy tossa keväällä katsoa joskos ne sais irti.

        Taloni on muuten 10v vanha jetta-talo johon muuten olen ollut tyytyväinen,ainut juuri oleva haitta toi jeo-vent koneen jäätyminen.

        Minulla on myös samanlainen jeo-vent. Siinä oli sama vika, että jäätyy. Tutkin laitteen toiminta systeemiä ja huomasin, että toimii väärällä tavalla. Kylmällä ilmalla tuloilma puhaltimen kuuluu sammua ja poisto jää päälle. Minulla se toimi toisin päin eli kun lämpötila laski alle 13 poistoilma puhallin sammui ja tuloilma jäi päälle. Se taas aiheuttaa sen että kylmää ilmaa tule koko ajan kennostoon ja kennot ei sula niin kuin pitäisi. Hommasin sähkömiehen paikalle ja hän vaihtoi johtojen paikkoja. Nyt kone toimii niin kuin pitäisi. Kennot eivät ole jäätynyt. Kannattaa tutkia sammuuko tulo tai poistoilma puhallin kylmällä ilmalla. Nimenomaa tuloilmapuhallin kuuluu sammua.


      • reilukerho
        alkuperäinen kirj... kirjoitti:

        nyt liesituuletin ainaskin omassani on ihan oma yksikkö.

        Itse pidän ton jeo-vent koneen joko 2 tai 3 asennossa...ainut mikä tossa harmittaa on toi jäätyminen....sammuu ilmeisesti aika ajoin jos tulee liian kylmää ilmaa.

        Joo itsekin ajattelin että noi kennostot ovat kiinteesti kiinni,mutta eräs pohjanmaalla oleva liike väittti että ne saa irti ja täytyykin ottaa irti puhdistusta varten-no täytyy tossa keväällä katsoa joskos ne sais irti.

        Taloni on muuten 10v vanha jetta-talo johon muuten olen ollut tyytyväinen,ainut juuri oleva haitta toi jeo-vent koneen jäätyminen.

        vedä moottori suoraan eteenpäin pois koneesta.laita johonin roikkumaan(esim nippusiteillä.merkkaa kennon yläkulma ja onko ylempi vai alempi. nosta hieman kennoa je vedä poi koneesta.sen jälkeen sama alemmalle kennolle. Pese ja anna kuivaa.laita takaisin samassa järjestyksessä


    • Arvo

      Mistä saa jeo-vent/romantica liesituuletinmeen asennetun katkaisn
      laitteen. Kun valolampun katkaisin ei pysy päällä.

      Kova tietää sai katkaisimen. Laite 1989 talopaketin mukana Vähänkyrön
      talotehtaalta. Tervajoelta jossa oli silloin tehdas.


      Arkas

    • Kiitollinen

      Sama tilanne???!!! Mikä vempain sopisi putkistoon ja Jeon systeemiin?

    • Vm1984javielätoimii

      Kenelläkään tallella käyttöohjetta pystymalliseen jeo-venttiin. Lähinnä mikä reikä ylempi vai alempi oikeanpuoleinen tukitaan mukana olevalla tulppakannella kesällä / talvella ? Ja mihi n väliin mukana oleva suodatti en kokoinen peltilevy laitetaan kesällä/talvella

    • JeoTalovm98

      Moi Vm1984javielätoimii....

      Meillä vm 1998 ja toimii edelleen. Ainoastaan kondenssivesiputken tukkeutuminen aiheutti vesivahingon ;(
      Asia korjattu.

      Ohjeen mukaan tulppakansi avataan/otetaan irti seinästä ja ko reikä kierrättää poistoilman suoraan ulos pölyisenä.
      Vasemmassa sisäseinässä oleva peltilevy laitetaan reijän alapuolella olevan kennoston päälle. Näin poistuva ilma ei lämmitä sisääntulevaa vielä lisää. Suodattimen ko paikalta olen pitänyt joka paikallaan tai ottanut pois.
      Muista syksyllä tehdä palautus tai tulee kallis talvi ;)

      JeoVent on edelleen todella tehokas ja hyödyllinen.
      Kuutiotilavuus jaettuna normineliöihin, niin jos 190m2 talossa kokonaissähkönkulutus (suorasähkölämmitys/ varaavaa lattiapinta-alaa) on lämmityksineen (erittäin vähän takkaa käytetty) yht 18000 kw... niin ei mielestäni paha.

    • Ivhuollontarpeessa

      Oma Jeo-vent vm. -81. Erinomainen laite, tehokas ja korkealaatuinen. Nyt 36 vuotta vanhat laakerit ovat kuitenkin alkaneet ääntää. Olisiko vinkkiä pk-seudun asiallisesta iv-huollosta, josta saisi laadukkaan uuden moottorin. En kaipaa halvinta vaan laatua. Kiitos.

      • lvhuollontarpeessa

        PbmPabstin moottorit löytyivät suoraan hyllystä Taas on hiljaista ja ilma vaihtuu.


    • Anonyymi

      Laakerit kyllä kannattaa vaihtaa itse, helppo asia ja laakerikaupasta saa, vanha mukaan malliksi.

    • Anonyymi

      Mistä saa uuden jeo- vent liesituulettimen. Mulla 87 asennettu ja nyt sisältä aika kuluneen näköinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe